PDA

View Full Version : 2 dezelfde verschillende marshall cabs...



Nocki
2 juni 2005, 21:56
Hoi.

ikheb net mn 2e marshall cab gekockt. op de ene staat op het gouden plaatje:

jcm900 lead 1960 en het is de slante versie.

op de andere staat op het gouden plaatje:

1960 (grootgedrukt) 1960 (kleiner)

wat is het verschil? ze zijn kwa afwerking achter het doen ook net iets anders. ik ga ze ze open schroeven en ben dus benieuwd...

Nocki

Nocki
2 juni 2005, 22:15
het lijkt op foto's alsof het doek andersom zit bijde een. want je hebt zeg maar inkijk. in beide zit dezelfde achterwand (kwa aansluiting) en in beide zitten de celestion speakers.

NOcki

Nocki
2 juni 2005, 23:04
http://people.zeelandnet.nl/nocki/cabs.JPG

Nocki
2 juni 2005, 23:05
dit zijn de plaatjes. links jcm900 rechts lead 1960 verder niks. heefyt dit met jaartallen te maken?

ieme
2 juni 2005, 23:13
nice

shredneck
2 juni 2005, 23:16
Links is van de jcm900 serie, rechts is van de jcm2000 serie.

In principe hetzelfde, zeker kwa klank tenzij andere speakers etc.

skabouter
2 juni 2005, 23:28
nice nockerd !! was het di van 300 bij de TSL ?

jcm900/2000 is idd hjet verschil. speakers wss hetzelfde, maar hout zou anders kunnen zijn. gebruikt marshall nu niet anders hout voor zn cabs dan in de tijd van de 900`s ?

pol
3 juni 2005, 08:56
en klinken ze ook anders ?

Punkrockerke
3 juni 2005, 12:25
rechtse is nieuwer, voor de rest zijn ze (indien origineel) identiek.

Nocki
3 juni 2005, 12:43
kwa inhoudt helemaal het zelfde. als klinkt de rechtse op het plaatje wat zachter naar mijn idee. maar dat kan ook komen doordat ik nog niet echt heb kunnen testen... :-)

wel een leuk geluid. een muurtje terwijl je zacht staat en toch niet te hard.

ik wil ze straks herkabelen en naast elkaar houden of het wat doet voor de klank. vast wel hoor.. :-)

Nocki

andoni
3 juni 2005, 13:44
Dat wat zachter klinken kan zijn om dat de speakers van de ene cab wat beter zijn ingespeeld als van de andere.

Nocki
3 juni 2005, 13:47
ja. dat is idd ook zo.deankjewel voor die uitleg. daar had ik nog niet aan gedacht... :-)

Nocki

Negative K3 fan
3 juni 2005, 14:45
wat ik ook wel eens heb gehoord, is het zelf vervangen van de baffle in die cabs. Aangezien jij er nu twee hebt en ook al wat zelfbouw ervaring hebt, zou je eens kunnen kijken wat dat oplevert!

ieme
3 juni 2005, 14:52
wat ik ook wel eens heb gehoord, is het zelf vervangen van de baffle in die cabs. Aangezien jij er nu twee hebt en ook al wat zelfbouw ervaring hebt, zou je eens kunnen kijken wat dat oplevert!

wat is de baffle?

Kim Wilson
3 juni 2005, 14:57
Dat is de houten plank waar je speaker(s) in hangt (hangen).

Mr.Bluesbreaker
7 juni 2005, 15:20
Volgens mij heeft het niks te maken met 2000 series, die met dat nieuwe naamplaatje. Ik heb exact dezelfde setup qua cab als Nocki, alleen dan een A en een B kast.

Mijn A kast komt uit 2003, en die heeft idd het dikke "1960 lead" logo.
Mijn B kast komt uit 1998, waar het oude naamplaatje "jcm900" nog op zit. De kasten klinken bij mij iets anders, doordat de B kast meer is ingespeeld en ietsje meer laag lijkt te hebben door de rechte vorm.

Nocki
8 juni 2005, 14:03
zo.. maandagavond tijdens het oefenen de zooi eens opengetrokken... :-)

lekker geluidje. helemaal niet verkeerd die marshall kasten. al kan het natuurlijk beter. voor mijn doeleinden goed genoeg. alleen die bas iets strakker zien te krijgen. ik ga ze een voor een bekabelen met van den hull cs122 kabel en dan eens kijken wat dat gaat doen.
ben erg benieuwd. de kabeltjes die er standaard in zitten slaan echt hergens op. heel dun...


ben alleen nog aan het kijken hoe ik dat de. ik kan niet solderen (hoe jullie me ook zullen aansporen dit wel te leren) dus wil ik kijken of ik van diezelfde klemmetjes kan aaschaffen die er nu op zitten. bestaat dat? en die met zo'n tang op de kabel vast klemmen.

de cs122 kabels zijn vrijd ik. zou dat gaam met die klemmen???
of zal ik het eerst maar eens doen en het jullie dan vertellen.. :-)

Nocki

pol
8 juni 2005, 14:11
dure kabels kopen en ze dan met slechte connecties aaneenhangen ?
gewoon leren solderen, koop een 30 watt boutje (meer mag ook), laat die eerst goed heet worden, dan de draad een stukje afstrippen en wat vertinnen, het stukje van de speakers waar de draad op moet komen ook even vertinnen, en dan gewoon de boel aan mekaar smelten (lang genoeg verhitten)

Der is bijna niks gemakkelijker als speakerkabels solderen, je moet al straffe stoten uithalen om hierbij iets mis te doen.

Nocki
8 juni 2005, 14:57
tja.. in principe heb je natuurlijk gelijk... nou ja niet in principe. je hebt gewoon gelijk natuurlijk.

eens even naar de gamma dan... :-) ben toch wel bang dat met solderen er een bolletje heter tin mn speakers in valt... :-)

Nocki

pol
8 juni 2005, 15:07
niet teveel tin gebruiken natuurlijk , en geen loodgietersmateriaal gebruiken, tin voor electronica dus .

Nocki
8 juni 2005, 15:10
wat denk je dat ik kwijt ben voor een complete set in euro's?
En vroeger had ik altijd handjes tekort... is er een handigheidje om de kabels op hun plekje te houden???

Nocki

pol
8 juni 2005, 15:15
van prijs heb ik geen idee, tis goedkoop in ieder geval
, en je moet maar 1 kabel vasthouden hier he, vertinnen doe je op voorhand, en je maakt de kabels vast aan de jack en aan de speakers .

ik vind het zelf het gemakkelijkste door de kast op de voorkant te leggen.

Nocki
9 juni 2005, 08:20
gisteren even eigenwijs geweest en toch die kebelschoentjes gekocht. was gewoon benieuwd hoe het zou klinken met andere kabels. dus heb ik 3x zo dikke kabel aan de rechterkant gemonteerd met die kabelschoentjes. resultaat:

strakker mid
niet meer zo neuzig
mooier hoog (ronder)
en strakkere bas
en het deken over je speaker geluid was eenstuk minder...
dus vandaag maar eens om cs122 kabel.... en een soldeer pistool...

Nocki

ps. gisteren mn speaker kast op hoogte gebracht om er even aan te werken. zet ik m op mn bureau naast de monitor... tja dat moet je niet doen... dat kost me dus ook een monitor.... kheb nu een 60s beeld....

Kim Wilson
9 juni 2005, 08:40
wat denk je dat ik kwijt ben voor een complete set in euro's?
En vroeger had ik altijd handjes tekort... is er een handigheidje om de kabels op hun plekje te houden???

Nocki
Ik kocht laatst een compleet setje: boutje, standaard voor je bout ("workstation") en tinzuigertje voor €8,95 bij de lokale elektronicawinkel. Moet er nog wel een rolletje tin bij :wink: .

Dat van die handjes heb ik ook nog steeds. Weet daar iemand wat voor? Ik heb laatst mijn pickup switch vervangen. Die had ik in een oude schoenendoos gedraaid, zodat ie niet omviel of verplaatste. Maar dat was niet echt de manier :razz: .

Dweezman
9 juni 2005, 09:41
is je monitor nu 'verkleurd'?


moet je em even een nachtje van het lichtnet halen, misschien trekt ie weer bij.

(m'n TV deed dat wel...)

dennis808
9 juni 2005, 11:18
Ik gebruik voor de kleinere soldeertoepassingen (jacks e.d.) een zgn. derde hand:
http://industrialelectronics.biz/xacto/3hand24.jpg

Kosten ong. 10,- bij de elektronika-shop. Je kunt ook beter daar je soldeerbout en tin halen als bij de bouwmarkt denk ik.

Ik heb overigens leren solderen via een aantal webpagina's, een mooi voorbeeld is deze pagina met video's:
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/elab/soldering.htm

en in tekstvorm:
http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm

Mijn eerste project was een A/B Switcher, en die doet het nog steeds.
Ook een onmisbare tool is een desoldeerpompje:
http://www.flipperwinkel.nl/winkel/media/desoldeerpomp2.jpg
Om oude verbindingen mee schoon te zuigen van tin.

Iig succes met het modificeren en sterkte met je monitor :wink:

Nocki
9 juni 2005, 11:45
Hee. mn monitor doet het weer. vanochtend was het nog. maar er zit een icoontje op met ene magneet erop. dat klikte ik in: poef een plof en het was weer goed... :-) dus die doet het weer.

straks naar de audio zaak voor van den hull cs122 en even naar en soldeerpistool kijken.. ben ik weer zon 70 euro lichter...

maar wat een geluid... :-)


Nocki

Nocki
10 juni 2005, 07:48
Gisteren langs de audio winkel gegaan en 2 meter van den hull cs122 gehaald... kreeg het gewoon mee. een stukje wat er nog lag. :-)
gelijk soldeer gehaald en een soldeer boutje. en mar solderen. eerst nog moeilijk maar het zit er goed op vind ik... en het klinkt goed!!! echt het deken van de speaker af geluidje... :-)

Nocki (tevreden)

Punkrockerke
10 juni 2005, 11:30
Was het verschil echt zó duidelijk met de "originele" cab? Want anders ga ik een vd dagen ook maar eens dikkere kabels uitproberen :P

Nocki
10 juni 2005, 11:57
het verschil is niet super duidelijk. in de mix moet ik het nog horen. maar ik hoorde (vanochtend nog eens geluisterd) dat het laag wat strakker was. het hoog meer rond en warm klonk en niet zo scherp. en dat het midden meer doorkwam. het lijkt net of er een deken van de speakers af wordt gehaal.d het geluid wordt meer open. als ik het in percentages mag uitdrukken is het verschil met 10% veranderd. en het karakter is gewoon beter geworden.

dit is mischien niet veel maar ik zal eens in de mmix luisteren hoe het klinkt. alleen al voor het hoog en laag is het goed/beter en dat neuzige is dus echt weg...

Nocki

ps ik heb een van beide kasten herbedraad (is dat nederlands???) en de andere intact gelaten. zo kon ik het geluid ook horen. bij de test die ik hiervoo rheb gedaan heb ik echt de ene helft gedaan en de andere kant origineel gelaten...