PDA

View Full Version : nieuwe pick-ups in mijn les paul?



rhcp_schipper
3 juni 2005, 09:21
ik heb gisteren een les paul gekocht, en nu wil ik er een nieuwe pick-ups in hebben, omdat de standaard pick-ups bagger zijn! Maar ik heb totaal geen verstand van pick-ups! Wat zijn nu een beetje een goede pick-ups voor een mooie clean sound?( en mijn muziek stijl is ROCK!) Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat wel super fijn zijn! Alvast bedankt! Als iemand ff een foto kan posten zal dat hellemaal fijn zijn :-D :-D :-D :-D

Mattia
3 juni 2005, 10:16
Seymour Duncan Jazz Neck, JB Bridge. Of een setje '59s. Ik heb 't zelf niet zo op DiMarzio.

Maargoed, ga maar richting Harmony-central.com en lees wat pickup reviews, zou ik zeggen.

BassAgent
4 juni 2005, 17:43
Seymour Duncan Alnico II pickups. Dat zijn de elementen die slash gebruikt :D

Lord Abortion
4 juni 2005, 17:52
DiMarzio Super Distortion + Paf Pro

Fumi SG
4 juni 2005, 19:36
DiMarzio Super Distortion + Paf Pro

:)

PeArLjAm
5 juni 2005, 17:44
ik heb gisteren een les paul gekocht, en nu wil ik er een nieuwe pick-ups in hebben, omdat de standaard pick-ups bagger zijn! Maar ik heb totaal geen verstand van pick-ups! Wat zijn nu een beetje een goede pick-ups voor een mooie clean sound?( en mijn muziek stijl is ROCK!)

Volgens mij is die zin een beetje krom, maargoed.. :D Ik zou ook voor de SD alnico pro's gaan, goede pickups voor zowel rock-muziek als cleane sounds. Deze zijn niet al te duur en met een beetje geluk ook nog wel 2dehands te scoren.

Alvast bedankt! Als iemand ff een foto kan posten zal dat hellemaal fijn zijn :-D :-D :-D :-D

Waar wil je dat ik een foto van post jongen, ik doe het graag voor je hoor! :razz:

bert k
5 juni 2005, 18:17
Wat zijn nu een beetje een goede pick-ups voor een mooie clean sound?( en mijn muziek stijl is ROCK!)[/b]

Volgens mij is die zin een beetje krom, maargoed.. :D :
Nounou, een e-tje vergeten... :-?

PeArLjAm
5 juni 2005, 18:19
Wat zijn nu een beetje een goede pick-ups voor een mooie clean sound?( en mijn muziek stijl is ROCK!)[/b]

Volgens mij is die zin een beetje krom, maargoed.. :D :
Nounou, een e-tje vergeten... :-?

meer in de trant van.. mijn stijl is ROCK en ik zoek pickups voor een mooie cleane sound :???:

rhcp_schipper
6 juni 2005, 08:29
sorry voor mijn scheve zin, maar jullie snappen me wel! TOCH?

Daniël_san
6 juni 2005, 15:37
Ja. Ik zou zelf SD's nemen. Die zijn goed clean te krijgen en klinken niet modderig zoals sommige Gibson pickups doen.

rhcp_schipper
7 juni 2005, 07:35
bedankt voor alle tips! :-D

pol
7 juni 2005, 14:11
is het een gibson ?
als het dan niet klinkt ligt het niet aan je pickups, gibson pickups zijn prima voor rock.


Voor de rest, met de JB en de '59 kun je geen miskoop doen

misschien is een pushpull volumeknop waarmee je een coilsplit kan doen wel mooi voor single coil clean sounds.

Daniël_san
7 juni 2005, 14:15
Het is een Legend LP. En idd voor distortion is zijn die gibsons wel goed, maar clean niet echt zo vind ik.

Ritch
7 juni 2005, 14:18
2x EMG 85 8-)

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 12:15
Het is een Legend LP. En idd voor distortion is zijn die gibsons wel goed, maar clean niet echt zo vind ik.

dat vind ik nou juist het leuke aan een LP gaat op het brugelement van een lekkere Jazz tot een ruige rocker. Begrijp echt niet wat er mis is met Gibson Les Paul elementen. Maar smaken en kleuren verschillen.

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 12:18
ik heb gisteren een les paul gekocht, en nu wil ik er een nieuwe pick-ups in hebben, omdat de standaard pick-ups bagger zijn! Maar ik heb totaal geen verstand van pick-ups! Wat zijn nu een beetje een goede pick-ups voor een mooie clean sound?( en mijn muziek stijl is ROCK!) Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat wel super fijn zijn! Alvast bedankt! Als iemand ff een foto kan posten zal dat hellemaal fijn zijn :-D :-D :-D :-D

dat begrijp ik ook niet zo goed. Je koopt een gitaar die je niet goed vindt klinken. De klank van een gitaar wordt ook bepaald door de gitaar zelf, dus nieuwe PU's gaan niet zaligmakend zijn (vrees ik). Een Strat met een Gibson PU klinkt niet zoals een gibson.

Crying Baby
1 juli 2005, 11:41
De beste zijn echt de alnico 2 pups! Die gebruikt toevallig slash ook, maar je kunt er niet omheen draaien. Die zijn gewoon goed voor cleane sounds en rock!

Mr.Bluesbreaker
3 juli 2005, 23:09
Ja ammehoela zeg. Er zijn in mijn ogen geen foute pickups
(ja die van de dirk van der broek ofzo) , er zijn slechts vreselijke gitaar-pickup combinaties. Elk element klinkt weer anders in een andere gitaar.


Probeer wat bij je gitaar past, niet wat iemand schreeuwt wat toevallig in zijn of haar gitaar goed klinkt. Soundsamples kun je op internet wel veel vinden, gebruik daarvoorde zoekfunctie of de seymour duncan website.

m^rton
6 juli 2005, 17:28
Ja ammehoela zeg. Er zijn in mijn ogen geen foute pickups
(ja die van de dirk van der broek ofzo) , er zijn slechts vreselijke gitaar-pickup combinaties. Elk element klinkt weer anders in een andere gitaar.


Probeer wat bij je gitaar past, niet wat iemand schreeuwt wat toevallig in zijn of haar gitaar goed klinkt. Soundsamples kun je op internet wel veel vinden, gebruik daarvoorde zoekfunctie of de seymour duncan website.

Hoe wil je dat doen dan?
Lijkt mij een beetje een duur grapje.

Mr.Bluesbreaker
7 juli 2005, 00:37
Dat is dus ook het eeuwige euvel, de elementen vinden die goed passen.
Sommigen doen er 10 jaar over.
Tip nummer 1 zoals ik al zei was: speur het internet af voor samples. Er staat vaak bij welke gitaar ze gebruiken op de desbetreffende opname.

Voor de rest, wanneer je "collega" gitaristen ziet, vraag welke elementen ze hebben, en honderdduizend keer erop spelen, vergelijken, etc.

1959SLP
7 juli 2005, 07:41
De beste upgrade voor een les paul mbt de pu`s zijn nog steeds Gibson 496R en 500T ceramic HB`s. Zeker voor Rock maar zeker ook voor een goede cleane sound. Ik snap niet waar mensen de onzin vandaan halen dat Gibson pu`s rommelig oid zouden klinken. Gibson 490R en 498T klinken warmer dan 496R en 500T maar zeker niet rommelig. Ga je de metal kant op dan zou ik de DiMarzio of SD richting opgaan.

Kim Wilson
15 juli 2005, 13:29
Ik heb mijn Epi voorzien van een Duncan Jeff Beck in de brug en een Duncan PAF '59 in de nek. De JB is heel veelzijdig, klinkt goed clean en heeft met distortion een goeie "bite". Als je deze met push-pull pot splittable maakt, heb je er een heel veelzijdig element aan, waar je niet gauw mee mis kan.
De '59 is een ander verhaal. Dit is een heel open element, haast modderig te noemen. Als je alleen speelt, is er een goeie vette blues-klank uit te halen, maar met meerdere instrumenten (piano, tweede gitaar e.d.) wordt het al gauw een beetje minder hoorbaar.
Echter, samen met die JB (dus schakelaar in het midden) kan ik met de afzonderlijke volumes draaien, en zo ben ik heel flexibel. Zacht nummer in mn eentje? Slow blues? Dan draai ik de JB een beetje zachter. Stevig rocknummer? Dan draai ik de '59 zachter, of ik schakel die zelfs helemaal uit.

Als ik het nog eens over zou doen, kwam er een splittable SD Jazz in de nek. Deze klinkt ietsje minder vet, maar klinkt nog wel vol en warm genoeg.




Is er toevallig nog iemand op zoek naar een Seymour Duncan SH-1N PAF '59? Ik wil deze graag ruilen voor een SD Jazz.

pimmetje
15 juli 2005, 14:17
SD Jazz+JB, beide 4-aderig zijn nu bij musik-produktiv ook voor een leuke prijs te krijgen. 120 euro op de site, dus heb je voor zo'n 130 euro thuis liggen.

Zijn fijne elementen. Ik heb zelf ook een Jazz en een JB in een LP-kloon (niet helemaal LP kloon: ibanez cn100) zitten. Niet gesplitst... ik ben meestal niet op dat soort gekut uit... maar 't kan wel.

Kortom... beste elementen, prima prijs... kan je je geen grote buil aan vallen.

Dude
24 juli 2005, 10:44
sja gister een gitaar gekocht en nu al weten dat de elementen bagger zijn ???

ligt het niet aan de gitaar zelf ? als een gitaar al butt is van zichzelf kunnen elementen een hoop goedmaken maar toch... straks stop je dr een paar 100 euries in voor elementen en ben je nog niet tevreden....

ik zou denk ik voor pafs gaan.... en een superdistortion can dimarzio in de brug !

Negative K3 fan
24 juli 2005, 14:15
Ik heb mijn Epi voorzien van een Duncan Jeff Beck in de brug en een Duncan PAF '59 in de nek. De JB is heel veelzijdig, klinkt goed clean en heeft met distortion een goeie "bite". Als je deze met push-pull pot splittable maakt, heb je er een heel veelzijdig element aan, waar je niet gauw mee mis kan.
De '59 is een ander verhaal. Dit is een heel open element, haast modderig te noemen. Als je alleen speelt, is er een goeie vette blues-klank uit te halen, maar met meerdere instrumenten (piano, tweede gitaar e.d.) wordt het al gauw een beetje minder hoorbaar.
Echter, samen met die JB (dus schakelaar in het midden) kan ik met de afzonderlijke volumes draaien, en zo ben ik heel flexibel. Zacht nummer in mn eentje? Slow blues? Dan draai ik de JB een beetje zachter. Stevig rocknummer? Dan draai ik de '59 zachter, of ik schakel die zelfs helemaal uit.

Als ik het nog eens over zou doen, kwam er een splittable SD Jazz in de nek. Deze klinkt ietsje minder vet, maar klinkt nog wel vol en warm genoeg.




Is er toevallig nog iemand op zoek naar een Seymour Duncan SH-1N PAF '59? Ik wil deze graag ruilen voor een SD Jazz.


ik heb ook die combi in mn agiel les paul zitten en ik herken je hele verhaal!

maar wat het is met die 59, de versterker maakt heel veel uit, met een goede buizen bak (marshall!!11) klinkt ie echt heerlijk en gedefinieerd, gain moet je sowieso niet te hoog hebben.

hoe ik er altijd mee speel is, volume knop van JB vol open, die van de 59 zover dichtgedraaid dat de sound helemaal clean heb. Zo kan ik schakelen van clean naar distortion op mn 1 kanaals amps, tonepots heb ik helemaal laten verwijderen.

Negative K3 fan
24 juli 2005, 14:17
De beste upgrade voor een les paul mbt de pu`s zijn nog steeds Gibson 496R en 500T ceramic HB`s. Zeker voor Rock maar zeker ook voor een goede cleane sound. Ik snap niet waar mensen de onzin vandaan halen dat Gibson pu`s rommelig oid zouden klinken. Gibson 490R en 498T klinken warmer dan 496R en 500T maar zeker niet rommelig. Ga je de metal kant op dan zou ik de DiMarzio of SD richting opgaan.

zijn zeker goede (keramische) elementen, maar ik ben een veel grotere fan van gibsons burstbuckers, die tegenwoordig in LP standards zitten, geweldige dingen.

Orpheo
24 juli 2005, 23:24
imo zijn de gibson 490/498 pickups de beste pickups ooit gemaakt. ja, echt waar. ik vind ze subliem. ik vind ze heerlijk gedefinieerd, genoeg body, heerlijk gebalanceerd. clean zoals ik wil, OD zoals ik wil. t zijn mijn pups, alleen beetje duur. tans pis; als ik bij shamray die LP laat maken, laat ik ze custom winden. boeie :)