PDA

View Full Version : Eerste Zelfbouwproject



Lithium
2 juni 2005, 21:18
Ik ben van plan om mijn eigen Bass Gitaar te bouwen alleen ik weet nog eigenlijk helemaal niets van body's maken en lakken (Hals koop ik en elektronica is niet lastig) dus wie kan mij helpen :D

Lithium

Fumi SG
2 juni 2005, 21:21
vragen??

Dirk W
3 juni 2005, 17:44
het lijkt me verstandig om de hout faq goed door te lezen en de eerste stap is een hout kiezen denk ik. ik weet er zelf ook niet veel van ofzo hoor, maar het leek me logisch
Dirk

Lithium
3 juni 2005, 18:05
thnx, ik zoek info over:
welke elementen
waar kan ik een neck kopen
wat voor grootte moet ie hebben om er voor te zorgen dattie zuiver klinkt

Lithium

Fumi SG
3 juni 2005, 18:59
voor de elementen.... wat voor muziek wil je ermee spelen?? (dat zou ook het hout een beetje kunnen bepalen)

Lithium
3 juni 2005, 20:38
Metal, Guns N Roses, die richting

trouwens, weet iemand waar ik een (gratis) bouwtkening kan vinden met specificaties

Mattia
3 juni 2005, 21:40
Zelf uittekenen. Melvyn Hiscock's boek 'Make Your Own Electric Guitar' kopen, lezen, en hup, beginnen.

Jeanken
4 juni 2005, 11:03
Slash van GNR speelt op een Gibson Les Paul met Seymour Duncans, zijn nieuwste Signature versie kan je eens bekijken en zoiets bijvoorbeeld gaan namaken.. Mahonie body met Maple top en Mahonie hals. Seymour Duncan Alnico II Pro pickups en een Fishman Power Bridge. Ik zou wel andere tuners nemen dan de gewone Gibson tuners..
http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Gibson/PR/Slash-LP-lg.jpg

Natuurlijk zal elk Les Paul achtig model wel voldoen, zelfs dat is geen noodzaak om zo'n geluid te krijgen, het lijkt me wel leuk als fan zijn gitaar na te bouwen maarja..

Lithium
4 juni 2005, 11:31
Slash = Master
maarre, ik maak een basgitaar en ik zat te denken aan het model dat Duff bespeelt

Dirk W
4 juni 2005, 12:00
@ mattia,
waar kun je dat "make your own guitar" boek kopen?

Gerrit
4 juni 2005, 12:20
@ mattia,
waar kun je dat "make your own guitar" boek kopen?

Vox Humana?? Waarschijnlijk

Lithium
4 juni 2005, 12:56
ook bij broese

Mattia
4 juni 2005, 13:38
Denk dat de meest (muziek)boekhandels 'm of hebben, of kunnen bestellen. Amazon.co.uk moet 'm ook hebben, dacht ik, en de verzendkosten vallen tegenwordig mee. Zeer zeker de moeite waard, ik zou bijna zeggen essentieel als je overweegt een electrische gitaar te bouwen.

charlotte
4 juni 2005, 14:57
Hallo Luitjes,

Ik ben ook besmet geraakt met het bouwvirus, wil een Gibbie Les Paul gaan bouwen.
En idd, zoals men eerder al zei, het boek van Melvyn Hiscock is een echte aanrader, staat veel info in, van hout tot elektronica.
Als je de bouw wilt volgen,kijk dan regelmatig op mijn homepage,daar kun je het proces zien middels foto's etc.
Ook voeg ik alle links en info wat nuttig kan zijn bij op mijn site.

greetz Charlotte . :wink:

Marcel2
4 juni 2005, 19:38
Denk dat de meest (muziek)boekhandels 'm of hebben, of kunnen bestellen. Amazon.co.uk moet 'm ook hebben, dacht ik, en de verzendkosten vallen tegenwordig mee. Zeer zeker de moeite waard, ik zou bijna zeggen essentieel als je overweegt een electrische gitaar te bouwen.

Bij Vox Humana kost het boek € 39,00.
Ik heb hem bij BOL.com gekocht, daar was'ie indertijd zo'n 10 euro goedkoper.

edit: Ik heb bij BOL.com gekeken, daar kost'ie € 30,45, maar is momenteel niet leverbaar.

...rock...
5 juni 2005, 11:49
Slash van GNR speelt op een Gibson Les Paul met Seymour Duncans, zijn nieuwste Signature versie kan je eens bekijken en zoiets bijvoorbeeld gaan namaken.. Mahonie body met Maple top en Mahonie hals. Seymour Duncan Alnico II Pro pickups en een Fishman Power Bridge. Ik zou wel andere tuners nemen dan de gewone Gibson tuners..
http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Gibson/PR/Slash-LP-lg.jpg

Natuurlijk zal elk Les Paul achtig model wel voldoen, zelfs dat is geen noodzaak om zo'n geluid te krijgen, het lijkt me wel leuk als fan zijn gitaar na te bouwen maarja..
wat doet het knopje eigenlijk dat daar bij de volume knoppen staat ?geen treble/rythem want die staat er al? :-?

Fumi SG
5 juni 2005, 12:04
da's voor de Fishman Powerbridge :wink: Een soort derde element...

Rw
5 juni 2005, 13:31
bij rockinger kan je dat boek kopen voor 29 euri. je bedoelt toch dat boek van hiscock?

http://www.rockinger.com/ArticlePage.html?cat=WG231&art=00B08

Jeanken
5 juni 2005, 14:25
wat doet het knopje eigenlijk dat daar bij de volume knoppen staat ?geen treble/rythem want die staat er al?
Die Fishman Powerbridge is een brug die ingebouwd piëzo element heeft. Las ik zelf in een ander topic. Dat schakelaartje dient om dit element te schakelen bij de andere gewone, het heet een blender..

Lithium
5 juni 2005, 17:59
die les paul is wel tovv maar weer ontopic plz :cool:

Lithium
7 juni 2005, 17:00
Kheb et boek :),
zodra ik aan de slag kan (school is bijna afgelopen) dan post ik pic's

Lithium
15 juni 2005, 21:22
yay, school is bijna afgelopen dus ik ga dit weekend hout zoeken/kopen.
Ik ga een Fender 85 Jazz Bass achtig geval maken (Duff speelt die nog steeds :D)
Weet iemand een houtwinkel in Utrecht die Mahonie verkoopt (voor de body)
en kan iemand me helpen met de elementen?

Lithium

charlotte
15 juni 2005, 22:26
Hoi Lithium,

In Utrecht weet ik niets, echter in Arnhem is de Arnhemse fijnhouthandel,dit is net een snoepjes zaak,maar dan voor het door ons gewilde hout, ga maar eens op hun site kijken;
www.af.nl
Heb daar zelf ook mijn hout vandaan,je wordt er ook goed geholpen etc.

Suc6 , groetjes Charlotte :wink:

Mattia
15 juni 2005, 22:48
Je kan ook net zo goed naar Amsterdam, half uurtje in de trein, 10 minutes op de bus, richting houthavens, naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel http://www.fijnhout.nl. Even bellen, kijken of ze hebben wat je zoekt, maar het is zeker de moeite waard. Volgens mij zijn hun prijzen iets goedkoper dan die die op de Arnhemse Fijnhouthandel site staan, al is hun assortiment misschien (weet ik eigenlijk niet) iets beperkter. Maargoed, blijft een leuke plek om rond te neuzen. Ze heb in ieder geval flink wat kleinere stukken Sipo en Khaya in de kleine stukken loods liggen, en een klein assortiment aan gitaar-specifiek klankhout (weinig, moet ik zeggen; ik koop bijna altijd alleen 'gewone' planken)

JoostBaksteen
19 juni 2005, 20:45
edit: Ik heb bij BOL.com gekeken, daar kost'ie € 30,45, maar is momenteel niet leverbaar.

Ze hebben hem bij proxis.be voor 25 euro inc verzenden.

Lithium
19 juni 2005, 21:49
k, het enige probleem nog zijn de elementen?
iemand tips of ervaring?

Lithium
27 juni 2005, 21:09
wie heeft er thuis een Fender Jazz Bass waarvan ik de maten ed mag opnemen, het zou me zeer helpen anders moet ik naar de winkel en dan krijg je gedonder

sickpunk
27 juni 2005, 21:26
ik heb er 2..... maar geen idee waar je woont dus :P

ow maar ik wil het eventueel ook wel voor je doen...
ik wil nml. ook ooit nog een x(deze zomer denk ik maar anders komt het er nooit van) me eigen body maken en hals gewoon kopen(zelfde idee als jou dus) moet je me alleen zeggen hoe en wat enzo.

Lithium
27 juni 2005, 23:09
ik wou eigenlijk een soort full size tekening maken en ik woon in utrecht maar met het geweldige openbaarvervoer (lees hell en verdoemenis op wielen) kan ik best naar den helder komen