PDA

View Full Version : Ik wil nog een gitaar. Keuzes... (Cort 2x, Epiphone, Dean)



Speeddemon
30 mei 2005, 12:12
Mijn Burny LP Custom is onderweg, maar ik wil er eigenlijk nog een gitaartje bij.

Zit te denken aan de volgende 4:

Cort Viva Gold II (2e hands, nieuwstaat, +/- 325 euro):
http://www.angelfire.com/biz3/vermontdrums/newcortimages/vivagoldLG.gif

Epiphone Wildkat (2e hands, nieuwstaat +/- 350 euro):
http://www.instrument-online.nu/arkiv/0104/epiphonewildkatsml.jpg

Cort S2900 (2e hands, nieuwstaat +/- 400 euro)
http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/916/product-236916.jpg (maar dan in turqoise sunburst/zwart)

of een Dean Vendetta 1.0 (199 euro) (met eventueel de pickups vervangen door Seymour Duncans (+/- 125 extra voor een JB en een Pearly Gates).
http://www.guitarshop.net/dean/vendetta_1.jpg

Totaal verschillende gitaren dus (Epi=2x P90, Cort Viva= HSH Mighty Mite met coil tap, Cort S2900= HSS Seymour Duncans 2x Vintage Staggered en 1x JB, Dean= 2x humbucker, maar string-through-body).

Iemand wat advies?

hoofd
30 mei 2005, 12:24
Met die Burny LP heb je een humbuckerig rockscheurijzer, ik zou dan voor het P90 rockabilly monster gaan...de Wildkat.

Speeddemon
30 mei 2005, 12:42
ik denk ook wel dat die Wildkat echt totaal iets nieuws zou zijn, al zit ik met die 2 Corts te denken: dat zijn mooie back-up gitaren voor m'n Ibanez S540FM TTS. (de linkse op de foto. Niet mijn foto trouwens!)
http://gallery.dragonforce.com/albums/gear/shred_s540fm_tts.sized.jpg

De 2 Corts worden allebei ook niet meer gemaakt, en daarom leek me dat ook interessant. De S2900 heeft sowieso de pickup config die ik wil, met een Wilkinson Trem.

Tja, en die Dean... door die gitaar is mijn huidige GAS ontstaan; ik had 'm aangeraden aan 2 gitaarleerlingen en toen zei ik al "als ik wat geld over heb, koop ik er zelf 1 als back-up. Ze zijn goedkoop en goed!".

Ik denk niet dat ik tot nu toe op een betere gitaar van 200 euro heb gespeeld dan die Dean. De stock pups missen wat complexiteit, maar hebben wel een lekkere sound. (daarbij, ik vergelijk 'm met m'n Ibanez die 5,5x zo duur is).

Cubensis
30 mei 2005, 13:15
Wildkat!

Dean heeft ook zo'n model nu (ook met bigsby volgens mij, alleen 3 p90's) de palomino ofzo, ergens in de 300

*edit: die dean heeft geen bigsby, ze hebben wel met 2 p90's en bigsby, maar die zijn erg rockabilly qua kleur :D

Floris1984
30 mei 2005, 13:18
Even een klein vraagje tussen door. Watvoor soort geluid komt er uit die Dean? Ik zelf zoek ook nog een extra gitaartje. Het moet een wat vetter geluid zijn dan een strat, liefst beetje richting LP geluid. Is zo'n Dean vendetta dan interessant voor mij?

Cubensis
30 mei 2005, 13:20
schijnen lekker te klinken.
ik zou alleen voor de Vendetta 4.0 gaan, die is neck through en pimpy inlays en top, en kost nu maar 339 ofzo bij feedback

Speeddemon
30 mei 2005, 14:09
schijnen lekker te klinken.
ik zou alleen voor de Vendetta 4.0 gaan, die is neck through en pimpy inlays en top, en kost nu maar 339 ofzo bij feedback
399, maar idd, waarschijnlijk is 't precies de sound die je zoekt, Floris.

Clean klinken ze namelijk nog steeds waanzinnig (daar waar de meeste humbuckers zompig en al licht overstuurd gaan klinken), en met distortion heb je een lekkere vintage bite. Voor extreem strakke metal zouden ze misschien iets te los zijn ofzo, maar ja, voor extreem strakke metal zou ik ook geen Les Paul pakken. (eerder een Jackson Soloist met SD's of EMG's).

Floris1984
30 mei 2005, 14:25
Ok mooi!
Ik speel namelijk voornamelijk oude rock en een beetje blues af en toe, sowieso geen metal ed.
Ik ga denk ik dan wel voor de 1.0 want 200 euro is net wat ik ongeveer kwijt kan :) (Ik kan ook altijd nog de pickups vervangen)

Speeddemon
30 mei 2005, 14:34
Ik heb de 4.0 nog niet getest, maar was zelf al danig onder de indruk van de 1.0 En gek genoeg waren de elementen van de 2.0 ietsje microphonischer dan die van de 1.0

Als je hem bij Feedback koopt, let wel goed op; 1 heeft een stuk van de headstock gebroken en een andere heeft een losse element-schakelaar. Ze hebben er als 't goed is nog wel een stel achter vers in de doos.

Bins
30 mei 2005, 14:48
Ik zou, als ik in jou schoenen stond, voor de Epiphone gaan. 1: Omdat ie supercool is 8-) en 2: Omdat ie heel anders is dan de gitaar(en?) die je al hebt. Kan je misschien leuke inspiratie van krijgen.

Speeddemon
31 mei 2005, 11:27
nou die Epi heeft de verkoper zonder mij te informeren verkocht. :cry: :evil:

1 dagje geen mail contact en dan krijg je dit. :-(

telecastermaster
31 mei 2005, 13:01
Telecaster

Speeddemon
31 mei 2005, 18:53
Telecaster
ik snap de mojo, maar ik blijf het één van de lelijkste gitaren OOIT vinden.
:-(

Mitch
31 mei 2005, 19:27
Euh..... even doorzoeken naar een andere Wildkat dan ?
Geweldig ding. Maar dat ik die styling tof vind hoef ik niet uit te leggen hè ? :wink:

Jeanken
31 mei 2005, 20:13
Die Epi lijkt me ook wel wat, zeker omdat hij toch wat anders is maar ik heb dan weer al veel goeie commentaar gehoord over Dean ook, zeker voor die prijs denk ik dat die Dean wel wat beter zou kunnen zijn dan die Epi.

Speeddemon
1 juni 2005, 01:31
o.k. en zonder die Epi, wat zou dan je keuze zijn?

één van de Corts of de Dean met een evt. pick-up upgrade? (denk aan een SD JB-Pearly Gates combo ofzo)

hoofd
1 juni 2005, 10:20
Ik zou dan voor de Dean gaan...maar Telecastermaster heeft zeker een punt met z'n TELECASTER! :D
Het is net als bier, niet iedereen kan 't meteen hebben, maar uiteindelijk is het toch wel zo dat je geen echte man bent als je 't niet hebt...

Jeroenvanhulsteijn
1 juni 2005, 10:56
De Dean Vendetta 2.0 komt in de aanbieding bij Feedback (www.feedback.nl) vanaf zaterdag. Wellicht ook een optie.

Speeddemon
1 juni 2005, 11:20
De Dean Vendetta 2.0 komt in de aanbieding bij Feedback (www.feedback.nl) vanaf zaterdag. Wellicht ook een optie.
hij is nu 299, hoeveel wordt ie dan?

Vond 'm erg mooi namelijk.
EDIT: Ik zie 't al. 269.

Woohoo. :-? :roll:

Speeddemon
1 juni 2005, 18:24
Nou jongens, ik heb de gok genomen en die Cort S2900 gekocht.

Misschien had ik er nog bij moeten vermelden dat ie:
HSS is met SD SH-4 Jeff Beck in de brug en 2x Vintage Staggered
-Gotoh Wilkinson trem heeft
-Sperzel USA locking stemmechanieken. :cool:

Hij klinkt erg strak en compact, maar ook behoorlijk bright. Niet fel/schel, maar duidelijk meer hoog (en iets minder laag) dan m'n Ibanez (die van mahonie is).
De Cort is Alder body met Quilted maple top. (maple top+quilt veneer. Iets minder 3D effect dan ik had gewenst, maar goed, ik kom net van Dijkmans vandaan. Samen met Bob een rekensom gedaan dat de hardware exclusief pots, switch en hout al op 575 euro komt! :o 8-) )

Anders Destium
1 juni 2005, 18:57
Gefeliciteerd :)

Speeddemon
1 juni 2005, 19:58
zo nog net effe flink wat ge a/b-ed met m'n Ibanez (S540FM TTS), en dan blijkt toch wel dat die SD elementen van de Cort een iets andere klasse zijn dan de QM1, QMS1, QM2 HSH config van de Ibanez.
De neck-pickup van de Ibanez lijkt nu gewoon modderig in vergelijking met de bluesy mojo van de neck single-coil van de Cort.
Verder, met de Cort kun je met flink wat distortion spelen, terwijl het op de één of andere manier nog 'cleanig' klinkt ofzo. Zal wel met definitie te maken. Ik bedoel, hij heeft genoeg output, dus daar ligt het niet aan.

Er liggen nu nog stokoude 009 snaren op, die dus snel vervangen moeten worden door mijn favo setje Ernie Ball 0.10-0.46. Ik merk wel dat ie (mede mogelijk door deze ouwe snaren) ietsje stroever speelt dan de Ibanez.

Fumi SG
1 juni 2005, 20:08
felicité!! heb je al foto's??

Speeddemon
1 juni 2005, 22:12
Hierzo. Niet heel scherp ivm matige lichtsterkte. (Flits is dodelijk, dus gebruik ik zo min mogelijk)

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/cort004.jpg

Anders Destium
1 juni 2005, 22:17
Erg netjes :o

Ik zie dat je ook het bijpassende Vai plectrum hebt?

Die van mij is rose, maar ik ga echt geen roze JEM kopen :D

Fumi SG
1 juni 2005, 22:24
idd heel netjes!!

Speeddemon
2 juni 2005, 00:32
thanks! Klinkt heerlijk en is een plaatje om te zien!

Al moet ie denk nog wel 'inbreaken' qua speelbaarheid. Is nog een beetje stroef. De toets mag wat vetter worden. Ik zet er binnenkort nieuwe snaren op en behandel 'm dan gelijk met teak olie.

vester86
2 juni 2005, 01:24
wauw man, gave gitaar. hoeveel heb je dr voor moeten neerleggen?

BartL
2 juni 2005, 11:41
Cort S2900 (2e hands, nieuwstaat +/- 400 euro)
http://images.ciao.com/ide/images/products/normal/916/product-236916.jpg (maar dan in turqoise sunburst/zwart)

Speeddemon
2 juni 2005, 11:58
Door deze gitaar ben ik ook weer een stapje dichterbij m'n ideaalbeeld;
Ik weet nu dat ik een mahonie of swamp ash body wil, met maple top, JB in de brug, Texas Special bij neck (SC) en in 't midden iets funky's (misschien wel zo'n SSL-1. Klinkt erg leuk).

Qua klank mag de Cort namelijk iets meer rumble in 't laag hebben. Maar wie weet heeft ie dat wel, als ik de snaren vervang. (ligt nu 009 op).

telecastermaster
2 juni 2005, 13:27
Congratz, Remco. Ziet er hartstikke mooi uit (maar klinkt natuurlijk als 13 in een dozijn).
Volgende keer toch maar een tele nemen, he?! :wink:
Heb je in ieder geval mojo.... zal ik maar zeggen. :)

Speeddemon
2 juni 2005, 14:14
Nee hoor, heeft juist een aardig eigen sound.
Mijn Ibanez is hierdoor meer als 13-in-een-dozijn gaan klinken.

Deze gitaar heeft iets 'airy' ofzo, met wat Strat mojo induced door de pickups. De neck is namelijk stukken dikker dan een Ibanez Wizard neck en komt meer in de buurt van een Strat neck, maar dan ongelakt. Akoestisch klinkt ie ook al behoorlijk 'chimey', alleen lijkt op dat vlak de Ibanez een iets mooier (laag)mid te hebben. Zal wel komen door 't verschil van mahogany vs. alder.

Ik zit er nu alleen wel over te denken om de neck pickup (SD SSL-1 Vintage Staggered) te vervangen met een SD SSL-5 Custom Staggered voor iets meer 'beefyness'. Die Vintage Staggered klinkt absoluut niet verkeerd, maar na de soundsamples flink vergeleken te hebben op www.seymourduncan.com lijkt die SSL-5 meer wat ik zoek.

Iemand toevallig ervaring met die pups?

Mitch
2 juni 2005, 14:36
Erg goede specs voor die centen !
Als je op zoek bent naar meer 'rumble' zou ik dat, als ik het zo lees, niet direct in andere elementen zoeken. Dat vette in het uiterst laag en mid-laag is typisch iets dat je qua gitaar vooral in houtsoort moet zoeken.
Je noemde het onversterkte verschil al; een steviger single coil of sc in hb formaat gaat je niet dat extra laag geven ben ik bang.
Uiteraard is de amp hier een belangrijke factor in. Voor een alder gitaar met HSS configuratie geeft een EL34 bak je net dat beetje extra grom, maar da's geen optie voor je als ik me goed herinner.

telecastermaster
2 juni 2005, 14:39
Mijn Ibanez is hierdoor meer als 13-in-een-dozijn gaan klinken.



Dat verbaast me niets!
Succes in ieder geval met je nieuwe aanwinst!

Speeddemon
2 juni 2005, 15:19
Erg goede specs voor die centen !
Als je op zoek bent naar meer 'rumble' zou ik dat, als ik het zo lees, niet direct in andere elementen zoeken. Dat vette in het uiterst laag en mid-laag is typisch iets dat je qua gitaar vooral in houtsoort moet zoeken.
Je noemde het onversterkte verschil al; een steviger single coil of sc in hb formaat gaat je niet dat extra laag geven ben ik bang.
Uiteraard is de amp hier een belangrijke factor in. Voor een alder gitaar met HSS configuratie geeft een EL34 bak je net dat beetje extra grom, maar da's geen optie voor je als ik me goed herinner.
nou niet zo zeer meer rumble, maar iets meer dikte, output en 'juice'.

Net nog effe lopen spelen met allerlei funk-zooi, de sound van de VIntage Staggered is gewoon o.k. (icm Boss CS-2 en Tubefactor standje 1=SRV!), maar ik wil gewoon MEER van dat. Iets meer output en 'flavour'. En voorzover je kan afgaan op de soundsamples, lijkt die Custom Staggered (en evt. Flat) dat wel te leveren.

hoofd
2 juni 2005, 16:39
Jezus man, jij bent ook echt koning van de vage beschrijvingen he?
Mojo (okay, die valt nog mee), inbreaken, airy, chimey, beefyness :o rumble, juice, flavour :lol:

Maar congrats ermee...ik krijg nu wel de indruk dat de backupgitaar de maingitaar gaat worden :wink:

Das Schaap
2 juni 2005, 18:04
Zeike axe dude. :o
Its got the looks and the balls to back it up. 8-) Zou em eerst maar ff een tijdje zo houden en dan pas echt gaan denken over wat je er aan zou willen veranderen.

Speeddemon
2 juni 2005, 19:50
Jezus man, jij bent ook echt koning van de vage beschrijvingen he?
Mojo (okay, die valt nog mee), inbreaken, airy, chimey, beefyness :o rumble, juice, flavour :lol:

Maar congrats ermee...ik krijg nu wel de indruk dat de backupgitaar de maingitaar gaat worden :wink:
to break in: ingespeeld raken.
airy: luchtig, een bepaald soort helderheid, niet modderig
chimey: algemeen bekende term bij Fender-sound beschrijvingen.
beefyness: soort van vetheid, zonder modderig te zijn.
juice: soort smooth beefyness, meer output
flavour: een ge-mojo-de juice variant :wink:

Er liggen nu 0.10's op (speelde vanmiddag flink heftig wat Maiden en funk/disco zooi en brak m'n hoge E, dus mooi moment voor nieuwe snaren), en dat klinkt al weer beter.

Maar zonder de Boss CS-2 mag die nek-pickup toch echt iets meer juice. :wink:

Ritch
2 juni 2005, 22:46
MEER FOTOS!! :)

Thedevilinside
3 juni 2005, 13:22
Mooi ding Speed, daar ga je plezier van hebben.
Heb zelf de s2600 gehad alleen die had SD designed pu's, zijn deze wel echt ?

Speeddemon
3 juni 2005, 13:52
Mooi ding Speed, daar ga je plezier van hebben.
Heb zelf de s2600 gehad alleen die had SD designed pu's, zijn deze wel echt ?
yep. S2900 was topmodel van die serie.
Ik hoor trouwens links en rechts dat de Duncan Designed **-102 (HB of JB ofzo) wel waanzinnig zijn.

Die JB (SH-4) in de brug is echt mijn ding! Crunchy hardrock/metal sound, maar clean klinkt ie ook super. En hoewel een echte singlecoil in de brug anders klinkt, vind ik dit helemaal niet erg, aangezien ik nooit zo gecharmeerd was van brug single-coils. Te dun en fel. Maar die JB in singlecoil modus heeft wel die bite, zonder zo dun te zijn.
Alleen voor echte surf/60's zou ik iets anders willen. Maar ja, dat moet uitgevoerd worden op een witte Jaguar, met tortoise slagplaat, rosewood gebonden neck met block inlay en een large headstock.

Ik ben benieuwd hoe veelzijdig/divers mijn gitaarcollectie over 5 jaar is!