PDA

View Full Version : Artificial Harmonic hoger laten klinken



xproof
30 mei 2005, 21:56
Beste mensen,

Ik ben bezig met een lead guitar boek (van Troy Stetina). Nu ben ik bij het onderwerp artificial harmonics. "Het geluid" krijg ik er wel uit. Mijn probleem is echter dat de AH op de cd veel hoger klinkt (en ook heavier) dan bij mij zelf.

Ik heb het even opgenomen: http://members.chello.nl/j.linnenkamp/ah.mp3

Ik gebruik trouwens een Epiphone Les Paul met Roland Cube 30 versterker.

Wie kan mij helpen?

Thom TK
30 mei 2005, 22:28
De hoogte en tone van de harmonic kan je veranderen door je vingernagel scherper te zetten tov van de snaar, of de harmonic verder of minder ver op de snaar te pakken.
Het kan ook zijn dat hij erg laag wordt gepakt en dat hij hem dan laat "vibreren" (vibrato, als je begrijpt wat ik bedoel).

Een andere optie is geen pinch harmonic, maar een natural harmonic en dan met de tremolo stick de noot laten vibreren, dat geeft een zeer vet geluid als je het goed doet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

sneez0r
30 mei 2005, 22:48
Fret met links eens de vijfde fret op de G-snaar. Varieer nu met rechts de positie waar je de harmonic maakt. Als het goed is kan je door alleen je rechterhand te verplaatsen een hele reeks harmonics produceren. Ik geloof dat Van Halen dat ook gebruikt ergens.

Thom TK
30 mei 2005, 22:54
Fret met links eens de vijfde fret op de G-snaar. Varieer nu met rechts de positie waar je de harmonic maakt. Als het goed is kan je door alleen je rechterhand te verplaatsen een hele reeks harmonics produceren. Ik geloof dat Van Halen dat ook gebruikt ergens.

wel meer bands hoor, maar het grappige is dat er ook vaak een pedaal voor wordt gebruikt, wat hetzelfde effect maakt ongeveer (Deluxe Electric mistress bijvoorbeeld dacht ik).

xproof
30 mei 2005, 23:40
Ik merk inderdaad dat je met je rechterhand (slaghand) verschillende harmonics kunt produceren. Ongeveer 3 verschillende harmonics/tonen krijg ik er hierdoor uit. Hoe dochter je bij de brug aanslaat hoe hoger de harmonic wordt bij mij. Klopt dit?

En oja, hij is trouwens nog steeds niet hoog genoeg. Maar dat is een kwestie van oefenen denk ik.

Luc-O
31 mei 2005, 11:11
xproof..... haha coole nick, zo heet mijn band ook!