PDA

View Full Version : Geen spanning op het screen grid> kan dat kwaad?



Negative K3 fan
2 juni 2005, 13:55
ik heb een beetje in mn amp zitten rotzooien, finetunen etc en toen wou ik hem weer aanzetten, erg gebrekkig allemaal. Na mijn brakke soldeerskillz wat gecorrigeerd te hebben was het geluid nog steeds kut (vooral in het laag), dus ik zo meten, staat er geen spanning op het schermrooster van mn single ended v ersterker... heb ik daar iets mee gesloopt? Als ik de kathode nu meet, staat daar verder ook geen spanning op (vreemd), ligt dat ook aan dat er geen spanning op het screen grid staat?

Geronimo
2 juni 2005, 14:10
Misschien is je schermroosterweerstand doorgefikt? Gewoon de hele keten volgen met je meter tot je wel spanning tegenkomt... Simpoool!

En hoe klinkt ie kut? Kan je het omschrijven? Ik heb zoals je weet ook jaren zitten klootkutten om er goed geluid uit te halen met uiteindelijk een heel goed resultaat. Misschien kan ik je een beetje op weg helpen.

Heb je ook pics? Ben wel benieuwd.

Ps de kathode ligt toch aan ground dus dat is toch sowieso nul?

Franc
2 juni 2005, 14:13
Lennart, is dat dat brandwondending :-D ?

Geronimo
2 juni 2005, 14:43
Lennart, is dat dat brandwondending :-D ?

:D Vertel vertel!

Franc
2 juni 2005, 14:46
Haha, nee is flauw, mag ie zelf vertellen.

Laten we zeggen dat ik het een hele spannende amp vond tijdens de meeting.

Maar ik weet hoe lullig zoiets kan zijn, heb momenteel ook diepe shit met mijn 100Watter :-(

Geronimo
2 juni 2005, 16:27
Aha ik begrijp het al, rook en vonken. Ach ja dat kan gebeuren, ik heb het ook vaak genoeg gehad. :D

Maar ik help graag, dus brand maar los :D

Geronimo
2 juni 2005, 16:38
Aha ik begrijp het al, rook en vonken. Ach ja dat kan gebeuren, ik heb het ook vaak genoeg gehad. :D

Maar ik help graag, dus brand maar los :D

ChrisMW
2 juni 2005, 17:27
Hey Lennart!

Als G2 geen spanning krijgt loopt er niet of nauwlijks plaat/kathode-stroom. In sommige vintage-amps werd ook wel de G2 uitgeschakeld om 'n standby-functie te krijgen.
Kijk dus even wat er rond dat punt aan de hand is.

Succes/blijf bouwen!!!

Negative K3 fan
2 juni 2005, 19:22
er was gewoon een connectie bij de voedings elco van de screen grid neit geod, gewoon weer overnieuw gesoldeerd en klaar.

de schermroosterweerstand is zeker niet doorgefikt, want ook al voor die weerstand meette ik geen spanning. Hij klonkt zacht en de bassen klonken ongeloofelijk 'digitaal' en afgestompt, het hoog en mid was wel aardig, maar die bas was gewoon te lelijk voor woorden, alsof je door headphones over een high gain patch van een v-amp speelt, zo ongeveer.

picsw heb ik nog steeds niet

en de kathode ligt niet aan de aarde, want ik heb een kathode biased versterkertje.

over het brandwondending... op de vintage amps meeting had ik hem meegenomen en toen waren er tijdens het vervoer een paar draadjes losgekomen (alweer mijn soldeerskillz :oops: ) en daardoor werkte hij niet. Toen ik de standby knop omschakelde met de gitaar in mn handen kreeg ik een gigantische klap waar ik nog een tijdje van heb zitten trillen en daarna heeft franc hem ook op die manier uitgezet en hij heeft er een brandwond aan overgehouden :)


inmiddels doet hij het weer goed, ik had hem opengehaald omdat ik de eindbuis wou verplaatsen> wat verder van de ot af.

daarbij zijn er dus weer wat contacten losgegaan en ik heb wat bijgesoldeerd en alles. Nu werkt hij weer goed, maar hij kraakt nog steeds een beetje vaag. Eerst had ik ook dat hij op hoge volumes bij bepaalde noten gepalm mute (de C vooral) meekraakte, ik dacht dat dat kwam doordat de eindbuis te dicht bij de trafo stond. Nu is dat probleem wel afgelopen. Maar nu zitten er dezelfde kraken in kwa geluid maar anders kwa werking. Nu kraakt hij af en toe en is de kraak onafhankelijk van welke noten ik speel, wel kraakt hij stukken harder als ik het volume van mn gitaar terug draai (en dus clean speel), maar ook niet altijd. Ik vraag me af wat het is en waar het aan kan liggen? Zijn het oscillaties of is dit weer een gevolg van mij 'soldeerskillz'?

ChrisMW
2 juni 2005, 20:17
Lennart,

kun je het gebruikte schema hier posten?

greez

Negative K3 fan
3 juni 2005, 01:35
uhm nee, sorry ik heb hem alleen met de hand iutgetekend en ik heb geen scanner

maar het is een SE amp met een variatie op de jcm800 preamp/hi octane (dus een hotrodded jcm800 met een 6l6/el34 in de eindtrap)

voltages:
anode: 348
schermrooster: 337
anodes voorversterker: 210

de dissipatie van de 6l6 die ik vandaag heb gemeten kwam uit op zo'n 20 watt, beetje aan de lage kant dus (420 ohm kathode weerstand)

misschien is het wel een verrotte voorbuis, zal ik morgen eens testen

wat wel gek is, is dat de amp na vandaag en dat omsolderen opeens een stuk luider lijkt.

ik gebruik trouwens ook dikke 1uF 630 volt condensatoren in de voorversterer, dat kan ik toch beter vervangen naar electrolytische? waar kan ik die krijgen?

mayniac
3 juni 2005, 13:00
Dit al eens gelezen?:

http://www.geofex.com/ampdbug/distort.htm

Negative K3 fan
3 juni 2005, 20:23
Sound cuts out or squawks on loud notes
Failing coupling capacitor
Failing plate resistor, cathode bypass cap, cathode resistor or grid resistor
Intermittent ultrasonic oscillation



dit lijkt er wel op...

Negative K3 fan
4 juni 2005, 13:36
bump?

Geronimo
4 juni 2005, 21:11
er was gewoon een connectie bij de voedings elco van de screen grid neit geod, gewoon weer overnieuw gesoldeerd en klaar.

de schermroosterweerstand is zeker niet doorgefikt, want ook al voor die weerstand meette ik geen spanning. Hij klonkt zacht en de bassen klonken ongeloofelijk 'digitaal' en afgestompt, het hoog en mid was wel aardig, maar die bas was gewoon te lelijk voor woorden, alsof je door headphones over een high gain patch van een v-amp speelt, zo ongeveer.

picsw heb ik nog steeds niet

en de kathode ligt niet aan de aarde, want ik heb een kathode biased versterkertje.

over het brandwondending... op de vintage amps meeting had ik hem meegenomen en toen waren er tijdens het vervoer een paar draadjes losgekomen (alweer mijn soldeerskillz :oops: ) en daardoor werkte hij niet. Toen ik de standby knop omschakelde met de gitaar in mn handen kreeg ik een gigantische klap waar ik nog een tijdje van heb zitten trillen en daarna heeft franc hem ook op die manier uitgezet en hij heeft er een brandwond aan overgehouden :)


inmiddels doet hij het weer goed, ik had hem opengehaald omdat ik de eindbuis wou verplaatsen> wat verder van de ot af.

daarbij zijn er dus weer wat contacten losgegaan en ik heb wat bijgesoldeerd en alles. Nu werkt hij weer goed, maar hij kraakt nog steeds een beetje vaag. Eerst had ik ook dat hij op hoge volumes bij bepaalde noten gepalm mute (de C vooral) meekraakte, ik dacht dat dat kwam doordat de eindbuis te dicht bij de trafo stond. Nu is dat probleem wel afgelopen. Maar nu zitten er dezelfde kraken in kwa geluid maar anders kwa werking. Nu kraakt hij af en toe en is de kraak onafhankelijk van welke noten ik speel, wel kraakt hij stukken harder als ik het volume van mn gitaar terug draai (en dus clean speel), maar ook niet altijd. Ik vraag me af wat het is en waar het aan kan liggen? Zijn het oscillaties of is dit weer een gevolg van mij 'soldeerskillz'?


Haha ok dat heb ik ook een keer gehad, ik was altijd veel aan het meten en dingen aan het aanpassen in mijn versterker en ja, het de hele tijd aan en uit zetten wordt je zat en uiteindelijk werkte ik vaak aan het ding terwijl ie aanstond... Dat resulteerde eens in een hele harde tik. Mijn rechterhand op het chassis en mijn linker raakte een punt waar 500 v :o op stond. Ik had toen ook een brandplekje op mijn rechterhand...
Erg dom van mij, ik had alle regels genegeerd... Ik had wel dood kunnen zijn. De stroom gaat dan via je ene arm naar de andere, en dus door je hartstreek... Erg link. Tegenwoordig kijk ik wel uit, maar nog steeds, een ongeluk zit in een klein hoekje.

En over je versterker, dat gekraak en alles... ja dat kan van alles zijn. Maar wat ik lees is dat je er aan je soldeertechniek nog het een en ander schort. Ik denk dat daar een hoop van je problemen aan te wijten zijn. Van die slechte lasjes dat kan echt funest zijn.
Ik zou graag wat foto's willen zien dan kan ik er makkelijker over oordelen en dan kan ik ook gelijk je layout zien, want dat is ook onwijs belangrijk. Als je signaal fysiek in cirkeltjes loopt krijg je allemaal ellende als oscillatie en fasegezeik door overspraak.

En hoe dicht op de OT stond die buis dan? Bij mij staat er een ook op 2 centimeter van de OT en ik hoort er helemaal niks van. Dus ik weet niet of dat een probleem is.

In ieder geval gewoon doorgaan en niet opgeven, uiteindelijk is het resultaat het zeker waard!

Floris

Negative K3 fan
5 juni 2005, 13:53
bij mij was het minder dan een centimeter, echt heel dicht erop dus...

Negative K3 fan
5 juni 2005, 13:53
bij mij was het minder dan een centimeter, echt heel dicht erop dus...

Geronimo
6 juni 2005, 01:27
Hmm, dan nog lijkt het me niet uitmaken. Maar laat m maar voor alle zekerheid staan waar ie nu staat.
Nog nieuws verder?

Negative K3 fan
6 juni 2005, 13:39
ik heb hem inmiddels al verplaatst en geen tijd meer gehad er naar te kijken, ik ga eens kijken of het niet aan de voorbuisjes ligt... als dat zo zou zijn bestel ik NOOIT meer iets bij tube town.

Negative K3 fan
7 juni 2005, 14:50
ok nog een update over het verschijnsel:

- er is dus een bepaald gekraak als ik bepaalde noten speel, dit gebeurt met name bij bassig spel (palm mutes op de lage noten+nek element LP = kraak)
- ze zijn er niet als ik niet speel
- ze verdwijnen als ik het volume lager zet
- het kraken vermeerdert als de amp langer aan staat, doe hoe langer hij aanstaat, hoe ondraagelijker het kraken
- fonetisch klinkt het als: "KGGGGGGGKGGGGGGG"
- het is heel irritant
- ik kan niet zeggen of het uit de voor of eindversterker komt, maar het feit dat de MV er invloed op heeft, doet me denken aan de eindversterker
- waar ik dan aan denk is een kapotte cathode bypass cap (een weber gold 25v 25uF ofzo die ik van nico heb)
- of het ontbreken van een weerstand naar de aarde voor de gridstopper, ik dacht dat het signaal verlies te groot is, en door de mv is er al een weerstand van ongveveer 300 a 400 kohm naar de aarde (gemeten met DMM)
- de gridstopper is sowieso niet kapot, want ik heb het zowel met als zonder grid stopper.
- het is een SE redelijk high gain design met 3 gain stages, een kathode volger en een enkele, oude 6l6WXT+ volgens mijn berekeningen valt er over de 420 ohm kathode weerstand zoveel spanning dat de totale dissipatie neerkomt op ongeveer 20 watt (1k schermrooster weerstand)

wie o wie heeft de oplossing!!!!!!!!!11????

Negative K3 fan
7 juni 2005, 14:50
ok nog een update over het verschijnsel:

- er is dus een bepaald gekraak als ik bepaalde noten speel, dit gebeurt met name bij bassig spel (palm mutes op de lage noten+nek element LP = kraak)
- ze zijn er niet als ik niet speel
- ze verdwijnen als ik het volume lager zet
- het kraken vermeerdert als de amp langer aan staat, doe hoe langer hij aanstaat, hoe ondraagelijker het kraken
- fonetisch klinkt het als: "KGGGGGGGKGGGGGGG"
- het is heel irritant
- ik kan niet zeggen of het uit de voor of eindversterker komt, maar het feit dat de MV er invloed op heeft, doet me denken aan de eindversterker
- waar ik dan aan denk is een kapotte cathode bypass cap (een weber gold 25v 25uF ofzo die ik van nico heb)
- of het ontbreken van een weerstand naar de aarde voor de gridstopper, ik dacht dat het signaal verlies te groot is, en door de mv is er al een weerstand van ongveveer 300 a 400 kohm naar de aarde (gemeten met DMM)
- de gridstopper is sowieso niet kapot, want ik heb het zowel met als zonder grid stopper.
- het is een SE redelijk high gain design met 3 gain stages, een kathode volger en een enkele, oude 6l6WXT+ volgens mijn berekeningen valt er over de 420 ohm kathode weerstand zoveel spanning dat de totale dissipatie neerkomt op ongeveer 20 watt (1k schermrooster weerstand)

wie o wie heeft de oplossing!!!!!!!!!11????

PeeVee
10 juni 2005, 21:50
valt er over de 420 ohm kathode weerstand zoveel spanning
25V is krap voor Rc bypass... beter 50 of 63 V nemen. Houdt 'm ook flink weg bij die Rc want die wordt heet en dat vinden elco's niet leuk.

Negative K3 fan
11 juni 2005, 04:29
valt er over de 420 ohm kathode weerstand zoveel spanning
25V is krap voor Rc bypass... beter 50 of 63 V nemen. Houdt 'm ook flink weg bij die Rc want die wordt heet en dat vinden elco's niet leuk.

mijn Rc is een schakeling van 2 5 watt weerstanden parallel, dus zo warm wordt dat niet en 25v op een 25v condensator is misschien wel wat veel, meot ik hem toch maar heter biasen.... 330 ohm weerstand??

nicoverduin
11 juni 2005, 07:37
Uitgaande van die 20 Watt dissipatie en de spanningen opgegeven, dan staat er al gauw zo'n 24-25V op de kathode. Elco's moet je nooit op 100% spanningswaarde zetten. Ik ga nooit hoger dan 75%. Je hebt nu wel kans dat ie al einde oefening is.

Maar dat zou betekenen dat als je hem eraf haalt, het gekraak weg zou moeten zijn?

NIco

Negative K3 fan
11 juni 2005, 14:39
hmm het gekraak is inmiddels wel wat doordat ik de 1meg ingangs weerstand heb vervangen en een slechte anode weerstand soldeerverbinding heb gerepareerd, maar toen ik hem daarnaa aanzette was de toon nogal fucked up, ik zal eens kijken wat ik met die elco moet...

ik ga sowieso nog een en ander bestellen deze dagen bij jou nice, als je het goed vindt :)

nicoverduin
11 juni 2005, 14:41
hmm het gekraak is inmiddels wel wat doordat ik de 1meg ingangs weerstand heb vervangen en een slechte anode weerstand soldeerverbinding heb gerepareerd, maar toen ik hem daarnaa aanzette was de toon nogal fucked up, ik zal eens kijken wat ik met die elco moet...

ik ga sowieso nog een en ander bestellen deze dagen bij jou nice, als je het goed vindt :)
"Nice" vindt het altijd goed :-D :-D :-D :-D :-D Toch vind ik het knap. De "o" zit een pokke eind van de "e" vandaan op een toetsenbord.... :-D :-D
Nico

Negative K3 fan
11 juni 2005, 14:43
mja gisteren een feestje gehad hier :-? :-D

nicoverduin
11 juni 2005, 14:45
mja gisteren een feestje gehad hier :-? :-D
Dan heb jij regelmatig een feestje.. :-D :-D :-D :-D :-D
En je weet nog niet eens of je geslaagd bent :-D :-D :-D
Binnen is binnen :-D

Geronimo
11 juni 2005, 15:34
Hey Lennart, klinkt naar allemaal.
Wat ik altijd doe om uit te zoeken waar dit soort problemen zitten is het signaal oppakken bijvoorbeeld uit de MV en die dan in een andere versterker stoppen, eentje die wel goed is. Dus bijvoorbeeld in de return van de andere versterker die je hebt, of desnoods in een hifi-versterker oid. Dan kan je dus met zekerheid vinden waar het probleem zich bevindt. Hoor je het gekraak nog, dan zit t in de preamp. Is het weg dan zit het idd in de eindtrap. Dan weet je tenminste welk onderdeel goed is en waar je het probleem zoeken moet.

Andersom kan ook, door een andere preamp op de ingang van je eindversterker te zetten en kijken wat er dan gebeurt.

Dit zijn typische trial & error manieren maar voor mij heeft het altijd gewerkt, ik ben namelijk een onwijs slecht wiskundige en meer van de praktische weg.

Succes!