PDA

View Full Version : Portable sound



JvD.
31 mei 2005, 18:33
Ik ben opzoek naar iets dat ik makkelijk kan mee nemen en waar ik “mijn sound” op kan opslaan zodat ik dat uit allerlei versterkers kan halen in oefenruimtes en dergelijke.
In dijkman noemde ze meteen de POD 2.0 dat ding is daar 176 eurie, wat me een goede prijs lijkt. Ik heb van me spider al een pedaaltje met 2 knopjes, daarmee zou ik dus ook door de presets van me pot kunnen scrollen?

Maar nu hoor ik op het forum allemaal goede dingen over andere apparaatjes die ik niet ken; Tonelab, v-amp, boss multi effect.

En ik vind als ik eerlijk moet zijn de bediening van een POD ronduit kut, als of je altijd de gebruiksaanwijzing der bij moet hebben. “Dit plus tab tempo button en allemaal andere rare toetsen combinaties”

Mijn doel: in oefenruimte en op gigs[finally!] gewoon een goede sound hebben.
Ik wil:
- een dikke vette metal sound die heel zwaar op je dak komt[veel laag]
- een alles omarmend warme clean.
En dan de standaard effectjes om stukjes op te leuken[chorus, flanger, delay, reverb e.d.]

Ik heb al een wah pedaal waar ik erg over te spreken ben. En ik zou het echt minder vinden als ik een apart pedaal moest kopen om tussen presets te scrollen.

Alles samen gevat:
Maak ik een goede keuze als ik voor de POD2.0 ga?

strattie
31 mei 2005, 18:46
als je voor de pod gaat zou ik zowieso voor de XT gaan. :)

JvD.
31 mei 2005, 19:08
als je voor de pod gaat zou ik zowieso voor de XT gaan. :)
hier heb ik niets aan, leg me eens uit waarom ?
de XT is geloof ik 350 nog wat, en dat klinkt niet aantrekkelijk.

strattie
31 mei 2005, 21:35
als je voor de pod gaat zou ik zowieso voor de XT gaan. :)
hier heb ik niets aan, leg me eens uit waarom ?
de XT is geloof ik 350 nog wat, en dat klinkt niet aantrekkelijk.

de pod XT is de nieuwere versie met meer en betere models, én is via USB aansluitbaar op de pc voor opname en als ik 't goed heb ook software upgrades.
maar er staat vast wel wat meer info op google enzo.

succes!

JvD.
1 juni 2005, 00:59
mja, maar ik wil voor een live situatie gewoon een persoonlijke; distortion preset, een clean preset en wat effectjes voor opleuke van een solo.
ik wil er niet me opnemen, en ik wil geen extra opties. ik wil gewoon inpluggen en gaan!

DieterVDW
1 juni 2005, 02:50
Ikzelf heb een Boss GT-8.
Laat je toe om zowat elke sound te bereiken die je je kan indenken.
Wel behoorlijk prijzig (440 tegenwoordig dacht ik) en je moet wel bereid zijn tot wat tweakwerk... 't is niet de meest simpele unit...

Iets POD achtigs zou nochtans wel moeten volstaan voor jouw doelen. Die toetsencombinaties zijn echt niet zo ingewikkeld als je het voorstelt hoor. Een uurtje dollen met dat ding en je hebt dat wel onder de knie!

Debaser
1 juni 2005, 09:22
als het een kwestie van geld is, en dat je geen + 300,- wil uitgeven, moet je gewoon die 2.0 kopen. Maar het lijkt me dat je bij de POD2.0 of XT ook nog een los footswitchboard oid moet kopen, om te schakelen tussen je clean/dist/solo.
Ik weet niet wat het dan gaat kosten, misschien is de XTlive iets voor je ?

(EDIT : oh je hebt al een switch is dat 100% compatible ?)

de keer dat ik op dat ding speelde kwam er een behoorlijke vette metal sound uit, en ik vind dat line 6 ook echt voor aanstaat met zware distortion
(qua MODELING dan).

hopelijk heb je er iets aan, maar het beste zou je gewoon een keer uitgebreid gaan testen.

goodluck

harrie-beton
1 juni 2005, 10:03
jvd,

wat jij wilt is niet simpel.
Een pod 2.0 (die lang niet zo goed is als de opvolgers) kun je niet op allerlei versterkers aansluiten. Want op gitaarversterkers klinkt het elke keer anders. Je moet neutrale versterkers gebruiken zoals een neutrale basversterker, zangset, PA of keyboard versterker.

Echter jou genre is "Metal", dan komt er een enorm volume bij kijken met veel pompend midden en veel laag. Ik denk niet dat het jou zou bevallen tenzij je een goede eindversterker gebruikt.

Mijn advies, voor thuis een pod proberen maar dan ook sparen voor [a] voetschakelaar en [b] een krachtige eindversterker.

Op de meeting 19 juni in Rotterdam neem ik mijn pod mee en laat wat heavy metal horen. Heb een nieuwe gitaar en die wil bruut scheurn.

harrie-beton
1 juni 2005, 10:08
nog aanvulling op je titel.

Ik speel naast mijn rockband in twee andere groepen en dan neem ik alleen mijn pod mee, die past in mijn gitaarhoes erbij.

In de ene oefenruimte speel ik over de zangset en in de andere over een keyboard versterker (110 watt), bevalt prima maar dat is pop en jazz.

Debaser
1 juni 2005, 10:30
wat harrie zegt klopt helemaal, zelf heb ik nl een line 6 DM4 en ik moet elke keer weer zoeken naar een goed geluid als ik m in een andere amp prik, ik zat het hetzelfde probleem en wilde ook een standaard goed geluid, waar ik ook speelde... helaas is het niet zo simpel.

JvD.
1 juni 2005, 11:22
maar dat je op elke amp een ander geluid hebt is toch niet meer dan een beetje klieren met beide EQ's ?

ik heb in ieder geval, dat als ik in de oefenruimte distortion gebruik, ik daar alleen maar schelle trebble voor terug krijg.
ik had de pod2.0 geprobeerd over een heel snelecht transistor versterkertje en was erg tevreden. maar ik begrijp dat niemand um live gebruikt?

harrie-beton
1 juni 2005, 11:44
veel amps hebben totaal andere geluiden en dat komt door de voorversterker + EQ en met name de speakers!

Als jij tevreden bent, zoals ik al zei; smaken verschillen.

Veel mensen gebruiken pod live maar meestal niet met een gitaarversterker.

Vriend van mij, beroepsmuzikant, die hééft geeneens een versterker. Hij doet alles met pod.

harrie-beton
1 juni 2005, 11:46
op mijn gear site staan wel mp3's met paar vette sounds.

http://www.besidesthat.nl/gitaar

JvD.
1 juni 2005, 11:51
thx, ik ga die site vanmiddag ff helemaal door kijken, bedankt voor alle hulp in dit topic, ik zie dat je gitaarspeelt sinds een jaar voor mijn geboorte =D

ik ben niet zo iemand die elke maand een nieuwe amp haalt, ik ben heel tevreden met mijn spider2 en denk dat ik dat wel uit een pod moet krijgen.
als je die line6 zooi lang genoeg weekend krijg je der altijd wel prima geluid uit.