PDA

View Full Version : HELP AUB, hij wil niet....



qwerty
30 mei 2005, 17:50
toch een klein probleempje....
afhankelijk van de positie van mijn trebleknop heeft de vanaf de treblepot gevoede volumeknop zijn maximale volume steeds bij een andere positie, meestal op een kwart tot een half vanaf minimum. Aarding heb ik doorgemeten en lijkt in orde... Vanmiddag volumeknop ertussenuitgehaald, en dan heeft de trebleknop dit probleem, op sommige plekken ineens meer volume dan op andere....


HELP

in 1 keer goed leek ook te mooi om waar te zijn....

groet Jazz

BTW schemaatje op www.is.tomaatnet.nl/jasper.htm

Geronimo
30 mei 2005, 19:27
Hmm vaag, ik denk dat het dan in de treblepot zit. Vervang die eens door een andere en kijk of het probleem dan weg is. Doet ie dit al vanaf het begin?

qwerty
30 mei 2005, 19:42
niet echt gemerkt, maar heb er ook helaas niet al te veel op kunnen spelen tot nu toe....
probleem is ook dat het geluid niet weg is, maar gewoon een stuk zachter op de andere plekken....

Franc
30 mei 2005, 19:46
Klinkt eerder als: verkeerd bedraad....

qwerty
30 mei 2005, 20:04
heb ik gecheckt, de bedrading is volgens mij in orde. het rare is ook dat het punt van maximum volume verschuift met het verschuiven van de trebleregelaar....

ik snap er echt geen fuck meer van....

Franc
30 mei 2005, 20:14
Maar bedoel je ook dat bijvoorbeeld het maximum op de helft van de volumepot zit en dat het daarna zachter wordt, of wordt het gewoon niet harder meer?

qwerty
30 mei 2005, 20:32
daarna zachter.... en hoe verder ik de treble open zet hoe eerder op de regelweg het volume op zijn max is, daarna neemt het weer af....

qwerty
30 mei 2005, 21:11
inmiddels beetje meer geexperimenteerd, en het vreemde is dat als ik zowel bass en treble helemaal dicht zet de gain regelaar het prima doet. zodra ik echter de eq open zet gaat ie moeilijk doen...

staat er misschien een foutje in mijn schema bij het eq-gain regelaar gedeelte?

aad
30 mei 2005, 21:35
inmiddels beetje meer geexperimenteerd, en het vreemde is dat als ik zowel bass en treble helemaal dicht zet de gain regelaar het prima doet. zodra ik echter de eq open zet gaat ie moeilijk doen...

staat er misschien een foutje in mijn schema bij het eq-gain regelaar gedeelte?

Ik zie NIETS op je page. :???: :???: :???:

qwerty
30 mei 2005, 21:41
bij mij doet ie het gewoon.... het plaatje dan.... :-D :roll:

Franc
30 mei 2005, 21:47
Ik moet wel zeggen dat het gedeelte ronde bass me niet bekend voorkomt...

Dit is bijvoorbeeld het schema van de voortrap van een amp van mij, kijkmaar eens rond de eq. en met name de bass...

Als ik het goed zeg heet dit een baxandall eq en vrij standaard.

http://www.vernetamps.com/pics/preampsmall.jpg

Misschien dat dat bij jou gewoon niet goed is?

Probeer het anders eens zo te bedraden (zonder de middle dan natuurlijk) en kijk of dat scheelt.

Franc.

Geronimo
30 mei 2005, 22:07
Hmm nee dat is geen Baxandall-schakeling.
Maar misschien heb je het idd verkeerd aangesloten. En hoort die treble pot niet maar 250k te zijn? Maak anders gewoon ff alle draadjes los en begin opnieuw en let goed op wat je doet. Misschien zie je gewoon wat over het hoofd.

Probeer anders dit eens: http://www.duncanamps.com/tsc/index.html

Handige softwaretool om je toonregeling mee te testen.

Succes!

Franc
30 mei 2005, 22:10
NIet baxandall? :-? Sorry voor de verwarring dan.

qwerty
30 mei 2005, 22:20
nee, was een ac30 tonestack, overgenomen van matchless lightning 15. Alleen heb ik er zelf nog een volumecontroll achtergehangen.

treblepot is nu 1meg met 50pf aan een kant, volume aan sleper, en .022 aan de andere kant. verbinding tussen treble en bass controll is nu weg.
bass is 1 meg pot met 10k tussen sleper en aard-kant van de pot, aan de andere kant de overgebleven .022 cap.

en nu:
Hij doet het, prima zelfs!!!

yesyesyesyesyesyesyesyesyes

dank voor alle tips, ik ga nu eindelijk wreed verder spelen :)

[/i]

Geronimo
30 mei 2005, 23:53
Dus de pots zitten nu niet meer aan elkaar vast en dan doet ie het wel?

RRRraaaarRRR!

Nouja, als het werkt dan werkt het. Ja toch?

qwerty
31 mei 2005, 00:55
idd, k snap er ook geen reet van, maar idd, als ie het doet.

begin vaag in mijn hoofd een klein ideetje te krijgen waarom, maar moet er nog ff rustig over nadenken.


Maar nu klinkt ie echt te gek, heb alle woodstock '69 soundjes er wel een beetje uitgehaald icm mijn TS'je en dat was het streven.... (is ook een beetje wat mijn muzieksmaak is.... :) )

qwerty
31 mei 2005, 01:41
hier een plaatje van de tonestack in een ac30; bij mij wordt ie dus vanaf de anode gevoed, en heb ik de directe verbinding tussen treble en bass pot verwijderd...
http://www.tone-lizard.com/images/AC30input1.gif

Groet, Jazz

Negative K3 fan
31 mei 2005, 12:52
waarom heb je die verbinding verwijderd???

Geronimo
31 mei 2005, 14:40
He wat ik zie is dat al die andere voxen een kathodevolger hebben. Dat heb je niet en daarom heb je hem aan de anode geknoopt zoals je zegt. En die kathodevolger is eigenlijk een onderdeel van de toonregeling en heeft als doel je signaal een stroomboost te geven om de toonregeling goed door te komen zodat je wat overhoudt achter de toonregeling. Dat verklaard ook de symptomen. Misschien moet je van de trap voor de toonregeling een kathodevolger maken zoals in de ac30's.

Misschien dat het zoals je het nu hebt niet helemaal naar behoren werkt en dat ie daarom eigenlijk nog veel beter kan klinken dan dat ie nu doet. Het zou zonde zijn als je het niet probeert ja toch?

Succes

qwerty
31 mei 2005, 20:31
dan moet ik ergens een extra 12ax7 vandaan toveren.....
helaas allemaal bezet in mijn amp.
Maar nu werkt ie fijn, kan er alle sounds uithalen die ik wil.
Dus voorlopig hou ik hem even zo...

In mijn volgende amp ga ik wel eens verder kijken wat ik ga doen....
Dank voor alle tips en hulp,

groet Jazz

qwerty
31 mei 2005, 21:44
heb al een idee wat ik met de bass pot doe.... met de treblepot heb ik nu een eenknopstonecontroll, de basspot ga ik gebruiken om de cathodecap op de laatste 12ax7 te verminderen, en ik leg een neg feedbackloop aan..... heb ik wat meer cleanvolume... 1 tonepot werkt blijkbaar al goed genoeg....