PDA

View Full Version : Rock 'n' Roll akkoorden



Stringkiller
1 juni 2005, 15:09
Mensen,

is er iemand die mij kan uitleggen hoe de akkoorden gespeeld worden in bluesrock nummers zoals Status Quo, Normaal etc die spelen? Als ik akkoorden op zoek staat er alleen maar een A, G of D ofzo, maar volgens mij krijg je met alleen dat akkoord niet dat pompende ritme erin. Er zijn meer noten bij betrokken volgens mij en zoals het klinkt is de methode bij elk akkoord hetzelfde (denk ik), maar wat doen ze nou precies???

Heeft iemand een idee?

Gr. 8-)

Negative K3 fan
1 juni 2005, 15:11
bij die akkoorden spelen ze omstebeurt de kwint en de sext.

als een powerchord



E x x
B x x
G x x
D 2 4
A 0 0
E x x


en dan de hele tijd omstebeurt met een leuke slagpartij erbij.[/code]

Sim Simon
1 juni 2005, 15:41
Ja, kijk eens naar die Chuck Berry akkoorden, die zijn erg handig en in vrijwel alle rock 'n roll te gebruiken. Ongeveer hetzelfde als de bovenstaande. Hier zoals gebruikt in bijv. Johnny B. Goode:

E-xxxxxxxx
B-xxxxxxxx
G-xxxxxxxx
D-xxxxxxxx
A-8-8-10-10
E-6-6--6--6-

En dan herhalen.

Ook gewone powerchords zijn bruikbaar bij nummers als die van bijv. Status Quo. Kijk eens naar andere stemmingen, zoals bijvoorbeeld open G gebruikt door bijv. Keith Richards. Hij gebruikt het zo:

Dit is bijvoorbeeld een C.

E-5-
B-5-
G-5-
D-5-
A-5-
E-5-

En dan een Cadd9:

E-5-
B-6-
G-5-
D-6-
A-5-
E-5-

En zoiets vind ik zelf ook wel oke klinken voor Stones nummers als Waiting On A Friend:

E-5-
B-5-
G-7-
D-5-
A-5-
E-5-

Zo speel je bijv. Start Me Up, Brown Sugar enz. Een heleboel Stones-nummers zijn gespeeld/speelbaar in open G, en het is ook perfect voor slide. Zou ik bijna vergeten de tuning te vermelden; DBGDGD(van hoog naar laag).

Er zijn natuurlijk nog genoeg andere stemmingen waarmee je je akkoorden wat leuker uit de verf kan laten komen. Google even.

Veel succes! :wink:

Static-M
1 juni 2005, 20:42
Kijk eens naar andere stemmingen, zoals bijvoorbeeld open G gebruikt door bijv. Keith Richards. Hij gebruikt het zo:

Dit is bijvoorbeeld een C.

E-5-
B-5-
G-5-
D-5-
A-5-
E-5-


Dan heten de snaren natuurlijk geen E A D G B E meer...

Ravanelli
1 juni 2005, 22:50
Zou idd een erg Jazzy C worden. Kun je ook van houden :roll: .

Mischa den Haring
2 juni 2005, 01:52
Ja want dan zou het een soort C9/13 met een A in de bas zijn... :roll: niet meer een rock n roll akkoord te noemen.

Even een aanvulling op Sim Simon:
In normale stemming:

E-xxxxxxxx
B-xxxxxxxx
G-xxxxxxxx
D-8-8-10-10
A-8-8-10-10
E-6-6--6--6-

Klinkt nog ietsje vetter
en ook mooi is, maar wel wat bluesier ipv rock n roll:

E-xxxxxxxx
B-xxxxxxxx
G-7-7--7-7
D-6-6-10-10
A-8-8-10-10
E-6-6--6--6-

Dit is overigens vanuit B gedacht, je kan alles uiteraard opschuiven voor een andere toonsoort.

Sim Simon
4 juni 2005, 08:44
Kijk eens naar andere stemmingen, zoals bijvoorbeeld open G gebruikt door bijv. Keith Richards. Hij gebruikt het zo:

Dit is bijvoorbeeld een C.

E-5-
B-5-
G-5-
D-5-
A-5-
E-5-


Dan heten de snaren natuurlijk geen E A D G B E meer...

Excuus. :D

Jason Newsted
6 juni 2005, 12:41
Als je gewoon de akkoorden van het nummer message in a bottle van the police leerd heb je zo al 30 nieuwe akkoorden blues erbij geleerd!!!

Bigfoot414
6 juni 2005, 23:07
Wel een heel cool nummertje om te spelen trouwens :D

Ravanelli
9 juni 2005, 09:22
Ik zie alleen de link met rock'n roll akkoorden niet. :)