PDA

View Full Version : Set Electric Guitar XL Nickel Blues Jazz voor Metal?



Kasper
1 juni 2005, 23:44
Ik ben aan het kijken om nieuwe snaren te kopen en vond de diktes van de Electric Guitar XL Nickel Blues Jazz wel interessant.

Nu weetik wel niet of er een wezenlijk verschil is in materiaal met de gewone Set Electric Guitar XL Nickel Regular Light, maar kan je die 'Jazz' snaren ook voor andere stijlen gebruiken? Ik vermoed van wel?

Jeroenvanhulsteijn
2 juni 2005, 00:43
ik denk dat een jazz setje erg mellow klinkt. En voor metal lijkt me een feller klinkend setje handiger.

Kasper
2 juni 2005, 00:55
Dus is het niet "What's in a name ..." ?

Ik heb een vermoeden dat ze die naam gegeven hebben aan dat setje omdat er 2 jazz spelers er tevreden over zijn.

Nuja, beter geen risico nemen :wink:


Ik had nu eens een setje Ernie Ball Power Slinky geprobeerd, en na een paar dagen doorspelen breekt mijn lage E :o
Op die gitaar heb ik voordien (D'Addario) nog nooit een snaar gebroken. Erg teleurstellend dus, die Ernie Balls. Maar ze spelen wel lekker.

jorrit
2 juni 2005, 09:40
gewoon proberen, lijkt me dat jazz snaren wel iets minder hoog hebben maar als je het niet probeert...

Swan
2 juni 2005, 10:52
Ik had nu eens een setje Ernie Ball Power Slinky geprobeerd, en na een paar dagen doorspelen breekt mijn lage E :o
Op die gitaar heb ik voordien (D'Addario) nog nooit een snaar gebroken. Erg teleurstellend dus, die Ernie Balls. Maar ze spelen wel lekker.

onzin om na 1 setje heel ernie ball af te schrijven....ik breek juist weinig tot geen snaren met EB

Mr.Bluesbreaker
2 juni 2005, 11:56
Dat is inderdaad echt per speler zo verschillend. De gitarist uit een van mijn bands breekt wekelijks EB snaren, rare brug. Ik heb EB en breek nooit snaren, behalve als ze langer dan 2 maand erop zitten. (alleen wil je er dan ook niet meer op spelen :o )

Elixer snaren blijven trouwens wel erg lang helder, misschien is dat wat? Als je toch geen mellow jazz geluid zoekt.

Kasper
2 juni 2005, 12:41
Het is niet zo dat ik heel Ernie Ball wil afbreken, maar ik kan enkel mijn ervaring ermee vertellen. Ze zullen wel iets goed doen bij Ernie Ball aangezien alle bekende bands ze gebruiken.

De gitaar die ik gebruik is een Ibanez SZ320, en als je die brug een beetje kent, weet je dat de hoek waarover de snaar gebogen wordt, 170° is. Moeilijk om op die plaats dus een snaar te breken, maar EB slaagde er toch maar in. De snaar was trouwens niet doormidden, maar het binnenste draadje was gebroken en de buitenste omwindingen waren nog heel.

Nuja, ik ben bijna zeker dat ik weer een paar van die setjes ga bestellen, ze speelden lekker, misschien heb ik met het volgende setje meer geluk.

Elixer snaren vind ik trouwens een beetje duur.

Mattia
2 juni 2005, 16:57
Ik zou gokken dat de Jazz naren nickel flatwound strings zijn, ipv dat 'standard' roundwound. Geeft een minder sprankelend geluid.

Philippe
2 juni 2005, 21:19
Ik heb gibson snaren op mijn ibanez sz520 liggen.

Ik zou niet weten welke dikte (ik denk 009-046), mijn gitaarbouwer had nog een setje over en had ze er voor de grap opgeknalt.

Ik heb nog nooit op betere snaren gespeelt. Gaan naar mijn mening véél langer mee dan d'addario, EB e.d.

Erg geschikt voor metal. Als het maar geen doom metal ofzo, want dan hebben ze de neiging om een beetje slap te gaan hangen 8-)

EpiCenturiesAWAy
2 juni 2005, 21:53
Ik heb gibson snaren op mijn ibanez sz520 liggen.

Ik zou niet weten welke dikte (ik denk 009-046), mijn gitaarbouwer had nog een setje over en had ze er voor de grap opgeknalt.

Ik heb nog nooit op betere snaren gespeelt. Gaan naar mijn mening véél langer mee dan d'addario, EB e.d.

Erg geschikt voor metal. Als het maar geen doom metal ofzo, want dan hebben ze de neiging om een beetje slap te gaan hangen 8-)

Ja die gibsons heb ik ook nog wel eens gehad echt goeie shit!
Breken bijna nooit!

Maniaaaak!!
2 juni 2005, 23:38
Dude,

ooit weleens bedacht dat het breken van je snaren aan je gitaar kan liggen?

kijk ff of je geen braampjes of diepe groeven in je brug, topkam of stemschroef hebt zitten. Eerste verdachte punt is het punt waar je je snaar gebroken is.

Ik speel al jaren Ernie Ball en heb er de laatste 5 jaar misschien 2 gebroken. Bij mij lag het 9 van de 10 keer aan de zadeltjes van de brug van mijn gitaren.

Kasper
3 juni 2005, 00:56
Dude,

ooit weleens bedacht dat het breken van je snaren aan je gitaar kan liggen?

Nee, nooit aan gedacht.

:roll:


Het binnenste draadje van de snaar is trouwens gebroken, niet de buitensten omwindingen. Wijst dus niet direct op slijtage vanwege scherpe randen op de brug lijkt me.
De hoek die de snaren maken over de brug is trouwens erg groot, dus de snaar wordt niet abrupt gebroken op die plaats. Er zijn ergere bruggen waar snaren het wel op overleven.

Snuiter
3 juni 2005, 12:25
Elixirs, sowieso 2 maal een feller en meer helder geluid dan bij ordinaire snaren. Ook een tikkeltje meer aan de prijs. Set .12 is volgens mij de max, speel zelf al tijden met .10 en ben er erg tevreden over.

Mr.Bluesbreaker
5 juni 2005, 13:21
Elixirs kosten 2 keer zoveel als een "gewone" set als EB of d'addario, maar het gaat ook minstens een keer zo lang mee. Tel uit je winst, scheelt je ook weer het vervangen van snaren om de zoveel tijd. Maar dan kun je weer niet lekker de toets in de olie zetten, das wel jammer. :)

Toch blijf ik nog bij EB voor electrisch, die coating op de omwonden snaren trek ik bijzonder slecht. Voor acoustisch doe ik wel aan Elixirs, puur omdat daar de acoustische toon zo bepalend is.

AART
5 juni 2005, 13:58
ik speel al een jaar of 4/5 op EB, en sindsdien nooit meer en snaar gebroken tijdens spelen.

up-guitarman
22 juni 2005, 00:32
ik speel al een jaar of 4/5 op EB, en sindsdien nooit meer en snaar gebroken tijdens spelen.

Woow, en hoe klinken ze na 4/5 jaar ???
:-D

up-guitarman
22 juni 2005, 00:33
ps; Ik speel ook al jaren op EB en heb er ook nooit last mee, heel goeie snaren !!!