PDA

View Full Version : het nut van een cabinet ?



Rock n' sad
30 mei 2005, 22:13
De tittel zegt het al , wat is eigelijk het nut van de cabinet ?, ik zit nu wel in een groep , en ga binnenkort ( lees : binnen een maand of 2-4 ) optreden , maar toch ben ik van plan om mijn cabinet weg te doen (spam , kijk op gitaarmarkt :razz: . En merk eigenlijk niet veel verschil tussen cabinet + marshall en gewoon marshall ...

sickpunk
30 mei 2005, 22:17
stomme vraag, waar gooi jeje marshall in?

Bins
30 mei 2005, 22:20
Zonder kabinet doet mn versterker het niet :-?

andy
30 mei 2005, 22:20
Waarschijnlijk heeft ie een combo met extra cab......

Bins
30 mei 2005, 22:24
Waarschijnlijk heeft ie een combo met extra cab......

;)

Fumi SG
30 mei 2005, 22:28
of hij wil het verschil weten tussen een combo en een top+cabinet :wink:

vester86
30 mei 2005, 22:38
het nut van een cabinet: meestal is een combo open, een een cabinet gesloten, wat een bepaalde akoestiek heeft. en daarbij kan je makkelijk wisselen van cab als de klank je niet helemaal aan staat. bij een combo is dat moeilijker, want dan moet je de speakers eruit gaan schroeven

vulvasonic
30 mei 2005, 22:39
Misschien wil hij het nut weten van een losse top?

Weest u eens iets duidelijker graag.....

FNaRK
30 mei 2005, 22:51
het nut van het kabinet Balkenende :???:

up-guitarman
30 mei 2005, 23:07
Wat een nuttige antwoorden allemaal :-D

Als ik me het goed herinner heeft Rock'n'Sad een Marshall valvestate combo en zelfbouw Cab ... Klopt ???
Wat is het nut van die cab... Je geluid gaat er idd niet harder door worden, wel heb je meer "spreiding"... Volgens mij heeft dit vooral zijn nut bij onversterkte optredens...

Meer kan ik je er jammer genoeg niet echt over vertellen...

Lenweë Míriel
30 mei 2005, 23:08
het nut van het kabinet Balkenende :???:

het verslechteren van de nederlandse economie en zorgstelsel. het socaile vangnet weg laten gaan. en de rest van de problemen, waarvan we hem graag de schuld geven. :-D :-D

vester86
30 mei 2005, 23:21
en, wie mogen er eigenlijk stemmen :-p

Dick Wolkendeck
31 mei 2005, 10:01
Ik vind dat iedere gitarist moet kunnen stemmen :-D

dejohan
31 mei 2005, 10:29
Voordeel van een cabinet + losse top tegenover een combo is ook dat in een combo alles meetrilt, wat op termijn tot snellere slijtage van je versterker zal leiden, in vergelijking met top en cabinet.

FNaRK
31 mei 2005, 11:45
Voordeel van een cabinet + losse top tegenover een combo is ook dat in een combo alles meetrilt, wat op termijn tot snellere slijtage van je versterker zal leiden, in vergelijking met top en cabinet.

:???:
kom jij eens op mijn top en losse cabinet zitten, kun je voelen dat die combinatie ook behoorlijk trilt (de aantallen asbakken die er afgeflikkert zijn zijn ontelbaar)

Rock n' sad
31 mei 2005, 12:24
ik heb het dus idd over mijn marshall combo met een jbl cabinet , veel verschil merk ik toch niet ...

Antal
31 mei 2005, 13:39
Een xtra speakercab geeft meestal een wat voller geluid en wat meer geluidsdruk.

amon
31 mei 2005, 14:48
Wat een nuttige antwoorden allemaal :-D

Als ik me het goed herinner heeft Rock'n'Sad een Marshall valvestate combo en zelfbouw Cab ... Klopt ???
Wat is het nut van die cab... Je geluid gaat er idd niet harder door worden, wel heb je meer "spreiding"... Volgens mij heeft dit vooral zijn nut bij onversterkte optredens...

Meer kan ik je er jammer genoeg niet echt over vertellen...

uhmm, correct me if I'm wrong, maar het verschil tussen 1 en 4 speakers is toch 6dB harder: bij elke verdubbeling van de bron komt er 3 dB bij: 1+1=3 dB erbij en dan 2+2= 3dB erbij...

Alain
31 mei 2005, 15:25
het nut van het kabinet Balkenende :???:

komt dat ook op gitaarmarkt.nl?

BlackSun
31 mei 2005, 15:40
Wat een nuttige antwoorden allemaal :-D

Als ik me het goed herinner heeft Rock'n'Sad een Marshall valvestate combo en zelfbouw Cab ... Klopt ???
Wat is het nut van die cab... Je geluid gaat er idd niet harder door worden, wel heb je meer "spreiding"... Volgens mij heeft dit vooral zijn nut bij onversterkte optredens...

Meer kan ik je er jammer genoeg niet echt over vertellen...

uhmm, correct me if I'm wrong, maar het verschil tussen 1 en 4 speakers is toch 6dB harder: bij elke verdubbeling van de bron komt er 3 dB bij: 1+1=3 dB erbij en dan 2+2= 3dB erbij...


Je versterker blijft evenveel vermogen uitsturen, het wordt alleen verdeeld over 4 speakers ipv 1.
Als het op jouw manier zou gaan had je zojuist het hele energieprobleem opgelost :D

4 speakers leveren wel een beter rendement dan 1 speaker, dus zal met name op hoger volume een 4x12 kast meer geluid geven dan een 1 x 12 cabinetje.

vinni
31 mei 2005, 16:12
Ik zeg maar zo.....


Als het jou niet uitmaakt om zonder cab te spelen, dan verkopen die hap.
Het is jou geluid.

Heb zelf 2 ENGL cabs (2x12") omdat ik vind dat dit goed klinkt.
Ieder ander mag daar een andere mening over hebben.

Groet en doe zinnige dingen met het geld.....(café!)

Vinni

up-guitarman
31 mei 2005, 17:52
Wat een nuttige antwoorden allemaal :-D

Als ik me het goed herinner heeft Rock'n'Sad een Marshall valvestate combo en zelfbouw Cab ... Klopt ???
Wat is het nut van die cab... Je geluid gaat er idd niet harder door worden, wel heb je meer "spreiding"... Volgens mij heeft dit vooral zijn nut bij onversterkte optredens...

Meer kan ik je er jammer genoeg niet echt over vertellen...

uhmm, correct me if I'm wrong, maar het verschil tussen 1 en 4 speakers is toch 6dB harder: bij elke verdubbeling van de bron komt er 3 dB bij: 1+1=3 dB erbij en dan 2+2= 3dB erbij...


Je versterker blijft evenveel vermogen uitsturen, het wordt alleen verdeeld over 4 speakers ipv 1.
Als het op jouw manier zou gaan had je zojuist het hele energieprobleem opgelost :D

4 speakers leveren wel een beter rendement dan 1 speaker, dus zal met name op hoger volume een 4x12 kast meer geluid geven dan een 1 x 12 cabinetje.


Uhu, maar dat komt doordat je dan meer geluidsdruk krijgt denk ik ... !?!?! (juist of niet ??? :???: )

En dat van die 3dB, is dat niet bij Wattage van je amp i.p.v. die van je speakers ??? Dus amp 100W = 3dB harder dan amp 50W ... Klopt dit ???

Fumi SG
31 mei 2005, 17:58
En dat van die 3dB, is dat niet bij Wattage van je amp i.p.v. die van je speakers ??? Dus amp 100W = 3dB harder dan amp 50W ... Klopt dit ???

nee...

up-guitarman
31 mei 2005, 17:59
En dat van die 3dB, is dat niet bij Wattage van je amp i.p.v. die van je speakers ??? Dus amp 100W = 3dB harder dan amp 50W ... Klopt dit ???

nee...

OK...






















:-D











Ik dacht het al .... :lol:

dejohan
31 mei 2005, 18:17
Ik zeg maar zo.....


Als het jou niet uitmaakt om zonder cab te spelen, dan verkopen die hap.
Het is jou geluid.

Heb zelf 2 ENGL cabs (2x12") omdat ik vind dat dit goed klinkt.
Ieder ander mag daar een andere mening over hebben.

Groet en doe zinnige dingen met het geld.....(café!)

Vinni

+10

Matje
31 mei 2005, 20:18
En dat van die 3dB, is dat niet bij Wattage van je amp i.p.v. die van je speakers ??? Dus amp 100W = 3dB harder dan amp 50W ... Klopt dit ???

nee...

Volgens mij is het anders wel waar dat er tussen 100w en 50w amps maar een paar dB verschil zit.

BlackSun
31 mei 2005, 22:18
Rekensommetje:

Stel 50 Watt AMp en 100 Wat Amp.

Vol vermogen, meten op 5 meter afstand:

Intensiteit: I = (P/4pi * r^2) Geluidniveau: Lp = 10 log(I/I0) (waarbij I0 = 10^-12)

100 Watt: 115,028 dB
50 Watt: 112,018 dB

Geeft dus ongeveer 3 db verschil.

up-guitarman
1 juni 2005, 00:31
Rekensommetje:

Stel 50 Watt AMp en 100 Wat Amp.

Vol vermogen, meten op 5 meter afstand:

Intensiteit: I = (P/4pi * r^2) Geluidniveau: Lp = 10 log(I/I0) (waarbij I0 = 10^-12)

100 Watt: 115,028 dB
50 Watt: 112,018 dB

Geeft dus ongeveer 3 db verschil.

Hahaaaaa, Tsjakkaaa, ik zat dus toch goed :-D
Jaja, ik heb vorig jaar Akoestiek als vak gehad ... (Ik heb er dus toch IETS van onthouden !!! 8-) )
Per verdubbeling van het vermogen komt er 3dB bij, zo hebben ze mij het daar uitgelegd ...

Kim Wilson
1 juni 2005, 11:30
Rock, als je geen verschil hoort, gewoon verkopen die hap (aan mij :wink: :-D )


De reden dat je geen verschil hoort, kan ook te maken hebben met de gevoeligheid van je speakers. Als je cab-speaker bv. een gevoeligheid heeft van 95dB/Watt/meter, en de speaker in je combo 100dB, zul je idd weinig horen van je cab. Daarbij komt nog dat bij een gesloten kist iets meer vermogen nodig is.

up-guitarman
1 juni 2005, 11:35
Rock, als je geen verschil hoort, gewoon verkopen die hap (aan mij :wink: :-D )


Heb jij intresse in een extra cab ???

Kim Wilson
1 juni 2005, 11:52
Heb jij intresse in een extra cab ???


Ligt er een beetje aan. Eigenlijk zoek ik nóg een Hotrod deluxe, maar dan zonder amp. Achterkant dicht, bovenkant dicht, female jack achterin en aansluiten maar. En het mag natuurlijk bijna nix kosten :-D , anders kan ik het niet verantwoorden bij mn aanstaande :roll: . "Er zit toch al een box in", je kent het wel. Ik mocht laatst al een paar nieuwe elementen in mijn gitaar kopen :dance: :dance: .

Maar ik zei al: dat ligt er aan. Wat heb je zoal in de aanbieding?

DREAMMACHINE
1 juni 2005, 12:54
.....hierboven een prima voorbeeld van ONDER DE PLAK ZITTEN!...en dan nog geeneens getrouwd.... :roll: ....tja....

Wormaap
1 juni 2005, 14:31
Nog even 1 kleine correctie. Gevoeligheid van een speaker(cab) druk je niet uit in dB/Watt/meter, maar in dB bij 1 Watt op 1 meter. Da's namelijk best een groot verschil :-D

up-guitarman
1 juni 2005, 14:34
Heb jij intresse in een extra cab ???


Ligt er een beetje aan. Eigenlijk zoek ik nóg een Hotrod deluxe, maar dan zonder amp. Achterkant dicht, bovenkant dicht, female jack achterin en aansluiten maar. En het mag natuurlijk bijna nix kosten :-D , anders kan ik het niet verantwoorden bij mn aanstaande :roll: . "Er zit toch al een box in", je kent het wel. Ik mocht laatst al een paar nieuwe elementen in mijn gitaar kopen :dance: :dance: .

Maar ik zei al: dat ligt er aan. Wat heb je zoal in de aanbieding?

Je hebt een PM, check maar ff en laat me iets weten !!!

Kim Wilson
1 juni 2005, 15:01
Nog even 1 kleine correctie. Gevoeligheid van een speaker(cab) druk je niet uit in dB/Watt/meter, maar in dB bij 1 Watt op 1 meter. Da's namelijk best een groot verschil :-D

Nou ja, ik bedoel ook dB per Watt per meter, is ook weer hetzelfde maar dan anders, ofzow :-?
Maar ik bedoel hetzelfde :-D

Baker
3 juni 2005, 15:38
Het zit ook wel een beetje tussen de oren hoor...

Ik heb een multitone combo. Nou heb ik daar een tijd geleden een 2x12 combo bijgekocht. Op de dag dat ik hem kocht had ik ook toevallig een optreden, dus , kon ik hem meteen inwijden.

Nou, de hele band staat opgesteld en soundchecken maar.

Iedereen was enthousiast! Wauw, wat een sound zeg! Ik hoor de bassist nog zo zeggen: je hebt veel meer laag nu dan eerst!

Dus, wij optreden......halverwege de eerste set schiet me spontaan iets te binnen....

IK HAD PER ONGELUK DE SPEAKERKABEL HELEMAAL NIET AANGESLOTEN :D :D :D

Baker
4 juni 2005, 10:04
eh, ik bedoel natuurlijk, dat ik daar een 2x12 CABINET heb bijgekocht

Wormaap
4 juni 2005, 14:19
Nog even 1 kleine correctie. Gevoeligheid van een speaker(cab) druk je niet uit in dB/Watt/meter, maar in dB bij 1 Watt op 1 meter. Da's namelijk best een groot verschil :-D

Nou ja, ik bedoel ook dB per Watt per meter, is ook weer hetzelfde maar dan anders, ofzow :-?
Maar ik bedoel hetzelfde :-D
Dan voel ik me nu verplicht om nog even bijdehand te doen ;)
Als het dB per Watt per meter is (dus dB/W/m, da's het zelfde) dan zou je bij een verdubbeling van het aantal W een verdubbeling van het aantal dB's krijgen, en bij een verdubbeling van de afstand ook :-D
De gevoeligheid van een speaker is hoeveel dB je meet op 1 meter van de speaker als je de speakers 1W voert. Daar komt helemaal geen 'per' bij kijken, want het is gewoon een gestandaardiseerd getal. Met de gevoeligheid kun je uiteraard wél weer verder gaan rekenen als je bv. wil weten hoeveel geluid je krijgt als je de speaker 10W aan input geeft, of als je op 25 meter meet, maar dat verandert de eenheid van de gevoeligheid niet, dat blijft gewoon dB. Dat'ie bij 1W en op 1 meter gemeten wordt is gewoon zodat je makkelijk kan vergelijken :-D

Kim Wilson
4 juni 2005, 17:35
Nog even 1 kleine correctie. Gevoeligheid van een speaker(cab) druk je niet uit in dB/Watt/meter, maar in dB bij 1 Watt op 1 meter. Da's namelijk best een groot verschil :-D

Nou ja, ik bedoel ook dB per Watt per meter, is ook weer hetzelfde maar dan anders, ofzow :-?
Maar ik bedoel hetzelfde :-D
Dan voel ik me nu verplicht om nog even bijdehand te doen ;)
Als het dB per Watt per meter is (dus dB/W/m, da's het zelfde) dan zou je bij een verdubbeling van het aantal W een verdubbeling van het aantal dB's krijgen, en bij een verdubbeling van de afstand ook :-D
De gevoeligheid van een speaker is hoeveel dB je meet op 1 meter van de speaker als je de speakers 1W voert. Daar komt helemaal geen 'per' bij kijken, want het is gewoon een gestandaardiseerd getal. Met de gevoeligheid kun je uiteraard wél weer verder gaan rekenen als je bv. wil weten hoeveel geluid je krijgt als je de speaker 10W aan input geeft, of als je op 25 meter meet, maar dat verandert de eenheid van de gevoeligheid niet, dat blijft gewoon dB. Dat'ie bij 1W en op 1 meter gemeten wordt is gewoon zodat je makkelijk kan vergelijken :-D
Ok, ok, I get the point :oops: . Maar gelukkig bedoelen we wel hetzelfde :-D .