PDA

View Full Version : Wie heeft ervaring met de Fishman Powerbridge?



Bruce
4 juni 2005, 22:37
Lijkt me geweldig om ook redelijk goede akoestische
sounds uit me Strat te toveren, en "denk" dat de Fishman
Powerbridge het best geschikt is.
Wie kan me hier meer over vertellen?

http://www.benellyimport.nl/mfishman34.jpg

Bobbel
4 juni 2005, 22:40
Die wou ik ook aanschaffen, maar dan kan ik je wel aanraden om de powerchip erbij te nemen zodat je het er doorheen kan mengen... dat is erg gaaf!

zie hier:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/pete.bmp

die extra knop naast de brug, dat is die chip...

Jerre
5 juni 2005, 00:07
En wat doet die extra knop ?

robert-gitarist
5 juni 2005, 00:11
bah wat een lelijk plaats zeg voor die knop..
kun je hem niet ergens in de slagplaat maken ofzo?

Orpheo
5 juni 2005, 08:01
En wat doet die extra knop ?

kun je de piezo blenden met de normale pups. vandaar de preamp. wil je niet te hoeven/kunnen blenden, is de preamp niet nodig.

vinni
5 juni 2005, 09:45
Juist het kunnen blenden geeft hele fraaie klanken!

Heb op mijn Parker ook Fishman piezo's en een blend-ding zitten.
Vind de geblende geluiden beter dan de piezo alleen.
Ik gebruik echter alleen een buizen eindtrap en preamp die natuurlijk geen recht doen aan de piezo's alleen.

Wil wel eens de Aura fishman proberen voor de Piezo's ......en dan de
eindtrap in.


Vinni

Jeanken
5 juni 2005, 11:19
Ik dacht dat de Fishman Powerbridge een humbucker was, Slash heeft er zo eentje op zijn nieuwste signature Les Paul zitten, en ook met schakelaartje.
Slecht kan hij zeker niet zijn maar misschien kun je best een gitaar zoeken waar hij al inzit en die eens gaan proberen? Smaken verschillen namelijk nogal..

yanto
5 juni 2005, 11:30
Ik dacht dat de Fishman Powerbridge een humbucker was, Slash heeft er zo eentje op zijn nieuwste signature Les Paul zitten, en ook met schakelaartje.
Slecht kan hij zeker niet zijn maar misschien kun je best een gitaar zoeken waar hij al inzit en die eens gaan proberen? Smaken verschillen namelijk nogal..

De powerbridge is een brug met ingebouwde piezobrugzadels. Ze zijn in verschillende formaten te krijgen, dus op de slash signature is het de tune-o-matic brug. Naast zijn standaard humbuckers Seymour Duncan Alinico II.

Jeanken
5 juni 2005, 11:45
Dat lijkt me wel leuk, ik ben van plan mijn Epiphone volledig te herbouwen, veel kan ik er toch niet van krijgen en dan heb ik een leuke repetitiegitaar lijkt me. Ik zou er een SD JB in de brug insteken en waarschijnlijk een Phatcat aan de hals, zo'n Powerbridge lijkt ook wel een leuke aanvulling. Maar die schakelaar dient dus om de brug te gebruiken in combinatie met de pickups en daarom moet je hem actief maken terwijl hij anders passief is?
Sorry als het een domme vraag is, maar dat is iets totaal nieuw voor mij, had ik echt nog niet van gehoord.
Weet er iemand waar ze te vinden zijn en hoeveel ze kosten?
En als ik op een gewone brug een piezoelement steek, krijg ik niet hetzelfde effect?

yanto
5 juni 2005, 19:10
actief betekent dat je een extra voorversterker in je gitaar/element hebt zitten. Dit is niet noodzakelijk om in te bouwen bij de powerbridge.
Met een driewegschakelaar kun je simpel schakelen tussen je magnetische pickups, de piezobrug of gemengd.
De powerchip heeft als voodeel dat je de verhouding tussen electrisch/akoestisch kan regelen met een potmeter.
De prijs van de powerbridge is geloof ik rond de 200 euro.
Je kunt niet simpelweg een piezoelement op je brug monteren. Je zal echt een nieuwe piezobrug op je gitaar moeten monteren. Er zijn wel goedkopere alternatieven als je de powerbridge te duur vind.

...rock...
5 juni 2005, 19:15
dus als ik het goed begrijp krijg je door die brug een iets wat akoestische klank op je strat?

Orpheo
5 juni 2005, 19:33
dus als ik het goed begrijp krijg je door die brug een iets wat akoestische klank op je strat?

jep, klopt als een bus.

het piezoelement als zodanig is gewoon de hele brug.

als je de brug van je gitaar wilt ombouwen tot piezo, moet je echt wel veel aan de brug klussen..andere zadeltjes, etc etc. tis gewoon makkelijker om de brug zelf te vervangen.

die blender, voor de duidelijkheid, HOEFT niet. maar neem je de blender MOET je een preamp hebben. want de preamp zorgt ervoor dat de sterkte van het piezosignaal even sterk is als dat van de magnetische pups. de impendantie van de mag.pups is nl vele malen groter.

maar denk je: neuh, blenden hoeft niet, hoef je dus niet de preamp erin te hebben., maar t is wel mooier qua sound vaker.

wat ik eerder aanraad, is dat je een MIDI element inbouwt, want het is nl nauwelijks een technisch verschil.....en dan kan je met een rackmount MIDIsysteem het inkomend MIDIsignaal tot een akoestische sound ombouwen. het enige dat nl piezo doet, is de trillingen van t body opvangen, en dat met een chip/ander systeem in het body, omzet tot een bruikbaar geluid. het enige verschil dus met MIDI is dat bij MIDI je allehande sounds kunt genereren, en met piezo je gelimiteerd bent aan een (soort)sound.

maar goed. tis denk ik, meer een gimmick dan dat je t vaak zult gebruiken.......(neemt niet weg dat ik ook heel graag een piezo op een LP van me wil!:D)

Bruce
6 juni 2005, 10:43
maar goed. tis denk ik, meer een gimmick dan dat je t vaak zult gebruiken

Hoezo meer een gimmick?!
Het lijkt mij heerlijk om in een nummer over te kunnen schakelen
op een "akoestische gitaar" zonder van gitaar te hoeven wisselen!

Orpheo
6 juni 2005, 11:28
maar goed. tis denk ik, meer een gimmick dan dat je t vaak zult gebruiken

Hoezo meer een gimmick?!
Het lijkt mij heerlijk om in een nummer over te kunnen schakelen
op een "akoestische gitaar" zonder van gitaar te hoeven wisselen!

het is een akoestische simulatie. het komt redelijk goed in de buurt, maar het is echt geen akoestische gitaar hoor, van je leven niet!:D

vandaar dat ik zeg een Gimmick.

daarnaast; ik heb ooit bepaalde mag. pups gehoord, en met de juiste amp op clean klonk dat ook net akoestisch........

Bobbel
6 juni 2005, 11:42
Nou Pete Townshend speelt nu op een Fender Strat met Lace Sensor Pickups en daarbij een Fishman Powerbridge met Powerchip... moet jij zijn scheur eens horen... maar clean is het ook geweldig mooi...

Bruce
6 juni 2005, 11:46
Oke ik snap dat het niet zo goed klinkt als een echte akoestische gitaar,
maar als ik de sound hoor van Stone Gossard (slaggitarist Pearl Jam)
die op een paar nummers live ook op een strat met powerbrige speelt
Ben ik toch wel onder de indruk.

Rewind
6 juni 2005, 12:20
Als je nou in de plaat van piëzo elementen, midi elementen zou nemen... en dat met een midi processor op een akoestisch geluid instellen. Zou dit dan digitaler gaan klinken dan piëzo, want dat lijkt mij namelijk wel zo. Midi is daarintegen wel veelzijdiger

Orpheo
6 juni 2005, 12:20
Oke ik snap dat het niet zo goed klinkt als een echte akoestische gitaar,
maar als ik de sound hoor van Stone Gossard (slaggitarist Pearl Jam)
die op een paar nummers live ook op een strat met powerbrige speelt
Ben ik toch wel onder de indruk.

tuurlijk, tis gewoon een vet systeem, en t is ook cool om t te hebben, maar ik vraag me dan af hoevaak je t zult gebruiken....??

ik weet nl zeker dat ik t niet vaak zal gebruiken, en voor mij zal het dus ook zonde zijn om een gitaar om te bouwen voor piezo.

maar ja, zoals met zoveel als t gaat om gitaren, is dit ook weer ongelooflijk subjectief.

frekie
6 juni 2005, 20:55
Verrek! Da's idd Pete Townshend en die zanger is dat Roger Daltrey?
"Hope i die BEFORE i get old"
:-D

iam
6 juni 2005, 22:06
als je hem door een aura stuurt zal het wel lekker klinken denk ik :)

Bobbel
6 juni 2005, 23:38
Verrek! Da's idd Pete Townshend en die zanger is dat Roger Daltrey?
"Hope i die BEFORE i get old"
:-D

hey hey... we hebben het hier wel over een paar meester muziekanten... :wink:

Mitch
6 juni 2005, 23:45
tuurlijk, tis gewoon een vet systeem, en t is ook cool om t te hebben, maar ik vraag me dan af hoevaak je t zult gebruiken....??


Ik gebruik de piëzo van mijn elektrische gitaar iedere repetitie en bijna elk optreden. Geen gitaar wissel meer voor akoestische sounds en sterker nog: het staat me toe tijdens nummers te wisselen van elektrische naar akoestische sound en ze te mixen. I-D-E-A-A-L.

Je hebt wel nog een beetje toonregeling nodig om het akoestische geluid zo dicht mogelijk te benaderen, dus óf je moet een erg goede verstandhouding met de geluidsman hebben, een pre amp/eq aan boord hebben of een eigen DI met toonregeling aanschaffen. Maar dan kun je ook écht lekkere sounds eruit halen.