PDA

View Full Version : verschil seymour duncan SH-1 vs. TB59-1b



john.3001
30 mei 2005, 13:42
aiai

john.3001
30 mei 2005, 13:43
Het zijn allebei 59 humbuckers, maar de ene is iets breder dan de andere. Ik hoor ook wel eens dat een element floyd-rose spaced is. Is dat de oorzaak van de dimensie-verschillen? En welke van de twee moet je kopen voor in een lp standard?

Dit is de SH-1
http://www.seymourduncan.com/website/images/dimensions/sh1n.gif

Dit de TB59
http://www.seymourduncan.com/website/images/dimensions/tb59.gif

:???:

JvD.
30 mei 2005, 13:45
dat kun je dan tog meten in je gitaar ?

Negative K3 fan
30 mei 2005, 13:49
hmm in dit plaatje zit er nauwelijks verschil in de breedte, maar dat 2e element is wel een heel stuk minder diep dan de eerste.

john.3001
30 mei 2005, 13:49
edt: @JvD.:

Jaja, natuurlijk, maar ik vraag me toch af waarom er twee maten zijn (heeft t iets te maken met de breedte van de neck misschien en de string-spacing bij de brug?)

(en ik zal idd maar niet op je spelling letten :wink: )

Bobbel
30 mei 2005, 14:40
koop er één past ie niet dan pak je een moker :wink:

vester86
30 mei 2005, 15:08
zal idd te maken hebben met string spacing, het verschil is zo'n 0.15 inch (2.780 vf 2.624) dat maal 2.54 maakt ongeveer 3 mm verschil, en dat is ook ongeveer het verschil tussen normal spaced & F-Spaced (fender-spaced)

Mattia
30 mei 2005, 15:19
Als je meer wil weten over humbucker spacing, zie dat de DiMarzio site, onder het kopje 'F-spaced'. Staat 't allemaal uitgelegd.

Grofweg: standard humbucker spacing is Gibson spacing. Minder breed. F-Spaced, oftewel Fender Spaced (niet 'Floyd Spaced) is geschikt voor een Fender trem spacing, voor zowel brug als hals (hoewel bij de hals minder strict noodzakelijk, dacht ik).

Wormaap
30 mei 2005, 15:27
F-spaced of Trembucker moet je hebben bij Fenders en gitaren met Floyd-bruggen, over het algemeen. Voor'n Gibson heb je een 'gewone' nodig (voor zover ik weet)

john.3001
30 mei 2005, 15:35
Dacht al zoiets, maar de breedste is dan toch voor de gibson of niet (want die heeft ook de breedste nek...)?

john.3001
30 mei 2005, 15:38
Btw, wat vinden jullie van een combinatie 59 in de brug en pearly gates in de neck (op een lp standard)?

Ik ben op zoek naar een vintage lp sound in de brug-positie, en een wat helderder geluid in de neck (niet zo zompig als normaal). Speelde ook nog met de gedachte om een phatcat in de neck-positie te zetten, maar een lp standard met maar 1 humbucker kan eigenlijk niet vind ik...

Negative K3 fan
30 mei 2005, 16:16
de 59 klinkt misschien al wat modern... als je echt viltage LP sound wilt kun je denk ik beter kijken naar de alnico pro 2 of de burstbuckers van gibson zelf.

De pearly gates heb ik geen ervaring mee.

Punkrockerke
30 mei 2005, 21:20
Dacht al zoiets, maar de breedste is dan toch voor de gibson of niet (want die heeft ook de breedste nek...)?
nee, net omgekeerd, zoals men al heeft gezegd:

F-spaced of Trembucker moet je hebben bij Fenders en gitaren met Floyd-bruggen, over het algemeen. Voor'n Gibson heb je een 'gewone' nodig (voor zover ik weet)

Maniaaaak!!
30 mei 2005, 21:28
trembuckers/f spaced humbuckers zijn overigens alleen bedoeld voor de brugpositie, in je nekpositie gebruik je gewoon een normale... (duurde bij mij wel ff voor ik het doorhad lol, dus ik denk ik zeg het nog ff).

Speeddemon
30 mei 2005, 22:59
de 59 klinkt misschien al wat modern... als je echt viltage LP sound wilt kun je denk ik beter kijken naar de alnico pro 2 of de burstbuckers van gibson zelf.

De pearly gates heb ik geen ervaring mee.
'59 te modern? Correct me if I'm wrong, maar dat element is toch JUIST gemaakt om de Gibson PAF elementen uit '59 exact na te bootsen?

(afgezien daarvan vind ik 'm te modderig voor clean, of je moet een gitaar hebben van fel/schel hout, met dus o.a. een ebony toets.)

Negative K3 fan
31 mei 2005, 13:46
hij is idd ouderwets gevoiced, maar nog altijd iets moderner dan de echte vintage shit

john.3001
31 mei 2005, 14:15
Hmmm, alnico II klinkt mij iets te smooth, heb liever alnico V, en die burstbuckers lijken me wel okee, zijn alleen f*cking duur (ook 2e-hands).

Ben het niet eens met speeddemon over de 'modderigheid' van de 59, ik vind het geluid juist vrij gedefenieerd vergeleken met andere SD's (bovendien gebruik em niet voor cleane shit, daar heb ik een strat voor).

Maar over de brugpup twijfelde ik eigenlijk niet zoveel (59 lijkt me goed voor moderne blues- / hardrock), maar meestal als ik op een lp speel vind ik het halselement (tenzij voor jazz) onbruikbaar. Het wordt me al gauw iets te smooth allemaal, en vroeg me af of ik dat kon oplossen met de extra 'sizzle' van een pearly gates. Of moet ik dan toch een p90-achtig iets gaan aanschaffen.

(btw: het gaat om een epiphone, dus het budget per element wil ik niet te hoog leggen (zeg maar 80 euro ongeveer), moet ook nog iets over hebben om sperzels te kopen)...