PDA

View Full Version : Punk&Ska >versterker ¿?



P.A.C.17
23 augustus 2002, 17:55
Ik speel in een punk/ska band en we zijn van plan om regelmatig op te gaan treden.
Dus ik ben aan het kijken voor een 2e handse buizenversterker.
Velen zeggen dat je net zo goed een combo kunt kopen in plaats van een stack.
Maar een stack ziet er nou eenmaal zo machtig uit, dus dat heb ik toch het liefst maar als het moet kan ik toch genoegen nemen met een mooie combo.
Ik zit nu martplaats af te zoeken
en daar zag ik wat Marshalls(jcm800's) en een wat goedkopere Laney. (Laney KLipp, deze is 100w buizen, maar dit kon je toch halveren door er 2 buizen uit te halen?)
Is dit wat om ska en punk op te spelen.
En die marshalls dat spreekt voor zich.
Kunnen jullie me vooral wat vertellen over die laney?
BVD

rePUNKtative
23 augustus 2002, 20:00
Marshall word het meeste gebruikt door punkbands :smile: Ik gebruik er zelf sinds kort ook 1, een 8050 met 1 buis als voorversterking in het scheur kanaal. Klinkt wel oke, maar het ligt er echt helemaal aan HOE je speelt. 80% van de muziek komt uit je eigen vingers, de rest is manupilatie van je gitaar en je versterkers. En een stack is in principe niet echt nodig.

Stel je koopt een stack, 200 watt leuk en aardig. Hierop speel je nooit voluit omdat:

A: Je oren naar de graftyfus gaan (sorry :razz:)
B: De bassist in je band heeft dan 4 x jou vermogen nodig om er een beetje bovenuit te komen. Welke gek heeft 4 x 200 watt (behalve alodoX in the near future dan :grin:). Dan moet je alsnog je volume downtunen naar 2/3 van het volume van je bassist.

Mijn advies is dus om gewoon een 50 watt buizenversterker te bietsen ergens. Je hebt zowiezo 10 x het vermogen nodig bij buizen om er boven uit te komen (een stunning 500 watt dus). Als je in een echte grotere zaal speelt hebben ze misschien een kleine PA hangen en staat er toch een microfoon voor je versterker.

Succes ermee, hoop dat je verstandig bent :razz:

BLOK182
23 augustus 2002, 20:10
Ik heb nu een Mesa Nomad 55, ook heel geschikt voor punk (tenminste goldfinger, lagwagon, blink182 etc)
Een 100 watt buizenstack heb je echt niet nodig, eerst dacht ik dat ook, maar een 50 watt buizencombootje gaat al tyfushard als je hem half opendraaid, misschien dat je er nog een extra 1x12" aan hangt, en voor optreden hang je hem gewoon aan de PA.

lars
24 augustus 2002, 11:48
voor punk wil je een goeie overdrive, voor ska wil je een goeie clean, zijn dus noggal 2 verschillende dingen.
ik heb zelf een boss gt6 met een mesa boogie poweramp erachter zodat het allebei goed kan.

P.A.C.17
24 augustus 2002, 15:04
Dat bedoel ik> voor ska goeie clean, en voor punk mooie overdrive, nogal vervelend ja.
Maar dan heb ik toch liever een mooie overdrive dan een super clean kanaal.
Maar je hebt ook 50 watt heads, kan ik 4x12 bij kopen of anders een 2x12.
En ik speel nogal verschillende soorten punk,(van sex pistols>goldfinger zegmaar..)
Maar die Laney is dus niks?,
dat scheurkanaal klinkt als black sabbath, ken je ook wel gebruiken voor ouwe punk, maar is dat alles wat je d'r uit kunt kriigen of...?
weet iemand dat?

Kitaarhiero
26 augustus 2002, 10:21
Laney is een topmerk, zeker als je weinig geld hebt krijg je veel amp voor je duiten.

BLOK182
26 augustus 2002, 10:46
Luister, er zit echt geen hoorbaar verschil tussen een 50/100 watt buizentop. Nou ja, de 100 watt gaat wel harder, maar die 50 watter gaat al zo hard dat je hem nooit open hoeft te draaien.

P.A.C.17
26 augustus 2002, 14:55
Weet je wat nou echt kut is, dan zie je op marktplaats eindelijk een versterker waarvan je meeteen zegt ja die wil ik!, dan woont diegene natuurlijk weer bijna helemaal aan de andere kant van het land! GVD!!
Ik eerst nog wel ff gewoon een beetje versterkers testen in wat muziekzaken, dan zie ik nog wel wat ik ga kopen.
maar in ieder geval bedankt

BLOK182
26 augustus 2002, 16:15
Ik weet wat je bedoelt. Had iemand een keer een tweedehands recto staan, woonde die gast in Groningen. Dan kan je vanuit Venlo niet ff gaan gokken of het jouw sounds is of dattie 100% ok is.

lars
26 augustus 2002, 20:34
lang leve de ov jaarkaart.

trouwens, iemand hier met drukken/printen zo goed dat ie een geloofwaardige ov kaart kan namaken?

BLOK182
26 augustus 2002, 20:37
Nee ik beperk me tot briefjes van 5 en 10 euro.

Bins
26 augustus 2002, 20:38
Ja, ik kan hem op mijn werk kleurkopieren en lamineren, een conductuer ofzo zou het niet doorhebben...maar ik doe het niet :smile: Als "ze" erachter kunnen ze nl. ook zien van precies welke machine hij komt, en dan is het daaaag copyshop!! :grin:

lars
26 augustus 2002, 23:53
hoe kunnen ze dat zien dan??

ken je mieschien mensen die et wel zouden doen? :smile:

lars
26 augustus 2002, 23:56
vinnet zielig dat me vriendin moet betalen als ze naar me toe komt met de bus.

Bins
27 augustus 2002, 00:02
In je echte ov zit toch een soort "reliefje" dat is vrij moelijk na te maken, maar van een afstand zie je het niet. Probeer een kopierwinkel waar je zelf kleurkopieen mag maken, dat lamineren wordt alleen lastig...gewoon vragen, misschien geven ze er niet om in die winkel.

Theije
27 augustus 2002, 21:28
Had je gewoon moeten doen man! voor een tweedehands Rectifier reis ik naar Maastricht als het moet :wink:
en by the way Groningen is natuurlijk de mooiste stad van ons landje, had dat ook direct kunnen zien :smile:

kupervaser
25 augustus 2003, 14:29
Ik heb zelf die Laney klipp van Marktplaats gekocht.
Clean is echt super vet ik bedoel echt indrukwekkend clean heeft ie en dat voor een ding die 30 jaar oud is. Die klipp kanaal is beetje vaag. Niet echt Black Sabbath zo als mensen zeggen. Ik bedoel ls je naar Master Of Reality luistert dan is het toch kanker vet geluid of niet, die krijg ik echt niet uit die Laney. Sowieso niet genoeg overdrive en hij klinkt beetje Fuzz. Ik gebruik voor distortion Sd-2 ( Dual overdrive) (wordt niet meer gemaakt geloof ik). GEwoon op de clean kanaal en komt vette overdrive uit.
Trouwens in die Laney zit echt niet normaal veel bas. ECht ik lijk wel een bassist soms.
In iedere geval ik zoek ook nog info over die versterker liefst van mensen die hem hebben of ervaring mee hebben.
Ik hoop dat je beetje genoeg hebt met deze info. Maar voor punk gaat Fender toch wel. Ik bedoel Sex Pistols speelde ook op Fender en zo, maar als je niet uitokomt haal gewoon een marshall. Die is echt breed kwa geluid en klinkt altijd goed.
Jeff

Wilson
25 augustus 2003, 15:45
Mijn advies is dus om gewoon een 50 watt buizenversterker te bietsen ergens. Je hebt zowiezo 10 x het vermogen nodig bij buizen om er boven uit te komen (een stunning 500 watt dus).

huh wat bedoel je hiermee? je hebt 500 watt nodig om boven een buizenversterker van 50 uit te komen? wat 500 watt? 500 watt transistor??

yhcmarc
25 augustus 2003, 16:50
check eens een koch powertone of een 5150 II, 2e hands goed te betalen en gaan kneiterhard. En geloof me, ik speel al jaren op punk / HC shows, en je hebt het volume vaak echt nodig, vooral in de zalen zonder PA installatie.

Marc

skabouter
28 augustus 2003, 12:23
ik speel ook skapunk, in een band. ik heb een Peavey met een hele mooie clean. en een jcm800 die, als je hem op zijn flikker geeft, prachtig voor punk is. thuis heb ik alles goed geschakelt, met wat A/B`s.
ik heb ook een GT-6 voor een paar mooie OD`s

ik raad je aan een goede all round Amp te kopen, BUIZEN. en dan wat FX`s, of een multi. die marshall gebruik ik het meest nu, in combi met de GT-6. de clean is best goed van die marshall. en de drive komt uit de GT-6. prachtig geluid, heel erg SKApunk heb ik nu

weet je, er zijn niet echt speciaal versterkers voor. punk is gewoon een lekkere drive (uit amp, dan wel pedal) en ska moet gewoon mooi clean zijn

voor prachtige skajazz clean raad ik je een Roland JCxxx . erg goed. en voor een echte punk drive een JCM800/900/2000 of iets van mesa/koch (erg duur !)

misschien is een roland met een mooi scheur punkpedaal de beste oplossing ! maar echt, er zijn zoveel mogelijkheden die OOK goed klinken. ik vind mijn marshall met/zonder GT-6 ook goed voor SKApink. tis maar hoe luisterkeurig je bent.

veel succes. oja, en in welke skapunk band zit je ? foto`s/mp3`s/site ??

PeteRS
29 augustus 2003, 08:02
. de clean is best goed van die marshall. en de drive komt uit de GT-6. prachtig geluid, heel erg SKApunk heb ik nu


Humor: heb ook een Marshall (JCM900) + GT6 gehad, maar ik gebruikte de scheur van die Marshall (er bestaat immers geen mooiere scheur, bij voorkeur JCM800) en de GT om het clean op te peppen.