PDA

View Full Version : 010 snaren op strat met 3 tremoloveren



hardus
31 mei 2005, 20:33
Ik heb op een strat de 009 snaren vervangen door 010 maar nu komt de tremolo een heel eind omhoog. Er zitten maar 3 veren in. Heb je 5 veren nodig om op dikkere snaren te spelen? Of moet ik de schroeven van de veren strakker aandraaien?

vinni
31 mei 2005, 20:40
Probeer het eerst maar eens met het aandraaien van die schroeven.
Als dat niet voldoende helpt dan veren erbij.

Eenvoudig....toch?

Vinni

Wietse.com
31 mei 2005, 23:28
Had ik toevallig gisteren ook bij de hand op mijn Fender Strat.

Plaat aan de achterkant open, schroeven aandraaien en voor je het weet staat het weer op oud niveau. Wel tijdens het schroeven zo nu en dan even je snarenspanning checken, dat die niet te hoog op loopt...

frekie
31 mei 2005, 23:41
5 veren erin, helemaal aandraaien totdat de trem stijf op de body zit. Die jengelende veren dempen met watten oid. Stukje hout tussen het tremblok en de body rammen. Gratis aanzienlijk meer laag en sustain. Wie gebruikt nou echt die klote strat trem, behalve Hank B. Marvin :-D

robert-gitarist
31 mei 2005, 23:43
5 veren erin, helemaal aandraaien totdat de trem stijf op de body zit. Die jengelende veren dempen met watten oid. Stukje hout tussen het tremblok en de body rammen. Gratis aanzienlijk meer laag en sustain. Wie gebruikt nou echt die klote strat trem, behalve Hank B. Marvin :-D

Ik gebruik hem erg veel..
maar ik speel ook alleen maar met Floyd Rose tremelo's :D :D

frekie
31 mei 2005, 23:44
Dat bedoel ik :-D

Antoon
1 juni 2005, 00:43
5 veren erin, helemaal aandraaien totdat de trem stijf op de body zit. Die jengelende veren dempen met watten oid. Stukje hout tussen het tremblok en de body rammen. Gratis aanzienlijk meer laag en sustain

Misschien ben ik het daar wel niet mee eens. Ik heb jarenlang met jou setup gespeeld maar ben daarvan afgestapt inmiddels. Ik krijg het beste strat geluid met een net zwevende tremolo. Het tremolo blok raakt dan dus *niet* de body. Ik gebruik de tremolo eigenlijk ook nauwelijks maar toch prefereer ik nu deze setup. Een stuk of 4 veren is dan genoeg. Inmiddels zijn Strat spelende collega's ook op deze setup over aan het stappen.

Stratman70
1 juni 2005, 01:11
Sterker nog: ik prefereer een goed werkende vintage tremolo boven een Floyd Rose tremolo op mijn strats. Zodra de mesjes van FR trems maar een beetje beginnen te slijten (wat onvermijdelijk gebeurd), dan is de vintage trem toch betrouwbaarder.

3 veren, 0.10 snaardikte, graphtech topkammetje, locking tuners en tremoloblok zwevend afgesteld. Doe er de gekste dingen mee en is zo stemvast als mijn overbuurvrouw. Wat wil je nog meer?

Mischa den Haring
1 juni 2005, 04:03
5 veren erin, helemaal aandraaien totdat de trem stijf op de body zit. Die jengelende veren dempen met watten oid. Stukje hout tussen het tremblok en de body rammen. Gratis aanzienlijk meer laag en sustain. Wie gebruikt nou echt die klote strat trem, behalve Hank B. Marvin :-D

Pfffff, sorry dude, maar hoezo behalve Hank B.? Zeker nog nooit van Ike Turner gehoord? Of van Buddy Guy, Dick Dale, Jeff Beck, SRV of van Hendrix? :razz:

urezna
1 juni 2005, 09:02
Sterker nog: ik prefereer een goed werkende vintage tremolo boven een Floyd Rose tremolo op mijn strats. Zodra de mesjes van FR trems maar een beetje beginnen te slijten (wat onvermijdelijk gebeurd), dan is de vintage trem toch betrouwbaarder.


Met een goeie Floyd Rose valt dat erg mee hoor, ik heb een 18 jaar oude ibanez met FR, is nog steeds errug stemvast en betrouwbaar :-)

jozum
1 juni 2005, 10:04
sorry voor dubbelpost..

jozum
1 juni 2005, 10:06
Stukje hout tussen het tremblok en de body rammen


frekie, zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt? Ik ben zelf ook in dubio over sustain en een zwevende trem, maar ik had nog niet eerder van deze oplossing gehoord.

thanks, j.

Mischa den Haring
1 juni 2005, 13:18
Hey Jozum,

bij een ZWEVENDE tremelo zou je aan weerskanten van het blok (waar je snaren doorheen gaan) een stukje hout kunnen doen zodat je de tremelo klem zet. Voor de sustain zal het niet gek veel uitmaken denk ik, die haal je met name via de brug, (bij floating bridges is de sustain in het algemeen ietsje minder dan bij een vaste brug omdat die gegenereerd wordt door maar twee schroeven i.p.v. een hele plaat), maar als je de tremelo toch niet gebruikt dan zou je dit kunnen overwegen. Scheelt eventueel meebewegen van de tremelo als je hoog opdrukt.

Bij een STANDAARD tremelo met een vaste brug (waar Frekie het volgens mij over had :???: ) zou ik gewoon de veren aandraaien en evt. extra veren bijplaatsen zoals Vinni en Wietse hierboven al zeiden. Het brugplaatje zit dan stevig genoeg tegen de body aan, en komt niet meer van z'n plaats, hoe hard je ook probeert op te drukken.

jozum
1 juni 2005, 14:35
Dank je mischa, ik weet alleen niet het verschil tussen een zwevende en een vaste trem. Ik heb maar 1 gitaar, zie je :roll:

dit is mijn trem iig. floating or fixed?

http://www.greggrogersguitars.com/fender%20trem%20bridge.jpg

Vexx
1 juni 2005, 14:55
Even voor de duidelijkheid:

Floyd Rose:

http://www.musicyo.com/docs/k09.jpg

Fixed Bridge:

http://www.projectguitar.com/tut/img/inton1.jpg

Strat style zwevende brug:

http://www.projectguitar.com/tut/img/inton2.jpg

Stratman70
1 juni 2005, 15:49
Dank je mischa, ik weet alleen niet het verschil tussen een zwevende en een vaste trem. Ik heb maar 1 gitaar, zie je :roll:

dit is mijn trem iig. floating or fixed?

http://www.greggrogersguitars.com/fender%20trem%20bridge.jpg

Er is sprake van een zwevende brug zodra jij je tremolo zodanig hebt afgesteld dat hij niet meer op de body rust, maar wat omhoog komt aan de achterkant. (dit doe je doorgaans door de veren slapper te spannen en/of dikkere snaren op je gitaar te zetten.

Mischa den Haring
1 juni 2005, 19:55
Even voor de duidelijkheid:


Strat style zwevende brug:

http://www.projectguitar.com/tut/img/inton2.jpg

Sorry Vexx, maar het plaatje van die Fender-brug wordt doorgaans een vaste brug genoemd. Sommigen stellen zo'n brug wel eens losjes af waardoor je hem ook naar achteren kan bewegen, maar eigenlijk is hij daarvoor niet bedoeld. Maar dat is weer een ander verhaal.

Plaatje van Jozum: dat zou ik dus een vaste brug noemen. Als je de tremelo niet gebruikt zou ik gewoon de veren wat strakker aandraaien en evt. veren bijplaatsen. Dan blijft ie goed vastzitten. Mocht je ooit besluiten wél met trem te willen spelen dan is het alleen een kwestie van het pookje erin schroeven en klaar.

Snuiter
1 juni 2005, 23:15
.10 en .11 met floyd rose original en drie veren, geen probleem.

hardus
3 juni 2005, 23:05
Nou, ik heb dus de schroeven aangedraaid en dat was voldoende.

Mischa den Haring
5 juni 2005, 02:36
Mooi!