PDA

View Full Version : Engl SE getest en...........



LordRiffenstein
2 juni 2005, 11:48
Niet goed genoeg bevonden. :oops:

Ik heb al meer dan een week een Engl SE in huis om eens uitgebreid te testen en te vergelijken met de Savages. Ik had interesse in de SE vanwege de vele mogelijkheden zoals de schakelbare gainboosts, classic/modern voicing.

Ik zal beginnen met de bottom line: hij is goed maar niet genoeg om er een Savage voor te verkopen, ik vind mijn Savages gewoon lekkerder klinken.

Ik ga niet alle functies ed opsommen, maar een korte review. Het cleane en crunch kanaal vind ik alletwee beregoed. Heel veelzijdig door de gain boost, 2 bright settings etc. Ik had oorspronkelijk enkel deze kanalen getest op de Musikmesse en was al meer dan 30m bezig geweest om vanalle sounds te vinden. Erg onder de indruk toen en nu nog steeds.

De lead kanalen daarentegen zijn de tegenvallers wat mij betreft. Hun pure klank is behoorlijk anders dan de Savages, minder smooth, meer korrelig (wat ik ook in de Powerball hoorde). Niet dat er geen goeie sounds in zitten, in tegendeel, maar de basis vind ik niet geweldig en je moet er dan specifieke options bij aanzetten om het lekker te krijgen waardoor de veelzijdigheid beknot wordt. De gain boosts op de lead kanalen vind ik om te lachen, hoe je de gain ook zet, met de boost erbij heb je altijd een metal sound, maw de boosts zijn gewoon TE naar mijn mening. Ook liggen lead1 en 2 erg dicht bij mekaar, bij de Savages is er een duidelijk verschil in gain en sound, bij de SE is dat minder. Wat wel lekker is, bv de gain boost aan met de classic voicing, lekkere solo sound.

Een aantal functies gaan aan mij voorbij zoals de depth boost (in mindere mate) en de mega low punch (ik speel meestal MET een bassist :D ). De Tube driver vind ik dan wel weer heel goed, lekkere extra clean of low gain sound.

Zoals al gezegd, ik ga er geen Savage voor verkopen, ik ken ze door en door en heb ze getweaked nr mijn noden en het zijn gewoon alletwee TOP versterkers.

Josdevos
2 juni 2005, 12:00
Groter/duurder is dus altijd niet beter... kunnen er hier nog een paar iets van leren ;)

Heb altijd dubbel gevoel gehad bij de SE. Langs de ene kant is het een enorm mooie top met mooie toevoegingen tov de Savage SE, maar langs de andere kant is hij niet zo veel uitgebreider imho. Geimplementeerde midi is leuk, maar ik vind het best tof dat ik bij m'n Savage nog kan kiezen tussen de gewone pedaal en een midi pedaal. (heb beiden, kan ik mooi zonder m'n rack spelen en met, heel andere manier van sounds maken...) Een paar opties zijn leuk, maar hoe verder ik er over nadenk, hoe meer ik ook denk die in praktijk minder gebruikt gaan worden.

Ik heb hem zelf nooit "grondig" getest, maar de paar keer dat ik hem gehoord heb vond ik de gain kanalen idd ook aan de platte kant ivg mijn Savage, maar zoals ik zei, heb hem nooit heel grondig getest.
Die low boost en ultra low punch, tja op mijn Savage staat die ook uit... (stond wel aan toen m'n lampen bijna versleten waren, om het gebrek aan bas te compenseren...) kan me niet inbeelden dat je die nodig hebt, zelfs niet voor metal... misschien om een slechte cab wat beter te laten klinken?


Om even te besluiten, ik zou het niet erg vinden om er een tijdje eentje te hebben, maar uiteraard zou ik hem ook grondig met m'n Savage vergelijken... omdat ik toch iets meer in het high gain gebeuren (zeeer relatief) zit kan hij me toch nog liggen...

pol
2 juni 2005, 12:53
ja josdevos, ik vond ook al die savage van u nogal dun klonk, is dat veel verbeterd met die nieuwe lampen ?

Negative K3 fan
2 juni 2005, 12:54
goede zaak.

heeft jouw SE el34 of 6l6 buizen? en wat zit er in de sagage waarmee je hem vergelijkt?

Mitch
2 juni 2005, 13:07
...de basis vind ik niet geweldig en je moet er dan specifieke options bij aanzetten om het lekker te krijgen waardoor de veelzijdigheid beknot wordt....

Da's nou net de reden waarom ik een hoop moderne versterkers niet zo interessant vind. Erg veel mogelijkheid om te tweaken, maar als dan binnen dat brede spectrum maar 5% bruikbaar is, heb je wel een hoop knopjes maar toch een beperkt geluid.

Josdevos
2 juni 2005, 13:23
ja josdevos, ik vond ook al die savage van u nogal dun klonk, is dat veel verbeterd met die nieuwe lampen ?

Ja, veel beter... wat een verschil... steken nu SED 6L6en in...

Even voor Lordriff spreken, Savages met 6L6 en 6550, SE met 6L6...

LordRiffenstein
2 juni 2005, 13:39
Ja, veel beter... wat een verschil... steken nu SED 6L6en in...

Even voor Lordriff spreken, Savages met 6L6 en 6550, SE met 6L6...

Juist!

Negative K3 fan
2 juni 2005, 14:08
derekb op hcaf vond de SE 150 keer beter met el34s, al eens geprobeerd of houd je daar helemaal niet van?

LordRiffenstein
2 juni 2005, 14:15
derekb op hcaf vond de SE 150 keer beter met el34s, al eens geprobeerd of houd je daar helemaal niet van?

Nog niet geprobeerd en hopelijk kan ik dat binnenkort wel :-D

vinni
2 juni 2005, 15:01
Interessant......

Heb de E570 getest en kon me helemaal vinden in het cleane en crunchkanaal. De gain kanalen daarentegen vond ik niet rauw genoeg.
Net of dr een topproducer met zn truukendoos overheen was gegaan.
De directheid miste ik een beetje. Ja, die eind/preampbuizen hebben zeker invloed. Toch maar weer eens gaan testen....Mijn huidige E530 is zeker goed....Maar clean en crunch van de E570 waren beter :-?
Volgens mij doet Horst het erom...... :-D

Vinni

Josdevos
2 juni 2005, 15:07
Volgens mij doet Horst het erom...... :-D

The bastard!

ieme
2 juni 2005, 17:10
he yoeri,

Leuk topic, je moet toch nog echt eens die guytron gaan checken want das echt super! ik heb nog nooit een versterker gehoord die zo lekker op je spel/gitaar reageerd

ieme

ieme
2 juni 2005, 17:32
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=42952

anders verpest je t ff voor bart ;)

grapje hoor!

Baco
2 juni 2005, 17:38
Hmm, tijd dat ik ook eens reageer, blijkbaar, als eigenaar van een SE

De SE vind ik persoonlijk een kruising tss de Savage en de PB. Heeft een mooie heldere clean (Savage-like) en moet qua heavyness zeker niet onder doen voor een Powerball. Zou de SE dus eerder een Savage on steroids noemen.

Bij de Savage mis ik een beetje die brute sound die een PB wel heeft. Die Depth Boost en MLP komen wel degelijk goed over. Veel hangt echter af van de cab. De beste sound die ik met mijn SE heb gehad was voor mij persoonlijk met de Engl straight V30 cab. Die MLP is zeker niet over the top, maakt er geen zompige boel van, maar geeft nog wat meer druk in het laag bij, zonder een bassist overbodig te maken ( :wink: ). Heerlijk bij palm-muted riffkes en zo.

Soit, kan Yoeri wel volgen, maar persoonlijk zou ik een SE boven een Savage verkiezen, vooral om de gain channels.

Elk het zijne hé :wink: