PDA

View Full Version : rokendeVox ac 50



matto
31 mei 2005, 23:18
Weet iemand waar ik zou kunnen gaan zoeken waarom de weerstanden voor het ontbrommen van de gloeispanning van m'n Vox ac 50 steeds doorbranden?
De eerst keer dacht ik dat het kwam omdat er kortsluiting in een van de eindbuizen was ontstaan.
Maar na het vervangen van de benodigde onderdelen is het een uurtje of zo goed gegaan en nu zijn de weerstanden weer in rook opgegaan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JXSVSW4G

Antoon
31 mei 2005, 23:28
Weet je zeker dat de 6.3V tap niet ergens anders ook al via de centertap aan de aarde ligt? Dat zou ik eerst even meten nadat je de 100 ohms even losgehaald hebt. Anders is je voedingstrafo als volgende aan de beurt.. De 6.3Volt winding mag maar op 1 plaats aan de aarde liggen. Dan moet het met twee 1watt 100 ohm weerstanden goed gaan.

matto
31 mei 2005, 23:34
Dat kan ik wel even na gaan kijken, het gekke is dat het ding gewoon vanaf 1964 of zo nooit geen problemen heeft gehad en nu na de sluiting in de eindbuis met dit probleem begint

Al
1 juni 2005, 02:12
het gekke is dat het ding gewoon vanaf 1964 of zo nooit geen problemen heeft gehad

Een 64er zou naar mijn weten een filament centre tap moeten hebben. Zo te zien is er na 64 wel het een en ander aan gedaan.

Al

matto
2 juni 2005, 15:55
Ja er is inderdaad een jaar of drie geleden een nieuwe voedingstrafo ingekomen omdat de originele in het begin al eens was opgerookt en de trafo die er toen in is gezet was niet erg goed op zijn taak berekend.
Op de huidige trafo(FNS) is dus als je het realistisch bekijkt zo'n drie jaar met enige regelmaat gespeeld.
Bij het monteren van de trafo zijn ook de andere aan slijtage onderhevige onderdelen vernieuwd door FNS in Renkum.

Negative K3 fan
2 juni 2005, 19:14
dan moet je eens terug naar fns :)

mathe
2 juni 2005, 21:20
Bij het monteren van de trafo zijn ook de andere aan slijtage onderhevige onderdelen vernieuwd door FNS in Renkum.
Hmmm, op de buisvoet en de twee pots na zie ik geen enkel ander origineel onderdeel. Da's wel erg drastisch. Of is dit net de 'verkeerde' foto?
Marc

nicoverduin
3 juni 2005, 12:01
Maar al zou er een Centertap op zitten. Dan zou je dus 3.15V / 100 ohm naar massa krijgen. Dat is 31.5 mA. Dan kom je uit op 0.1 Watt. Dan hadden die weerstanden nog steeds niet uit mogen fikken lijkt mij.

Nico

Lenweë Míriel
3 juni 2005, 21:56
nicorette nicotine pleisters er op plakken
en niet mee nemen naar openbare ruimtes :-D :-D :-D :-D :-D :-D

matto
4 juni 2005, 13:28
:P LEUKO ..plast ook goed ? :razz:

Lenweë Míriel
4 juni 2005, 20:00
daar zit geen nicotine in komt ie nog niet van z'n verslaving af

aad
4 juni 2005, 23:33
Weet iemand waar ik zou kunnen gaan zoeken waarom de weerstanden voor het ontbrommen van de gloeispanning van m'n Vox ac 50 steeds doorbranden?
De eerst keer dacht ik dat het kwam omdat er kortsluiting in een van de eindbuizen was ontstaan.
Maar na het vervangen van de benodigde onderdelen is het een uurtje of zo goed gegaan en nu zijn de weerstanden weer in rook opgegaan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JXSVSW4G

Ik zou eens beginnen met te meten hoeveel spanning er op je gloeidraden staat. Zoals Antoon al zei: een 1 watt weerstand zou het moeten doen. Meer vermogen is beter denk ik. 2 watt?
Een stevige aardlus kan ook helpen natuurlijk.

Meten natuurlijk met en zonder weerstanden. Ook handig zou zijn te weten dat de stroom idd binnen de waarde blijft.

matto
6 juni 2005, 20:07
Ik heb ook nog eens (leesbril) goed gekeken naar ander mogelijke oorzaken..
De buisvoet die het dichtst bij de opgerookte weerstanden zit heeft een verkoold spoor tussen de pennen 2 en 3 de buis zelf is op deze pennen ook niet helemaal fris.
Ik zal eerst de buisvoet eens gaan vervangen en dan eens zien of dat de oorzaak kan zijn geweest.
Het lijkt me voor de gloeispaning niet helemaal lekker om (een beetje) contact te maken met de anodespanning.

PeeVee
8 juni 2005, 11:27
Ik heb wel eens zo'n 100 Ohm filamentaarde balans potje opgestookt (mooi effect wel trouwens) omdat bij het meten hoogspanning op de filamentjes kwam (ahum... haastig spoed). Lijkt er een beetje op alsof er wat meer op die filamentjes komt dan jij denkt... Als de weerstanden opfikken dan loopt er gewoon meer stroom. Dan moet er dus ook meer spanning over die weerstanden vallen, dat kan niet anders, heb je dat al gemeten?

matto
14 juni 2005, 12:25
Zo, buisvoet vernieuwd en de weerstanden blijven nu (onbelast) wel heel.
Hopelijk zijn er geen buizen kapot gegaan toen de anodespanning op hun filamentjes kwam.
Vanavond maar eens even belasten en bias afstellen als ie dan niet oprookt dan kan onze bassist er weer mee aan de slag.

matto
15 juni 2005, 14:51
[/quote]Hmmm, op de buisvoet en de twee pots na zie ik geen enkel ander origineel onderdeel. Da's wel erg drastisch. Of is dit net de 'verkeerde' foto?
Marc[quote]

En nu is er ook nog een nieuwe buisvoet ingekomen, maar hij doet het in elk geval weer. :P