PDA

View Full Version : preslotted toetsen



Fumi SG
30 mei 2005, 20:16
hoi..

Voor mijn zelfbouw Explorer heb ik natuurlijk een toets nodig voor op de hals. Nou zou ik graag een preslotted (dus met sleuven voor frets) kopen, want zelf slotten is me nog iets te tricky. Nou vraag ik me alleen af waar ze die verkopen. Ik heb al op internet gekeken maar ik kom alleen 'stukken hout' tegen zonder die sleuven....

dus, waar (in Nederland!!) verkopen ze die toetsen voor een schappelijke prijs??

Daniël_san
30 mei 2005, 20:24
Zo ver ik weet nergens in Nederland.... Misschien kan je iemand/een winkel vragen die er 1 voor je wilt bestellen.

Mattia
30 mei 2005, 22:50
Texas&Tweed heeft ze, maar ik zou toch geneigd zijn om richting StewMac (VS) te gaan. Kost je waarschijnlijk minder geld, en hun service is echt superdetoppergeweldiggoed.

Fumi SG
30 mei 2005, 22:53
jah ik heb al ff gekeken, en die toetsen kosten echt geen drol daar!! Maar hoe zit dat met verzend- en inklaringskosten e.d.??

Mattia
30 mei 2005, 23:41
jah ik heb al ff gekeken, en die toetsen kosten echt geen drol daar!! Maar hoe zit dat met verzend- en inklaringskosten e.d.??

Verzendkosten kun je zo opvragen, maar zijn meestal wel heel redelijk, vooral als je meer dan een iets koopt. Inklarinskosten = ongeveer de BTW over het totaal+shipping. Reken maar 19%.

Ik blijf ze redelijk duur vinden gezien het feit je voor een Euro of 15 een ebben toets hebt, euro of 5 een rosewood toets kan vinden, maargoed, ik ben gewend om die krengen zelf te slotten, en heb daar ook in geinvesteerd (zo'n 100 dollar aan slotting setup, misschien iets meer).

Koop ook meteen dingen als tuners, of CF rods, of een truss rod als je ze nog niet hebt. Flesje Titebond ofzo. Scheelt toch heel wat. Velen, zoals Texas&Tweed, Vox Humana, ProArte in Belgie, verkopen sommige dingen die ze blijkbaar direct bij StewMac kopen, en dan met een aanzienelijke markup doorverkopen. Met de lage dollar kun je meestal ongeveer rekenen dat de dollar prijs gelijk is aan de prijs die je na shipping+BTW in Euro kwijt bent.

Fumi SG
30 mei 2005, 23:48
dat is ook meteen het probleem. Ik heb nog nooit zo'n toets geslot (??) en heb daar ook de apparatuur niet voor. En jah.... een kleine afwijking en je hebt een vals kreng te pakken, en dat wil niemand! :(

fred dons
31 mei 2005, 07:49
warmoth verkoopt ook pre-slotted toetsen (en zoals Mattia zegt bestel gelijk wat andere dingetjes :D )

stratokai
31 mei 2005, 18:02
dus, waar (in Nederland!!) verkopen ze die toetsen voor een schappelijke prijs??

Vox Humana: kijk onder neck parts en dan slotted fingerboards enz.

In hun catalogus staat dat je ook je toets op maat kunt laten maken (andere mensuur, compound radius enz.)

weet niet of dit onder schappelijke prijs valt. Persoonlijk vind ik Vox H. nogal duur.

Fumi SG
31 mei 2005, 19:03
thnx... maar idd nogal duur. €46,- voor een rosewood toets!! :o Als ik alleen de toets uit Amerika haal ben ik nog goedkoper uit :-?

Raytheman
31 mei 2005, 23:25
Gewoon zelf maken. Is een kwestie van heel nauwkeurig meten. Als je een mal maakt ( net als een verstekbakje maar dan langer) kan het eigenlijk niet mis gaan. Mensen doen daar altijd heel geheimzinnig over maar het stelt eigenlijk niks voor....

Raytheman
31 mei 2005, 23:26
ps. wil er ook wel eentje voor je maken hoor..no problem

Mattia
31 mei 2005, 23:37
Ik ook wel, als je toch niks anders mot hebben uit de VS. Alleen weet ik niet hoe snel je 't nodig hebt. Als ik de toetsen voor de volgende 4 gitaren maak (3x akoestisch, 1x electrisch) kan er best nog eentje bij. Waneer dat precies is weet ik niet...en je opties zijn 25" of 25.5" scale. Voor anderen heb ik geen template, en ik ben te lui om er zelf een te maken ;-)

Fumi SG
1 juni 2005, 17:47
is niet nodig denk ik hoor. Ik moet alleen m'n vader ff overhalen om met z'n creditcard (heb ik zelf niet) te betalen. Op de een of andere manier 'durft' ie het niet aan. Ik moet wel meer uit de States halen... toets, fretwire, trussrod, inlay, topkam en dat soort spul. Al met al ben ik incl. verzendkosten zo'n €30,- goedkoper uit dan bij Vox Humana! :)

btw... thanks voor het aanbod :wink: en Mattia, zou je een paar close-up foto's willen nemen als je de hals aan het vormen bent?? Daar zie ik nog het meest tegen op, en heb ik een goed voorbeeld nodig. :razz:

Fumi SG
1 juni 2005, 17:50
... Ik ben trouwens €40,- goedkoper uit als ik het spul in de States haal. (nieuwe post, het forum gaat weer slecht :( )

Mattia
1 juni 2005, 23:56
Top. En ja, ik ga proberen om het hals carven zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen, juist omdat 't een wat minder hoog 'duh' gehalte heeft dan 'bovenfrees pakken, template bitje, hupsakee!'.