PDA

View Full Version : Dit wel eens meegemaakt? Wegvallende gloeispanning...



Franc
2 juni 2005, 11:04
Gisteravond heel de avond geoefend met de zelfbouw 100Watter.

Vlak voordat we gingen inpakken (zat nog wat te pingelen met de bassist) valt mijn geluid weg. Voor ik gitaar weg heb gelegd en in de amp kon kijken was het weer terug. Nog 2 akkoorden en toen weer stil..

We moesten opruimen en ik dacht dat het misschien de verlengdoos kon zijn (daar zit zo'n smeltweerstand in en de basbuizentop zat er ook in) dus ingepakt en vanochtend toch ff gekeken.

Amp aan, maar buizen gloeien niet op. Hoofdspanning is er, maar buizen blijven koud en donker.

Dus uit het chassis, op zijn kop in de beugels weer aan meten.
Buizen gloeien op, spanning is netjes +/- 6.3V :???: :???:

Dus ik twijfel aan mezelf (had nog geen koffie op), chassis weer in de kast en aan....NIets, geen gloeiende buizen.

Gloeiende gloeiende :wink:

Chassis weer op zijn kop, buizen gloeien. WORD IK NU GEK?

Wat blijkt, met chassis op zijn kop niets aan de hand, chassis op zijn kant niets aan de hand maar chassis gewoon rechtop en de spanning valt weg??

Dus zojuist buizen eruit. Spanning meten, ok. Chassis op zijn kant, rechtop, dwarsuit, ondersteboven, spanning ok.

Chassis rechtop en 1 voor 1 de buizen er weer in en meten.
Nu bleven ze gloeien.

Ben nu met een duurtest bezig om te zien of ze ook *blijven* gloeien.

Iemand enig idee??? Toch een rotte buis? Niet goed in de voet?

nicoverduin
2 juni 2005, 11:37
trek eens aan die gloeidraden of ze wel goed vast gesoldeerd zijn?

Franc
2 juni 2005, 11:39
Duurtest pakte dus niet goed uit :( alles was weer koud...

Buizen eruit gehaald, spanning weer terug. Fasedraaier erin en spanning viel weg dus ik dacht: hee rotte buis.
Dus alles erin behalve die, maar toch weer niets :(.

1 voor 1 eruit en nog steeds niets. Chassis op zijn kop: huppetee! Spanning 6.3V.

Rechtop zonder buizen: spanning 6.3V dus nu weer duurtest.

WAT IS DIT?

Franc
2 juni 2005, 11:40
trek eens aan die gloeidraden of ze wel goed vast gesoldeerd zijn?

De spanning valt weg bij de 2 100ohm weerstanden, dus direkt bij de bron.

Ik dacht misschien een kortsluitinkie ergens...

Of een trafo die het alleen nog op zijn kop doet :???:

Franc
2 juni 2005, 11:47
Het wordt nog gekker.

Chassis staat rechtop, aan, geen buizen. Spanning is ok.

1 Eindbuiz op een willekeurige plek: spanning weg. Buis eruit. Spanning weg. Een paar dreunen op de trafo: spanning weer terug :-(

Einde trafo? :-(

Franc
2 juni 2005, 12:47
Na wat gerommel aan de trafo (tis een ringkern, was dat duidelijk?) lijkt de spanning op zich nu constant te blijven met alle buizen erin, maar echt stabiel lijkt het me niet, als je de draden wiebelt zakt de spanning in :(

Zijn er wat windingen rot oid?

Leuk vooruitzicht: een nieuwe voedingstrafo :-(

nicoverduin
2 juni 2005, 13:27
Of die kleine van je trainen zodat ie later de versterker op zijn kop kan houden, en dan kan jij gewoon spelen. In den beginne kom je er met een lollie nog weg. Tja later vragen ze om je auto sleutels :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D ..... of ze sturen je weg voor een patatje..... hebben ze het huis nodig :wink:
Nico

Frits van Mourik
2 juni 2005, 13:43
Hoi Franc,

Heb je soepele aansluitdraden aan je trafo?
Dan heb je kans, dat de aansluiting aan de stugge windingen onderbroken is. Voorzichtig openpulken, die trafo!
Heb je stugge aansluitdraden? Dan zijn dit gewoon "verlengden" van de windingen. Heb je dan de isolatielak op de draden goed weggekrabt?

- Nog een erg hardhandige test: :evil:
Haal alle draden van je trafo los.
Sluit middels een zekering van zo'n 2A de volle 230 V netspanning
aan op je gloeistroomwikkeling. >>POEF!<< gaat de zekering :lol:
Een goeie wikkeling zal deze kortstondige overbelasting verdragen,
een slechte gaat definitief stuk (of, heb ik ook eens gehad, last zichzelf vast). Blijf uit de buurt van je andere trafodraden, daar staat heel even
èchte HOOGspanning op.

Hoop dat je hieraan wat hebt,

Frits

:(

Franc
2 juni 2005, 14:09
De gloeidraden zijn hele dikke, stugge draden.

Nu ik ze dus dicht bij de trafo wat verbogen heb, lijkt het weer goed te zijn alleen helemaal gerust ben ik er nog niet op...want waarom gebeurt dit opeens aan het einde van een avond waarbij de amp gewoon netjes stilstond, alleen bruut stond te stampen :-D ?

Zou het zin hebben het plastic van de trafo wat open te pulken en die dikke draden zover mogelijk te volgen?

Wat ik me kan bedenk is dat wellicht die schijf die er bovenop ligt om de trafo op zijn plek te houden, ergens op gedrukt heeft een een soort draadbreuk heeft veroorzaakt...

Ik weet niet of ik die test van jou aan durf Frits :D maar wellicht als alle hopen verloren lijkt dat ik het voor de gein doe :)

ChrisMW
2 juni 2005, 17:31
Hey Franc!

Amplimo-trafo's: d'r zit wel 'ns 'n soort lak op de gestripte draden, met 'n mesje wegkrabben.
Check de soldeerverbindingen v/h gloeistroomcircuit en de contacten in de buisvoeten.

Succes!

Franc
2 juni 2005, 17:40
Ja die lak zat er op en heb ik weggekrabd

Het heeft ook prima gewerkt tot gisteravond.

ChrisMW
2 juni 2005, 18:27
Wat heb je dan uitgespookt gisteravond?

:-D :razz: :wink:

Meet in ieder geval even of er 6.3 Volt AC vanaf de trafo komt (ook nog met de toevoer naar het circuit zelf losgekoppeld).

Fijne avond!

Franc
2 juni 2005, 19:22
Lekker geoefend op vol vermogen met de band :)

Gelukkig gebeurde het dus toen we net klaar waren...

Ik heb nu toch het idee dat het ergens in de verbinding in de trafo zelf zit, dus ik probeer ff hoe hij het blijft doen en anders een andere trafo...

Wel jammer, want met een andere trafo krijg ik natuurlijk weer andere spanningen en klinkt ie misschien weer net ff anders...

1959SLP
3 juni 2005, 10:18
Duurtest pakte dus niet goed uit :( alles was weer koud...

Buizen eruit gehaald, spanning weer terug. Fasedraaier erin en spanning viel weg dus ik dacht: hee rotte buis.
Dus alles erin behalve die, maar toch weer niets :(.

1 voor 1 eruit en nog steeds niets. Chassis op zijn kop: huppetee! Spanning 6.3V.

Rechtop zonder buizen: spanning 6.3V dus nu weer duurtest.

WAT IS DIT?

De wet van Murphy?? :lol:

Franc
3 juni 2005, 12:21
Ja zeker weten de wet van Murphy. En hij sloeg op 1 dag meerdere keren toe :(

nicoverduin
3 juni 2005, 12:27
familie? :-D :-D :-D :-D