PDA

View Full Version : Een paar beginners vraagjes??



Lahoeda
2 juni 2005, 15:12
Ik ben me wat aan het verdiepen om het gebied van versterkers enzo.
Ik had er echt de ballen verstand van maar ik weet steeds meer.
Hier is een lijstje met termen die ik vaak hoor maar nie weet wat het betekent.
Vast bedankt voor de antwoorden.

Wat is een jcm 800 lead serie?
Hoe zie je wanneer de buizen versleten zijn?
Wat voor type speaker is een geenback?
Wat zijn EQ's?
Wat is vintage
Wat is moderiseren?
single channel, split channel of een 1959 model wat betreft top, wat is het verschil?
Wat is dual?
Wat is reverb?

Ik moet zo werken dus morgen check ik het wel effe.
Help me out!!!

almarvk
2 juni 2005, 15:32
uhm...UTFS??

tillens
2 juni 2005, 16:30
Hi naast de briljante input van almark nog wat zal ik een begin maken... met wat ik een beetje weet. utfs staat voor use the fuckin' search.. genoeg hits krijg je maar dit is sneller.. 8-)

de jcm 800 is een type versterker van marshall.
als buizen versleten zijn, dan hoor je dat voornamelijk
greenback is een speaker die vaak in cabinetten zit, zoals de 1960tv kast van marshall uit mijn hoofd. klinken harstikke lekker
eq's; equalizer ( treble, middle, bass, presence etc)
vintage is oud,
moderisen, das waarschijnlijk modden wat je bedoelt, en dat is aanpassen.
single, eenkanaals en verder
reverb is een soort van galm..
zo en nu weer vrede

Negative K3 fan
2 juni 2005, 19:11
Wat is een jcm 800 lead serie?
versterker serie van marshall. Hun bekendste misscihen wel... ze zijn er in tops, combo's enkel en meerkanaals versies

Hoe zie je wanneer de buizen versleten zijn?Dat kun je niet zien, alleen een beetje horen en merken als ze het helemaal niet meer doen

Wat voor type speaker is een geenback?een speaker van celestion, de g12m-25. Warme speaker die vintage georienteerd is, ik hou ervan, ook om metal ed. mee te spelen

Wat zijn EQ's? Equaliser> bas mid treble etc.

Wat is vintage daar was laatst ook al een topic over, vintage betekent dat het gaat om een periode waarin in een bepaald merk zijn beste producten heeft gemaakt... vintage komt van wijn (vin) en daarin heb je ook goede en slechte jaren, zo zijn bv. gibsons uit eind jaren 50 vintage

Wat is moderiseren? geen idee

single channel, split channel of een 1959 model wat betreft top, wat is het verschil? heel veel, gebruik de search

Wat is dual? twee keer

Wat is reverb?galm


Ik moet zo werken dus morgen check ik het wel effe.
Help me out!!!

alstu

Geronimo
2 juni 2005, 20:34
Je kan als buizen gaan "lekken" dwz dat er lucht in komt, wat natuurlijk niet moet, zien dat er blauwpaars tot roze licht uitkomt. Dat is gas wat ioniseerd door de hoge spanning.
Het diepblauwe licht wat ahw aan onderdelen kleeft of uit het glas lijkt te komen heeft daar niks mee te maken, dat is normaal.

vester86
3 juni 2005, 01:58
had je geen Ruis en knetter TRI-AMP / Triology voor je neus staan, met die blauwe gloed ;-)


Over MOderiseren (echte woord is MODDEN)
JE veranderd bepaalde gedeelte op de printplaat door andere dingetjes, waardoor het geluid veranderd wordt, in de (hoop) dat de versterker NOG meer qua smaak bij jou past.

Thijssie
3 juni 2005, 09:30
Wat is een jcm 800 lead serie?
Hoe zie je wanneer de buizen versleten zijn?
Wat voor type speaker is een geenback?
Wat zijn EQ's?
Wat is vintage
Wat is moderiseren?
single channel, split channel of een 1959 model wat betreft top, wat is het verschil?
Wat is dual?
Wat is reverb?

Ik moet zo werken dus morgen check ik het wel effe.
Help me out!!!

Sjonge jonge, er zijn er die voor minder al een "ban" aan hun reet hebben gehad :-D

Raffel
3 juni 2005, 10:29
had je geen Ruis en knetter TRI-AMP / Triology voor je neus staan, met die blauwe gloed ;-)


Over MOderiseren (echte woord is MODDEN)
JE veranderd bepaalde gedeelte op de printplaat door andere dingetjes, waardoor het geluid veranderd wordt, in de (hoop) dat de versterker NOG meer qua smaak bij jou past.

heuh? modden is toch kort voor modificeren?

vester86
3 juni 2005, 11:01
klopt.... in de volkstaal modden (in plaats van moderiseren, modderen weet ik het..)

net als wat moderators doen ;-)

Lahoeda
3 juni 2005, 11:20
Nog een vraag.

Ik speel in een hardcore/punk bandje en wil een versterker van iemand kopen.

Die gast mailt:
'Er zit helaas alleen geen overdrive op deze Marshall, alleen een enkel kanaal met o.a. een pre-amp en een master volume'

Kan ik zonder effecten toch overdrive op laten monteren????

Lord Abortion
3 juni 2005, 11:24
Nog een vraag.

Ik speel in een hardcore/punk bandje en wil een versterker van iemand kopen.

Die gast mailt:
'Er zit helaas alleen geen overdrive op deze Marshall, alleen een enkel kanaal met o.a. een pre-amp en een master volume'

Kan ik zonder effecten toch overdrive op laten monteren????

:lol: :lol: :lol:

Lijkt mij dat jullie allebei niets van versterkers kennen.

Lahoeda
3 juni 2005, 11:57
Je hebt de pre-amp en de poweramp begrijp ik.
Wat is het verschil en bedien je die met zo'n voetpedaalje???

Please help me out, ik moet dit snel weten
Alvast bedankt!

Lord Abortion
3 juni 2005, 12:16
Ja, pre-amp is de voorversterker, die kleurt je sound. Poweramp is je eindtrap, die bepaalt hoe luid je gaat. Bij sommige amps schakel je die met een voetpedaaltje, bij andere niet.

En geen overdrive, dan moet het haast een 1-kanaals amp zijn met enkel een clean kanaal.

Als je slechts zo weinig van versterkers weet zou ik niet overhaast iets kopen hoor.

dejohan
3 juni 2005, 13:11
Wat is een jcm 800 lead serie?
Hoe zie je wanneer de buizen versleten zijn?
Wat voor type speaker is een geenback?
Wat zijn EQ's?
Wat is vintage
Wat is moderiseren?
single channel, split channel of een 1959 model wat betreft top, wat is het verschil?
Wat is dual?
Wat is reverb?

Ik moet zo werken dus morgen check ik het wel effe.
Help me out!!!

Sjonge jonge, er zijn er die voor minder al een "ban" aan hun reet hebben gehad :-D

Dit is een forum dat om vragen te stellen.
De topicstarter is iemand die duidelijk heel hard bezig is om vannalles bij te leren, en zo vriendelijk is om al zijn vragen in 1 topic te steken (ipv tig topics te openen). Zo iemand verdient het om geholpen te worden, niet om uitgelachen te worden.

My 2 cents.

andoni
3 juni 2005, 13:41
Je hebt de pre-amp en de poweramp begrijp ik.
Wat is het verschil en bedien je die met zo'n voetpedaalje???

Please help me out, ik moet dit snel weten
Alvast bedankt!

Een voetpedaaltje is alleen nuttig als je verschillende kanalen hebt (of effecten, maar dit terzijde). Bvb veel versterkers hebben een clean kanaal en een overdrive kanaal. Het overdrive kanaal geeft meer preamp overdrive. Je kan de hoeveelheid overdrive (gain) afregelen met een gain knop. Een gain knop is niet meer dan een volumeknop maar voor het signaal dat uit je preamp komt (voorversterkeroversturing). Die Marshall waarover je het hebt is zo te horen een wat oudere buizenbak met slechts 1 kanaal. De overdrive kun je bekomen door het preamp volume open te draaien totdat je genoeg oversturing bekomt in je preamp. Waarschijnlijk zal dit niet een super high gain sound geven maar eerder een stevige rock crunch. Met een overdrive pedaaltje kan je je preamp nog verder over zijn nek laten gaan moest dit nodig zijn. Wil je cleane sounds, draai je het preamp volume wat lager. Wil wat velen als DE tone ervaren, nl eindtrapoversturing, moet je de preamp laag houden en de eindtrap goed opendraaien. Wel zorgen dat je oordopjes bij de hand hebt dan 8-) Je kan net hetzelfde doen met de volumeknop van je gitaar. Sterker signaal in je preamp -> meer oversturing.

Ook ff het verschil uitleggen tussen een footswitch en een overdrive pedaal. Een footswitch (meestal bij je amp meegeleverd) laat je toe vanalle dingen op de amp met je voet te bedienen, meestal het veranderen van kanaal. Soms ook reverb en toestanden. Een overdrive pedaal is eigenlijk een mini preamp die je signaal wat versterkt (en eventueel aanpast). Als dit sterkere signaal je versterker binnengaat krijg je zoals gezegd meer oversturing.

Lahoeda
3 juni 2005, 15:10
Thanx, ik zal binnenkort wel weer met een lijstje komen want ik wil me goed verdiepen in versterkers.

Ik ben vorige week uit het huis van m'n vriendin geschopt,......een digitale ban.....ach!

vester86
3 juni 2005, 16:23
weet je wat je beter kunt doen: lekker veel op de site rondhangen en veel lezen, daar leer je VEEEEL meer van