PDA

View Full Version : Taylor 12 string meenemen uit de vs



ieme
2 juni 2005, 22:11
http://www.gbase.com/Powered/GearDetails.aspx?Dealer=72611437-164d-4d5e-a461-c9099438a0b5&Item=794748

deze zomer ga ik naar de vs en heb zeer grote interesse in deze taylor.
Heeft iemand ervaring met gitaren meenemen uit de vs?

ieme

chris c
3 juni 2005, 09:53
Ik vind ze eigenlijk nog behoorlijk duur voor een tweedehandse. Reken daar nog BTW en invoerrechten bij, en de risico's van een vliegtuigreis. Misschien kun je wel aan de verkoper vragen een lager bedrag te vermelden op de factuur, dan zul je ook minder taksen betalen (maar ook voor minder verzekerd zijn).
Kijk eens op Duitse websites, volgens mij is die nieuw rond de 1500 euro te krijgen. Tweedehands zou dan toch een stuk minder moeten zijn.

ieme
3 juni 2005, 09:58
Ik vind ze eigenlijk nog behoorlijk duur voor een tweedehandse. Reken daar nog BTW en invoerrechten bij, en de risico's van een vliegtuigreis. Misschien kun je wel aan de verkoper vragen een lager bedrag te vermelden op de factuur, dan zul je ook minder taksen betalen (maar ook voor minder verzekerd zijn).
Kijk eens op Duitse websites, volgens mij is die nieuw rond de 1500 euro te krijgen. Tweedehands zou dan toch een stuk minder moeten zijn.

Dat van die factuur dat had ik ook al bedacht, maar die 1200 dollar dat is 900 euro, daar wil ik het wel voor doen, als die beste man nou een bon schrijft van 800 dollar dan betaal ik 150 invoer tax....
Dan heb ik die gitaar hier voor 1050
Misschien dat ik nog wat van de prijs af kan krijgen!

chris c
3 juni 2005, 10:19
Naar Europese normen is dat misschien niet duur, maar als je toch naar de VS gaat heb je daar voor die prijs een nieuwe. Zie bv.
http://www.musiciansfriend.com/srs7/src=SearchDex/search/detail/base_pid/514977

ieme
3 juni 2005, 10:30
tnx voor de tip!

Daniël_san
3 juni 2005, 13:35
Wat je ook kan doen is de douane bedonderen :-D Met neemt een kutgitaar mee. (in een koffer) En neemt de taylor mee terug en zegt dat die er de hele tijd in zat.......

Als je hem legaal meeneemt kost het je ongeveer 24% belasting.

chris c
3 juni 2005, 13:59
Moet je dan niet bewijzen dat je die Taylor niet in de VS gekocht hebt, bv. door de aankoopbon te tonen ?

Daniël_san
3 juni 2005, 17:04
ik zou het niet weten als ik eerlijkl ben :oops:

Picker
3 juni 2005, 22:34
Pas op met de douane! Als je die gitaar niet aangeeft is de kans heel groot dat ze je eruit vissen. Die jongens zijn zo gehaaid als de pest, echte piraten.

Voor de belastingwet is het een omgekeerde wereld: je bent schuldig tot je je onschuld bewezen hebt. Als je niet keihard kunt maken dat je die gitaar niet in Amerika hebt gekocht (inclusief originele factuur, serienummers enzovoort), betaal je invoerrechten, 19% BTW + een leuke boete waar je nóg een paar Taylortjes van had kunnen betalen...

sjaakies
3 juni 2005, 22:51
je bataald 19% btw en nog een 3,7% invoerrechten.
ook als je de gitaar in nl hebt gekocht moet je een aankoop bewijs hebben als je langs de doaune komt dus een oude kut gitaar werkt ook niet.
gewoon eerlijk aangeven scheelt een hoop angst zweet.

harrie-beton
4 juni 2005, 08:57
+1

mijn buurman net terug uit USA en ze zijn streng, alle goederen moet je aankoopbon van hebben.

Steven5446
5 juni 2005, 13:59
Mooie gitaar !

De douane kent ook de sites waar ze gitaren aanbieden in de US, dus de prijs heel laag maken op een factuur helpt niet echt. Als ze het niet vertrouwen kijken ze het gewoon na. Wat je kan doen is verklaren dat je de gitaar van een particulier gekocht hebt. Stel een soort verkoopovereenkomst(bill of sale) handgeschreven tussen jou en iemand in de US. Dan kan de prijs (mits niet te laag natuurlijk) makkelijker geaccepteerd worden. Zorg in ieder geval dat je alle officiele papieren van de winkel per post naar je huis stuurt zodat er niets van in je bagage terug te vinden is. Uiteraard zou ik dit zelf nooit doen en heb ik dit ook maar van horen zeggen !!!!

Ga ervan uit dat je gewoon moet betalen bij aankomst op Schiphol. Soms kun je geluk hebben en is de douane in geen velden of wegen te zien ...(zoals bij mij deze week...helaas niets gekocht dit keer)...

Picker
6 juni 2005, 21:36
Mooie gitaar !

De douane kent ook de sites waar ze gitaren aanbieden in de US, dus de prijs heel laag maken op een factuur helpt niet echt. Als ze het niet vertrouwen kijken ze het gewoon na. Wat je kan doen is verklaren dat je de gitaar van een particulier gekocht hebt. Stel een soort verkoopovereenkomst(bill of sale) handgeschreven tussen jou en iemand in de US. Dan kan de prijs (mits niet te laag natuurlijk) makkelijker geaccepteerd worden. Zorg in ieder geval dat je alle officiele papieren van de winkel per post naar je huis stuurt zodat er niets van in je bagage terug te vinden is. Uiteraard zou ik dit zelf nooit doen en heb ik dit ook maar van horen zeggen !!!!

Ga ervan uit dat je gewoon moet betalen bij aankomst op Schiphol. Soms kun je geluk hebben en is de douane in geen velden of wegen te zien ...(zoals bij mij deze week...helaas niets gekocht dit keer)...

Pas op! Zodra je in Amerika een gitaar aan boord van het vliegtuig zet lichten ze automatisch de douane in Amsterdam in! Er stond die keer dus geen doaune omdat niemand in jouw vleigtuig gitaren had gekocht... :-?

kornelius
7 juni 2005, 19:15
ik heb een keer moeten praten als brugman om mijn eigen ouwe (met gebruiksschade etc) gitaar weer gewoon mee terug te mogen nemen uit amerika, dus je kunt het proberen, maar als de gitaar spiksplinternieuw er uit ziet, kun je wel een goed gesprek verwachten.