PDA

View Full Version : Besmet met het bouwvirus,mijn eerste bouwproject: Les Paul..



Pagina's : [1] 2 3

charlotte
4 juni 2005, 19:21
Hallo Luitjes, :roll:

Ook ik ben inmiddels besmet geraakt met het bouwvirus,kon niet uitblijven na mijn vorige creatie. :lol:
Mijn doel is om een Gibson Les paul kopie te gaan maken,heb inmiddels al tekening en hout in huis,hoop komende week met de body te kunnen beginnen. :-?
Als je eea wil volgen, Ik heb mijn website uitgebreid met dit bouwproject,en zal regelmatig de vorderingen van de bouw door foto materiaal op mijn site laten zien. :P


greetzzzzz.... Charlotte .

Fumi SG
4 juni 2005, 19:32
succes! :wink: Mijn project ligt even stil, ik twijfel nog over een aantal dingen. Spul uit VS halen enzo, en of ik wel een proefmodel wil maken of dat ik toch meteen met mahonie aan de gang ga... :-?

Daniël_san
4 juni 2005, 20:04
Je hebt een PM over die tekening van die lp :wink:

Orpheo
4 juni 2005, 20:52
als ik kijk wat je gedaan hebt met die vorige gitaren, MOET dit wel gewoon een vette LP worden!:D

wordt het een standard, custom, junior of special?

Mattia
4 juni 2005, 23:12
Leuk! Geef je af een toe ik gil als je weer wat nieuws op de website zet?

Marreh, denk je er serieus over na om een bridge/tailpiece zelf te maken? Voor een Les Paul? Lijkt me ongeveer een van de moeilijkste brugsoorten om na te bouwen, eigenlijk. Ik zou 't zelf nooit doen, puur omdat ik nul komma nul ervaring heb met metaalbewerking. TonePros maakt superdeluxetop TOM hardware, trouwens.

Verder, mooie stukkies hout. Moet echt weer eens naar de houthandel, wat meer mahonie kopen. Heb niet genoeg. En dan een PRSje voor mezelf bouwen. Pickups heb ik toch al liggen :-D

charlotte
5 juni 2005, 15:57
hallo allemaal,

Welk type het wordt, maakt niet zoveel, het wordt mijn eigen gave LP,met alle opties aan boord die ik zelf in gedachten heb.
Wat de brug betreft, kijk maar een naar mijn Yamaha, deze trem is ook zelf ontworpen en gebouwd, en is volgens mij iets moeilijker te maken als een LP brug.
Waarom ik misschien zelf de brug ga maken is,dat ik een brug wil met pïezo erin, maar als je deze moet kopen, ben je een rib uit het lijf kwijt, so to speak, die kosten nl +-250 euries.
Ben momenteel op zoek naar kleine pïezo elementjes.

Als er nieuws is laat ik het idd af en toe wel weten.

groetjes Charlotte . :wink:

Mattia
5 juni 2005, 16:18
Zo, diep restpect hoor! Heb je een achtergrond/training in metaalbewerking oid? Wat voor gereedschap gebruik je/heb je om iets als een tremolo brug de creeren? Metaalbewerkingsgereedschap heb ik nauwelijks. En de hamvraag: hoeveel heeft dat gekost, aan materialen en onderdelen? Nog 'stock' dingen als Floyd Locking Saddle stukjes gebruikt (los verkrijgbaar enzo), of echt alles zelf gemaakt? Het lijkt met toch redelijk ingewikkeld zo'n preciese metaalbewerking, vooral met locking onderdelen. Als je een Floyd-achtige trem kunt bouwen, moet een TOM brug inderdaad geen probleem zijn. Alleen wel als je 'm wil platen (chrome, black, gold), denk ik, of heb je daar ook een goedkoper adresje voor? Er zijn verschillende modellen TOM in de omploop die uit Aluminium zijn vervaardigd; beetje het 'anti-messing' effect, schijnt ook zeer goed te klinken, en aluminium laat zich denk ik toch redelijk makkelijke bewerken. Als je besluit nog zo'n brug te bouwen, zou ik het zeer interessant vinden om een topic erover te volgen, kijken hoe dat in z'n werk gaat.

Verder, een TOM met Piezo brug heb je al voor aanzienelijk minder dan 250 euri. Ik zou even contact opnemen met Acoustic Connections (http://www.acousticon.com) en kijken of ze de LR Baggs T-Bridge kunnen leveren (ze hebben wel de X-Bridge, tremolo versie ervan, voor rond de 100 dollar, maar geen T-Bridge te vinden), en StewMac verkoopt de T-Bridge voor zo'n 150-160 dollar. Moet je waarschijnlijk nog wel een preamp kopen, tenzij je een externe preamp hebt (LR Baggs Para Acoustic DI ofzo) die je wil gebruiken. Of je maakt er zelf eentje, natuurlijk. (MIMF.com heeft een premp met schema's en dergelijke..). Neem ook even contact op met ABM http://www.abm-mueller.com/ en vraag naar hun prijzen voor tunomatic + tailpiece met Piezo. Ze maken ze wel, en je kon vroeger (paar jaar geleden nog) voor aanzienlijk minder dan Vox Humana vraagt (Vox Humana is gewoon belachelijk duur, voor zowat alles) direct bij hun bestellen. Misschien het overwegen waard?

Dirtypool
5 juni 2005, 18:22
Die tekening is zo te zien van een Historic dan wel echte '54 Black beauty.
Heb ik :-D
Kan je een kopie daarvan maken voor mij?

Grtz Richard

charlotte
5 juni 2005, 22:47
hallo allemaal,
Ik heb idd,vanwege mijn werk,een fijnmechanische opleiding gehad,en bij een goede kennis kan ik de machinerie gebruiken,ook straks voor het hout frezen.
Ben inmiddels er achter gekomen dat schaller ook een pïezobrug in het programma heeft,en deze kost ergens rond de € 70,--, wat een beter bedrag is,ga morgen mijn vaste muziekzaak bellen of hij te leveren is en wat hij precies gaat kosten.Dit bespaart natuurlijk een hoop tijd en werk.
De elektronica ga ik ook zelf, met hulp van een collega bouwen,ik wil namelijk het PRS systeem namaken,elke pïezo z'n eigen pre-amp met toon en volume regeling,hierdoor kun je elke snaar z'n eigen klank geven.
Heb dit gehoord op een dvd (die van de gitaar plus),klinkt waanzinnig goed.

Laat het wel weer weten als ik meer weet.

greetzzzzz Charlotte .

Mattia
5 juni 2005, 23:00
hallo allemaal,
Ik heb idd,vanwege mijn werk,een fijnmechanische opleiding gehad,en bij een goede kennis kan ik de machinerie gebruiken,ook straks voor het hout frezen.
Ben inmiddels er achter gekomen dat schaller ook een pïezobrug in het programma heeft,en deze kost ergens rond de € 70,--, wat een beter bedrag is,ga morgen mijn vaste muziekzaak bellen of hij te leveren is en wat hij precies gaat kosten.Dit bespaart natuurlijk een hoop tijd en werk.
De elektronica ga ik ook zelf, met hulp van een collega bouwen,ik wil namelijk het PRS systeem namaken,elke pïezo z'n eigen pre-amp met toon en volume regeling,hierdoor kun je elke snaar z'n eigen klank geven.
Heb dit gehoord op een dvd (die van de gitaar plus),klinkt waanzinnig goed.

Laat het wel weer weten als ik meer weet.

greetzzzzz Charlotte .

Ah, ik vermoedde wel zoiets. Handig, zo'n opleiding en zulke vrienden :-)

Het preamp systeem klinkt als nogal veel verschillende systemen, wist niet dat PRS uberhaupt piezo systemen had. RMC pickups zijn waarschijnlijk de duurste player en GraphTech's GHOST systeem zijn ook de moeite waard om te bekijken, en ze hebben ook een tunomatic, dacht ik. Voor beide systemen zijn er hexaphonic preamps, en zelfs MIDI gitaar preamps.

Op m'n eerste gitaar heb ik een oud Mike Christian piezo set met een 3-band EQ, en het geeft wel een mooie klank, pseudo-akoestisch, redelijk goed 'plugged in' geluid. Blijven piezos op een solidbody met electrische snaren, dus een akoestische gitaar is beter, maar toch. Wel handig als je live speelt, denk ik, en je wil een wat meer 'akoestische' klank hebben.

charlotte
6 juni 2005, 21:07
Hallo luitjes, :razz:

Vandaag info gehaald bij mijn muziekzaak,de schaller T-bridge met pïezo is leverbaar voor €78,--, heb deze dus besteld .... . :lol:
Als hij binnen is plaats ik wel foto's op mijn site .

groetjes Charlotte .
:wink:

Jeanken
7 juni 2005, 15:40
Waar heb je die gevonden? Ik vind namelijk niets op google over die Schaller T-bridge met piezo's.. Lijkt me idd wel leuk om te hebben maar die Fisherman kost zo veel, denk je dat deze kwalitatief iets waard zijn?

charlotte
7 juni 2005, 22:30
Hey Jeanken,
Hoe de kwaliteit is weet ik niet,maar heb wel ergens op het net een artikel gelezen dat het niet uitmaakt of je iets duurs koopt,of zelf met pïezo aan de gang gaat,kwaliteit is hetzelfde.Heb de brug nog niet,maar voor deze prijs is het nog te doen,alleen de elektronica is ook heel prijzig,vandaar dat ik dit ook zelf wil bouwen,mocht het succesvol zijn,dan plaats ik tzt het schema hiervan wel op mijn site.
Ik heb de brug op de site van schaller gezien,het type is GTM-P, link van schaller:
www.schaller-guitarparts.de
De foto is wel erg klein,maar goed..... :lol:


greetz... Charlotte :wink:

charlotte
13 juni 2005, 00:24
Hallo Luitjes , :razz:

Heb inmiddels de eerste houtkrullen en spaanders gemaakt bij het bewerken van het hout van mijn LP to be. :lol:
Heb al wat foto's op mijn site geplaatst. :wink:


Greetz... Charlotte . :amp:

Mattia
13 juni 2005, 00:40
Mooi!

Marreh, whoa! Lijkt me tegelijkertijd erg leuk en een beetje eng, zo'n massale mill (metaalbewerkingsdinges).

Enne, waarom vond je het eigenlijk nodig om er een sleuf in te bouwen om de delen mahonie te verbinden? Puur voor het gemak? Valt ook zonder niet uit elkaar hoor ;-) Met verschuift 't echter niet, da's ook waar.

Maargoed, leuk he, houtbewerking?

charlotte
13 juni 2005, 23:00
Hey Mattia,
Dat enge valt wel mee hoor,als je een opleiding genoten hebt, en een ervaren persoon erbij hebt die je ermee helpt. :razz:
Maar lijkt ook gevaarlijker als het is, een losse bovenfrees is in de verkeerde handen ook eng.
Zolang je maar respect voor de scherpe frees hebt, en ieder fysiek contact ermee vermijdt,is het geen punt.
:wink:
De sleuf en spie zeg maar vondt ik idd makkelijker, maar ook vanuit constructie technisch oogpunt gezien,leek het me steviger om zo de verbinding te maken . :P

Enneh, idd leuk om hout te bewerken, is weer een andere benadering van dingen maken. :lol:
groetjes Charlotte.

charlotte
13 juni 2005, 23:00
Hey Mattia,
Dat enge valt wel mee hoor,als je een opleiding genoten hebt, en een ervaren persoon erbij hebt die je ermee helpt. :razz:
Maar lijkt ook gevaarlijker als het is, een losse bovenfrees is in de verkeerde handen ook eng.
Zolang je maar respect voor de scherpe frees hebt, en ieder fysiek contact ermee vermijdt,is het geen punt.
:wink:
De sleuf en spie zeg maar vondt ik idd makkelijker, maar ook vanuit constructie technisch oogpunt gezien,leek het me steviger om zo de verbinding te maken . :P

Enneh, idd leuk om hout te bewerken, is weer een andere benadering van dingen maken. :lol:
groetjes Charlotte.

Mattia
13 juni 2005, 23:15
Hey Mattia,
Dat enge valt wel mee hoor,als je een opleiding genoten hebt, en een ervaren persoon erbij hebt die je ermee helpt. :razz:
Maar lijkt ook gevaarlijker als het is, een losse bovenfrees is in de verkeerde handen ook eng.
Zolang je maar respect voor de scherpe frees hebt, en ieder fysiek contact ermee vermijdt,is het geen punt.
:wink:
De sleuf en spie zeg maar vondt ik idd makkelijker, maar ook vanuit constructie technisch oogpunt gezien,leek het me steviger om zo de verbinding te maken . :P

Enneh, idd leuk om hout te bewerken, is weer een andere benadering van dingen maken. :lol:
groetjes Charlotte.

Kan ik me voorstellen. Ik heb altijd zeer veel respect voor zich snel bewegende dingen, hoe groter en hoe sneller, hoe meer respect.

Sleuf en spie maken in principe niet veel uit als de lijmverbinding stevig is; als 't vast zit, zit 't vast, en met die top erbovenop dubbel en dwars zo. Het kan echter ook geen kwaad. Ik ga het waarschijnlijk zelf ook doen bij de bas die m'n vrienden (onder begeleiding) gaat bouwen, maar dan omdat de 'wings' waarschijnlijk iets gekanteld moeten worden (het wordt een neck-through).

charlotte
14 juni 2005, 12:57
Hoi mattia,

waarschijnlijk is het ook zo, maar voor het gevoel (vanuit het metaalwurmbloed zeg maar ) is het toch steviger.
Die bas, wordt dat die van Melvin Hiscock ?
Hij beschrijft in zijn boek ook zoiets dergelijks, ziet er vet gaaf uit. :lol:
Ga je hier ook foto's van posten ?

groetjes Charlotte . :wink:

Mattia
14 juni 2005, 13:10
Hoi mattia,

waarschijnlijk is het ook zo, maar voor het gevoel (vanuit het metaalwurmbloed zeg maar ) is het toch steviger.
Die bas, wordt dat die van Melvin Hiscock ?
Hij beschrijft in zijn boek ook zoiets dergelijks, ziet er vet gaaf uit. :lol:
Ga je hier ook foto's van posten ?

groetjes Charlotte . :wink:

Eigen design, 5-snarige singlecut bas. Waarschijnlijk Maple/Mahonie/Wenge hals, maple body wings. Als 't af is post ik wel foto's, maar dit kan een zeer, zeer traag project worden, aangezien het eigenlijk niet mijn project is, maar van m'n vriendin die nul tot geen ervaring heeft wat houtbewerking betreft. Dus stapje voor stapje verder, zeg maar..

charlotte
14 juni 2005, 19:22
Hey Mattia,

Klinkt goed allemaal, van deze kant jij en je vriendin suc6 met bouwen,we zien de foto's wel verschijnen. :wink:

Over foto's gesproken,ik heb er weer een aantal op m'n site gezet, de bodydelen staan nu in de klemmen. :lol:

greetz Charlotte . :razz:

Franc
14 juni 2005, 20:36
Hey Mattia,

Klinkt goed allemaal, van deze kant jij en je vriendin suc6 met bouwen,we zien de foto's wel verschijnen. :wink:

Over foto's gesproken,ik heb er weer een aantal op m'n site gezet, de bodydelen staan nu in de klemmen. :lol:

greetz Charlotte . :razz:

Wauw!

Hou je bij hoeveel het kost enzo? Zodat je later een "waarde" kunt bepalen?

Ben erg benieuwd hoe ie wordt verder (het wordt toch geen goldtop he **kwijl**)

Franc.

charlotte
15 juni 2005, 07:25
Hey Franc,
Hou de kosten bij, zodat ik uiteindelijk weet wat ik kwijt was,en om ook anderen een idee te geven wat zelfbouwen kost. :wink:

Als je goed opgelet hebt, heb je gezien dat ik een top met watergolf/tijgerstreep heb,en die ga je natuurlijk niet onder een gouden laag verstoppen,de bedoeling is dat íe rood/oranje /geel transparant sunburst wordt,zodat de mooie tekening er echt uit springt.

greetz Charlotte . :lol:

charlotte
16 juni 2005, 22:24
Hallo allemaal, :lol:

Ik heb vandaag stevig doorgewerkt, de body en top zijn, als de lijm droog is, vanaf heden (voor eeuwig ? ) met elkaar verbonden. :razz:
De ruwe vorm heb ik reeds uitgezaagd, de laatste foto's staan weer op m'n site.

groetjes Charlotte. :wink:

Orpheo
16 juni 2005, 23:26
het had mij handiger geleken de top en de achterkant eerst te verlijmen, om daarna pas de vorm te zagen; nu moet je in de cutaway de lijmresten eruit bikken.....

of is mijn beredenering verkeerd....

charlotte
16 juni 2005, 23:31
Hey Orpheo,

Aan de ene kant klopt jouw redenatie wel, echter de body en top zijn ruim uitgezaagd, de bedoeling is dat de multiplex mal als freesgeleiding gaat dienen, en aangezien deze kleiner is als de body zal er dus van de body nog een stuk weggefreesd worden, incluus dus de lijmresten.
Tzt zal ik ook hiervan de foto's op m'n site plaatsen.

greetzzz Charlotte .

Mattia
16 juni 2005, 23:32
het had mij handiger geleken de top en de achterkant eerst te verlijmen, om daarna pas de vorm te zagen; nu moet je in de cutaway de lijmresten eruit bikken.....

of is mijn beredenering verkeerd....

Uh, ziet eruit alsof het geheel nog 'oversize' is, en tot op de uiteindelijke vorm terug moet worden gebracht. Wel stukken makkelijker op de top en body apart uit te zagen, anders wordt 't wel heel erg dik allemaal.

Kliene opmerking richting Charlotte: na 24 uur is lijm echt voldoende uitgehard om verder te wereken. Daarvoor vaak ook wel, afhankelijk van de bewerking. 48 uur is onnodige zelfmarteling :-)

Orpheo
16 juni 2005, 23:43
hmm...ok..

overigens, charlotte, hoe wil je die carving gaan aanbrengen? en hoe wil je die nek erin zetten? long tennon? en hoe wil je die hoek goed krijgen?

dit is geen kritiek, maar gewoon pure interesse....als les paul fanaat weet ik daar echt de antwoorden niet op nl...vandaar...(niet hoe t gebouwd moet worden...) :oops:

Mattia
17 juni 2005, 00:03
hmm...ok..

overigens, charlotte, hoe wil je die carving gaan aanbrengen? en hoe wil je die nek erin zetten? long tennon? en hoe wil je die hoek goed krijgen?

dit is geen kritiek, maar gewoon pure interesse....als les paul fanaat weet ik daar echt de antwoorden niet op nl...vandaar...(niet hoe t gebouwd moet worden...) :oops:

Nou, paar opmerkingen hiero: goede hoek aanbrengen kan op verschillende manieren: Template met hoek, maar makkelijker bij een les paul: met een schaaf de hoek aanbrengen op de top, op het gedeelte wat onder de toets zal komen te liggen. Dat is dan je referentievlak voor het frezen, en voila! Je hebt een mooi ge-anglede neck pocket voor je hals.

Zelf gebruik ik (lekker lomp) een haakse slijper voor de carving, details met een 'gewone' orbital schuurmachine, her en der komt het schraapstaal er ook aan te pas. Ik heb zo'n vioolbouwers schaafje, maar die wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor zeer subtiele details, en voor zangbalken van akoestische gitaren tunen :-)

charlotte
17 juni 2005, 11:02
Hallo Luitjes,

Hij is idd nog oversize, maar moet nog op juiste maat gebracht worden.
Door de 2 delen vooraf te zagen, was dit idd makkelijker,anders is de zaag van de decoupeerzaag niet lang genoeg.
De carving wil ik gaan doen met een klein handschaafje van Stanley(surform heet het dingetje),misschien een bandschuurmachine,en de muis schuurmachine,en verder zie ik wel.
De neck plaatsen gaat zo ongeveer zoals Mattia beschreef, maar heb me daar nog niet in verdiept,ben nog het boek van melvyn Hiscock aan het bestuderen.
Ik heb wel het voorrecht dat ik op een grote freesmachine mag werken,waar eea natuurlijk wat makkelijker op te doen is.
Als het zover is plaats ik uiteraard weer wat foto's op m'n site, dus blijf het volgen zou ik zeggen.
Groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
17 juni 2005, 11:02
Hallo Luitjes,

Hij is idd nog oversize, maar moet nog op juiste maat gebracht worden.
Door de 2 delen vooraf te zagen, was dit idd makkelijker,anders is de zaag van de decoupeerzaag niet lang genoeg.
De carving wil ik gaan doen met een klein handschaafje van Stanley(surform heet het dingetje),misschien een bandschuurmachine,en de muis schuurmachine,en verder zie ik wel.
De neck plaatsen gaat zo ongeveer zoals Mattia beschreef, maar heb me daar nog niet in verdiept,ben nog het boek van melvyn Hiscock aan het bestuderen.
Ik heb wel het voorrecht dat ik op een grote freesmachine mag werken,waar eea natuurlijk wat makkelijker op te doen is.
Als het zover is plaats ik uiteraard weer wat foto's op m'n site, dus blijf het volgen zou ik zeggen.
Groetjes Charlotte . :wink:

fred dons
17 juni 2005, 11:34
dan heb je waarschijnlijk heel veel vrije tijd als je maple wilt carven met een handschaafje :D

ik gebruik zelf of beitels en daarna een rotex sander (zo'n roterende schuurmachine) of begin gelijk met 80 grit op de rotex
ik heb ook ooit een handschaaf gekocht bij stewmac maar je bent echt jaren bezig voor een fatsoenlijke carved top hebt met zo'n schaaf

hier wat plaatjes van een eerder carve die ik gedaan heb in verschillende stadia
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=698745&i_pos=4&ktw=8ee99530fce284dce12bf4e3fae6ae88
je kunt verder door het album bladeren voor volgende stadia (sorry ik heb niet alle foto's gesaved)

charlotte
19 juni 2005, 15:04
Hoi Fred,
Ik heb idd wel enige vrije tijd, maar aangezien dit mijn 1 ste gitaar is die ik zelf bouw, weet ik nog niet alles van hoe dingen het beste en snelste te doen, dus ik zie wel, ga ook elektriek gereedschap gebruiken.... .
Jouw werk ziet er mooi uit trouwens .

groetjes Charlotte . :wink:

Rewind
19 juni 2005, 15:16
http://www.pixum.nl/int/img.php?u=freddons&t=2&i3=opkclwwnl2gwp2lkkmopgnhn3mx22p2n&ts=12953&np=1&sid=r4wz5d3891ee5813a721054cecbb49fa
:???:

Ritch
19 juni 2005, 15:24
Een kopie van de gitaar van Prince!

http://www.purplehouse.nl/gallery/albums/90s/Prince_1995_With_Guitar.sized.jpg

charlotte
20 juni 2005, 23:39
Hallo mede bouwers,en gitaarliefhebbers, :wink:

Ik ben druk bezig geweest met het shapen van de body, en het begint al aardig te lijken, heb de laatste foto's al op mijn site gezet. :lol:

greetz Charlotte :razz:

Orpheo
21 juni 2005, 11:32
ik vind dat nu echt zo mooi om te zien; die 2 lagen hout. mahonie en esdoorn.ik vind het dan haast zonde om die top te carven maar ja, moet he :D anders krijg je never een les paul

charlotte
23 juni 2005, 23:27
Hallo allemaal, :lol:

Ondanks de hitte , (of dankzij, want dan kun je lekker buiten in de tuin schuren), weer een stapje verder met mijn LP'tje. :wink:
Heb vandaag de achterzijde te grazen genomen met de vlakschuurmachine, deze is nu perfect egaal glad. :lol:
Hierna heb ik een radius gefreesd aan de achterzijde overgang naar de zijkant.(moet nog verder geschuurd worden).
Uiteraard staan de laatste foto's weer op m'n site. :P
Hoop volgende week te starten met het carven van de voorzijde

greetz Charlotte . :wink:

Franc
24 juni 2005, 05:40
Ziet er goed uit.

Echt advies kun je het nu niet meer noemen ( :oops: te laat) maar was het niet handiger geweest om voor het lijmen van de top alle elementholtes etc te frezen??
Hoe ga je dat nu doen? En met name de routering ertussen?

Franc.

john.3001
24 juni 2005, 09:19
Hey Franc,
Hou de kosten bij, zodat ik uiteindelijk weet wat ik kwijt was,en om ook anderen een idee te geven wat zelfbouwen kost. :wink:

Als je goed opgelet hebt, heb je gezien dat ik een top met watergolf/tijgerstreep heb,en die ga je natuurlijk niet onder een gouden laag verstoppen,de bedoeling is dat íe rood/oranje /geel transparant sunburst wordt,zodat de mooie tekening er echt uit springt.

greetz Charlotte . :lol:

Waarom kies je voor die o zo traditionele cherry burst? Is het niet cooler om een andere kleur te gebruiken? En ga je de top eerst nog stainen? Er komt ook nog binding omheen? Of pas je de prs-truc toe (natural binding is wel heel erg sexy!)?

Jeanken
24 juni 2005, 11:31
Natural binding is idd wel heel mooi.
Ik vermoed (kan nu niet voor jou spreken natuurlijk) dat je net een traditionele LP wil maken. Persoonlijk vind ik zo'n Honeyburst finish echt wel prachtig, heeft nog de burst en vrij overeenstemmende kleuren, maar vind ik net dat ietsje meer hebben. Tis natuurlijk jouw LP..
Voor dat stainen zou ik het ofwel niet doen ofwel zeer licht, tzou denkik niet zo mooi zijn om van die hele donkere vlammen onder die burst te steken.

Orpheo
24 juni 2005, 12:28
waarom heb je de onderste rand rond gemaakt? dat is op mijn LP gewoon recht.......niet rond...

Agent_Smith
26 juni 2005, 09:18
Sowwweeee!!! Knap werk hoor! :o Net als Orpeo ben ik ook een LP freak en kijk dus ook gespannen uit naar dingen zoals de carving, body/neck-verbinding en trussrod. Echt super interessant.
De routing voor de wiring loopt dacht ik bij een LP in 1 rechte lijn van de jack naar de toggle, toch? Kun je dus boren.
Succes verder! Keep up the good work!!

Franc
26 juni 2005, 09:48
Hoe moet je zoiets boren dan?

Geen verwijt hoor, ik ben echt benieuwd. Ik zit altijd vreselijk te tobben met dat soort dingen (niet bij gitaren hoor, maar iha).

Als ik niet 10 stappen vooruitdenk bij zoiets loop ik onherroepelijk hopeloos vast :-D

Vandaar dat ik eerst de hele routering zou hebben gefreesd en dan de top erop.

Franc.

Fumi SG
26 juni 2005, 10:09
dat is ook wel het meest logische volgens mij, normaal loopt de routering onder de top door (toch :???: ). Nu kan je dat niet meer 'onzichtbaar' wegwerken, of je moet het wel heeeel netjes plamuren, schuren, lakken etc...

Agent_Smith
26 juni 2005, 12:05
Volgens mij wordt bij de LP's inderdaad eerst de routing gefreesd en daarna het bovenblad erop gelijmd normaal geproken. Maar ik geloof dat ik wel eens gezien heb dat ze met een lange boor de routing boorden vanaf de jack. Het loopt dacht ik allemaal in 1 lijn langs de control- en pickupcavities naar de toggleswtich.
Het is ook maar een guess. Ik ben op dit gebied ook maar een leek. Maar als ik aan m'n LPs werk dan heb ik wel het idee dat de routing in een rechte lijn loopt (maar nog nooit speciaal op gelet).
Hoe dan ook: ik vind het een hele interessante thread en een ware kunst als je dit kan maken! :lp:

Orpheo
26 juni 2005, 17:29
heel soms wordt de top er al op gezet, voor de routing gedaan wordt...

maar wellicht wil charlotte de upper pickup selector beneden, en niet boven.....

maar ja, je kan OOK het in een keer boren, in een lijn. ik zie eigenlijk niet in waarom niet. maar ja charlotte, het had handiger gekund.

als je die sleuf wilt maken tussen de pups, raad ik aan om dan van ' bovenaf" te boren, dus waar je nek normaal inkomt. vanaf dat punt. en dan moet je goed mikken/meten voor die laatste sleuf.....

succes!!




(of heeft mattia nog tips? )

Fumi SG
26 juni 2005, 20:04
(of heeft mattia nog tips? )

vast wel!! :razz:

charlotte
27 juni 2005, 00:08
Hallo Luitjes,
Ben het weekend weg geweest, vandaar de late reactie dus. :lol:
Aller eerst bedankt voor jullie complimenten,dat doet een mens goed .
De achterzijde heb ik afgerond, omdat ik dat persoonlijk mooier vond,en straks met spelen waarschijnlijk ook prettiger aanvoeld,als de gitaar tegen je lijf aanhangt,ipv de vrij scherpe rand die je hebt als je er een binding op maakt,trouwens ik heb ook Gibson LP's gezien die ook de afronding hadden... .
De binding van de top weet ik nog niet of deze zoals Gibson wordt, of dat ik á la PRS ga werken, en een natural binding ervan maak,dit beslis ik op het laatst,als de top gecarved is, en hoe de" look " dan is.
Het uitfrezen ,of routen op z'n englandisch, van de elementen en de halspocket ,doe ik na het carven van de top,met de freesmachine waar ik op mag werken,hierbij span je de body op de tafel vast, en deze verstel je dan onder de frees door,volgens de lijnen die je wil frezen.
Het verbindingskanaal voor de bedrading wordt idd met een hele lange boor geboord vanuit de jackplate richting de toggle switch, hierbij passeerd hij ook 1 element,het andere element wordt vanuit de halspocket naar het kanaal toe geboord,zo kun je alles verbinden met elkaar, terwijl je de top niet hoeft in te frezen, :wink:
trouwens als jullie de bouw van echte gibbie's willen zien ga dan op de gibson site kijken naar de factory tour, en ontdek enige "geheimen" avn de bouw.;

http://www.gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/Gibson%20USA%20SubPages/Factory%20Tour/

Mocht het ietwat onduidelijk zijn, blijf mijn site bezoeken, want van dit verhaal zal ik ook foto's gaan maken en weer op m'n site plaatsen. :razz:

De kleur is natuurlijk persoonlijk, maar de sunburst blijft mijn voorkeur,achterzijde en zijkant maak ik bordeaux rood .
Verder heb ik me nog niet bezig gehouden met het hoe en wat van de finish, komt nog... .

groetjes Charlotte. :P

Orpheo
27 juni 2005, 10:30
alleen op les paul customs zit op de achterkant binding he! standards (die jij dus maakt, met pallisandertoets) hebben singleply op de bovenkant.

ik heb ff met een bouwer gesproken, en hij zei: beiden kan, met de boor, en met de frees. ligt eraan wat de bouwer zelf het fijnst vindt.

tis wel zo dat als je boort, je minder hout verspilt/weggooit dan als je freest. vandaar dat ik dus boren prefereer....

charlotte
27 juni 2005, 22:31
Hallo Fans.... :razz:
Ik heb een foto van de tekening waar de kanalen voor de kabels op aangegeven worden op m'n site geplaatst, kunnen jullie zien hoe het loopt. :wink:
Ik prefereer idd ook het boren,met het door jou genoemde voordeel.

Wat de binding etc. betreft, ik ben er niet op uit om een exacte kopie van wat voor type LP dan ook te maken, maar ga voor wat ik zelf mooi vind, en op mijn LP wil hebben,zodat de gitaar uiteindelijk een personal touch krijgt. :P
Vandaag trouwens de neck pocket erin gefreesd, ziet er steeds gaver uit, heb al echt de smaak te pakken. :dance:

groetjes Charlotte . :stop:

Daniël_san
27 juni 2005, 22:52
Echt heel duidelijk uitgelegd op je site zeg. Ik ga echt veel ''jatten'' voor mijn projectje. (eerst een mini V voor mij, en dan een LP voor mij) (okee die V is ook een beetje voor me nichtje :P )

Orpheo
27 juni 2005, 23:10
ik ben heel erg benieuwd hoe je de carving wilt doen....

verder: hoe wil je de frets gaan doen? heb je daar al tooltjes voor?
verder: als je multibinding wilt gaan doen; heb je t materiaal al? zo ja, welk? ebben+maplestripjes? ziet er vet uit nl!
wat voor nekprofiel wil je gaan maken overigens?

charlotte
28 juni 2005, 22:09
Hallo Luitjes, :razz:
T.a.v. Daniël san: jat maar raak hoor, daar is het mede voor bedoeld, om mekaar te helpen etc. .
T.a.v. Orpheo :de carving hoop ik deze week mee aan de slag te kunnen, voor de frets heb ik nog geen tooltjes, heb me daar nog niet mee bezig gehouden,ga over een paar weken eerst met vakantie, daarna een keer naar Vox Humana om fretdraad en ander klein gerei te halen.
De binding heb ik ook nog niet, wil eerst kijken hoe de top er na het carven uitziet, en dan kijken of hij natural wordt, of toch een kunstof binding.
Het nekprofiel wordt het standaard profiel wat gibson heeft , heet geloof ik C-profiel ?. dit staat ook op de tekening.
Vandaag weer wat foto's op m'n site geplaatst, heb de controls en toggle switch cavity's nu in de body zitten .

groetjes Charlotte. :wink:

Orpheo
28 juni 2005, 22:25
charlotte, ik bedoelde:

neem je de 50's, 60's slim taper, jimmy page elliptical, 59's round of de slash, of die ene tussen de 50's en 60's in? (neckprofile dus)

allen nogal anders.

Agent_Smith
28 juni 2005, 23:17
Hebben jullie deze al gezien?
Nog een mooi LP bouwproject:
http://home.asparagine.net/ant/blog/?page_id=6

charlotte
29 juni 2005, 21:30
Hallo muziekvrienden en vriendinnen, :P
Voor de nieuwschierigen onder ons; :???:
Heb vandaag de jackholte en het verbindingskanaal tuussen de jack en de toggle geboord in de body, pic's staan weer op m'n site, nu wordt het wel een beetje duidelijk denk ik. :wink:
T.a.v. Orpheo , ik heb op de startpagina van de bouw LP 2 tekeningen gezet van de halsdoorsnede,ik weet niet welke dit is, maar misschien dat jij het weet ? . :???:
Agent Smith, je hebt gelijk,is idd een mooie site. :lol:

Volgende stap voor mijn LP'tje wordt het carven. :wink:

groetjes Charlotte . :)

Fumi SG
29 juni 2005, 21:40
hoe kom je eigenlijk aan al die apparatuur?? Maar verder, word erg strak maar mij lijkt die 5e potmeter niet mooi op die plaats. Misschien word dat nog wel anders als hij/zij klaar is.

en owjah... het is nieuwsgierig! :wink:

charlotte
29 juni 2005, 21:51
Hoi Fumi SG,

Als je het begin van de topic gelezen hebt, weet je dat ik bij vrienden op de grote machines mag werken.
Het kleine gereedschap is van mijzelf.
De 5-de potmeter kon niet anders geplaatst worden, ik wilde hem niet meer naar het midden toe, weet niet wat dit met de klank doet als je daar teveel hout weghaald, er moet tenslotte ook nog een batterij vakje ergens komen, vandaar min of meer deze plaats, en hij ligt daar ook enigzins binnen handberiek, in dezelfde lijn als de andere regelaars.

groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
29 juni 2005, 23:51
Hoi Fumi SG,

Als je het begin van de topic gelezen hebt, weet je dat ik bij vrienden op de grote machines mag werken.
Het kleine gereedschap is van mijzelf.
De 5-de potmeter kon niet anders geplaatst worden, ik wilde hem niet meer naar het midden toe, weet niet wat dit met de klank doet als je daar teveel hout weghaald, er moet tenslotte ook nog een batterij vakje ergens komen, vandaar min of meer deze plaats, en hij ligt daar ook enigzins binnen handberiek, in dezelfde lijn als de andere regelaars.

groetjes Charlotte . :wink:


over die hals: ga ik zo naar kijken. maar je batterijtje kan je ook gewoon kwijt in de controlcavity.

maar lees ik nu goed dat je je mag pups wilt MENGEN met je piezo? dat je dus de verhouding tussen beiden wilt " mixen" right?

zo ja, dan snap ik die batterij beter.

Orpheo
29 juni 2005, 23:55
over die nek: als ik kijk naar al die specs..en ook naar t bouwplan van je LP, lijkt het heel erg sterk op de '50-round profile. IMO de lekkerste nek OOIT gemaakt. voor mij de snelste nek ook....(kheb grote klauwen)

charlotte
30 juni 2005, 16:40
Hey Orpheo,
Idd zou het batterijtje in de control cacity kunnen, ik weet alleen niet hoeveel ruimte ik over houd(ga push pull pots plaatsen),en als je telkens de cover moet verwijderen voor het batterijtje ,draaien de schroefjes uiteindelijk dol... . maar ik zie wel.
Het mixen van Mag met pïezo is een optie op de fishman elektronica, bij gebruik van 1 jack komt dan ook het mix signaal, terwijl je bij gebruik van 2 jacks gescheiden signalen krijgt, die je dan evnetueel apart kunt versterken of zo.
Tzt zal ik schema wel op m'n site plaatsen als het zover is.
Dat van die neck zou kunnen kloppen, aangezien de tekening ook P-90's heeft....

greetz Charlotte .

Orpheo
30 juni 2005, 16:56
je houdt zover ik zie ruimte ZAT over. op mijn charvel had ik al zeeen van ruimte voor een batterij en een mid-booster. maar ik ben t met je eens dat de controlcavity soms nie handig is voor een batterij. maar tis imo ook zonde als je moet gaan boren en frezen voor NOG een gat...je hebt, heb ik gezien, ook hele batterycompartments die je gewoon kant en klaar kunt kopen. zit een luikje in, dan hoef je alleen maar dat open te maken, kan je je 9v erin schuiven zonder constant je c.v. open te hoeven maken. vox humana heeft ze (heb ik tijdje terug gezien op de site)

charlotte
30 juni 2005, 23:09
Hey orpheo,

je hebt gelijk, het is idd zonde om meer hout weg te halen als nodig is,ik weet dat die batt kastjes er zijn, heb op mijn Jackson ook zo'n geval zitten.
Een oplossing voor de schroefjes zou kunnen zijn, om schroefdraad voering (inserts) in het hout te plaatsen, en hier komen dan gewone m3 schroefjes in, ipv houtschroefjes, en deze draaien dan niet dol.
En je hebt ook gelijk wat ruimte betreft waarschijnlijk, dus ik wacht gewoon tot ik de pots heb, en maak dan mijn besllissing .

groetjes Charlotte . :razz:

Orpheo
30 juni 2005, 23:55
ik heb ook ooit eens een soort metalen kokertjes gezien, en daar schroef je dan je schroef in. dat kokertje zit dan in het hout. werkt wel goed voor controlcavity, maar ik raad dat niet aan als je je pup recht IN het hout wilt monteren....

is zoiets dan een idee voor je?

charlotte
1 juli 2005, 15:52
Hoi Orpheo,

Ik denk idd dat we hetzelfde bedoelen, ik wil ze eventueel alleen voor de cavity gebruiken, niet voor de pups, die worden op de gebruikelijke manier vastgezet. :razz:

Btw : Carving is started... zie mijn site .

rest nu nog schuren etc.

groetjes Charlotte . :wink:

Wormaap
1 juli 2005, 16:39
Zo hee, ik zie dit topic nu net pas. Dat je op tijd van 4 weekjes van een paar blokken hout tot een bijna compleet body komt, netjes :o

Orpheo
2 juli 2005, 02:28
nee...ik houd mijn kop :D ik zie wel hoe je die mooie RONDING erin werkt :D:D ik zeg voorlopig ff nix..ik zie wel :)

charlotte
2 juli 2005, 03:04
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de complimenten, :razz:
Orpheo, idd blijf kijken,en zie hoe mooi hij wordt ( ben een beetje onbescheiden) ,maar vandaag(vrijdag) al wat geschuurd voor ik moest gaan werken,en het gaat er heel gaaf uit zien.
Gaat wel veel tijd inzitten, maar mousie doet goed z'n best, dus gaat het wel goed komen.
zaterdag weer wat verder schuren, zal proberen zondag weer wat foto's op m'n site te zetten.

groetjes Charlotte . :lol:

gjlp
2 juli 2005, 12:37
Erg mooi wat je daar doet. Dit topic en de van Mattia zijn erg leuk en leerzaam om te volgen...

charlotte
3 juli 2005, 19:56
Hallo Luitjes, :wink:

De top heeft z'n ronding gekregen na bloed zweet en tranen , bij wijze van spreken dan, veel schuurwerk, maar ik zelf ben tevreden. :razz:
De laatste foto's hiervan weer op mijn site....

groetjes Charlotte . :lol:

Daniël_san
3 juli 2005, 20:21
:o Ziet er goed uit. Ik begin nu benieuwd te raken naar de hals. :cool:

Orpheo
4 juli 2005, 15:37
hmm. mooi, mooi.

even weer wat vraagjes voor je:

-maar is de dikte van de top aan de zijkanten wel dik genoeg voor de binding?

nja, maakt niet uit (voorlopig) denk ik.

-maak je niet de long tennon versie? zo niet: waarom niet?

charlotte
4 juli 2005, 19:44
Hey Orpheo,

Heb inmiddels besloten dat ik een natural binding toepas, hierbij ga ik voor de dikte uit van de tekening die ik heb, +- 7 mm.
wat bedoel je precies met long tennon versie ?
Voor de hele bouw ga ik gewoon uit van de tekening, afgezien van de pups dan en wat kleine dingen.

greetz. Charlotte .

Ibanez RuleZ
5 juli 2005, 01:05
ik zie dit ook pas voor het eerst.... tering, ziet er erg mooi uit!!!! k blijf dit topic dus wel volgen vanaf nu :)

Harrald

Orpheo
5 juli 2005, 11:23
Hey Orpheo,

Heb inmiddels besloten dat ik een natural binding toepas, hierbij ga ik voor de dikte uit van de tekening die ik heb, +- 7 mm.
wat bedoel je precies met long tennon versie ?
Voor de hele bouw ga ik gewoon uit van de tekening, afgezien van de pups dan en wat kleine dingen.

greetz. Charlotte .

uhm.long tennon wil zeggen dat de neklas iets langer is....

normaal stopt de nek net voor de pickupholte. bij long tennon is dat iets langer....is de pup dus niet alleen op het body, maar op de nek geschroefd. je moet dan niet veel bijzonders doen, dan alleen maar de nekcavity iets dieper uitfrezen tot halverwege de pupruimte......en je nek dus evenveel langer maken.

ik vermoed dat dit voor iemand met behoorlijk veel technisch vermogen zoals jij, niet al te moeilijk moet zijn.

charlotte
5 juli 2005, 19:23
Hallo Allemaal, :razz:

Hoi Orpheo, ik had het ook al in het boek van Melvin H opgezocht, idd zijn er Lp's die dit vroeger zo hadden, maar ook de SG heeft/had het zo, maar ik laat het gewoon bij zoals het er nu uitziet,tot aan de pup, de ruimte is dan toch nog 7,5 cm lang bij 3 cm breed.

Was inmiddels het schuren even zat, en had op internet een handige tool gezien waar je de gitaar op kunt leggen om te servicen etc. , compleet met nekondersteuning, ben deze dus na gaan maken.
Leek me wel makkelijk straks met het afbouwen en monteren van e.e.a op de LP .
Foto's staan op de gereedschaps pagina ,van de subpagina bouw LP.

misschien een idee voor anderen ? :lol:

groetjes Charlotte :wink:

fred dons
6 juli 2005, 07:32
de tekening die charlotte heeft gebruikt is van een reissue 50 ties les paul uit de jaren 70 en die hadden een short tenon. Op zich maakt weinig tot niets uit, echter omdat tot 1960 de les pauls wel die lange necktenon hebben is het voor verzamelaars die een zo nauwkeurige replica van bijvoorbeeld een 59 les paul willen belangrijk dat dit lange tenon er op zit.
Sinds kort gebruikt gibson (naast de historic collection die dat al wat langer heeft) deze tenon ook weer op de Les Paul Standard.
De short tenon die gibson gebruikt heeft nogal wat loze ruimte en daarom kan ik me voostellen dat liefhebbers ook liever de longtenon willen maar zoals Charlotte het doet wordt het een hele mooie stevige verbinding.

Ik zag trouwens dat je het schuren van de top met zo'n mouse doet, heb je het al eens met een concentrische schuurmachine geprobeerd? ik heb gemerkt dat op een carved top vanwege het grotere opppervlak ik met zo'n schuurmachine een meer egaal geschuurd oppervlak kreeg (ik heb een rotoflex en die die heeft een flexibele onderkant waardoor je goed de carving kan volgen)
Maar het ziet er in ieder geval goed uit, al enig idee hoe je hem gaat lakken ?i

charlotte
6 juli 2005, 17:21
Hoi Fred,
Dank je voor het compliment, ik heb nog niet met een concentrische schuurmachine gewerkt, echter misschien de volgende ? heb de smaak aardig te pakken n.l...... hahaha. :lol:
De kleur wordt een sunburst, zoals ik al op de startpage van de bouw heb aangegeven,hierbij wordt de AZ body en hals, evenals de zijkant Bordeaux rood( mijn favoriete kleur ),en de VZ oranje/ geel/ rood sunburst. :razz:
Idd de halstennon wordt vrij stevig, daar de hals aan de baszijde tegen de body loopt, en je een single cut away hebt, echter bij de Lp special en de SG heb je een double cutaway, en vandaar dat bij deze gitaren de tennon verder doorloopt, wat ik dus begrepen heb. :-?
Maar eh... loze ruimte ? zoals op de tekening staat, en ik hem ook uitvoer,komt de hals 5 mm vanaf het halselement te liggen.

groetjes Charlotte
:wink:

fred dons
7 juli 2005, 07:49
er is een bekende foto (op de gibson site) die een dwarsdoorsnede laat zien van een Gibson nek met en zonder lange tenon
de nek met korte tenon heeft grote stukken hout die geen kontakt met de body maken, dit heeft Gibson gedaan zodat de neck nog op het laatste moment in een iets andere hoek gezet kan worden en bij de fabricage van de nek wordt dus rekening gehouden met het feit dat Gibson niet altijd heel erg nauwkeurig bij de produktie gitaren werkt
dit bedoelde ik dus met loze ruimte (dit geld dus niet voor jouw gitaar)

de double cutaway heeft inderdaad een langere tenon nodig maar kenners schijnen toch ook een geluidsverschil te kunnen horen bij de normale lp's indien er zo'n lange tenon aanzit (mij maakt het persoonlijk niets uit)

Orpheo
7 juli 2005, 11:23
met langere tennon heb je o.a. meer sustain, het klinkt ook imo uitgebalanceerder, en brult gewoon lekkerder. vind ik. ik voel t persoonlijk wel.

fred dons
7 juli 2005, 11:53
ik kan het beredeneren dat het zo zou moeten zijn alleen heb ik les pauls met en zonder lange tenon en het lukt mij niet om de verschillen die tussen deze gitaren zitten te wijten aan de tenon :-( (ik merk verschil als ik de pickups verwissel maar als ik de zelfde pups in de verschillende lp's zet dan wordt het moeilijker )

Grappig genoeg hebben veel van de " bekende" les Pauls een korte tenon
(bijvoorbeeld John Sykes, Zak Wylde, een aantal van Slash' Les Pauls)
dus blijkbaar spelen er toch ook nog andere factoren een rol in deze

Orpheo
7 juli 2005, 12:15
@ Fred:

ja, maar zakk...das nie eerlijk. die dude gooit emg's in zijn gitaren. met emg's klinken alle gitaren hetzelfde (vind ik).

slash overigens, heeft alleen maar OUDE les pauls hoor. met long tennon. zn '59 replica heeft long tennon. zn signatures hebben long tennon. en zn andere gibsons ook.

maar bv Page, mijn grote held, heeft wel een gitaar met long tennon.

ik denk zelf niet dat een luisteraar het horen kan, maar dat de speler het zelf vooral voelt, tis een gevoelskwestie denk ik.

fred dons
7 juli 2005, 12:54
nee hoor slash heeft ook "nieuwe" les pauls :D
de les paul waar hij mee op Live * speelde was een norlin les paul (3 delige top en brede binding in de cutaway)
(ook in de norlin periode werden goede les pauls gebouwd)

ik vind het gewoon moeilijk te vergelijken, ik heb 2 heritage les pauls gehad (short tenon) zelfde pickups (SD 59) en die klinken beide anders
in de zelfde set up waarbij 1 van de 2 nagenoeg hetzelfde klinkt als mijn les paul met lange tenon
maar ik geloof best dat die van jouw heel erg goed klinkt hoor :)

Jimi Page heeft ook een norlin les paul met trilogy brug en die heeft ook een short tenon (maar nu. 1 en 2 zijn natuurlijk wel met long tenon)

charlotte
7 juli 2005, 19:04
Hallo allemaal, :lol:

Tjonge wat een discussie, weet het zelf niet, maar als ik het zo bekijk vanuit mijn technische opleiding gezien dan, heb je met een long tennon meer contactoppervlak tussen hals en body, wat idd meer sustain zou kunnen geven.Bij een kortere tennon juist andersom uiteraard.
Nu wil ik eigenlijk het liefst het "brullende " Gary moore geluid eruit kunnen halen, en zoals we allen weten ,heeft hij verschillende oude Gibbies, dus ik denk dat ik toch voor de long tennon ga.

Kan het nu nog wijzigen..... . :razz:

Bedankt en groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
7 juli 2005, 21:20
nee hoor slash heeft ook "nieuwe" les pauls :D
de les paul waar hij mee op Live * speelde was een norlin les paul (3 delige top en brede binding in de cutaway)
(ook in de norlin periode werden goede les pauls gebouwd)

ik vind het gewoon moeilijk te vergelijken, ik heb 2 heritage les pauls gehad (short tenon) zelfde pickups (SD 59) en die klinken beide anders
in de zelfde set up waarbij 1 van de 2 nagenoeg hetzelfde klinkt als mijn les paul met lange tenon
maar ik geloof best dat die van jouw heel erg goed klinkt hoor :)

Jimi Page heeft ook een norlin les paul met trilogy brug en die heeft ook een short tenon (maar nu. 1 en 2 zijn natuurlijk wel met long tenon)

ghehe, mijn LP custom is uit de Norlinperiode, en als ik er even andere pups inzet (doe ik niet) klinkt ie echt subliem. met deze pafs ben ik al heel blij.

trilogy brug? wat is dat voor iets...

fred dons
8 juli 2005, 07:41
een trilogy brug is een hele lelijke brug waarmee je snel verschillende stemmingen kan maken
omdat jimmy page regelmatig in open stemmingen speelt is het voor hem wel handig dat hij de stemming snel kan wisselen, ik pak gewoon een andere gitaar (zou hij ook moeten doen :-D)

Orpheo
8 juli 2005, 12:29
een trilogy brug is een hele lelijke brug waarmee je snel verschillende stemmingen kan maken
omdat jimmy page regelmatig in open stemmingen speelt is het voor hem wel handig dat hij de stemming snel kan wisselen, ik pak gewoon een andere gitaar (zou hij ook moeten doen :-D)

ok....zoiets als dat autotuning systeem? peter frampton had t gebruikt op bospop weet ik...ziet eruit als een soort MEGA-tremsysteem, maar dan zonder...de tremfunctie :D en dan zit er naast de puptoggle een soort kasje met een hoop knoppies dat je je " stemming" kunt kiezen oid.

zoiets dus?

fred dons
8 juli 2005, 13:12
purcies :-D

charlotte
10 juli 2005, 22:34
Hallo Luitjes, :razz:
Ik heb de knoop maar doorgehakt en toch een long tennon in mijn LP to be gemaakt, heb de laatste foto's weer op mijn site staan. :wink:
Ook heb ik inmiddels mijn " gitaardok " bekleed met skai .
Ziet er gaaf uit nu,al zeg ik het zelf.
Hoop komende week te starten met de neck..... .

groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
10 juli 2005, 23:49
holy smoke!!

je hebt de superlange tennon gekozen!!!! :o
normaal loopt t door tot halverwege die pup. maar nu helemaal tot achteraan!!!!!!!

damn. geen idee hoe dat uit gaat pakken, tone-wise.

fred dons
11 juli 2005, 07:33
ach hij zal er zeker niet slechter van gaan klinken :wink: , Mcnaught laat de tennon doorlopen tot aan de brug en die gitaren klinken meer dan goed

mooi gedaan Charlotte!

Orpheo
11 juli 2005, 10:20
ach hij zal er zeker niet slechter van gaan klinken :wink: , Mcnaught laat de tennon doorlopen tot aan de brug en die gitaren klinken meer dan goed

mooi gedaan Charlotte!

tja, ik, ben zo'n zielepoot dat ie nog nooit een mcnaught gehoord heeft...dus daar kan ik niet over oordelen. ik wist t wel, dat ze die nek zover laten doorlopen.

maar hoe doen ze dat dan met de mapletop erop? gaan ze dan eerst t frzen uit de onderkant van t body, nek erin, en dan de top erop ofzo?

Mattia
11 juli 2005, 10:21
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone. Maargoed, m'n eigen set necks hebben meestal tenons die tot de bridge pickup lopen, zo ongeveer, en deels ingelegd zijn in de top. In hoeverre het helpt weet ik niet, maar ze klinken wel goed, verder.

fred dons
11 juli 2005, 11:31
mcnaught freest inderdaad eerst de tenon ruimte uit voor dat de top er op komt
prs heeft bij de eerste modellen dit gedaan nadat de top er op kwam en dit is ook de reden dat op de santanamodellen (I en II) er 2 abalone strip inlays tussen de pickups zitten. bij die eerste modellen was dit om te verbergen dat er op die plek een los stuk maple werd gelijmd (met andere vlam dan de rest van de top)
tegenwoordig zijn die strips alleen nog maar cosmetisch

ik ben nu ook een gitaar aan het lakken en inleggen waar de tenon ook doorloopt tot de brug pup maar om eerlijk te zijn hebben we dat gedaan omdat we toevallig een aantal nekken hadden liggen met een lange hiel
(waren we aan begonnen voor een ander project maar nooit afgemaakt)
het is een bolt on en het wordt best wel een aparte constructie waarbij we voor deze constructie wel baat hebben bij de lange hiel
(helaas ligt mijn fotosite plat dus nog geen plaatjes, sorry)

Marcel2
11 juli 2005, 19:25
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone.

Ik ben vooral benieuwd naar de theorie die hier achter zou steken.

Mattia
11 juli 2005, 20:56
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone.

Ik ben vooral benieuwd naar de theorie die hier achter zou steken.

Als de bouw solide is is het in wezen een stuk hout geworden, zeg maar. Vooral bij mahonie/mahonie verbindingen. Of het nou stukken langer is maakt niet zo gek veel uit, als het maar solide is, vind ik.

Verder, je versterker, goede setup, stabiele hardware, en pickup keuze hebben veel, veel, veel, veel meer invloed op je klank dan de lengte van je tenon.

Orpheo
11 juli 2005, 22:49
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone.

Ik ben vooral benieuwd naar de theorie die hier achter zou steken.

Als de bouw solide is is het in wezen een stuk hout geworden, zeg maar. Vooral bij mahonie/mahonie verbindingen. Of het nou stukken langer is maakt niet zo gek veel uit, als het maar solide is, vind ik.

Verder, je versterker, goede setup, stabiele hardware, en pickup keuze hebben veel, veel, veel, veel meer invloed op je klank dan de lengte van je tenon.

ben t wel met je eens...

mijn strat heeft ook een ellenlange sustain, ondanks dat t bolt-on is.

charlotte
11 juli 2005, 23:08
Hallo luitjes, :P

Dank je wel Fred,voor 't compliment, tja....ikheb nog eens in het boek van Melvin Hiscock gekeken naar wat hij over dit onderwerp laat zien, met diverse foto's van oude Gibbie's , waar idd de tennon tot halverwege de neck pup doorloopt, en dacht toen bij mijzelf, laat ik hem maar helemaal doorlopen onder de neck pup, tot aan de rand. :wink:
Ik weet niet exact wat het voor het geluid gaat betekenen, maar als je het theoretisch bekijkt zou het wat meer sustain en klankoverdracht moeten geven,vanwege wat jullie ook al hebben gezegt, dat je meer 1 geheel krijgt.
Ben vanochtend begonnen met het vlakken van de "balk "waar de neck uit gemaakt wordt, hoop einde van de week weer wat foto's op de site te plaatsen, ik houd jullie op de hoogte. .... . :wink:

groetjes Charlotte .

charlotte
13 juli 2005, 22:52
Hallo allemaal, :lol:

De eerste stappen op weg naar een bespeelbare neck zijn gezet, het begin is er. :razz:
Heb de foto's weer op m'n site geplaatst.

groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
13 juli 2005, 23:00
leuk ook om te zien hoe het hele proces van de nek in zijn werk gaat. zit meer werk in dan ik dacht.

charlotte
13 juli 2005, 23:05
hey Orpheo,

Idd, het begint al met het ruwe materiaal op maat te maken, eerst op lengte, en dan alle zijden haaks en vlak maken, waarbij een vereiste is dat er minstens de bovenzijde en 1 zijkant haaks op elkaar staan, en vandaar uit ga je dan aftekenen.
Nu is het iets meer werk omdat ik het vlakken doe met een freesmachine, echter met een schaaf, al dan niet elektrisch ben je ook wel even zoet denk ik. :wink:

groetjes Charlotte :P

fred dons
14 juli 2005, 09:26
Hi Charlotte

beetje laat maar misschien voor de volgende, maar stewmac heeft
tegenwoordig ook de korrekte tekening voor een 59 les paul
http://www.stewmac.com/item/0857
deze is gekopieerd van de Iowa burst een bekende 59 les paul deze is in plaats gekomen van de 54-56 reissue tekening die zij eerst hadden

groet

fred

charlotte
14 juli 2005, 22:14
Hey allemaal, :lol:
Fred, wat is het verschil dan, behalve de pups? ik neem aan dat de maten ongeveer gelijk zullen zijn? . :???:

OK, vandaag weer een mijlpaal in de bouw!! :razz:
Ik heb de tennon aan de nek nu ook gereed en kan body en nek in elkaar plaatsen, moet nog wat kleine correcties aanbrengen, maar het moelijkste deel is achter de rug. :wink:
De passing is zo nauwkeurig dat de body al zonder lijm aan de hals blijft hangen,komt allen maar ten goede aan het geluid denk ik. :-?
Ik heb uiteraard de laatste foto's weer op mijn site erbij geplakt.

groetjes Charlotte :wink:

Orpheo
14 juli 2005, 23:07
ziet er mooi uit!

t verschil is vooral cosmetisch; andere pups ander soort fingerboard (pallisander ipv ebben) en ander soort binding (single op de bovenkant ipv multi boven onder en headstock)

Anavrin
15 juli 2005, 01:29
Eerste bouwproject, en dan meteen een Les Paul (Carved Top), dan lijkt een tele me toch makkelijker :wink:

fred dons
15 juli 2005, 07:51
nee sorry Orpheo het zijn andere verschillen

beide zijn tekeningen van de standard alleen de nieuwe tekening is nagetekend van een originele 59 les paul standard terwijl de vorige van een 70 ties reissue standard was

verschillen zijn de grote van de kop, de hoek van de kop, de lange necktenon (maar die had je al :D) toets material is gelijk beiden palisander (bij de custom is die ebben, die heeft ook de binding aan de achterkant)
de plaatsing van het logo (maar dat zal voor jou ook niet uitmaken)
de top carve en de binding; die is op de reissue hoger in de cutaway dan op het origineel
verder is de cavity voor de electronica iets anders en is ook de gleuf vande togle switch naar de caivity anders (maar dat zal voor jouw gitaar weinig uitmaken)

charlotte
15 juli 2005, 08:55
OK Fred, en Orpheo ,

Bedankt voor de reactie, nu is het verhaal wat duidelijker. :wink:
Idd maakt e.e.a. niet echt uit voor mij, de toets wordt bij mij rio pallisander,en de rest doet er niet veel toe.
Zoals ik al eerder zei, maak ik gewoon "mijn" Les Paul, hij hoeft niet persé op die of die te lijken.

Enneh Anavrin, tja deze tekening kwam tot mij, en ben daar dus mee begonnen, en idd er zijn makkelijker gitaren om te bouwen, maar dit maakt wel dat straks de voldoening als 'ie af is des te groter zal zijn.

groetjes Charlotte .
:razz:

Orpheo
15 juli 2005, 09:40
nee sorry Orpheo het zijn andere verschillen

beide zijn tekeningen van de standard alleen de nieuwe tekening is nagetekend van een originele 59 les paul standard terwijl de vorige van een 70 ties reissue standard was

verschillen zijn de grote van de kop, de hoek van de kop, de lange necktenon (maar die had je al :D) toets material is gelijk beiden palisander (bij de custom is die ebben, die heeft ook de binding aan de achterkant)
de plaatsing van het logo (maar dat zal voor jou ook niet uitmaken)
de top carve en de binding; die is op de reissue hoger in de cutaway dan op het origineel
verder is de cavity voor de electronica iets anders en is ook de gleuf vande togle switch naar de caivity anders (maar dat zal voor jouw gitaar weinig uitmaken)

ik zag bij haar tekening de split diamond op het headstock. ik kan me never voorstellen dat een STANDARD de split diamond had. daarom dacht ik dat het de tekening was van een custom. iets van de 54-reissue oid.

inderdaad, ik was die kleine dingetjes vergeten, headstockgrootte (mijn 70-ies headstock is echt wel groot :P )

ik was t allemaal even vergeten :oops:

Orpheo
15 juli 2005, 09:41
nee sorry Orpheo het zijn andere verschillen

beide zijn tekeningen van de standard alleen de nieuwe tekening is nagetekend van een originele 59 les paul standard terwijl de vorige van een 70 ties reissue standard was

verschillen zijn de grote van de kop, de hoek van de kop, de lange necktenon (maar die had je al :D) toets material is gelijk beiden palisander (bij de custom is die ebben, die heeft ook de binding aan de achterkant)
de plaatsing van het logo (maar dat zal voor jou ook niet uitmaken)
de top carve en de binding; die is op de reissue hoger in de cutaway dan op het origineel
verder is de cavity voor de electronica iets anders en is ook de gleuf vande togle switch naar de caivity anders (maar dat zal voor jouw gitaar weinig uitmaken)

ik zag bij haar tekening de split diamond op het headstock. ik kan me never voorstellen dat een STANDARD de split diamond had. daarom dacht ik dat het de tekening was van een custom. iets van de 54-reissue oid.

inderdaad, ik was die kleine dingetjes vergeten, headstockgrootte (mijn 70-ies headstock is echt wel groot :P )

ik was t allemaal even vergeten :oops:

fred dons
15 juli 2005, 10:11
ik had eerlijk gezegd de splitdiamond nog geen eens gezien :oops:
als dat het geval is dan heb jij gelijk en is de tekening van een 70 ties /
50ties custom reissue (stew mac had beide tekeningen)

Orpheo
15 juli 2005, 10:29
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/nekhout%20body%20en%20hals%20samengesteld%20met%20 tekening.jpg

zo, daar zie je m :)

charlotte
15 juli 2005, 11:57
Hey thanks Orpheo,

Zo wordt het wat mooier tussen al die tekst en zo.

Kun je een foto met een link plaatsen of zo? en zo ja hoe gaat dat dan, dan kan ik af en toe ook een foto tussendoor gooien om het leuker te maken.

Wat de split diamond betreft, hier maak ik een andere inleg .


groetjes Charlotte .

Orpheo
15 juli 2005, 12:36
Hey thanks Orpheo,

Zo wordt het wat mooier tussen al die tekst en zo.

Kun je een foto met een link plaatsen of zo? en zo ja hoe gaat dat dan, dan kan ik af en toe ook een foto tussendoor gooien om het leuker te maken.

Wat de split diamond betreft, hier maak ik een andere inleg .


groetjes Charlotte .

ik heb de link opgezocht, waaronder die foto van jou staat , das ergens onder je rechter muisknop. bij mij staat er dan, afbeelding in nieuw scherm openen oid.

dan doe je LINKJE VAN DE FOTO en dan moet ie er staan. soms lukt t, soms niet.

wat voor inleg dan? ikzelf vind gewoon zwart altijd t mooist.

charlotte
17 juli 2005, 12:21
Hey Orpheo,

Bedankt voor de tip van het foto's plaatsen, ga het zeker proberen. :wink:
Wat de inlat van de headstock betreft, wil ik iets met bloemen gaan doen, ook op de toets wil ik weer een mooie inleg gaan maken van bloemen, ga proberen het weer een slagje mooier te maken als de yamaha, maar eerst de gitaar maar wat verder bouwen voor het zover is.

groetjes Charlotte . :razz:

Orpheo
17 juli 2005, 19:27
Hey Orpheo,

Bedankt voor de tip van het foto's plaatsen, ga het zeker proberen. :wink:
Wat de inlat van de headstock betreft, wil ik iets met bloemen gaan doen, ook op de toets wil ik weer een mooie inleg gaan maken van bloemen, ga proberen het weer een slagje mooier te maken als de yamaha, maar eerst de gitaar maar wat verder bouwen voor het zover is.

groetjes Charlotte . :razz:

ah zonde...imo is dat echt een heel mooie gitaar om zeep helpen..maar goed...wie ben ik? tis mijn gitaar niet :)

charlotte
20 juli 2005, 19:11
Hallo Luitjes,

Heb voor de LP een mal gemaakt om de trushrod straks te kunnen frezen, foto's staan op mijn site, op de hulpgereedschappagina.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
20 juli 2005, 21:56
Hallo ,even een testje,

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/trushrod%20mal%20%205.jpg

als het goed is staat er nu een foto van de trushrod mal.

gr. Charlotte .

bat
20 juli 2005, 22:05
Hij staat er!

Compliment voor wat je aan het doen bent!

Orpheo
21 juli 2005, 01:22
Hallo Luitjes,

Heb voor de LP een mal gemaakt om de trushrod straks te kunnen frezen, foto's staan op mijn site, op de hulpgereedschappagina.

groetjes Charlotte . :wink:

*trusSrodd :wink: :oops:

truss is zoiets als samenbinden, bijeen pakken. toepasselijke naam dus voor die staaf in je hals.

Fumi SG
21 juli 2005, 01:24
truss rod.... met een spatie en met 1 'd' :wink:

charlotte
21 juli 2005, 21:43
Hallo Luitjes,

Idd , ik heb de spelling wat verkeerd gedaan, maar ach, we begrijpen elkaar toch wel, is t'niet ? :wink:

En ja, ook de foto plaatsen is gelukt, ga ik vaker doen, wordt het een mooie topic.!! . :razz:

groetjes Charlotte . :P

soup
25 juli 2005, 11:44
juist je site bekeken en het is echt WAUW, leuk als je zoiets kan maken zou het zelf ook wel willen

Dirtypool
25 juli 2005, 22:02
Die tekening is zo te zien van een Historic dan wel echte '54 Black beauty.
Heb ik :-D
Kan je een kopie daarvan maken voor mij?

Grtz Richard

Meende ik op bladzijde 1 al opgemerkt te hebben.
Op de tekening zie je de P90 in de brug- en de Alnico5 in de halspositie zitten, als mijn ogen mij niet bedriegen.
De Alnico5 heeft een soort van staafvormige polepieces.
Die gitaar heb ik, vandaar.

Fred, kan ik ook eens op een doordeweeksedag bij je langs?

Grtz Richard

charlotte
27 juli 2005, 09:41
Hallo gitaarvrienden,

bedankt voor de complimenten wederom, :razz:

Ik ben vanaf nu 2 weken op vakantie, wordt dus weinig bouwen, na de vakantie ga ik weer verder, laat het uiteraard wel weten.

Voor zover van toepassing,iedereen een fijne vakantie gewenst. :P

groetjes Charlotte . :wink:

fred dons
27 juli 2005, 10:12
prettige vakantie!

en voor Richard, ja hoor als je het maar op tijd laat weten

Rw
3 augustus 2005, 13:08
ik zie deze topic nu pas voor het eerst en ik stond de foto's met open mond te bekijken egt supermooi! als mijn stratje zo wordt :lol:
veel succes nog... :)

m^rton
3 augustus 2005, 21:28
ik zie deze topic nu pas voor het eerst en ik stond de foto's met open mond te bekijken egt supermooi! als mijn stratje zo wordt :lol:
veel succes nog... :)

Dan heb je een strat die eruit ziet als een les paul, vreemd :razz:

MrGroove
5 augustus 2005, 10:06
Ik heb net je site even bekeken en de pagina van het bouwen van de Les Paul doorgenomen. Ziet er goed uit en zeer informatief. Wordt volgens mij een hele mooie gitaar.

Rw
6 augustus 2005, 15:39
Dan heb je een strat die eruit ziet als een les paul, vreemd hmmmz ja dat is inderdaad vreemd :-D maar jah het is een strat met 2 humbuckers dus maakt ook niet uit :razz:

charlotte
7 augustus 2005, 20:16
Hallo Luitjes, wat eerder terug vanwege het slechte weer, bedankt voor de complimenten.... :razz:
Ik heb inmiddels de stemmechanieken binnen,evenals de elektronica voor de piëzo , nu nog wachten op de rest....
Ga komende week weer verder met de gitaar, het volgende wat op stapel staat is de truss rod ( nu wel goed geschreven hahaha... ).
hieronder een foto van de elektronica.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fishman%20powership%203.jpg
meer foto's op de hardware pagina op m'n site.

groetjes Charlotte :wink:

BrainDamage
8 augustus 2005, 19:06
zeg charlotte kan je mij eens mailen (of msn als je dit eventueel hebt) op k_dubois2000@hotmail.com, ik heb een vraag ivm met gitaarbouw ;)

alé groetjes,
kevin

screamindemon
8 augustus 2005, 22:14
niet dat ik zo nieuwsgierig ben ofzo maar laat nou net het doel van een forum
zijn om openlijk vragen te stellen en te beantwoorden zodat anderen er ook van kunnen leren en knipogen kun je gewoon via pm doen.

charlotte
9 augustus 2005, 22:31
Hallo Luitjes,
Ben het eens met voorgaande opmerking, dus vragen hier stellen .... :lol:
Ik heb inmiddels de truss rod in elkaar geknutseld, ziet er gaaf uit , en ben begonnen met de eerste frees bewerkingen voor de sleuf waar de rod in moet, foto's staan weer op m'n site.
Hieronder een voorproefje.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/truss%20rod%20maken%2001.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/truss%20rod%20maken%2007.jpg

groetjes Charlotte :wink:

Franc
10 augustus 2005, 07:37
Mooi :D

Maar bestaat een truss rod niet uit twee lange platte delen die uiteen kunnen wijken onder de druk van de bout die aan de headstock zijde aandraait?

Ik had iig altijd begrepen dat het zo werk...?

fred dons
10 augustus 2005, 07:48
die bestaan ook maar dit is een zelfde trussrod zoals die ook op vintage strats zit

Franc
10 augustus 2005, 07:59
Aha....nooit geweten :) thanks.

charlotte
11 augustus 2005, 00:03
Hallo Allemaal, :razz:

Ik gebruik inderdaad het "vintage" type truss rod, heb op m'n site een klein verhaaltje met schetsje geplaatst, om het geheel wat duidelijker te maken. :wink:

greetz Charlotte :)

charlotte
12 augustus 2005, 00:14
Hallo gitaar vrienden en vriendinnen, :P

Ik ben weer een stukje verder gekomen, het anker en de stelmoer hebben ook een plaatsje in de nek gekregen,zoals je op onderstaande foto's kunt zien.(meer op mijn site).

http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/truss%20rod%20maken%2016.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/truss%20rod%20maken%2013.jpg

groetjes Charlotte. :wink:

charlotte
16 augustus 2005, 22:10
Hallo Luitjes,

Druk gehad met werken, geld verdienen voor die dure onderdelen....hahaha
:razz: maar vandaag weer wat verder gegaan, de truss rod is nu in de hals gelijmd,zie foto hieronder.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/truss%20rod%20maken%2023.jpg
Van het plaatsen van de rod heb ik nog meer foto's op m'n site gezet

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 augustus 2005, 23:12
Hallo Allemaal, :wink:

Ik ben te druk geweest om te kunnen bouwen aan de gitaar, echter wel op de pc aan de slag geweest om een ontwerp te maken van de inleg zoals ik deze op mijn gitaar wil gaan maken.Hieronder de foto ervan
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/ontwerp%20inleg%20Les%20paul.jpg

Dit geeft een goede indruk van we je mag verwachten, vindt ik zelf .

Komende week weer verder met de bouw.... .

greetz Charlotte . :razz:

Arjo
20 augustus 2005, 08:27
Wow, ziet er echt gaaf uit :wink: zitten denk ik nog wel wat uurtjes werk in :-D

Orpheo
20 augustus 2005, 12:02
tja...niet lullig bedoeld, maar ik vind dat echt foeilelijk op een les paul :oops:

dat op de body is nog mooi, maar die inleg....

maar ach, als jij er maar blij mee bent he.... :-D

Lexvandoef
20 augustus 2005, 15:41
Het staat wel een beetje overdreven ja :razz:

Maar goed, als je dat voor elkaar krijgt :lol: Hulde!!!

Succes trouwens met je LP, ziet erg erg gaaf uit!!! :lol:

charlotte
20 augustus 2005, 23:45
Hallo Luitjes,

Ach ja, smaken verschillen hé , gelukkig maar, anders spelen we allemaal op dezelfde gitaren. :razz:
En zoals ik al eerder heb gezegd, wordt het mijn eigen Les Paul, maw ga niet in alles exact kopiëren.
De hele inleg is BTW een concept, als ik zover ben ga ik eerst de inleg uitprinten, en dan op de gitaar leggen om het geheel "life" te kunnen zien en beoordelen of het wordt wat ik voor ogen heb. :wink:
Het kan dus nog iets veranderen, maar de body en headstock is bijna zeker zoals ik het wil hebben.

groetjes Charlotte .
:amp:

Orpheo
21 augustus 2005, 18:11
de inleg lijkt zeer sterk gebaseerd te zijn op de ouwe jaren 70 artist/artisan les pauls.....

olaf reijnders
21 augustus 2005, 18:27
de inleg lijkt zeer sterk gebaseerd te zijn op de ouwe jaren 70 artist/artisan les pauls.....

Met alle respect. Ik vind de Artist serie mooier.

Orpheo
22 augustus 2005, 00:31
de inleg lijkt zeer sterk gebaseerd te zijn op de ouwe jaren 70 artist/artisan les pauls.....

Met alle respect. Ik vind de Artist serie mooier.

kheb ff op t les paul forum gekeken. de artistserie is van buiten een les paul custom (dus idd mooier :oops: ) en had van binnen een hoop leuke zooi. soort van LP recording maar dan in een mooi hoesje

de artisan is eigenlijk over the hill. daar had je ook meerdere varianten van, o.a. degene met split blok inleg (zo'n blok dat dan uit 2 of 3 delen bestaat) of met bloemen

dit was neit voor/tegen jou olaf, maar als opheldering van mijn eerdere post.

olaf reijnders
22 augustus 2005, 01:35
Waar ik helemaal op geil is een black eagle. Helaas niet linkshandig! :cry:

charlotte
22 augustus 2005, 19:09
Hallo Luitjes, :wink:

De inleg die ik nu op de foto geplaatst heb is oorspronkelijk bedoeld voor een banjo of mandoline, kwam deze tegen bij een inlay site, hieronder de link ervan, ze hebben heel veel moois, kost ook wel wat, maar dan heb je ook wat.

www.luthiersupply.com/

greetz Charlotte . :P

olaf reijnders
22 augustus 2005, 19:56
Hallo Luitjes, :wink:

De inleg die ik nu op de foto geplaatst heb is oorspronkelijk bedoeld voor een banjo of mandoline, kwam deze tegen bij een inlay site, hieronder de link ervan, ze hebben heel veel moois, kost ook wel wat, maar dan heb je ook wat.

www.luthiersupply.com/

greetz Charlotte . :P

Waanzinnig! Wat een artiest! Is een overdaad aan inlay niet nadelig voor het geluid?

Orpheo
22 augustus 2005, 23:55
Hallo Luitjes, :wink:

De inleg die ik nu op de foto geplaatst heb is oorspronkelijk bedoeld voor een banjo of mandoline, kwam deze tegen bij een inlay site, hieronder de link ervan, ze hebben heel veel moois, kost ook wel wat, maar dan heb je ook wat.

www.luthiersupply.com/

greetz Charlotte . :P

Waanzinnig! Wat een artiest! Is een overdaad aan inlay niet nadelig voor het geluid?

minimaal. het effect van inlay is zo klein, dat het eigenlijk geen drol uitmaakt. dit komt niet uit mijn mond, maar uit de mond van richard heeres.....

charlotte
24 augustus 2005, 22:26
Hallo Luitjes,

Idd, de inlay heeft geen hoorbaar effect op het geluid, heb dit reeds ondervonden op mijn Yamaha gitaar. :wink:
Ben weer een klein stukje verder met de bouw, ben begonnen met de headstock fineerlaag etc. .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%205.jpg

meer op mijn site..... :lol:


groetjes Charlotte . :wink:

iam
24 augustus 2005, 23:57
ik vind je site super charlotte echt waar!!

maar de foto's zouden enkel wat groter mogen...

we love details ;)

charlotte
29 augustus 2005, 17:00
Hallo Allemaal, :razz:

Zal de foto's iets groter er op zetten. :lol:
Ben weer een stukje verder, zie foto hieronder, en natuurlijk mijn site.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%209.jpg

groetjes Charlotte . :dance:

charlotte
29 augustus 2005, 17:01
Hallo Allemaal, :razz:

Zal de foto's iets groter er op zetten. :lol:
Ben weer een stukje verder, zie foto hieronder, en natuurlijk mijn site.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%209.jpg

groetjes Charlotte . :dance:

chennie
29 augustus 2005, 21:04
ej das een stukje puikwerk wat je doet. Dat maakt het esthetische gebrek van je site meer dan goed =)
behoorlijk informatief, want je ziet heel goed wat er bij komt kijken, details wat heel veel info bronnen verzwijgen of voor lief aannemen. Wat ik nu dus zekers weet is dat een gitaar bouwen voor mij te hoog gegrepen is op jouw niveau !

Mattia
30 augustus 2005, 18:27
Ziet er allemaal goed uit, hoor!

Verder, Andy DePaul (die inlay site waar je naartoe hebt gelinkt) is een prima kerel, en heeft eigenlijk zeer goede prijzen voor wat je krijgt. Heb voor een kleine honderd euro genoeg parelmoer gekocht voor de komende 10-20 gitaren, ookal doe ik nogal wild ermee :-)

charlotte
31 augustus 2005, 00:25
Hallo Luitjes.

Dank voor het compliment Mattia , idd heeft Andy dePaul hele mooie inlays en onbewerkt materiaal.
Vandaag weer een stukje verder gekomen, de fineer is nu verlijmd op de headstock, ligt nu te drogen. :-?
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%2015.jpg
Hierboven zie je de headstock, na het uitzagen en voor het lijmen van de fineerlaag hierop. Begint nu al aardig te lijken.....meer foto's op de bekende plaats.

greeeetz Charlotte . :wink:

robert-gitarist
31 augustus 2005, 17:31
wow gaat goed...echt vet project!!
Mijn complimenten :)

charlotte
1 september 2005, 00:00
Hallo Allemaal,
Bedankt voor het compliment Robert,
vandaag de lijmklemmen eraf gehaald, en het resultaat zie je hieronder op de foto, nu nog wat bijwerken.... .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%2018.jpg

groetjes Charlotte.

robert-gitarist
1 september 2005, 00:33
Ziet er echt verekt goed uit :o
Echte Gibson Headstock!!zeer gaaf!!
Zag op je site dat je ook zelf de inlay hebt gemaakt op die Yamaha.Ziet er onwijs cool uit...zelf wil ik ook keer andere inlays erin hebben maar zelf doen lukt me echt niet...dat gemiereneuk enzo..helemaal geen gedult voor hehe :-D

Orpheo
1 september 2005, 07:53
vooral wat je gedaan hebt met die binding om t headstock, supermooi. ook dat schrapen, wat een kloteklus is dat zeg! maar wel heel mooi gedaan.

btw: hoe heb je het pallisander zo zwart gekregen? op de ene foto is t heel mooi bruinig, op een ander haast zwart. of is dat de belichting?

charlotte
1 september 2005, 12:51
Hey Orpheo, : :P

Bedankt voor 't compliment, was idd een behoorlijke klus om het mooi op dezelfde hoogte te krijgen als het pallisander fineer, maar het resultaat heb je gezien.
De toets ga ik trouwens ook van binding voorzien, maar dat is recht toe recht aan werk, is iets makkelijker.
Het pallisander is trouwens heel donkerbruin, tegen het zwarte aan, hangt echter van de foto af of het een close-up is, of een totaal plaatje,dit schijnt de kleur op de foto te beïnvloeden.

T.a.v. Robert, idd om de inlay te plaatsen is wel wat geduld voor nodig, maar de voldoening is dan ook groot als het klaar is, iedere dag geniet ik er nog van als ik mijn Yamaha aanschouw, en bespeel.
Zoals je wellicht gezien hebt, ga ik op de Les Paul ook weer een mooie (vindt ik zelf tenminste,de meningen zijn verdeeld, maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak) inlay plaatsen.

groetjes Charlotte :wink:

charlotte
1 september 2005, 12:51
Hey Orpheo, : :P

Bedankt voor 't compliment, was idd een behoorlijke klus om het mooi op dezelfde hoogte te krijgen als het pallisander fineer, maar het resultaat heb je gezien.
De toets ga ik trouwens ook van binding voorzien, maar dat is recht toe recht aan werk, is iets makkelijker.
Het pallisander is trouwens heel donkerbruin, tegen het zwarte aan, hangt echter van de foto af of het een close-up is, of een totaal plaatje,dit schijnt de kleur op de foto te beïnvloeden.

T.a.v. Robert, idd om de inlay te plaatsen is wel wat geduld voor nodig, maar de voldoening is dan ook groot als het klaar is, iedere dag geniet ik er nog van als ik mijn Yamaha aanschouw, en bespeel.
Zoals je wellicht gezien hebt, ga ik op de Les Paul ook weer een mooie (vindt ik zelf tenminste,de meningen zijn verdeeld, maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak) inlay plaatsen.

groetjes Charlotte :wink:

charlotte
1 september 2005, 12:52
Hey Orpheo, : :P

Bedankt voor 't compliment, was idd een behoorlijke klus om het mooi op dezelfde hoogte te krijgen als het pallisander fineer, maar het resultaat heb je gezien.
Het pallisander is trouwens heel donkerbruin, tegen het zwarte aan, hangt echter van de foto af of het een close-up is, of een totaal plaatje,dit schijnt de kleur op de foto te beïnvloeden.

T.a.v. Robert, idd om de inlay te plaatsen is wel wat geduld voor nodig, maar de voldoening is dan ook groot als het klaar is, iedere dag geniet ik er nog van als ik mijn Yamaha aanschouw, en bespeel.
Zoals je wellicht gezien hebt, ga ik op de Les Paul ook weer een mooie (vindt ik zelf tenminste,de meningen zijn verdeeld, maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak) inlay plaatsen.

groetjes Charlotte :wink:

charlotte
1 september 2005, 19:09
Hallo Luitjes, :razz:
Headstock is nu afgewerkt, en de gaten voor de mechanieken geboord.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/headstock%2023.jpg
Volgende stap wordt de toets.


groetjes Charlotte . :wink:

john.3001
2 september 2005, 14:11
:o respect!

(geen Sperzels?...)

charlotte
2 september 2005, 18:43
Hoi John, dankje wel. :razz:

Nee, geen sperzels, maar Schallers, ga verder een locknut van Schaller monteren in combinatie met een fine-tune tail, ook van Schaller.
De combinatie fine-tune met lock nut heb ik ook op m'n andere gitaren zitten, en bevalt me prima, vandaar deze keus, let wel, er komt geen tremolo op .

greetz Charlotte .
:wink:

Ibanez RuleZ
4 september 2005, 00:17
ideaaaaal, een les paul die niet ontstemt :D, mijn oude studio deed dat bij het leven en heeft daarom ook het veld moeten ruimen.

mooi plaatje trouwens, met die binding, zou me niets verbazen als die plank beter er uit gaat zien dan de gemiddelde gibson en miss ook wel beter klinken!

Harrald

JvD.
4 september 2005, 11:02
je hebt zo ontiegelijk veel gereetschap tot je beschikking, tis echt niet normaal meer =]

Kim Wilson
4 september 2005, 20:56
je hebt zo ontiegelijk veel gereetschap tot je beschikking, tis echt niet normaal meer =]
:seriousf:

Orpheo
4 september 2005, 21:41
schallers of sperzels zijn imo uit den boze op les pauls!!! tis Grovers of Klusons! en locking nuts zuiiiiigen tone als de ziekte. echt een ramp. en helemaal (overbodig) als je geen floyd hebt. mijn LP (van 30 jaar oud met 30 jaar ouwe tuners en met originele nut nog...) blijft een week lang gestemd, ondanks mijn gehak en gebeuk.

een lp blijft imo t best gestemd van alle gitaren die er zijn eigenlijk. dus een locking nut is gewoon zonde. vind ik dan.

Orpheo
4 september 2005, 21:41
schallers of sperzels zijn imo uit den boze op les pauls!!! tis Grovers of Klusons! en locking nuts zuiiiiigen tone als de ziekte. echt een ramp. en helemaal (overbodig) als je geen floyd hebt. mijn LP (van 30 jaar oud met 30 jaar ouwe tuners en met originele nut nog...) blijft een week lang gestemd, ondanks mijn gehak en gebeuk.

een lp blijft imo t best gestemd van alle gitaren die er zijn eigenlijk. dus een locking nut is gewoon zonde. vind ik dan.

fred dons
5 september 2005, 08:18
de klussons op een gibson worden door schaller gemaakt dus ik zou dat niet zo scherp stellen :D

maar inderdaad een locking nut is vrij overbodig op een lp, ik heb op mijn heritage les paul een schaller staart stuk met fine stemmers en dat ding veranderd het geluid van mijn lp behoorlijk (met name akoustisch), ik heb op een andere les paul een aluminium staart stuk en dat klinkt toch authentieker (is wat minder massa dan het messing staart stuk van schaller)

Orpheo
5 september 2005, 21:35
de klussons op een gibson worden door schaller gemaakt dus ik zou dat niet zo scherp stellen :D

maar inderdaad een locking nut is vrij overbodig op een lp, ik heb op mijn heritage les paul een schaller staart stuk met fine stemmers en dat ding veranderd het geluid van mijn lp behoorlijk (met name akoustisch), ik heb op een andere les paul een aluminium staart stuk en dat klinkt toch authentieker (is wat minder massa dan het messing staart stuk van schaller)

wat ik ook met " schaller" bedoel is niet zozeer het merk, als wel die diecast dingen, of beter gezegd; tuners zonder dat plastieken draaiknoppie. op een les paul waar geen dekkende kleur opzit MOET imo zo'n tuner op...

charlotte
5 september 2005, 22:32
Hallo Luitjes,
Ja,ja,ja ja, gelukkig dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden. :lol:
Zoals ik al eerder vertelde wil ik gewoon een les Paul model maken, met wat ik zelf mooi vindt, echter geen exacte kopie van deze of die, vandaar het gebruik van afwijkende dingen op de gitaar.
Heb intussen toch nog een wijziging aan het ontwerp van de inlay aangebracht, op de body,zie onderstaande foto.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/inleg%20voorbeeld%20totaal.jpg
Ga komende weken een soort verstekbak met indexering maken voor het maken van de zaagsneden voor de fretten.
Als ik foto's hiervan heb laat ik het hier wel weten.

groetjes Charlotte . :wink:

chennie
5 september 2005, 23:03
uit design perspectief vind ik mooier wanneer die bloem misschien in de hoek zit. Linkerhoek wanneer je de gitaar frontaal voor je hebt, met de kop naar boven wijst. Denk ik, misschien een photshop ?
Misschien is dit wel mooier...

hmm nu twijfel ik toch :)

jorrit
6 september 2005, 01:12
tis die vijfde knop die hm vreemd maakt... komt die er bij jou ook op?
voor piezo? dan zou ik eerder voor een push pull systeem of een algemene tone of volume knop. verder ziet je werk er erg netjes uit.

charlotte
12 september 2005, 19:04
Hallo luitjes , :P

Idd inleg ligt niet niet vast , ga het eerst uitprinten , en dan "life"op de gitaar leggen , en kijken hoe het staat, maar dat is pas later ... .

Ondertussen afgelopen week het hout voor de toets enigzins op maat gemaakt, en gevlakt.
Verder ben ik begonnen met de verstekbak te maken om de slots voor de fretten te kunnen zagen.
:roll: Hieronder de foto van de fretzaag , het zaagblad heb ik gekocht, houder zelf gemaakt ,dit om het passend te maken voor de verstekbak.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretslot%20zaag%203.jpg

groetjes Charlotte . :wink:

Jeroenvanhulsteijn
12 september 2005, 19:15
ziet er echt al mooi uit!!! erg knap werk!

Wat die knoppen betreft zou ik me persoonlijk niet teveel aan de Gibson layout houden. Mss kun je wat inspiratie op doen bij basgitaren met actieve eq. Die weten dat naar mijn mening toch vaak smaakvol op die body te plakken.

Mooie bloem trouwens! (nu nog een gietertje erbij).

charlotte
13 september 2005, 23:33
Hoi Jeroen,

Dank je voor het compliment. :razz:

Was ook niet van plan om van origineel Gibson uit te gaan.
Ga met aankleden van het geheel gewoon mijn eigen weg.
Dan is ie straks ook helemaal naar mijn eigen wensen... .

groetjes Charlotte . :wink:

Squier4ever
18 september 2005, 19:58
hmm nog wat gedaan?

charlotte
18 september 2005, 23:02
Yeah dude, i've been busy.... :lol:
Hallo luitjes ,
Afgelopen week druk bezig geweest met het bouwen van een soort verstekbak om de fretslots in te kunnen zagen.
Hierbij krijgt de bak een verschuifbare bodem, en een indexlat, die de fretposities aangeeft, ongeveer hetzelfde idee wat je bij verschillende shops kunt kopen voor 150 eurie's. :oops:
Het grootste probleem hierbij was om de index lat nauwkeurig te kunnen maken, heb 3 pogingen gedaan om het dmv digitale aflezing op een boor/freesmachine te maken, bleek uiteindelijk toch te veel afwijking te geven. :cry:
Doordat ik van iemand een toets over kon nemen voor niet al te duur, kan ik deze gebruiken als referentie om de indexlat te gaan maken. :wink:
Heb de bak klaar, ga morgen de indexlat inzagen.hieronder een foto van de bak.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretslot%20zaag%209.jpg
En als de index lat klaar is kan ik mijn Rio pallisander toets gaan voorzien van fretslots.
groetjes Charlotte :P

Orpheo
18 september 2005, 23:19
damn wat inventief. ik zou daar echt niet op zijn gekomen... keep up the good work!

Basseytje
19 september 2005, 21:47
eh charlotte ik zie dat je inventor voor je bouwtekingen gebruikt..

je hebt een pm van mij gekregne als het goed is

charlotte
19 september 2005, 23:32
Hallo luitjes,
Vandaag begonnen met het inzagen van de index lat, had weinig tijd, en kon hem helaas niet geheel af maken, maar hieronder even een impressie van het verhaal.... .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretslot%20zaag%2010.jpghttp://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretslot%20zaag%2011.jpg

groetjes Charlotte .

charlotte
22 september 2005, 16:25
Hallo Allemaal, :razz:

Het zagen van de toets is begonnen , helaas nog niet helemaal af kunnen maken , maar het begin is er , zie de foto's ; :P
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%205.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%207.jpg

later verder....

groetjes Charlotte . :wink:

X-Rated
22 september 2005, 17:18
Ik ben echt aan het twijfelen wat zelfbouw betreft :P Ik ben linkshandig en ik zie zoveel mooie gitaren die ik graag in mijn bezit zou willen hebben, maar dan moet je het telleurstellende bericht van fabrikant/importeur ontvangen dat deze niet leverbaar zijn/gemaakt worden. Een andere oplossing lijkt mij dan het zelf maken van een gitaar :P Ik ken alleen niemand met dergelijke ervaring en apparatuur. Ik ben zelf helemaal weg van de body afwerking en headstock van de Dean Hardtail serie. Misschien als ik het geld en de tijd heb dat ik serieus kan gaan overwegen om een gitaar in elkaar te zetten.

En weer ontopic. Is het nou niet ontzettend moeilijk en veel meetwerk om zo'n hals in elkaar te zetten? Hoe ga je de headstock aan de hals vastmaken?

Verder ziet hij er al uit als een echte gitaar :P:P Hulde :)

Franc
22 september 2005, 19:11
Volgens my heeft die headstock de hals nooit verlaten hoor.....

X-Rated
23 september 2005, 13:45
Idd, ik heb ff zitten denk wat de meest logische manier is om een hals te maken :) Ik begin de theoretische opbouw van de gitaar al wat meer te begrijpen :P

charlotte
28 september 2005, 19:15
Hallo allen,
Ben heel druk geweest afgelopen week, helaas niet met gitaar bouwen, maar dat gaat weldra weer verder.

T.a.v. X-rated , zoals franc al opmerkte, de headstock zit al aan de hals vast, want de hals en headstock zijn uit 1 en hetzelfde stuk hout gemaakt.
Het meetwerk valt wel mee, echter wat heel belangrijk is , dat je heel precies werkt.

groetjes Charlotte .

charlotte
1 oktober 2005, 17:22
Hallo allemaal , :razz:

heb weer wat tijd kunnen besteden aan de gitaar bouw. Ik heb de toets nu helemaal ingezaagd met fretslots , kan hier nu niet verder mee, omdat ik op de topkam en brug moet wachten voor het bepalen van de toets breedte.hieronder een foto van de 2 toetsen naast elkaar. :wink:
De bovenste is mijn eigengezaagde toets, de onderste de gekochte.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%208.jpg
op mijn homepage heb ik ook nog meer foto's van de verstekbak geplaatst op de gereedschaps pagina .
groetjes Charlotte . :P

Dirk W
1 oktober 2005, 19:33
Echt vette site heb je hoor. Je werkt echt heel netjes en lijkt wel helemaal niets aan het toeval over te laten.
En wat uniek is is dat je je eigen gereedschap maakt. Die verstekbak bijvoorbeeld, diep respect. Misschien moet je die dingen gaan bouwen en verkopen? ik denk dat je al veel fans hebt. Mij in ieder geval! :razz:

charlotte
1 oktober 2005, 23:26
Hey Dirk ,dank je wel :lol:
Idd laat ik zo weinig mogelijk aan het toeval over, om eventuele kleine afwijkingen, hoe klein dan ook , klein te houden, dwz als je van het begin af aan al niet netjes en nauwkeurig werkt, een afwijking groter kan uitpakken.
Tja, en het gereedschap...ik ben tenslotte nederlander hé, dus wil ik voor bepaalde dingen niet te veel geld uitgeven, als je het zelf kunt maken. :lol:
Zo'n verstekbak is wel te koop bij buitenlandse bedrijven, echter dan praat je al gauw over 150 eurie's en dan het verzenden er nog bij. :(
Tja , en het bouwen en verkopen, dan blijft de gitaarbouw ook op een laag pitje staan, en ik kan niet onbeperkt gebruik maken van de grote freesmachine die je op de foto's ziet,en wat moet je er uiteindelijk voor vragen ? ,je bent er toch een tijdje druk mee om er 1 te bouwen.
groetjes Charlotte . :wink:

Mattia
2 oktober 2005, 23:35
Zo'n verstekbak is wel te koop bij buitenlandse bedrijven, echter dan praat je al gauw over 150 eurie's en dan het verzenden er nog bij. :(

Nouja, zo duur zijn ze ook weer niet. Als je het zelf kan, ga vooral je gang, maar ik ben wel blij met de uitgave van 100 dollar (65 voor de verstekbak, en 40 voor een stainless steel fret scale template zodat ik niet hoef na te denken over waar de volgende fret moet zitten). Met invoerrechten+verzendkosten misschien 120 euro, totaal. Die heb ik er nu allang uit, vergeleken met het kopen van pre-slotted toetsen..

charlotte
5 oktober 2005, 23:17
Hallo allemaal,

Weer even bezig geweest, nog steeds geen brug en topkam binnen, dus de nekwerkzaamheden liggen verder even stil. :-?
Ben nu nog wat bezig geweest met de body verder schuren, en de gaten voor de strapholders te boren.Ook de uitsparing voor de toggle switch verder aangepast, had er inmiddels 1 op de kop getikt, en paste niet helemaal lekker, nu wel dus. :lol:
Verder een dubbele jackplate gemaakt, k'weet niet of ze te koop zijn, maar dat boeit nu ook niet meer, de eigen gefabriceerde is reeds klaar.
zie de foto hieronder . meer foto's hiervan op de hardware/elektronica pagina op m'n site:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hardware%20pagina%20gibson%20lp.htm#aanwijsknop%20 gibson%20les%20paul%20inleg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/jackplate%205.jpg

groetjes Charlotte :wink:

fred dons
6 oktober 2005, 07:53
heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

nickbongers
6 oktober 2005, 14:57
commandant en zon schuurborstelronddraaiding denk ik?

olaf reijnders
6 oktober 2005, 14:58
8-) ! Ik ben benieuwd hoe je gitaar eruit zal zien wanneer hij klaar is. Wat voor finish ga je 'm geven?

Anavrin
6 oktober 2005, 16:07
commandant en zon schuurborstelronddraaiding denk ik?
dat is niet blijvend... Heb ik ook ooit gedaan, maar het was binnen een jaar weer matgrijs :-(
Als je zeker wil zijn dat het blijft glimmen moet je het laten verchromen (€€€)

charlotte
6 oktober 2005, 18:39
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:40
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:40
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:41
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:41
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:43
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:44
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:44
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:45
Hallo allen, :P

fred schreef:heel mooi die jackuitgang

hoe polijst je zoiets ?

antw. : het materiaal is roestvast staal , dit roest of verweerd dus echt nooit meer!!!!. :lol:
Na het schuren polijsten met speciale polijstpasta voor rvs, mbv een polijstschijf, die op een werkbankslijpmachine geplaatst kan worden, maar beter is om deze op een haakse slijper te plaatsen,deze maakt meer toeren=beter resultaat. :-?
stap 1 is voor polijsten, met groene polijstpasta,
stap 2 is na polijsten, met witte polijstpasta,
hierna met een zachte doek lichtjes napoetsen, en het glimt alsof het verchroomd is.
Deze spullen zijn bij een goed gesorteerde gereedschapzaak te koop.

Btw; ik rijd ook motor, en daar heb ik ook het e.e.a. van rvs op laten maken, door dezelfd hulpvaardige kennis, en ook dit is volgens bovenstaande procedure bewerkt, en wordt niet dof of aangeslagen, en blijft mooi, alleen met veel rijden krijg je uiteraard wat vuil erop, maar even wassen, en dan glimt het weer als nieuw.
Nog een voorbeeld is de grill van een rolls-royce, deze is ook van rvs en gepolijst, lijkt ook net chroom.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 18:47
OK

ging ergens iets mis.......

tav olaf ; op de startpagina van de bouw zie je een compilatie met de kleur en de inleg die hij moet gaan worden.

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 21:40
Hallo Luitjes :roll:
Vandaag nog wat bezig geweest met het maken van de covers aan de achterzijde van de body.Ik heb ze van aluminium gemaakt, en later gaan ze in dezelfde kleur als de body gelakt worden.
Ik heb de platen met m3 boutjes vast gezet, deze boutjes komen weer in inserts die in het hout geschroefd zijn, dit omdat straks de cover regelmatig open moet voor de batterij te vervangen. :lol:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/body%20covers%205.jpg
hieboven een foto van het eindresultaat , meer over de inserts op mijn site, op de hout en bouw pagina

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
6 oktober 2005, 21:40
Hallo Luitjes :roll:
Vandaag nog wat bezig geweest met het maken van de covers aan de achterzijde van de body.Ik heb ze van aluminium gemaakt, en later gaan ze in dezelfde kleur als de body gelakt worden.
Ik heb de platen met m3 boutjes vast gezet, deze boutjes komen weer in inserts die in het hout geschroefd zijn, dit omdat straks de cover regelmatig open moet voor de batterij te vervangen. :lol:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/body%20covers%205.jpg
hieboven een foto van het eindresultaat , meer over de inserts op mijn site, op de hout en bouw pagina

groetjes Charlotte . :wink:

Rw
8 oktober 2005, 14:27
ik ben echt een groot fan! :)
echt supergeweldig hoe je alles doet al zul je dat wel meer te horen krijgen... :)
mijn strat gaat met ietsjes minder precisie :D


ajuus

Orpheo
8 oktober 2005, 18:28
ben je niet bang dat je dan meer ruis e.d. krijgt, of juist feedback met metalen covers?? lijkt me niet tone bevordelijk nl....

Fumi SG
8 oktober 2005, 18:34
Hoezo?? Mij lijkt dat juist een beter afscherming, helemaal met extra afscherming aan de binnenkant. Metalen stompboxes worden (vaak) ook niet extra afgeschermd omdat de behuizing genoeg afscherming biedt.

(... en toch krijg ik bij m'n zelfbouwpedaaltje Radio Rusland op sommige tijden! :-D :sssh: )

charlotte
8 oktober 2005, 20:23
Hey Orpheo, :P

Idd zoals Fumi SG het al zei, ook effect pedalen zitten in een metalen doosje, geeft ook geen problemen , normaal gesproken dan, en voor feedback hoef ik niet bang te zijn, de plaatjes zijn vastgeschroefd, en mocht het toch feedback geven, dan kan er aan de binnenzijde nog een stukje rubber op geplakt worden,dit dempt dan de feedback. :lol:

groetjes Charlotte . :wink:

Orpheo
9 oktober 2005, 00:38
Hey Orpheo, :P

Idd zoals Fumi SG het al zei, ook effect pedalen zitten in een metalen doosje, geeft ook geen problemen , normaal gesproken dan, en voor feedback hoef ik niet bang te zijn, de plaatjes zijn vastgeschroefd, en mocht het toch feedback geven, dan kan er aan de binnenzijde nog een stukje rubber op geplakt worden,dit dempt dan de feedback. :lol:

groetjes Charlotte . :wink:

ok..ok... ik neem dan aan dat je dat plaatje gaat gebruiken als onderdeel van de shielding zelf? dan dient t plaatje zelf ook iets van een draadje te krijgen naar de hoofdaarding he.. (of een van die schroefplugdingetjes)...

charlotte
9 oktober 2005, 23:32
Hey Orpheo, :P

Idd het plaatje gaat onderdeel uitmaken van de shielding, met het vastschroeven starks gaat hij vanzelf contact maken, als het zover is laat ik wel foto's zien hoe het in z'n werk gaat. :lol:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
13 oktober 2005, 16:13
Hallo allemaal :razz:

Afgelopen week een hulpstukje gemaakt om straks de frets in de toets te kunnen persen.
Ik kan een kleine handpers lenen, vandaar de keuze om deze methode toe te gaan passen.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%202.jpg
Op de kleine foto zie je de pers met het hulpstukje gemonteerd, en daaronder mijn bouwsel, wat ik straks ga gebruiken. :roll:
Op mijn site staan nog 2 foto's link ;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

nu alleen nog de ondersteuning voor de hals maken.

groetjes Charlotte . :wink:

glacius
14 oktober 2005, 19:26
echt damn !!! zo inspirerend

sickpunk
14 oktober 2005, 23:07
de metalen covers zullen geen probleem zijn, kijk naar een jazz/tele bass of een tele gitaar... verder: ziet er top uit!

charlotte
16 oktober 2005, 22:02
Hallo Luitjes, :P

Eindelijk wat onderdelen binnen, de tail piece en de locknut.
Kan alleen nog niet verder met de hals, wachten op de brug..... . :-?
Hieronder de foto's van de hardware.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Schaller%20fine-tune%20tailpiece.jpghttp://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Schaller%20lock%20nut.jpeg


groetjes Charlotte :wink:

Fumi SG
16 oktober 2005, 22:08
waarom heb je eigenlijk een lockingnut als je geen trem hebt (je hebt toch geen trem?)??

charlotte
17 oktober 2005, 15:07
Hoi Fumi SG,

Idd, er komt geen tremolo op, maar gezien de positieve ervaringen en het gebruiksgemak en de stemvastheid van mijn andere gitaren, wilde ik hier dus ook een locknut op toepassen, en dan hoort een fine-tune er uiteraard ook bij. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

Marcel2
17 oktober 2005, 20:28
Hallo Luitjes, :P

Eindelijk wat onderdelen binnen, de tail piece en de locknut.
Kan alleen nog niet verder met de hals, wachten op de brug..... . :-?

Positiemarkeringen aanbrengen en frets inhameren kan je toch al doen voordat je de brug hebt?

charlotte
17 oktober 2005, 22:09
Hoi Marcel2, :lol:

Idd dat kan, echter de toets op breedte maken kan pas als je weet wat de snaarbreedte gaat worden, en die weet je pas als de brug binnen is.
Dus eerst moet ik de brug binnen krijgen,dan zet ik de topkam,toets, en brug uit op een plank, op de juiste scale lengte, dan kun je met oude snaren of een touwtje de beide e-snaren positioneren,hierna kun je de breedte bepalen van de toets op de 22e positie.
De toets vervolgens op maat maken, dan de hals verder afwerken,toets van binding voorzien,en op de hals lijmen, nog verder afwerken eventueel, vervolgens kunnen dan de frets geplaatst worden, en daarna de hals aan de body gelijmt worden.

Tzt zal ik van het hele verhaal uiteraard weer verslag doen. :roll:

groetjes Charlotte :wink:

Theo
18 oktober 2005, 10:22
Geweldig Charlotte wat je aan maken bent. Petje af.

Ook vind ik het erg inventief dat je een aantal 'gereedschappen' zelf hebt gemaakt.

Keep on going

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Heel veel succes verder.

Groetjes,
Theo

charlotte
18 oktober 2005, 15:57
Hoi Theo,

Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedscahp maken is een leuke bijkomstig heid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 15:58
Hoi Theo,

Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedscahp maken is een leuke bijkomstig heid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 15:58
Hoi Theo,

Dank je wel voor de complimenten.
Zelf het gereedscahp maken is een leuke bijkomstig heid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte .

charlotte
18 oktober 2005, 15:59
Hoi Theo, :P

Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedschap maken is een leuke bijkomstigheid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 15:59
Hoi Theo, :P

Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedschap maken is een leuke bijkomstigheid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 16:01
Hoi Theo,

Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedscahp maken is een leuke bijkomstig heid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 16:02
Hoi Theo,
Dank je wel voor de complimenten. :razz:
Zelf het gereedscahp maken is een leuke bijkomstig heid en spaart geld uit, waar je weer mooiere/betere onderdelen voor kunt kopen. :roll:

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
18 oktober 2005, 16:03
Tja, tis weer zover ging wat mis.....



groetjes Charlotte . :wink:

Theo
18 oktober 2005, 23:10
Tja, tis weer zover ging wat mis.....



groetjes Charlotte . :wink:


Heb ik momenteel ook last van. Probeer een nieuwe thread te openen, maar continue foutmeldingen. :???:
Zo'n zelfde rare melding als je je bericht wilt posten. Dan dank je 'nou doe ik het nog een keer' en dan staat vervolgens je bericht er twee keer op. :-(

Heb jij hier ook wel eens last van gehad?

Groetjes,
Theo

charlotte
19 oktober 2005, 16:48
Hoi Theo, :lol:

Lijkt er wel op hé, was idd ook met allerlei foutmeldingen. :lol:

groetjes Charlotte . :wink:

BassAgent
19 oktober 2005, 18:06
Ey charlotte,

this is turning into a slowchat :D

Maar goed, die LP wordt echt tof! Wanneer denk je dat je je brug binnen hebt? Het idee voor de inlay vind ik ook erg gaaf!

gvink
19 oktober 2005, 18:25
Zo! Wou even zeggen dat ik je werk erg goed vind..! En mooi...

charlotte
19 oktober 2005, 21:19
...

charlotte
19 oktober 2005, 21:21
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:22
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:23
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:24
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:27
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:33
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 21:51
Hallo BassAgent en gvink, :P
Bedankt voor de complimenten , ik zit met smart op de brug te wachten...weet niet hoelang het nog kan duren. :???:
Maar terwijl ik wacht ga ik gewoon verder met andere zaken, ga deze week of volgende week vast beginnen met het zagen van de inlays voor de hals,en hierna de headstock en de body inlay, dus vervelen hoef ik me voorlopig nog niet.Heb ondertussen nog 2 hulpmiddelen gemaakt, zie foto's hieronder. :roll:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%203.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/fretpers%20hulpstuk%209.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/profielmal%20hals%202.jpg
Op de kleine foto zie je de fretpers,het balkje wat de hals ondersteund tijdens het inpersen van de frets heb ik nu gemaakt, en een profiel mal van het profiel van de hals.Voor meer foto's kijk je even op mijn site :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/Hulpgereedschap%20pagina%20gibson%20lp%20bouw.htm# aanwijsknop%20gibson%20lp%20tobacco

groetjes Charlotte . :wink:

charlotte
19 oktober 2005, 22:08
ok test 1 2

charlotte
19 oktober 2005, 22:10
ok test 1 2