PDA

View Full Version : Shiva, Fandango, of...



Metoshade
30 mei 2005, 12:01
Hey,

Ik ben op zoek naar advies.

Ik heb genoeg centen gespaard om binnenkort een nieuwe versterker aan te schaffen. Nu moet ik alleen nog de moeilijke keuze maken. Ik heb een aantal opties op mijn lijstje staan. De bovengenoemde Bogner Shiva, Rivera Fandango maar bijvoorbeeld ook een VHT Pittbull 50/ST. In alle gevallen gaat het (zo mogelijk) om de 2x12-combo-versie. Als deze versie niet bestaat, dan wordt het een top.

Nu is het natuurlijk lastig om een goed beeld te krijgen van de verschillende versterkers als je ze alleen kunt testen in verschillende winkels, op verschillende dagen... Natuurlijk probeer ik dat wel zo goed mogelijk te doen. Ik ben echter ook op zoek naar de ervaring van gebruikers van deze versterkers: tips, ontdekkingen, gedachten, redenen waarom een bepaalde versterker de voorkeur kan genieten.

Uit mijn selectie valt vast al wel op te maken dat ik op zoek ben naar een versterker (2 of 3 kanaals) met een goed "fenderish" clean en een stevige overdrive die naar een (hard)rock geluid kan worden gedraaid. Het gaat bij de overdrive vooral om een stevig midlaag. Blues/Rock is het devies.

Bij ENGL kwam alleen de SE als acceptabel uit de bus, maar wel te prijzig.
Bij Orange was de Rockerverb nog een optie, maar ik vertrouw Orange nog niet helemaal (kwaliteit, service etc.)
Bij Mesa/Boogie bleek de F-serie ook over redelijk goede tonen te beschikken, alleen is de distortion teveel mesa.
Framus was toch teveel bezig met het midhoog.

Wie heeft nog wat advies?

NeeraDJ
30 mei 2005, 12:27
Is de Pitbull 45 niets voor je? Die heeft op de overdrive meer een Rock/Blues sound dan metal wat de 50/CL wel weer heeft

Metoshade
30 mei 2005, 13:06
De website van VHT (en dus ook die van v/d Haar) zijn helaas niet al te duidelijk als het gaat om de verschillende versterkers. De Pittbull 45 ziet er zeker ook goed uit, maar de 50/ST lijkt ook potentie te hebben. De 50/CL is in ieder geval geen optie omdat deze 2 high-gain kanalen heeft.

Het gaat iig om de meest vintage klinkende VHT, is dat dan de Pittbull 45 of de Pittbull 50/ST?

In de versterker moet iig de overbekende "twang" goed te horen zijn, ik speel ook op stratjes, en dat wil ik wel horen natuurlijk. Ik heb onlangs een Shiva topje op een marshall 1936 (V30's) getest, en daar zat toch niet heel veel twang in... Wel leuk, maar ik had meer verwacht, het klonk niet helder of sprankelend genoeg ofzo... Ik heb het topje vervolgens ook nog een g12h30 2x12 openback kastje gehad en dat was al wel iets ruimtelijker, maar nog altijd niet heel veel twang... Weet iemand of de (2x12) combo versie van de Shiva anders/beter klinkt?

Toaster
30 mei 2005, 13:16
Ik wil niet al te pro koch overkomen..


Maar je lijkt op zoek te zijn naar een multitone. Of powertone. Daar zitten ook deepswitches op zodat je geluid meer laag kan geven.

Het clean is iedereen het over eens dat dat heeeeeel erg lekker is.

Het rock geluid vind ikzelf heerlijk (kanaal 2) Dat verhaal over dat ze fuzzy klinken komt volgens mij van mensen die de gain gewoon tever opendraaien.. Daar wordt het inderdaad niet mooier van.

Metoshade
30 mei 2005, 13:33
Ik ben al in het bezit geweest van een Multitone. Akkoord, de Kochjes klinken goed, maar wel heel erg Koch. Daarbij vind ik ze toch een stapje te kort komen als het gaat om toon, IMHO zitten ze toch echt een stapje lager op de "toonladder". Ik ben geen Koch liefhebber, ze passen niet bij mij en de manier waarop ik speel. Ik zoek iets met een lekker romig midden...

Hoe meer ik lees over die Pittbull, hoe meer het me aanstaat.

Ik wacht ook nog even op een stukje input van onze grote vriend marc_odijk, aangezien hij met die Rivera aan de haal is. Ik heb zijn versterker al wel een keertje kunnen horen en dat klonk erg mooi. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de Fandango naast een Pittbull 45 hebben gehoord...

DREAMMACHINE
30 mei 2005, 14:27
..ook al gedacht aan de mogelijkheden die bad cat je biedt?..
ikzelf heb een keer mogen luisteren naar een hot cat 30 en er kwam oa zeer lekkere 'twang' uit voort....

Metoshade
30 mei 2005, 14:36
Ik lees erg veel goede dingen over die versterker, ik kom het ding eigenlijk overal weer tegen. De grap is dat ik redelijk goedkoop aan bepaalde merken kan komen en helaas is Bad Cat er niet een van...

Het EL84 idee begint nu toch wel behoorlijk te kriebelen: Ik heb het afgelopen optreden gespeeld op een TT20H topje van Laney, een 20 watt EL84 buizenbakje. Dat klonk al erg goed voor een topje van die prijs. Ik trek de scheur dan voornamelijk uit een Visual Sound J&H pedaal, maar toch, die El84jes blijf je wel horen.

Toch maar eens goed gaan zoeken naar een Pittbull 45. Ik heb hier alleen wel eens gelezen dat VHT technisch gezien niet de beste versterkers zijn, goedkope onderdelen, ontwerp niet helemaal lekker... Hoe zitten ze met de betrouwbaarheid?

marc_o
30 mei 2005, 14:45
Nou, daar ben ik dan Metoshade! haha!
Ik snap precies wat je bedoelt met de Shiva-sound, welke mooi is, maar voor dat geld is er wel wat bruikbaarders te koop. In m'n Fandango (ook niet goedkoop trouwens) zit dezelfde basisklank, maar dan met een "frisser" middengebied. Ik heb de Shiva ervoor laten staan. Affijn, je hebt 'm gehoord, maar als ie harder staat en op 55 watt (i.p.v. 27 watt thuis) dan wordt ie nog helderder in het mid en ik denk wel dat jij daar blij van wordt.
Van VHT heb ik alleen de Pittbulltop geprobeerd en als je zwaar werk speelt, zul je die wel leuk vinden, maar dat speel jij niet. Van het clean wordt je vast niet erg blij trouwens.


Als je in de gelegenheid bent wat Rivera's te testen, mag je absoluut de Quiana niet vergeten, liefst in 212 uitvoering!!

Je hebt ook de Knuckleheadreverb in combovorm, die is ook echt te gek!

vinni
30 mei 2005, 15:16
Matchless DC30!

Da's toch ook niet nix!

En ook leverbaar in NL.
Maarru...Bad Cat is natuurlijk enigzins vergelijkbaar......qua afkomst dan :-D

Vinni

Metoshade
30 mei 2005, 15:22
@ marc_odijk:
Heb je ook die Pittbull 45 getest, of was het een andere Pittbull? Ik snap trouwens niet waarom VHT alle versterkers Pittbull noemt, lekker duidelijk is dat... Maf ook trouwens dat sommige mensen helemaal gek zijn van het clean van de Pittbull 45, voxy enzo, en dat het inderdaad een Blues bak zou zijn, maar dat jij weer een heel andere mening bent toegedaan.

Ik zal nog eens op zoek gaan naar de Rivera's. De Fandango en de Quiana lijken me allebei zeker goede versterkers. De Fandango heeft veel indruk op me gemaakt, dus die heeft op t moment een stapje voor. Verder ben ik dus in de eerste plaats gek van EL34 en daarna El84, ik ben niet zo'n 6L6 man.

Was dat 27 Watt thuis? We hebben m geloof ik getest op "bold en spongy" of op full en half power ofzo... Het klonk iig erg goed allemaal, en ook erg veelzijdig! Beter dan de Shiva die ik onlangs heb getest.

Ook even opzoeken waar ik in de regio Groningen of Zwolle Rivera's kan testen...

marc_o
30 mei 2005, 16:01
Bij mij thuis stond ie op "vintage' , maar dat is gewoon half-power.
Met de Knuckleheadreverb kun je vervolgens alles nog eens halveren zodat je thuis lekker uit je dak kunt.
Ik heb 2 pittbulls getest, het waren beide 100 Watt tops, en dat waren een classic en een ultralead.
Die combo heb k nooit getest, dus daar kan ik niets over zeggen.

Michael AE
30 mei 2005, 18:17
De pittbull 45 klinkt totaal niet als een ultralead op het cleane kanaal, en ik denk dat marc_odijk die pittbull getest heeft.

De shiva heeft een bepaald soort klank waar je van houden moet. 1 van de grootste nadelen is dat hij ECHT hard moet voordat hij mooi gaat klinken. Gelukkig voor mij kan ik hem vaak hard zetten, ook thuis, maar voor bedroom wankers is het niks. Ik overweeg zelf een aantal yellowjackets erin te gooien bij wijze van experiment. Ik zal een review posten voor de liefhebbers.

VHT is leuk, maar ik vind ze veel te klinisch klinken. Als je een noot aanslaat, dan "springt" hij meteen uit de speakers. Dynamiek is een beetje ver te zoeken. Veel te veel compressie. De klankkleur en toonregeling zijn wel goed, en er zitten vaak handige features op. Niet mijn smaak maar misschien de moeite waard om te testen.

Rivera heb ik geen ervaring mee.

Misschien is een Boogie Lonestar nog iets voor je. Ik vond de scheur erg on-mesa en clean was hij best acceptabel. Ik weet er alleen niet meer heel veel van.

En als je echt geld hebt, zou je de CAE OD100 eens moeten proberen. Een van de huidige favorieten bij Amerikaanse sessie-jongens en bluesgitaristen.

marc_o
31 mei 2005, 08:58
Kan ik me prima in vinden, ik vind ze ook klinisch, maar nogmaals, ik heb die combo niet getest.

Mr.Bluesbreaker
31 mei 2005, 11:04
Als je into de EL84 sound bent, is iets van Bedrock dan niks voor je? Je schijnt die ook in 3 kanaals versies te hebben, alleen die kom je niet zovaak tegen. Ik heb hier een 651 combo met 4* EL84 staan, en mijn strat twangt als ikweet niet wat erover. Of misschien een JTM60? Of roep ik dan iets fouts :wink:

marc_o
31 mei 2005, 11:41
De topicstarter wil gewoon mijn versterker hebben, dat geeft niks hoor, dat mag...
Eigenlijk vond ik al dat je sound te gek was met die Peavey Delta Blues, IMHO één van de meest onderschatte versterkers die je kunt kopen op het moment....en voor dat geld kun je ook 2 van die combo's halen en ze A/B-en, of Modificeren zodat de boost voetschakelbaar wordt.....

Metoshade
31 mei 2005, 11:53
Ik heb mijn Delta Blues (overigens zonder spijt) laten gaan voor de al eerder genoemde TT20H van Laney. Dat kleine topje klinkt IMHO fantastisch, het is maar 1 kanaal, maar alles zit daar wel in. Ik zet m meestal op "vet" clean met een speels randje. Verder doe ik alles met de J&H. 2x12je eronder en het gaat prima. Ik geef mezelf dan een solo boost door een EQ pedaaltje tussen de mic en het mengpaneel te zetten, werkt prima. Op het moment is het nog even een noodoplossing, maar het is goed te doen.

Ik ben wel op zoek naar een combo dat ook nog goed klinkt op lagere volumes. Ik hou er niet van als je op het podium iedereen doof moet blazen (inclusief jezelf) voordat je een goed geluid hebt. De Shiva moest erg hard voordat ie echt ging leven, echt te hard. Ik blijf die Fandango erg gaaf vinden en wie weet wordt dat m inderdaad wel... Eens even opzoeken hoeveel ik voor zoiets zou moeten betalen :)

Ook eens kijken naar dat Bedrock verhaal, maar misschien is dat net te voxy, en ook even lezen over een JTM60. Maar misschien moet ook die Marshall eerst HARD....

guhlenn
31 mei 2005, 13:19
Om het wat verwarrender te maken; Orange heeft een prima reputatie en klinkt zoals iedereen zegt dat een marshall klinkt; geluid met ballen, en een clean om je vingers bij af te likken. Nadeel; de EQ is niet gevoelig en je koopt een dure marshall (maar welk een mooie!)

Metoshade
31 mei 2005, 13:47
Orange heeft met de Rockerverb 50 ook erg veel indruk gemaakt. Er zijn ook veel mensen tevreden met hun Orange. Probleempje is alleen dat de contacten met Orange niet erg goed verlopen en er geen echte importeur van dat spul in Nederland is. We een paar dealers, maargoed, of dat dan ideale service punten zijn...

Ik heb me, om financiele redenen, gebonden aan een muziekzaak in Zwolle en ik moet me dus ook houden aan het pakket dat zij kunnen leveren. Daar zit: Voerman, v/d Haar, JIC etc. Daar moet ik dus een versterkertje uit gaan kiezen. Ik heb hier net de prijzen van Rivera voor me liggen en nu maar eens uit gaan zoeken of dat dus in het straatje past!

guhlenn
31 mei 2005, 14:23
ALs de financiele de meest dringende reden is; musicstore of thomann.de daar kunnen winkels een puntje aan zuigen. Leveren trouwens beide Orange.

Metoshade
31 mei 2005, 15:04
Ik ga eigenlijk liever voor binding met een (locale) muziekzaak. Krijg je ook betere service en dat is me ook veel waard!

tillens
31 mei 2005, 15:48
Ik heb een jtm 30 en ben heel tevreden over het geluid, fijn bakske. is een framus ruby riot niets voor je, zit daar zelf ook naar te kijken! 8-)

Metoshade
1 juni 2005, 12:54
Die Ruby Riot heb ik in Duitsland ook al een keer getest. Framus is leuk bezig met versterkers, dat is een feit, maar het geluid spreekt me toch niet aan. De vervorming ligt mij teveel in het hoog en dus is het geluid me niet romig genoeg. Bij de Shiva zat de vervoerming eigen precies op de goede plek, maar er was te weinig sprankeling.

Ik hoop dat de Rivera Fandango me zal brengen wat ik zoek, anders zal ik weer verder moeten gaan zoeken...

marc_o
1 juni 2005, 13:24
Je zult tevreden zijn, en bovendien is het in andere topics al aan de orde geweest: Echte mannen spelen op Rivera! :)

Nicci
2 juni 2005, 17:02
amen!

Jimi Hendrix
2 juni 2005, 21:20
dito!

Metoshade
2 juni 2005, 21:40
Dan lijkt het me duidelijk :)

Dan gaat het de 2x12 worden, ik zal van me laten horen als alles rond is!

ieme
3 juni 2005, 14:56
probeer ook eens een Guytron...

marc_o
3 juni 2005, 17:28
Heb je hem weer met z'n Gaytron, hahahahaha!
:D

ieme
3 juni 2005, 18:47
Heb je hem weer met z'n Gaytron, hahahahaha!
:D

muhahaaa lachen met marc

Mitch
3 juni 2005, 20:47
Waar ik niet meer om kan lachen is dat tegenwoordig steeds minder de vraag in de eerste post wordt gelezen en nog minder de rest van de posts van de topic starter. :cry:

Hij noemt in de eerste post al duidelijk een paar amps en geeft in de latere posts duidelijk aan waaar -ie tussen twijfelt. Dan kan ik ook wel gaan roepen: "kijk zeker eens naar de Clubster die ik zelf ook heb" maar als -ie een Fandango op het oog heeft slaat dat als kut op dirk. Dus doe ik dat niet.

Niks persoonlijks ieme, maar het is een trend aan het worden die het forum er niet beter op maakt.

Mitch
3 juni 2005, 20:48
Waar ik niet meer om kan lachen is dat tegenwoordig steeds minder de vraag in de eerste post wordt gelezen en nog minder de rest van de posts van de topic starter. :cry:

Hij noemt in de eerste post al duidelijk een paar amps en geeft in de latere posts duidelijk aan waaar -ie tussen twijfelt. Dan kan ik ook wel gaan roepen: "kijk zeker eens naar de Clubster die ik zelf ook heb" maar als -ie een Fandango op het oog heeft slaat dat als kut op dirk. Dus doe ik dat niet.

Niks persoonlijks ieme, maar het is een trend aan het worden die het forum er niet beter op maakt.

ieme
3 juni 2005, 22:09
snap wat je bedoeld, maar ik noem een optie in het straatje past bij de shiva, kijk ik ga em geen dragon of een savage aanprijzen. Een Guytron is een goeie amp en 2dehands in dezelfde prijsklasse van de Shiva. En na mijn mening beter dan de Shiva. Ook de CAE od100 en de Hook zou een optie zijn, die prijs ik niet aan omdat ze bijna niet 2dehands te krijgen zijn.

Metoshade
11 juni 2005, 22:39
Ik waardeer alle reacties, dat even als eerste. Ik heb wel graag een onderbouwing en dat men inderdaad een beetje in dezelfde "range" blijft. Iets roepen is makkelijk, maarja, zoals ik al aangaf, soms is het niet even makkelijk om de versterker uit te proberen en dan is een beetje ervaringswijsheid van een mede gitarist erg nuttig!!

Maargoed, op het moment staat de Rivera nog bovenaan, nu moet ik alleen nog even een plekje vinden waar ik de Fandango kan testen...

Afijn, ik hou mijn oogjes nog zeker over voor alternatieven, in ieder geval bedankt voor de tips tot nu toe. Ik kom natuurlijk met mooie foto's en zo mogelijk fijne soundclipjes als ik eenmaal in het bezit ben van iets moois!

marc_o
14 juni 2005, 21:53
Je weet waar ik woon, kom gerust langs, krijg je nog een bak koffie ook!
:)