PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar! (ES 335)



Bobbel
3 juni 2005, 18:20
Hey,

Heb een nieuwe gitaar gekocht een paar uur geleden en ben er zeer blij mee. Het is een Richwood RE-400 geworden. Een mooie gitaar voor weinig, mooi afgewerkt en speelt goed en klinkt super! Zeker voor dat geld. Alleen ontstemd hij wel wat snel dus er komen waarschijnlijk nieuwe stemmechanieken op (iemand suggesties?).

Hier een paar foto's:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/gitaar/es335.jpg

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/gitaar/bodyes335.jpg

...rock...
3 juni 2005, 19:25
niiiiiceeeeeeeeeeeeee zo'n ES alleen ken ik weinig van het merk richwood blijken wel goeie gitaren voor de prijs te zijn.alleen ben ik meer voor zo'n zwarte ES-335 maar rood is zeker evenmooi!!mooie aanwinst veel geluk ermee!

fixxer
3 juni 2005, 19:31
wow nice Bobbel,

en zeker een mooie aanwinst, zal je vast een leuke tijd mee hebben!

frekie
3 juni 2005, 20:35
Ik heb er ook zo een:

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/richwood.htm

Ik dacht eerst ook de mechanieken vervangen maar nadat ik de topkam wat had bijgewerkt bleef ie redelijk goed op stemming. Ik heb wel de elementen vervangen door Seymour Duncans, had ik nog liggen. Ik heb nog 279 euri betaald voor mijn RE400, kan je nu al voor 185 krijgen...
Hele fijne bak voor jazz, bluezz en zelfs classic rock.

Bobbel
4 juni 2005, 00:57
mag ik je vragen voor welke SD elementen? (en hoeveel ze dan kosten :wink: )...

Das Schaap
4 juni 2005, 01:40
Nice, ik ga die ook nog kopen als mn huidige af is. 8-)

Mattia
4 juni 2005, 10:56
Wat betreft stemmechanieken zijn Gotohs gewoon goed en zeer betaalbaar. Uit de VS bestellen is wel het goedkoopst, waarschijnlijk, denk ik zo.

bloodiron
4 juni 2005, 11:02
vette gitaar

Bobbel
4 juni 2005, 11:19
Wat betreft stemmechanieken zijn Gotohs gewoon goed en zeer betaalbaar. Uit de VS bestellen is wel het goedkoopst, waarschijnlijk, denk ik zo.

Ik ga eerst hetzelfde doen als frekie, mocht dat niet werken dan kunnen er altijd nog nieuwe stemmechanieken komen, maar welke moet ik dan hebben (het type), want ik ben niet bekent met een kop waarbij er 3 links en 3 rechts zitten... :wink:

frekie
4 juni 2005, 11:36
Hee Bobbel, ik heb er de Sd Jazz (nek) en 59(brug) op, had ik dus nog liggen. Nieuw zijn ze vrij prijzig, je ziet ze af en toe wel langs komen op marktplaats.nl etc. Of kijk eens op www.rockinger.de die heeft ze iets goedkoper. De standaard RW humbuckers klonken niet slecht maar waren wat microfonies dus piepen bij hoog volume en vervorming.
Ik heb ook wel eens op een Epi Sheraton gespeeld, heb ik net nog in een winkel gezien voor 850(!) euri. Mooi afgewerkte gitaar hoor maar kwalitatief niet eens zoveel beter dan de RW RE400. De electronica zou je kunnen vervangen maar de andere hardware is zo slecht nog niet.

Bobbel
4 juni 2005, 11:48
ik vind de elementen niet super slecht ofzo, maar je hoort toch wel dat ze goedkoop zijn... ze zijn wat blikkerig... en ik ga zo nog wat klussen aan de gitaar met de hoop dat dat ontstemmen weg is... mocht dat niet het geval zijn (na nog wat proberen), dan neem ik wel andere stemmechanieken, maar wat ik dus niet weet is, welke moet ik hebben... ik bedoel passen de standaard tuners of moeten dan andere zijn vanwegen de maat ofzo...

Traai
4 juni 2005, 23:42
in belgie, waar kan je Richwood kopen???

iam
5 juni 2005, 10:46
in belgie, waar kan je Richwood kopen???

www.bobsmusicstore.com

Mattia
5 juni 2005, 10:53
ik vind de elementen niet super slecht ofzo, maar je hoort toch wel dat ze goedkoop zijn... ze zijn wat blikkerig... en ik ga zo nog wat klussen aan de gitaar met de hoop dat dat ontstemmen weg is... mocht dat niet het geval zijn (na nog wat proberen), dan neem ik wel andere stemmechanieken, maar wat ik dus niet weet is, welke moet ik hebben... ik bedoel passen de standaard tuners of moeten dan andere zijn vanwegen de maat ofzo...

Nou, je hebt een 3x3 setje nodig (standard configuratie), en als je wil weten of 'standard' tuning machines (moderne, dus) zullen passen zul je een stemmechaniek eruit moeten halen, en kijken hoe groot dat gat is. Moderne mechanieken hebben een standard 10mm (of 3/8", wat overeenkomt met 9.5mm) gat nodig. Als 't kleiner is, streun even bij StewMac (http://www.stewmac.com) rond, in hun tuner gedeelte, en bekijk de andere opties. De afmetingen van het benodigde gat staan altijd vermeld.

Javaca
5 juni 2005, 13:43
Gefeliciteerd met je aanschaf!
Hier ga je nog veel plezier van hebben...

Ik heb de sunburstversie. 8-)
Die rooie geeft wel een lekker Cream-gevoel :cool:

Bobbel
11 juni 2005, 21:23
Hey frekie,

Ik weet dat jij dezelfde gitaar hebt en ik zou graag willen weten wat jij aan de topkam hebt gedaan waardoor de gitaar minder snel ontstemt en hoe jij de fretbuzz hebt weggehaald. Ik heb de brug al omhoog gedraaid, maar de snaren staan nu zo hoog dat het voor geen meter speeld. Dus wat is de juiste hoogte voor de gitaar om de fretbuzz weg te halen?
En ik heb een Boss DS-1 pedaal, maar als ik die aanzet dan is de overdrive veel zachter dan clean (en dan staat het pedaaltje op de maximale hoogte), ligt dat aan de elementen?

mvgr, Sander (bobbel)

P.S. Heb je misschien nog meer tips?

iam
11 juni 2005, 22:03
Hey frekie,

Ik weet dat jij dezelfde gitaar hebt en ik zou graag willen weten wat jij aan de topkam hebt gedaan waardoor de gitaar minder snel ontstemt en hoe jij de fretbuzz hebt weggehaald. Ik heb de brug al omhoog gedraaid, maar de snaren staan nu zo hoog dat het voor geen meter speeld. Dus wat is de juiste hoogte voor de gitaar om de fretbuzz weg te halen?
En ik heb een Boss DS-1 pedaal, maar als ik die aanzet dan is de overdrive veel zachter dan clean (en dan staat het pedaaltje op de maximale hoogte), ligt dat aan de elementen?

mvgr, Sander (bobbel)

P.S. Heb je misschien nog meer tips?

http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/zelfafstellen.htm

alles eens tsjekken...
kwestie van je nek recht te hebben, en dan je actie af t stellen...

Mattia
11 juni 2005, 22:05
Hey frekie,

Ik weet dat jij dezelfde gitaar hebt en ik zou graag willen weten wat jij aan de topkam hebt gedaan waardoor de gitaar minder snel ontstemt en hoe jij de fretbuzz hebt weggehaald. Ik heb de brug al omhoog gedraaid, maar de snaren staan nu zo hoog dat het voor geen meter speeld. Dus wat is de juiste hoogte voor de gitaar om de fretbuzz weg te halen?
En ik heb een Boss DS-1 pedaal, maar als ik die aanzet dan is de overdrive veel zachter dan clean (en dan staat het pedaaltje op de maximale hoogte), ligt dat aan de elementen?

mvgr, Sander (bobbel)

P.S. Heb je misschien nog meer tips?

Ik ben frekie niet, maar dat hangt van de gitaar af. Kan zijn dat de frets gevlakt moeten worden, kan zijn dat de truss rod wat losse cq strakker moet zijn, kan zijn dat de nut beter ingevijld moeten worden, dat de sleuven te diep zijn. Als je er zelf meer over wil leren, koop een boek zoals Dan Erlewine's Guitar Player Repair Guide, en lees flink wat info over gitaar setups. Waar het op neerkomt is eigenlijk 'simpelweg' zorgen dat 1) de toets recht is 2) alle frets goed zitten, vlak zijn, mooi afgerond, en op dezelfde hoogte 3) de nut goed is ingezaagd (om het effect van een slecht nut teniet te doen: capo op de 1ste fret, om te testen), gladde sleufjes, niet 4) dat je genoeg relief (voorwaarste buiging van de hals) hebt 5) dat de snaren op de optimale hoogte zijn. Perfecte relief varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van speelstijl, snaren, de gitaar in kwestie (hoe effectief de truss rod werkt, hoe de hals beweegt). Meestal is heel weinig goed: als je op de eerste en 15de fret een snaar indrukt, moet er rond de 7de fret net een business card (oid) tussen fret en snaar passen. Ongeveer, dan. Ervanuitgaande dat de hals mooi recht is, en de frets op hoogte. Teveel relief (upbow, dus), en je kunt de actie niet laag genoeg krijgen zonder ratelen. Te weinig relief, idem ditto.

Makkelijkste: zelf proberen, en als 't niet lukt, laat 'm professioneel afstellen, zal wel niet veel meer dan 30-40 euro kosten, zou ik denken.

Enne, dat DS1 probleem klinkt als een probleem met je pedaal, eerlijk gezegd. Het signaal is het signaal is het signaal, en dat pedaaltje hoort er iets mee te doen. Als er clean geen geluid komt, zou dat distorted ook niet moeten komen, en omgekeerd hetzelfde.

Bobbel
12 juni 2005, 00:09
Het gaat om een Richwood RE-400 (ES 335 model) en die heb ik net nieuw, maar Frekie heeft dezelfde en is van ieder probleem af... vandaar dat ik het aan hem vraag... :wink:

Mattia
12 juni 2005, 00:17
Het gaat om een Richwood RE-400 (ES 335 model) en die heb ik net nieuw, maar Frekie heeft dezelfde en is van ieder probleem af... vandaar dat ik het aan hem vraag... :wink:

Tja, dat het twee van hetzelfde merk en model wil niet zeggen dat al z'n oplossingen jouw gaan helpen. Een gitaar is een gitaar, en de snaar/toets geometrie is nooit echt wezenlijk anders (tenzij je een trem hebt, locking of niet, dan heb je nog meer om mee te klooien). Meer wil ik niet zeggen.

Robbert
12 juni 2005, 01:03
Leuk gitaartje!

Bluesbreaker
12 juni 2005, 08:50
Die rooie geeft wel een lekker Cream-gevoel :cool:

Daarom wil ik ooit nog een rode Gibson ES335....

mayniac
12 juni 2005, 17:35
Kan zijn dat de frets gevlakt moeten worden...

Hoi Mattia,

Ik weet van nl.muziek.instrument.gitaar dat jij nogal wat ervaring hebt met het zelf bouwen van gitaren. In hoeverre is het vlakken van de frets iets wat je zelf kunt doen en wat voor gereedschappen zou je ervoor nodig hebben?