PDA

View Full Version : Engl 530 besteld bij Musik Produktiv: probleem



DarknessAwaits
3 juni 2005, 10:23
Ik heb gisteren na lang twijfelen een Engl 530 besteld bij Musik Produktiv, met 2 argumenten: de prijs en de levertijd. Hij was/is op de site "http://www.musik-produktiv.de/bilder2/grafikclips/sofortlieferbar02.gif" Sofort lieferbar, en zo mijn Duits toelaat "onmiddelijk leverbaar".

Nu krijg ik vanochtend een verontrustend mailtje dat het product niet op voorraad is... dit is vrij verontrustend aangezien er toch opnames gepland staan over twee weken. Is het rechtelijk gezien nu mogelijk om mijn bestelling te annuleren?

Ik heb MP ook al gemaild dat ik dit niet erg plezant vind en of ik naar hun mening de bestelling mag annuleren, maar ik verwacht niet dat ze daarmee akkoord gaan.

Iceman
3 juni 2005, 10:44
Bij MP doen ze niet moeilijk, gewoon ff bellen.
Direkt leverbaar en toch niet kunnen leveren is al een goede reden voor annulering.

DarknessAwaits
3 juni 2005, 10:49
Hebben ze Nederlandstalige telefoniste(s/n) of niet? Ik heb ook al een mail naar ze gestuurd, ik zal daarvan eerst het antwoord afwachten.

schwalbe
3 juni 2005, 10:57
Geen probleem: je kan gewoon annuleren bij MP.

DarknessAwaits
3 juni 2005, 11:02
Moet dat per sé telefonisch of is een email ook voldoende?

vester86
3 juni 2005, 11:04
gewoon ff telefonisch doen, dan heb jij en hebben zij duidelijkheid

DarknessAwaits
3 juni 2005, 13:30
Na een conversatie met onze oosterburen is afgesproken dat zij het ongebruikte demo-model opsturen.
Als het goed is komt die dinsdag/woensdag in de bus. Ik ben benieuwd!

vester86
3 juni 2005, 14:00
zo zie je maar wat een telefoontje allemaal niet kan doen;-) mooi man :-)

AART
3 juni 2005, 14:48
gefeli man, en een warme douche voor MP :D , is goede service. :)

DarknessAwaits
7 juni 2005, 18:25
Hij is binnen, en ziet er goed uit! Ik heb helaas alleen geen tijd om 'm uit te proberen :cry:

Maar al met al een hele goed service, en ook erg snel iig! Ik ben nu nog op zoek naar een 4HE flightcase... die hebben ze ook maar dan moet ik wel weer de verzendkosten betalen (+rembourskosten).

vester86
7 juni 2005, 18:27
lekker 2e hans in nederland kopen dan :-p

Diedo
7 juni 2005, 20:13
Na een conversatie met onze oosterburen is afgesproken dat zij het ongebruikte demo-model opsturen.
Als het goed is komt die dinsdag/woensdag in de bus. Ik ben benieuwd!

Dit klinkt mij dan weer tamelijk vreemd in de oren --> een demo model staat er juist om te testen?!
hoe dan ook: Veel plezier ermee!

Wormaap
7 juni 2005, 21:44
Misschien hadden ze wel net'n nieuw demomodel erneer gezet ofzo? :P
Anyway, als't nou een poweramp was zou ik me daar druk om maken, maar 't is niet zo dat preampbuisjes erg hard slijten ofzo, dus ik zie niet echt'n probleem in'n demomodel :)

DarknessAwaits
8 juni 2005, 12:11
Dit klinkt mij dan weer tamelijk vreemd in de oren --> een demo model staat er juist om te testen?!
hoe dan ook: Veel plezier ermee!


Misschien hadden ze wel net'n nieuw demomodel erneer gezet ofzo? icon_razz.gif

Dat laatste was dus zo'n beetje het geval. Ze hadden net een week geleden het demomodel verkocht en deze was net uitgepakt voor het geval er iemand zou komen om een Engl 530 uit te proberen. Maar hij ziet er nog helemaal nieuw uit, en ik betwijfel ook of hij ooit heeft aangestaan.

DarknessAwaits
8 juni 2005, 23:43
Nou vanmiddag/vanavond heb ik 'm dus kunnen uitproberen. Het viel me zwaar tegen eerlijk gezegd. Ik ben tot 11h vanavond bezig geweest om er een goede sound uit te krijgen, maar het blijft me gewoon veel te blikkerig klinken.

Met de grootste waarschijnlijkheid stuur ik 'm terug...m'n laney klinkt gewoon veel voller hoe vreemd ik het zélf ook vind. Als iemand nog een geniaal tip heeft zeg het dan vooral maar ik denk dat het een verloren zaak is. (Als eindversterker gebruik ik een Mesa 50:50 en een 2x12 Rectifier-kast)

:(

NeeraDJ
8 juni 2005, 23:46
Misschien gebruik je teveel gain, je krijgt vaak snel een kunstmatige sound bij ENGL versterkers wanneer je teveel gain gebruikt dus probeer het met volume te compenseren.

nicoverduin
8 juni 2005, 23:55
Had je hem nergens van te voren beluisterd dan?

DarknessAwaits
9 juni 2005, 11:17
Misschien gebruik je teveel gain, je krijgt vaak snel een kunstmatige sound bij ENGL versterkers wanneer je teveel gain gebruikt dus probeer het met volume te compenseren.

Eerst had ik idd te veel gain, later heb ik die teruggedraaid naar 12 uur, dat gaf wel een veel beter geluid maar nog steeds helemaal zoals ik wilde dat hij klonk. Ik weet zeker dat ik uit mijn Laney transistortje meer druk en tevens een allround voller geluid kan krijgen dan uit deze combo Engl 530 en Mesa 50/50.

@nicoverduin: ik heb 'm zeker wel uitgeprobeerd, in Feedback. Daar vond ik 'm erg goed klinken over een Mesa 2:50 en een Marshall 1960a. Ik kan me toch niet voorstellen dat het enorme verschil in geluid daaraan te wijten is.
Misschien heb ik gewoon niet kritisch geluisterd, maar nu klinkt het zó metaal-achtig vooral bij flinke palm-mutes.

dennis808
9 juni 2005, 11:34
Dit klinkt me heel vreemd in de oren. :-?

Ik gebruik zelf een E530 met een Mesa/Boogie Strategy 500 als eindtrap en een Marshall, Sovtek of Line6 4x12 kast (ligt eraan waar ik repeteer/speel) en de sound is echt OK.

Ik moet toegeven dat de sound wat warmer werd toen ik de originele buizen had vervangen door 2 NOS RFT's, maar ik heb nooit last gehad dat 'ie 'blikkerig' klonk.

Ik heb 'm ook voor 't eerst getest bij feedback op de 50:50 en 1960A kast en vond 'm daar niet veel anders klinken dan nu i.c.m. de Strategy 500.

Mijn indruk is dat veel mensen de 530 met VEEL te veel gain gebruiken; ik speel zelf in een metal-band en heb de gain knop nooit hoger dan 13:00. Verder zitten de bass, low-mid, high mid en treble ook altijd tussen de 11:00 en 14:00. Wel valt me op dat de sound een beetje 'pekkig' wordt als je de contour-switch indrukt.

Gebruik je wel de line-output naar je poweramp en niet de FX-send, frequency compensated line output of instrument output?
Staat de switch achterop op de guitar cab stand?
Hoe hoog heb je de Line Level potmeter?
En bovenal, wat voor sound ben je naar op zoek?
Er staat niet zomaar 'Modern Rock' op de voorkant :wink:

DarknessAwaits
9 juni 2005, 12:33
Mijn indruk is dat veel mensen de 530 met VEEL te veel gain gebruiken; ik speel zelf in een metal-band en heb de gain knop nooit hoger dan 13:00. Verder zitten de bass, low-mid, high mid en treble ook altijd tussen de 11:00 en 14:00. Wel valt me op dat de sound een beetje 'pekkig' wordt als je de contour-switch indrukt.


OK, ik geef toe dat hij beter klonk toen de gain zo rond 12:00 stond, nog niet eens op 13:00 dus. Bass had ik ietsjes over het midden, 12:30 Low mid onder het midden: 11:00, high mid op 12:00-12:30, treble op 13:00. Ik had de contour-switch niet ingedrukt overigens.


Gebruik je wel de line-output naar je poweramp en niet de FX-send, frequency compensated line output of instrument output?
Staat de switch achterop op de guitar cab stand?
Hoe hoog heb je de Line Level potmeter?

Ja, ik gebruik de left line output. De instrument output is dezelfde als fx-send als ik me niet vergis en ik weet dat de frequency compensated line output is bedoelt als 4x12 emulatie voor als je direct in de P.A. zou willen. Hoe hoog de Line Level potmeter stond weet ik eigenlijk niet zozeer, het zou kunnen dat die vol open stond. Is dat van veel invloed op het geluid?


En bovenal, wat voor sound ben je naar op zoek?
Er staat niet zomaar 'Modern Rock' op de voorkant :wink:

Ik denk dat ik dan toch weer moet antwoorden met Opeth. Een toch wel zwaar overstuurd geluid maar niet met al het midden eruit gedraaid. De sound van Master's Apprentices is een goed voorbeeld, van de CD Deliverance. Ik snap ook wel dat niet iedereen die cd heeft, maar dan heb je iig een goede indruk van wat ik zoek.

Ik verwachtte niet met de Engl hetzelfde geluid te krijgen, maar toch wel iig een eind in de richting te kunnen komen.

En dat "Modern Rock" op de voorkant deed me ook enigzins vermoeden dat dat wel snor zou zitten. Maar zoals het nu klinkt, doet het me denken aan een opgevoerde marshall, eerlijk gezegd. Terwijl ik toch meer een (getemde) mesa zou verwachten.

vinni
9 juni 2005, 13:09
Hoi ,

Hier ook een E530 gebruiker!
ik heb voor de E530 gekozen met name om het Higain-kanaal.
Met de Low- en Himid kan je juist meer met je gainkanaal doen dan met vele andere versterkers. Ik herken de blikkerigheid waar jij het over hebt.
Ik heb ook lang gezocht naar goed bruikbare geluiden op dit kanaal.
Vaak is het zo (niet alleen met de E530) dat je een versterker pas na een tijdje dusdanig leert kennen waardoor je ook veel beter je geluid kunt maken.

Gratis tip!
In het begin had ik ook niet zo'n best geluid met de E530....Totdat!...
Ik heb nu altijd mijn contourswitch aan en heb DAARNA de eq ingesteld op dit kanaal. Omdat ik zo-wie-zo niet hou van snijdend geluid heb ik ook de toonpot op mijn gitaar een beetje dicht staan.
Nou geloof me.....Een erg goede distrotion krijg je dan.
En inderdaad.....de gainpot staat veelal te ver open.
Overigens.....vele gitaristen gebruiken tegenwoordig hi output humbuckers....Ik begin steeds meer te geloven dat humbuckers met een lagere output beter zijn......ook voor higain.

Nog wat info....
Ik gebruik als eindtrap de VHT 2/50/2. Daarvan heb ik de depth toonpot helemaal vol staan en daarna heb ik weer de bas ingesteld op de kanalen van de E530. T'is een combinatie van factoren die zorgt voor de kwaliteit van je geluid. Dus leer je apparatuur door en door kennen en test er lekker veel mee....ook ongebruikelijke dingen (zoals constant de contour aan)

Groet,
Vinni

DarknessAwaits
9 juni 2005, 13:28
In het begin had ik ook niet zo'n best geluid met de E530....Totdat!...
Ik heb nu altijd mijn contourswitch aan en heb DAARNA de eq ingesteld op dit kanaal. Omdat ik zo-wie-zo niet hou van snijdend geluid heb ik ook de toonpot op mijn gitaar een beetje dicht staan.

Dat met die contourswitch heb ik ook een beetje geprobeerd, maar daar kreeg ik ook niet echt een geluid uit van dat je zegt: goh, dat was het geld waard. En met de toonpotmeter dicht (al is het maar een beetje) is gewoon tegen al mijn principes in :-D.


Nou geloof me.....Een erg goede distrotion krijg je dan.
En inderdaad.....de gainpot staat veelal te ver open.
Overigens.....vele gitaristen gebruiken tegenwoordig hi output humbuckers....Ik begin steeds meer te geloven dat humbuckers met een lagere output beter zijn......ook voor higain.

Ok, nou zal ik wel commentaar krijgen maar: EMG-81's. Ik hou gewoon van de strakheid van emg's ik kan er niets aan doen.


Nog wat info....
Ik gebruik als eindtrap de VHT 2/50/2. Daarvan heb ik de depth toonpot helemaal vol staan en daarna heb ik weer de bas ingesteld op de kanalen van de E530. T'is een combinatie van factoren die zorgt voor de kwaliteit van je geluid. Dus leer je apparatuur door en door kennen en test er lekker veel mee....ook ongebruikelijke dingen (zoals constant de contour aan)

Wat houdt die depth toonpot dan in? Ik heb enkel een volume en presence knop op mijn mesa. De presence had ik zo'n beetje op 12:00 gezet.

Maar los van dit alles vind ik het erg lastig worden. Moet ik nu langer eraan gaan knutselen terwijl ik sowieso niet overtuigd ben van het geluid of zal ik 'm terugsturen. Mijn eigenlijke mening is dat zodra je niet per definitie blij bent met het geluid/product het een eigenlijke miskoop is. Je kunt wel gaan tweaken maar het resultaat zal toch een afgeleide van de basis zijn. Anderzijds denk ik bij mezelf dat het toch een erg goede voorversterker is, en dat zal ook zijn redenen wel hebben. Ik zit dus zwaar in dubio, en ik weet dat ik alleen zelf de keuze kan maken. Toch begin ik redelijk gek te worden want ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb flink geinvesteerd om vóór de opnames met iets beters dan een simpel transistorbakje aan te komen, maar al met al klinkt die nog lekkerder dan de €1300,- die nu staat te spelen.

DarknessAwaits
9 juni 2005, 14:21
Ik heb zojuist nog eens geluisterd, ditmaal met hoofdtelefoon. Ik denk gewoon niet dat dit de preamp voor mij is. Het doet me eerder denken aan trash metal dan modern rock. Uiteraard is het een kwestie van instellen maar dan maak ik consessies die ik eigenlijk helemaal niet wil maken.

Het wordt dus retour afzender, ik heb MP al geinformeerd en zij antwoorden met: "Ja, wij kunnen ( als het apparaat in goede staat is teruggekomen en je ons je bankgegevens -DENK HIERBIJ AAN HET IBAN & BIC nummer- hebben) je het geld overmaken.

Wij wachten je zending dus eerst af!"

Dat lijkt me vrij duidelijk, ik moet zorgen dat het apparaat heel aankomt. Ik heb niet het allergrootste vertrouwen in de TPG, zou het verstandiger zijn om het te versturen via UPS? Zo ja, hoe?

AART
9 juni 2005, 16:57
je kan verzekerd verzenden met tpg
en ik heb meerdere malen speakers e.d. verzonden met tpg en alles ging goed.

srv-man
9 juni 2005, 21:09
Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar je omschrijving van het geluid van je 530 kan ik me haast niet voorstellen.

Vorige week ben ik met een vriend een kleine shoot-out gehouden:
Preamps: CAE3+, Ernst Fliek The Rover en de Engl 530
Eindtrappen: VHT 2/50/2 (EL34) en VHT 2/90/2 (KT88)
Speakers: 6 Bag End 1x12 kasten
Gitaren: Zion (EMG Luke-set), 2 Brian Moores, Fender USA deluxe (Tonezone en SD's)
Redelijk spul, met wat variatie

Geluidmatig viel de Engl 530 bepaald niet tegen, clean vond ik de CAE en de Rover duidelijk mooier, maar overstuurd kan de Engl echt wel lekker meekomen! Natuurlijk is het karakter anders, maar blikkerig klonk het zeker niet. Niet zo vet als de CAE, maar wel heel erg goed! Eigenlijk wilde ik er gelijk wel 1 hebben :roll:

DarknessAwaits
9 juni 2005, 22:05
Ik kan het zelf ook bijna niet geloven. Zo vet als hij me in de oren klonk bij feedback, ik was meteen verkocht. Ik zit al de hele dag te denken... er zou toch niets mis mee zijn?

Het lijkt me erg stug maar het kan altijd natuurlijk. Iemand een suggestie om zowel voorversterker te testen evenals de eindversterker?

Maar zou het feit dat mijn Mesa op 6L6 buizen loopt, en die Mesa 2:50 in feedback op EL34 zoveel verschil maken? Want zoals ik het begrepen heb is juist de EL34 rauwer dan de 6L6.

:roll: ik weet het gewoon echt niet meer :cry:

robzilla
9 juni 2005, 23:14
Kan je hem niet proberen op die Laney van je. Die als eindtrap gebruiken, misschien is je eindtrap niet goed?

DarknessAwaits
9 juni 2005, 23:36
Kan je hem niet proberen op die Laney van je. Die als eindtrap gebruiken, misschien is je eindtrap niet goed?

Ik heb 'm al op de laney geprobeerd, dat was ik vergeten te zeggen. De klank werd er niet beter door maar ook niet echt slechter, voor zover ik nog verder geluisterd heb.

Ook heb ik mijn laney als voorversterker gebruikt en de Mesa als eind. Dat klonk meteen al een stuk beter. Ik vraag me af of een Laney VH100R toch niet de oplossing zou zijn... als iemand er nog eentje weet staan in de omgeving van Rotterdam let me know.

dennis808
13 juni 2005, 17:25
Ik weet niet waar je woont, maar je mag mijn 530 best wel eens komen beluisteren in Tilburg. In mijn eindtrap zitten 8 6L6 en 4 6550 eindbuizen, en daar vind ik het erg ok door klinken... (heb nu weliswaar een aardlusje, maar dat mag de pret niet drukken). Wat mij betreft neem je dan jouw 530 mee en hang je 'm aan mijn eindtrap, dan weet je 't ECHT zeker.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je de 530 zo waardeloos vind klinken. :-?

DarknessAwaits
15 juni 2005, 17:36
Bedankt voor het aanbod, erg tof! Maar ik heb 'm al terug gestuurd naar MP, omdat het anders niet binnen de 14-dagen geld-terug-garantie viel.

Momenteel wacht ik tot het geld wordt teruggestort, en dan kan ik hopelijk een Mesa Quad preamp uitproberen. Ik denk toch dat ik bij Mesa moet kijken als ik echt mijn smaak volg.

Ibanez RuleZ
15 juni 2005, 20:12
quad owns 8-).

bij het uitproberen loont het wel de handleiding uit te printen, want anders blijf je sleutelen voor een goede basissound, want de instelmogelijkheden zijn bizar.

harrald

AART
15 juni 2005, 22:33
op gitaarmarkt stond er een te koop voor 500, volgens mij zelfs de quad van tubefreak :o