PDA

View Full Version : Super Reverb cabinet



SteavisSmokin
30 mei 2005, 17:54
Een vriend van me wil een super reverb cabinet bouwen om daar zijn bassman 10 chassis in te hangen. Nou vroeg ik mij af wat 'solid pine' in het nederlands is, aangezien het het beste is daar het cabinet van te maken (right?!). En weet iemand zo uit zijn hoofd of er ergens op internet een goede 'layout' met maten erbij te vinden is?

GuitarMaster
30 mei 2005, 18:06
Edit*: Ah, grenen dus...

nicoverduin
30 mei 2005, 19:16
grenen. Fender gebruikte Yellow Pine ben je 60-70 euri kwijt). Ik kocht het in het verleden nog wel eens bij AFH (Amsterdamse Fijnhout Handel in Amsterdam :-D ). Laatst toen ik keek was het niet (meer?) op voorraad. Je kan ook gewoon grenen gebruiken.

Wil je het hout hebben zoals in die oude Fenders, neem dan yellow pine; Sla het op voor zo'n 30 jaar in een droge ruimte en klaar is kees :-D :-D :-D

Tekening voor een SR heb ik (nog) niet. Moet ik eerst een klant voor krijgen :-D :-D

Wel voor de DlxRev.

Nico :-D :-D

nicoverduin
30 mei 2005, 19:22
Een vriend van me wil een super reverb cabinet bouwen om daar zijn bassman 10 chassis in te hangen. Nou vroeg ik mij af wat 'solid pine' in het nederlands is, aangezien het het beste is daar het cabinet van te maken (right?!). En weet iemand zo uit zijn hoofd of er ergens op internet een goede 'layout' met maten erbij te vinden is?

AFH zit volgens mij ook in Arnhem. Wat je het beste kan doen is terugredeneren vanaf het chassis: Breedte 6 mm is binnen maat kast. Je verliest namelijk nog wat ruimte door de Tolex. En als het te krap is, dan druk je de binnenzijde geplakte rand elke keer los.

Diepte en hoogte kun je van www.ampwares.com/ffg afhalen. de Diepte is aan de onderkant gemeten. De kast loopt namelijk schuin af vanaf de onderkant van het chassis. Het chassis zelf is onder een hoek van rond de 64 graden gebogen.

De achterkant van het chassis valt 3/4" vanaf de achterkant naar binnen.
Ik hanteer meestal een 1/2" voor de voorkant van het chassis.

Met enig rekenwerk moet je eruit kunnen komen.

De speakers is bij een SR altijd een uitdaging ivm de trafo's op het chassis.

Ik gebruik tegenwoordig Visio voor de tekeningen. en ik teken in inches. Op het laatste moment zet ik alles in een keer om in mm. Anders snappen ze het bij mijn lokale houtzagerij niet meer. :-D :-D :-D :-D


Succes nico
:-D :-D :-D :-D

SteavisSmokin
30 mei 2005, 20:21
Tekening voor een SR heb ik (nog) niet. Moet ik eerst een klant voor krijgen :-D :-D

yo nico....wat is dit dan: http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Super/_private/Downloads/Kast%20super%20reverb.pdf
? :???: :-D

he maar bedankt voor de reacties!!

Steven

Mr.Jay
30 mei 2005, 20:50
grenen. Fender gebruikte Yellow Pine Nico :-D :-D

Wat is dan VUREN ? PINE = pijnboom > is vure- / grenenhout vlg.
't woordenboek. Wat is het ( voor de houtkenners ? ) verschil tussen vuren en grenen ? Is grenen niet met méér noesten ( of hoe zeg je dat ) ?
In de 50's Tweeds werd Oregon Pine gebruikt door Fender. Is dát het Yellow wat je bedoelt Nico ? Ik weet van gitaren dat het wel veel uitmaakte of het hout uit het noorden of zuiden kwam , maar wat het betekend heeft voor een speakercab weet ik niet precies.

JaY

Mr.Jay
30 mei 2005, 20:52
Een vriend van me wil een super reverb cabinet bouwen om daar zijn bassman 10 chassis in te hangen. En weet iemand zo uit zijn hoofd of er ergens op internet een goede 'layout' met maten erbij te vinden is?

Je kunt je eigen toch nabouwen :wink:
Hoe doe je dat met de OT trouwens ?...o shit, je hangt natuurlijk dezelfde 4 speakers erin ? wat is dan fout aan het huidige CAB > het materiaal alleen ?

JaY

SteavisSmokin
30 mei 2005, 21:19
Hey John, zou wel kunnen om mijn cab na te bouwen maar als iemand ergens online een layout van zo'n cab weet te vinden is het natuurlijk een stuk makkelijker...scheelt mij een hoop werk.

Het huidige cab (het gaat dus niet om MIJN super maar om een bassman 10!) is van ander materiaal dan dat hij het wil hebben, en daarnaast ook onnodig hoger dan een standaard 4 x 10 SR cabinet.

Mr.Jay
30 mei 2005, 21:25
Het huidige cab (het gaat dus niet om MIJN super maar om een bassman 10!) is van ander materiaal dan dat hij het wil hebben, en daarnaast ook onnodig hoger dan een standaard 4 x 10 SR cabinet.

dacht ik al. verder is ie er tevreden mee ? Ik vind zelf die speakers niks maar goed..smaakkwestie natuurlijk

JaY

nicoverduin
30 mei 2005, 21:28
Tekening voor een SR heb ik (nog) niet. Moet ik eerst een klant voor krijgen :-D :-D

yo nico....wat is dit dan: http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Super/_private/Downloads/Kast%20super%20reverb.pdf
? :???: :-D

he maar bedankt voor de reacties!!

Steven
Onderkant (baffel) staat haaks met de onderkant. Moet iets schuin aflopen.
Nico

nicoverduin
30 mei 2005, 21:30
grenen. Fender gebruikte Yellow Pine Nico :-D :-D

Wat is dan VUREN ? PINE = pijnboom > is vure- / grenenhout vlg.
't woordenboek. Wat is het ( voor de houtkenners ? ) verschil tussen vuren en grenen ? Is grenen niet met méér noesten ( of hoe zeg je dat ) ?
In de 50's Tweeds werd Oregon Pine gebruikt door Fender. Is dát het Yellow wat je bedoelt Nico ? Ik weet van gitaren dat het wel veel uitmaakte of het hout uit het noorden of zuiden kwam , maar wat het betekend heeft voor een speakercab weet ik niet precies.

JaY
Ooit een keer gelezen dat de kasten van Fender van Yellow Pine werden gemaakt. Was indertijd goedkoop hout. Tegenwoordig dus niet meer. Maar je kan ook gewoon verlijmd grenen gebruiken hoor. Zo uitgedroogd als het origineel is het toch niet. Tenzij je aan een partijtje hout van 30 jaar oud kan komen :-D :-D :-D
Nico

Mr.Jay
30 mei 2005, 21:47
Ooit een keer gelezen dat de kasten van Fender van Yellow Pine werden gemaakt. Was indertijd goedkoop hout. Tegenwoordig dus niet meer.

Misschien later in de 60's.


Maar je kan ook gewoon verlijmd grenen gebruiken hoor. Zo uitgedroogd als het origineel is het toch niet. Tenzij je aan een partijtje hout van 30 jaar oud kan komen :-D :-D :-D
Nico

Ben ik niet met je eens. Verlijmd grenen bedoel je denk ik mee die Praxisboards van 30cm. breed zeg maar die bestaan uit meerdere delen verlijmd vuren of grenen.
Die klinken TOTAAL ANDERS dan massieve planken! Het IS dus niet hetzelfde.
Zelf ( en anderen laten horen ) langdurig getest :
het door jouw bedoelde materiaal > 'n Marble Bassman CAB ( tegenwoordig wordt daarvoor minder delen verlijmd gebruikt is mij bekend ) wat bestond uit ongeveer 5 cm. brede plankjes aan elkaar verlijmd naast een T.A.D. massief Pine-BassmanCAB. ( met 2 x dezelfde speakerset-up )
Het laatste klonk veel levendiger, muzikaler ook, opener MIDDEN, mooiere en diepere bassen en aangenaam hoog. Het verlijmde Cab was stugger, droger, gepronounceerder, wat penetranter in het hoog, wat al snel vermoeiende klank gaf, het recht-op-je-oren geluid. Het geluid zit voorin.
Daarnaast een R.I.Fender Bassman Cab, wederom zelfde speakers > klonk helemaal cheapo ( is multiplex ), beetje weinig van alles in het gehele klankspectrum, dunnetjes.
De Marble had een 12mm baffle multiplex, de anderen 2 hadden 9 mm. ( zoals in de 50's ) multiplex.
Let wel, voordat iemand gaat roepen mijn multiplexBOX klinkt prima > dit zijn openbackcombo's.
En ook dit : ik wil niks afkraken hiermee of de hemel inprijzen, het is gewoon een constatering. Verder kan het nl. best zijn dat jij juist A/B/ of C mooier vind, het directe en knallende van het Marblecab kan iemand best aanstaan. Ik heb het een lange periode mooi gevonden, de vette brei van een overstuurde gitaar bleef gepronounceerd en zeer direct klinken wat voor iemand best een voordeel kan zijn. Oké, de TAD-cabs waren er toen nog niet, nu ik dit echter gebruik prefereer ik toch meer de mooiere, warme diepe toon en het ietwat "softe" ervan.
Sterker nog, hieruit zou blijken dat het FenderCab het minst is, is ook :lol: , maar ik gebruik em tóch in een van mijn Bassmans, omdat daar weer andere speakers in hangen en de combi met dát cab werkt juist prima voor mij. Zo zie je maar.
Steek er wat van op hopelijk, ik heb er flink wat uren aan testen ingestopt.
Wat een idiote hobby toch eigenlijk.

JaY

SteavisSmokin
30 mei 2005, 23:35
Wat een idiote hobby toch eigenlijk.

Hahaha :-D uiteindelijk gaat het ook eigenlijk nergens meer over... :-D


dacht ik al. verder is ie er tevreden mee ? Ik vind zelf die speakers niks maar goed..smaakkwestie natuurlijk

Het is voor de mondharmonicaspeler in mijn band (niet pete, maar die andere band). Hij heeft hem al laten modden (grotere OT etc), en er komen 4 eminence alnico's in. dus echt tevreden met de amp zoals hij standaard is issie niet denk ik dan. Ik merk ook dat er niet echt veel volume in die amp zit..mijn (jouw? :D) zelfbouw 5E3 gaat harder...maar kan natuurlijk ook door 12AX7 in de voortrap versus 12AU7 komen.

MASSOLS
Steve

PeeVee
31 mei 2005, 00:20
Ik dacht ook dat "pine" gewoon "vurenhout" was... En da's toch weer gewoon verzamelnaam voor omgehakt naaldbos? ;-)

Steven, past zo'n BM10 wel in SR cab? Ik dacht dat dat ander maatje was hoor... [frysian mode on] past net [frysian mode off] geloof ik...

beus
31 mei 2005, 00:23
- Wat is dan VUREN ? PINE = pijnboom > is vure- / grenenhout -

ja nee niet helemaal. vuren, grenen, pijnboom, pine (yellow-) zijn allemaal verschillende soorten naaldbomen. net zoals ceder (bovenbladen gitaar en sigarenkistjes), lariks " the larch" en plastic kerstbomen. zoals beuken en eiken verschillende soorten loofbomen zijn.

ik heb een bandmaster tot 2x10" combo omgebouwd en het cabinet gemaakt van die verlijmde grenen panelen van de praxis. een hartstikke licht kastje met een groots geluid. klinkt uitstekend. misschien ook omdat ie wat dieper is dan een normale fender combo. zou mijn tip zijn voor een zelfbouw cabinet: maak m wat dieper.

Aart

Mr.Jay
31 mei 2005, 11:14
Hij heeft hem al laten modden (grotere OT etc), en er komen 4 eminence alnico's in. dus echt tevreden met de amp zoals hij standaard is issie niet denk ik dan. Ik merk ook dat er niet echt veel volume in die amp zit..mijn (jouw? :D) zelfbouw 5E3 gaat harder...maar kan natuurlijk ook door 12AX7 in de voortrap versus 12AU7 komen

o.a., maar klopt die nw. OT nog wel met de speakerimpedantie ?
Tip misschien : 4 emi alnico is erg dun voor HARP ! die speakers hebben weinig MID en vele treble, dát MID moet je juist hebben met Harp en die treble niet. Zet onderin 2 C10Q's R.I. en je harp klinkt ongetwijfeld dikker. Heb dit o.a. al 2 gedaan bij een bassman voor harp.

JaY

PeeVee
31 mei 2005, 12:38
zou mijn tip zijn voor een zelfbouw cabinet: maak m wat dieper.
Ampeg had dat begin 60's al in de gaten... Ik heb een Jet 12 (met 7591's, beetje 6L6 achtig) van begin 60's en dit zit in een heel compact cabinetje; is tight fit om de 12" speaker heen. Cab is echter wel aanzienlijk dieper dan de gangbare Fender cabs; klinkt erg goed maar ook erg handelbaar en compact...