PDA

View Full Version : Buizen voorversterker (koch)



Bobsterke
31 mei 2005, 09:19
He 2e kanaal van mijn Koch Multitone begint als de buizen op temperatuur zijn makkelijk te feedbacken. Bij het geven van meer gain begint amp te fluiten. Hij heeft hier alleen last van op het 2e kanaal.

Vorige week de eindbuizen vervangen. Scheelde in het wegblijven van de feedback helemaal niks. Geluid op overige kanalen was wel weer prima.

Mijn vraag: welke voorversterker buizen moet ik vervangen. Is het vervangen van de voorversterkerbuis van het 2e kanaal voldoende of moet ik de hele set vernieuwen?

Alvast bedankt

Ibanez RuleZ
31 mei 2005, 09:39
preamp buizen zijn niet zo duur, dus ik zou het hele setje vervangen, ben je gelijk voorlopig klaar, want dit klinkt naar mijn oren als een niet deugende voorversterkerbuis, mja ik ben geen ampgoeroe.

tipje: www.eurotubes.com JJs zijn goede buizen (iig in mijn amp werken ze geweldig) en bob geeft goed advies (binnen de buizen die hij voert :razz:).

Harralde

vester86
31 mei 2005, 09:50
klinkt mij als een microfonische buis in de oren. wat je kunt doen om de defecte buis op te sporen is dit: als de amp aan staat met het achterkant van een potlood o.i.d. een voor een op de buizen tikken. bij de microfonische buis zal je dan duidelijk ander geluid horen.
Maar inderdaad kan het vervangen van al je eindbuizen niet zo veel kwaad, tenzij je tevreden bent over het algehele geluid en niet het idee hebt dat je iets in je geluid mist

Bins
31 mei 2005, 09:52
preamp buizen zijn niet zo duur, dus ik zou het hele setje vervangen, ben je gelijk voorlopig klaar, want dit klinkt naar mijn oren als een niet deugende voorversterkerbuis, mja ik ben geen ampgoeroe.

tipje: www.eurotubes.com JJs zijn goede buizen (iig in mijn amp werken ze geweldig) en bob geeft goed advies (binnen de buizen die hij voert :razz:).

Harralde

+1
Bob is een chille gast, en ik ben ook uitermate tevreden met de jj's in mn amp.

Bobsterke
31 mei 2005, 10:47
Net even de amp opengeschroefd.

Buizen even opgewarmd en toen op 2e kanaal gezet en even met een potlood tegen de buis getikt. Daarbij hoor je als ik op 1 buis tik een dof geluid over de speaker. De rest van buizen merk ik niks van over de speaker.
Wel merk ik als ik het volume flink ophoogschroef, ik feedback krijg op alle kanalen.
Is het alleen op te lossen met het vervangen van deze ene buis?

Hmm dan toch maar een hele nieuwe set bestellen, heb ze vrijdag de versterker al nodig dus het wordt een ritje naar de lokale gitaarboer. Zijn wel vreselijk dure buizen (geloof een euro of 17 per buis)
Of heeft iemand een ander (snel) alternatief??

Eindbuizen heb ik reeds vervangen vanwege de brakke sound.

pol
31 mei 2005, 10:52
hier een snel alternatief :
verwissel de voorbuizen van volgorde, als de microfonische buis niet in in het begin van het circuit zit zal die niet zo snel fluiten.

Bobsterke
31 mei 2005, 11:09
Net buizen wissel gemaakt.

Fluiten is idd weg, alleen mijn sound is compleet naar de knoppen.

Standaard volgorde: (vanaf input)

Rij 1
- Electro Harmonics
- Groove Tube
- Merkloos geval (staat niks op qua logo; standaard ECC83 buis??)

Rij 2:
- Electro Harmonics

Heb volgende wissel gemaakt:

EH omgedraaid met merkloos geval : fluiten weg maar een hele schelle sound

Merkloos en GT omgedraaid en fluiten blijft

Oplossing om een nieuwe Groovetube en zo'n merkloos geval te halen?

De sound van de versterker bevalt op zich prima (toen ik hem nieuw kocht). Cleane kanaal ben ik zeer tevreden over evenals het overdrive kanaal. Lead-kanaal zou wat mij betreft iets minder "metal-achtig" mogen.
Zou je dit met een ander type buis kunnen realiseren?

Ibanez RuleZ
31 mei 2005, 11:25
gewoon nieuwe indoen, t zijn dr maar 4, kost je een eurootje of 40 tops.

Harrald

pol
31 mei 2005, 11:54
ik denk dat die EH op de eerste rij de slechte buis is, aangezien het fluiten blijft als je de GT en de merkloze (chinees waarschijnlijk, bij andere merken staat het er meestal op)

ikzelf heb tot nu toe nog de beste ervaring met JJ's qua betrouwbaarheid.

laatst nog 3 EH gekocht, 1 ging al stuk na 2 weken, zelfde probleem dat ik bij sovtek lps ook had, die bleven ook maar een paar maanden goed in mijn amp, en die EH's worden ook door sovtek gemaakt, ik dacht dat dit gewoon gerelabelde sovtek lps waren.

cosmos
31 mei 2005, 12:09
Waarom bel je Amersfoort eigenlijk niet? Die service van hun is super!

Bobsterke
31 mei 2005, 21:46
Zo heb vanmiddag KOCH gebeld.

Probleem zat het in het vervangen van de ECC83 voor-versterkerbuisjes.

Opsturen e.d. zou te lang duren aangezien ik de versterker van de week al nodig heb voor een gig.

Heb ze vervangen door een 3-tal Groovetubes ECC83 en de problemen zijn de wereld uit. Klinkt weer als vanouds.

Blijft in combinatie met m'n tele toch wel zo'n heerlijke sound :D

Bedankt voor de snelle reacties

Baker
1 juni 2005, 14:58
als ik vragen mag,
wat kostten die 3 buisjes?

Wel de eindbuizen een keer vervangen, maar die pre amp buizen in mijn multitone zitten er al ik weet niet hoe lang in. Misschien maar es vervangen voor de gein.

Droffie
1 juni 2005, 15:03
Bij regelmatig gebruik kan 't zeker geen kwaad om 1 a 2 jaar je voorbuisjes te vervangen. Het kan echt een wereld van verschil uitmaken.
Ongeveer te vergelijken met oude en nieuwe snaren.

Bobsterke
1 juni 2005, 15:11
In de voorversterker zit een 4-tal buizen. 3 stuk ECC83 en 1 ander type (sorry heb amp al dicht zitten dus kan niet even spieken)

Je hebt een tweetal opties:

Vervangen door "originele" Koch buizen: Zijn buizen die door Koch zijn getest. Merk is verschilt weleens. Heb paar weken terug nieuwe eindbuizen erin gestopt en dat waren TDL. Zit een keurig koch doosje omheen en ze zijn gematched. Kosten € 27,50 p/st.
De voorversterkerbuizen zitten op € 18,- p/st.

Heb zelf gekozen voor Groove tubes (ECC83). Kosten € 11,- p/st. Zijn prima buizen alleen niet getest en goedgekeurd door Koch.
Naja kan je je geen buil aan vallen

BartL
1 juni 2005, 17:45
Waar haal je die Groove ECC83's vandaan voor 11 euri? :)

Bobsterke
2 juni 2005, 09:19
gekocht bij de lokale muziekzaak hier

Sovtek buisjes e.d. voor zelfde prijs.