PDA

View Full Version : snel vraagje:



AART
1 juni 2005, 17:22
Hallo daar,

heb ff snel hulp nodig.

ik heb een female jack ding.

maar ik weet niet wat plus en min is:

http://img50.echo.cx/img50/6884/cimg00717ro.th.jpg (http://img50.echo.cx/my.php?image=cimg00717ro.jpg)

is dat het kleine(korte) of het grote(lange) ding, of maakt het niet uit?

Ik wil de kast namelijk vanavond nog werkend hebben als dat zou lukken.

sickpunk
1 juni 2005, 17:34
jackplug erin en meten? in mijn ervaring, slechts 1 pootje maakt contact... (en uiteraard je aarde pootje) maar meten is weten ;)

Antal
1 juni 2005, 18:53
Ben je toch zo achter met een dmm lijkt me?

AART
1 juni 2005, 19:55
dmm?

sorry, ik heb even geen meetgereedschap[ in huis.

beetje onhandig maarja. :(

misschien is het vastgesteld ofzo.

met hout kan ik wel overweg, met lectrische shit iets minder.

nu hoef ik niet veel te doen maar toch.

Geronimo
1 juni 2005, 20:24
Het is een stereojack. Dat lipje onderaan op de foto is - of ground. Het lange geval links is + of hot, daar loopt je signaal, en de aansluitlip kan je denk niet zien op de foto, want die zit daarachter denk. Het lippie waar ie op rust is een schakelkontakt van +, daarmee kan je + bijvoorbeeld aan ground schakelen als er geen snoer inzit. Het lipje bovenop is voor het middelste kontakt op je plug, tenminste als je een stereoplug hebt. Maar dat heb je niet denk dus die komt dan ook aan de massa van je plug. Ik kan op de foto alleen niet zien of die ook een schakelaar heeft.

Mooie jack trouwens, ziet er robuust uit.

AART
1 juni 2005, 22:50
mm, die lange en dat frutseltje erachjter horen bij elkaar(aan elkaar vast), bij de andee net zo.

Maar de lange is dus +?

dan kan ik morgen aan de gang met solderen, het is niet gelukt hem vandaag af te maken.

En trouwens, jouw zelfbouwamp ziet er super uit gast, nog ff mooi tolex er op en mooi eigen logotje en je hebt een zeer vette bak :wink:

(en natuurlijk een matching zelfbouwcab :wink: :razz: )

AART
1 juni 2005, 22:52
kutforum, ging ff goed. :(

Geronimo
2 juni 2005, 00:06
mm, die lange en dat frutseltje erachjter horen bij elkaar(aan elkaar vast), bij de andee net zo.

Maar de lange is dus +?

dan kan ik morgen aan de gang met solderen, het is niet gelukt hem vandaag af te maken.

En trouwens, jouw zelfbouwamp ziet er super uit gast, nog ff mooi tolex er op en mooi eigen logotje en je hebt een zeer vette bak :wink:

(en natuurlijk een matching zelfbouwcab :wink: :razz: )

Ja inderdaad, dat is het. Die lange is plus en er zitten schakelaartjes in.

Thenx voor je complimentje, hij klinkt ook BRUUT!!
En tolexen moet ik nog ff doen, maar ik heb weinig tijd en ben best lui... Maar dat komt wel.
En ik denk dat ik precies tegenovergesteld ben aan jou, ik heb een hekel aan hout en spijkers maar ben gefascineerd door elektriciteit. Dus een cab... Daar begin ik niet aan. Ik heb je foto's gezien en het ziet er slick uit... Ik laat 'm gewoon bij jou maken. :D

AART
2 juni 2005, 16:26
mm, die lange en dat frutseltje erachjter horen bij elkaar(aan elkaar vast), bij de andee net zo.

Maar de lange is dus +?

dan kan ik morgen aan de gang met solderen, het is niet gelukt hem vandaag af te maken.

En trouwens, jouw zelfbouwamp ziet er super uit gast, nog ff mooi tolex er op en mooi eigen logotje en je hebt een zeer vette bak :wink:

(en natuurlijk een matching zelfbouwcab :wink: :razz: )

Ja inderdaad, dat is het. Die lange is plus en er zitten schakelaartjes in.

Thenx voor je complimentje, hij klinkt ook BRUUT!!
En tolexen moet ik nog ff doen, maar ik heb weinig tijd en ben best lui... Maar dat komt wel.
En ik denk dat ik precies tegenovergesteld ben aan jou, ik heb een hekel aan hout en spijkers maar ben gefascineerd door elektriciteit. Dus een cab... Daar begin ik niet aan. Ik heb je foto's gezien en het ziet er slick uit... Ik laat 'm gewoon bij jou maken. :D

Doe een voorstel en misschien doe ik het wel :-D

Mwa, ik ga nu beginnen aan solderen, hoop dat het lukt.

ik sluit hem in serie aan. (8+8=16 ohm)

Geronimo
2 juni 2005, 16:35
Succes!

AART
2 juni 2005, 16:42
trouwens, is het goed zo:

+ van de plug > + van speaker

- van speaker > + van andere speaker

- van andere speaker > - van plug

klopt het als ik het zo aansluit?

sickpunk
2 juni 2005, 16:45
met mijn beperkte kennis zou ik ja zeggen!

ik ben vandaag ook bezig geweest met mijn cab. had altijd een heel kort kabeltje die vast zat in de cab. en die daarna naar m'n amp ging(was origineel een combo heb er amp+cab van gemaakt) nu vervangen door een jack-input... toch zou een multimeter helpen hoor met alles!

maar zoals ik al zei, volgens mij staat ie dan mooi in serie...(maar wacht ff de rets af ;))

dejohan
2 juni 2005, 17:20
Halverwege de pagina staat eer foto, misschien help het.
http://www.diystompboxes.com/cnews/FAQ.html

Geronimo
3 juni 2005, 21:17
trouwens, is het goed zo:

+ van de plug > + van speaker

- van speaker > + van andere speaker

- van andere speaker > - van plug

klopt het als ik het zo aansluit?

ja dat klopt