PDA

View Full Version : Reverb Units



SteavisSmokin
29 mei 2005, 20:34
hey mensen, vandaag gerepeteerd met mijn 5E3 replica maar dan met 15" speaker d'r in en 6L6 buizen een een 5U4. Het is dus meer een tweed pro dan een deluxe geworden maar het klinkt echt ERG lekker. Het enige wat het nog een stuk vetter zou maken is een losse reverb unit. Kunnen jullie mij meer vertellen over verschillen tussen jaartallen en wat de prijs van die dingen ongeveer zijn? Ik neem aan dat de blackface reverb units ook het beste klinken? Zijn er in de loop der jaren ook circuit wijzigingen geweest? Het liefst heb ik denk ik een oude fender, maar zijn er ook nog goede kits om reverb units zelf te bouwen? Ik heb op de site van TAD gekeken want ik dacht dat zij zo'n ding te koop hadden maar kan hem niet meer vinden..

groeten!
Steven

SteavisSmokin
29 mei 2005, 20:35
buh...forum doet weer raar...hopelik staat mijn bericht er nu wel bij?

Lucluc
29 mei 2005, 20:59
Ik heb een zelfbouwreverb, maar heb echt geen idee of het Hofman of zoiets dergelijks is. Is van de Ampman uit Leiden. Als iemand me kan uitleggen hoe ik foto's kan posten, dan kan ik wat van de binnenkant laten zien.

Die oude 6G15's zie je niet veel te koop en kost je al snel 800-1000 euro. Die silverface units ken ik niet, maar daar kan Peevee je wel meer over vertellen.

EdJ
29 mei 2005, 21:05
Fijn deze draad!
Ik zou ook graag e.e.a. willen weten als eerste wat voor choke in zo`n reverb hoort.
De voedings en uitgangstrafo en buizen en pan heb ik al in huis het enige wat ontbreekt is de choke en ik kan ook nergens vinden wat er in hoort.
Alvast bedankt.
Ed

nicoverduin
29 mei 2005, 21:13
Ik zou gewoon de standaard Fender type gebtuiken 4H 90 mA.

Nico

PeeVee
29 mei 2005, 21:47
+1 (m.b.t. de choke)

Steven, ik heb net een WeberVST Revibe 5H15 gebouwd, dat het '63 5G15 circuit met het "harmonic vibrato" (complexe tremolo) circuit van de grotere brownfaces. Was werkelijk een pokketakkewerk om te bouwen maargoed... hij deed het niet verkeerd... Inderdaad deed want krijg er nu alleen nog maar droog signaal uit, afgelopen vrijdag in Venlo kapte eerst de galm d'rmee, toen de tremolo... hmmm... één avondje repeteren was toch niet zo'n betrouwbare "road test", zal wel een kleinigheidje zijn.

Er is op dit moment een 5G15 onderweg en eentje "in the oven" (komt met white tolex, custom order), die is veel sneller te bouwen en laat het normale signaal ook nagenoeg onaangetast (want dat zat/zit me niet lekker in de Revibe hoewel het niet verkeerd klonk). Ik heb die kits eerst maar eens met stock parts gebouwd. Er zitten polyester caps bij die ik niet verkeerd vindt (gebruik ze zelf ook regelmatig, ook van exotische afkomst) en 1/2W metaalfilm weerstanden, missen misschien beetje mojo maar wel lekker stil. De jackpluggen van Weber zijn wat flimsy (maar tot nu toe geen problemen mee gehad moet ik eerlijk zeggen) maargoed, de kit is ook niet zo duur dus je kunt bij TubeTown zo even wat Neutrik bestellen of SwitchCraft als je echt duur wilt doen. Verder zit alles d'rbij, trafo's vind ik prima c.q. "goed genoeg" voor een Reverb unit... Cabinetje in zwart of bruin tolex of tweed. Kijk maar eens op www.webervst.com (nee ik heb geen aandelen). Oh, de buizen zijn Shuguang OEM, klinken leuk maar zijn mechanisch niet fantastisch maarja, wat is dat nog wel? Een aantal TAD buizen komen trouwens ook gewoon uit de Shuguang fabriek.

Zwakke plek is de huidige productie Accutronics veren; klinken ronduit ploinkerig, gelukkig had ik nog eentje uit '74 liggen uit een TR. Ik blijf de ouwe Hammonds het mooist vinden maarja, die zijn vaak errug "rulgeragd" dus een tikkie op de grond en het onweert al weer op het podium. De 6V6 heb ik vervangen door een mooie NOS RCA 6K6, gewoon ingestuurd direct vanaf de anode van de 12AT7, dus niet zoals in het circuit met een spanningsdelertje.

De silverface (eigenlijk eerste reissue) heb ik ook wel eens gekocht, eigenlijk voor iemand anders (die er nu nog dankbaar gebruik van maakt). Is een "verbeterde versie" maar ik kan niet zeggen dat ie echt beter klinkt. Ik meen dat er een buisje extra in wordt gebruikt en dat nu zowel droog als nat signaal een eigen cathode volgertje heeft ofzo, waarschijnlijk om uitgangsimpedantie wat lager te krijgen, op zich geen verkeerd idee natuurlijk.

Mr.Jay
29 mei 2005, 23:05
hey mensen, vandaag gerepeteerd met mijn 5E3 replica maar dan met 15" speaker d'r in en 6L6 buizen een een 5U4. Het is dus meer een tweed pro dan een deluxe geworden maar het klinkt echt ERG lekker. Het enige wat het nog een stuk vetter zou maken is een losse reverb unit. Kunnen jullie mij meer vertellen over verschillen tussen jaartallen en wat de prijs van die dingen ongeveer zijn? Ik neem aan dat de blackface reverb units ook het beste klinken? Zijn er in de loop der jaren ook circuit wijzigingen geweest? Het liefst heb ik denk ik een oude fender, maar zijn er ook nog goede kits om reverb units zelf te bouwen? Ik heb op de site van TAD gekeken want ik dacht dat zij zo'n ding te koop hadden maar kan hem niet meer vinden..
groeten! Steven

Hoi Steven,
Zoals je wel weet heb ik zelf een FenderKloon gebouwd met als basis ee HOFFMAN KIT die ik een keer heb kunnen overnemen van iemand die em niet afgemaakt had. Incl. alle trafoos gelukkig. Het is goed spul en heb inmiddels mijn REVERB enkele malen kunnen vergelijken met anderen, hij klinkt echt supermooi !
Totaal géén bliksound zoals de Fender R.I., zeer warm en totaalaaneengesloten ( ook maar zo typen dan ) galmklank. Dit laatst kan ik je verzekeren ligt aan het type veer > ik gebruik een 3 veren ( dus geen 2 zoals normaal ) LONG delay, deze klinken gewoon veel warmer dan de 2veren bakken. Ik heb ze ook in enkele van mijn amps, maar dan vaak MIDDLE delay, die is precies goed qua galmtijd.
2e grote verbetering bij mij was dat de veer op de bodem en VAST ligt zoals in een Fenderamp. Ik heb met deze mod al es een R.I. verbeterd, het opgehangen systeem met de veertjes klinkt blikkeriger.
Wellicht dat iemand die surf speelt dit verkiest, maar een bluesboy zeker niet. 3e verbetering was de N.O.S. 6K6 buis i.p.v. de 6V6 en N.O.S. preampbuisjes ( phil./Telef.). 4e verbetering was een 500pf of 390pf aan het eind bij de uitgang i.p.v. de 250pf, d.i. een bekende mod. Diepere en warmere galmtoon.
Je kunt zó de MIX en DWELL wat lager houden en met hogere standen verlies je teveel droog signaal.
In de HoffmanKit zaten CCweerstanden en goeie, doch moderne caps. Ik heb ze bewust gebruikt om es te kijken hoe het eindresultaat werd. Nou, prima, het is een aanwinst voor je sound !

Dus met deze mods/tips zou je denk ik ook ene R.I. REVERB flink kunnen verbeteren.
Enige probleem is, PeeVee beschrijft het al en ik heb het zelf ook al vaker geroepen > de nw. Accutronicsveren zijn slecht. Je zult moeten zoeken naar een die mooi klinkt. Ik heb er 2-3j. geleden flink wat gekocht voor div. projekten , die waren stuk voro stuk mooi, de verschillen waren miniem, wel hoorbaar , maar die van het laatste jaar zijn echt waardeloos, lijken wel SHORT delay terwijl er LONG op staat > die ploinken dus verschrikkelijk, ik vind ze onbruikbaar.

Een echte ouwe is zeer zeldzaam en duur verwacht ik als je ze tegenkomt.
In principe zijn er geen wijzigingen geweest in de 60's Reverbs, alleen de looks steeds.
De 1e R.I. was van 1976 tot 1978, die is heel anders qua circuit en trafoos en constructie. Ik heb er zelf een tijdje ene mogen gebruiken en vond em heel anders klinken, helemaal niet mooi. Fender heeft goed gedaan de 1e originele versie opnieuw uit te brengen, alleen kan ie veel beter klinken.
Succes met zoeken.

JaY

Mr.Jay
29 mei 2005, 23:09
maar zijn er ook nog goede kits om reverb units zelf te bouwen? Ik heb op de site van TAD gekeken want ik dacht dat zij zo'n ding te koop hadden maar kan hem niet meer vinden..
groeten!
Steven

Zet je die dan net zo snel in elkaar dan jouw 5E3 ?? :-D :-D :-D

JaY

Mr.Jay
29 mei 2005, 23:10
Ik heb een zelfbouwreverb, maar heb echt geen idee of het Hofman of zoiets dergelijks is. Is van de Ampman uit Leiden. Als iemand me kan uitleggen hoe ik foto's kan posten, dan kan ik wat van de binnenkant laten zien

Supernieuwsgierig natuurlijk hoe die binnenkant van jouw bakkie eruit ziet Jean-Luc.

JaY

PeeVee
29 mei 2005, 23:19
Zet je die dan net zo snel in elkaar dan jouw 5E3 ?? :-D :-D :-D
Steven heeft veel vrienden die handig met de soldeerbout zijn Jay... 8-)

Zit er in die 5E3 nu een grote 15" baffel, paartje 6L6 met groter uitgangstrafo ofzo? Dat wil wel ja... Ik ga volgende week aan een WeberVST Proluxe beginnen, zelfde idee; een 5E3 preamp met een (fixed biassed) Pro eindtrap met multitap (6L6) output trafo en een vette 50W WeberVST 12A150 speaker... Ben zeer benieuwd. Ga deels op strategische plekken CC weerstanden gebruiken en ook andere coupling caps hier en daar, wordt vast leuk! Misschien een keer een "5E3 Battle / Shoot-out" organiseren? Al is uitgesloten van deelname wegens veelvuldige blootstelling aan "the real deal" hehehe...

JL: misschien kunnen we de Tremo shoot-out combineren met foto sessie van de interne delen van jouw Reverb unit, ik ben ook wel benieuwd eerlijk gezegd.

Mischa den Haring
30 mei 2005, 01:43
hey mensen, vandaag gerepeteerd met mijn 5E3 replica maar dan met 15" speaker d'r in en 6L6 buizen een een 5U4. Het is dus meer een tweed pro dan een deluxe geworden maar het klinkt echt ERG lekker. Het enige wat het nog een stuk vetter zou maken is een losse reverb unit. Kunnen jullie mij meer vertellen over verschillen tussen jaartallen en wat de prijs van die dingen ongeveer zijn? Ik neem aan dat de blackface reverb units ook het beste klinken? Zijn er in de loop der jaren ook circuit wijzigingen geweest? Het liefst heb ik denk ik een oude fender, maar zijn er ook nog goede kits om reverb units zelf te bouwen? Ik heb op de site van TAD gekeken want ik dacht dat zij zo'n ding te koop hadden maar kan hem niet meer vinden..

groeten!
Steven

Hoi Steven,

Voor het geval je toch een reissue zou willen: een kennis van een vriend van mij heeft er een te koop, ik dacht dat hij er zo'n 350,- voor wilde hebben maar het hoogste bod op marktplaats is momenteel 300,-. Hij staat er nog op als het goed is (kon helaas de url niet kopieeren, maar als je Fender Reverbunit intypt dan tref je em wel aan.)

Lucluc
30 mei 2005, 10:14
Voor het geval je toch een reissue zou willen

Zou ik niet doen, die dingen gaan problemen geven. Ik ben er echt niet blij mee geweest; echt heel veel ruis en geen mooie reverb.

Lucluc
30 mei 2005, 10:16
Supernieuwsgierig natuurlijk hoe die binnenkant van jouw bakkie eruit ziet Jean-Luc.

Daar hebben we het al eens eerder over gehad. Ik heb wel wat foto's, maar weet niet hoe ik moet posten.


JL: misschien kunnen we de Tremo shoot-out combineren met foto sessie van de interne delen van jouw Reverb unit, ik ben ook wel benieuwd eerlijk gezegd

Idem

PeeVee
30 mei 2005, 10:43
Zou ik niet doen, die dingen gaan problemen geven. Ik ben er echt niet blij mee geweest; echt heel veel ruis en geen mooie reverb.
Je kunt natuurlijk overwegen om de printen d'ruit te knippen en een component boardje erin en opnieuw bedraden... Dan zal het niet onder doen voor een andere "clone" denk ik.

Mr.Jay
30 mei 2005, 10:51
Daar hebben we het al eens eerder over gehad. Ik heb wel wat foto's, maar weet niet hoe ik moet posten.

is niet helemaal simpel maar staat ergensw beschreven hier in de gebruiksaanwijzing van het forum.

De R.I.REVERB is wél te verbeteren hoor.

JaY

Mr.Jay
30 mei 2005, 10:52
Zou ik niet doen, die dingen gaan problemen geven. Ik ben er echt niet blij mee geweest; echt heel veel ruis en geen mooie reverb.
Je kunt natuurlijk overwegen om de printen d'ruit te knippen en een component boardje erin en opnieuw bedraden... Dan zal het niet onder doen voor een andere "clone" denk ik.

Plus minimaal ander veertype, plus betere buizen erbij tellen.

JaY

PeeVee
30 mei 2005, 14:40
Hier zijn de foto's van LucLuc's reverb tankie... Gemaakt met een telefoon nota bene (ja die gaat met z'n tijd mee hoor)... Komt van The AmpMan uit Leiden...

Overview:
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb1.jpg

Component boardje
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb2.jpg

Powertrafo
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb3.jpg

Faceplate
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/reverb4.jpg

Heeft Sash niet zo'n soort Bassman?! Is een beetje een allegaartje zo te zien maargoed, als het werkt dan werkt het... Ik zie twee redelijk nieuwe (ronde) polyester caps (die ik zelf ook gebruik trouwens), een vierkantige Philips polyester (op de pot), een Philips "mustard"... Ik herken vrij veel onderdelen van diverse radiobeurzen, is "The Ampman" in Leiden ook radioamateur?

Lucluc
30 mei 2005, 15:03
Hier zijn de foto's van LucLuc's reverb tankie... Gemaakt met een telefoon nota bene (ja die gaat met z'n tijd mee hoor)

Samsung blackface reissue :D

Ben er trouwens achter gekomen dat de resolutie nog beter kan en dat er ook een flits opzit. Hoe ik moet bellen, daar moet ik nog achter zien te komen.:roll:

Pleun, bedankt voor het posten van de foto's!!!

Lucluc
30 mei 2005, 15:08
Buisjes zijn:

- Hytron 6K6GT, made in USA
- AEG ECC-81 (Duitsland?)
- Philips ECC-83

Hoe kan ik zien wat voor een type de Accutronics is? Kun je dat zien aan het typenummer of serienummer?

SteavisSmokin
30 mei 2005, 16:05
Steven, ik heb net een WeberVST Revibe 5H15 gebouwd,
Hey pleun, h eb de weber site even gechecked en het idee is wel gaaf. Alleen als ze niet echt betrouwbaar zijn.... :-? En daarnaast hoeft van mij die tremelo niet echt dus ik hou het het liefst op een reverb unit. :D


Er is op dit moment een 5G15 onderweg en eentje "in the oven" (komt met white tolex, custom order),
Laat hem niet te lang in de oven zitten want dan wordt ie dus wel zwart..:-D
anyways, zo te horen aan die weber kits zal ik toch wel weer een hoop vervangen (betere caps/CC weerstanden, buizen...hoe zijn de trafos?). Dus misschien dat een hoffman dan een betere keus zou zijn? kan alleen nergens info vinden over hun reverb unit kits, of heb ik met mijn neus gekeken?


Fender heeft goed gedaan de 1e originele versie opnieuw uit te brengen, alleen kan ie veel beter klinken.
John, heb jij ervaring in hoeverre je een RI beter kan laten klinken? Maar zal de moeite wel niet waard zijn dekn ik...dan kan ik net zo goed een goede kit kopen en die in elkaar bouwen want mij kennende zal ik niet tevreden zijn met een RI unit.


Succes met zoeken.
thanks...eerst dekn ik maar es die twin verkopen want heb wel centen nodig dan. :roll:


Zet je die dan net zo snel in elkaar dan jouw 5E3 ??
Hahahaha....OOPS! effe vergeten...hahaha.


Zit er in die 5E3 nu een grote 15" baffel, paartje 6L6 met groter uitgangstrafo ofzo?
Uitgangstrafo is nog hetzelfde maar die was wel geschikt ook voor 6L6en hefet AJ mij toen verteld. heb idd een baffle gemaakt voor 15", had nog een 15" JBL liggen, en dat klinkt toch best lekker. Misschien nog es een keer een Weber alnico d'r in ofzo maar dit voldoet voorlopig prima.


Voor het geval je toch een reissue zou willen:
Hey mischa, thanks voor de tip, mezelf kennende weet ik echter al dat ik met een RI niet tevreden ben dus ik denk dat ik meer heb aan een goede kit of een echte oude originele. Wat voor een heb jij eigenlijk? een originele vermoed ik?


Hier zijn de foto's van LucLuc's reverb tankie... Gemaakt met een telefoon nota bene
ohh.....de fotos zijn gemaakt met een telefoon....ik dacht dat de reverbtank was gemaakt van een oude telefoon, ik begreep d'r al niks van!! haha. Ziet er wel tof uit die reverb unit, Luc, hoe klinkt ie? (ook in vergelijking met een reissue?)

garoeten!
Steven

Lucluc
30 mei 2005, 16:21
Luc, hoe klinkt ie? (ook in vergelijking met een reissue?)

Ik heb een reissue gehad en die klonk heel matig. Ik hoor dat sommigen meer geluk hebben, dus er zal wel verschil in zitten. Met volume van de Bandmaster op 3 klonk er meer ruis dan gitaarsignaal. Afijn, ik heb ze goed naast elkaar kunnen testen en dat zorgde voor een advertentie van 'te koop aangeboden reissue reverb moet zo snel mogelijk weg wegens ruimtegebrek'.

Tja en hoe die ampman klinkt, voor mij prima. Ik zou hem graag eens naast die van Jay willen horen, of wat Peevee in elkaar knutselt. Daar zal het vast nog eens van komen.

Als je hem eens wilt horen, dan ben je altijd welkom.

Robbert
30 mei 2005, 16:38
@Steven: ik heb die (100 Watt) Weber Mass en dat ding ziet er van binnen gewoon erg netjes uit, dus ik hoop dat dat voor al zijn producten geldt :D

Ook al klinkt die Ampman reverb goed, het ziet er wat doe-het-zelver achtig uit; die verschillende componenten en niet echt strakke bedrading .. :)

Lucluc
30 mei 2005, 16:47
Ook al klinkt die Ampman reverb goed, het ziet er wat doe-het-zelver achtig uit; die verschillende componenten en niet echt strakke bedrading .. :)

Echt? Ik vind het er netjes uitzien. Is ook betrouwbaar. Heb hem nu bijna twee jaar en die gaat echt overal mee naar toe. Ben ook niet te beroerd om er af en toe flink tegenaan te schoppen 8-)

Mr.Jay
30 mei 2005, 20:57
Ik heb een reissue gehad en die klonk heel matig. Ik hoor dat sommigen meer geluk hebben, dus er zal wel verschil in zitten. Met volume van de Bandmaster op 3 klonk er meer ruis dan gitaarsignaal

Misschien was ie niet 100% in orde ?
Van ruis e.d. heb ik geen last gehad met de R.I.'s die ik hier heb gehad.


Tja en hoe die ampman klinkt, voor mij prima. Ik zou hem graag eens naast die van Jay willen horen, of wat Peevee in elkaar knutselt. Daar zal het vast nog eens van komen.

Kunnen we zéker nog es doen. Al denk ik wel dat jij een ander geluid van een Reverb verwacht dan ik. Maar het zou er beiden ingedraaid moeten kunnen worden.
Check nog even het Accutronicsnr. > begint met een 4 of 9 waarschijnlijk

JaY

Lucluc
30 mei 2005, 21:22
4AB3C1B

Mr.Jay
30 mei 2005, 21:27
4AB3C1B
Stock Fender dus, 2 veren en LONG delay, maar wél om op de bodem te leggen , niet voor op te hangen ! Hangt in eenzelfde veertjesconstructie dan de Fender ?
zo'n zelfde veer zit ook in de R.I.
Leg em es voor de gein vast op de bodem en luister of ie anders/beter klinkt

JaY

EdJ
30 mei 2005, 22:10
Bedankt!
Heeft iemand een idee waar ik een beetje voordelig aan een choke kan komen?
Groeten,Ed

Lucluc
30 mei 2005, 22:42
Stock Fender dus, 2 veren en LONG delay, maar wél om op de bodem te leggen , niet voor op te hangen ! Hangt in eenzelfde veertjesconstructie dan de Fender ?

Die verenbak heeft inderdaad twee veren. Die hanger weer aan in totaal vier kleine veertjes. Het geheel, de hele bak dus, zit vastgeschroefd op de beffel. Niet zoals bij een reissue, want die kun je nog vastzetten voor tijdens transport.


Leg em es voor de gein vast op de bodem en luister of ie anders/beter klinkt

Ik hoor echt geen verschil, heb het nu een halfuur geprobeerd. Dat zou kunnen omdat de bak stevig is vastgeschroefd. Er zitten wel kleine (harde)rubbertjes tussen de verenbak en de schroefjes waarmee ie vast zit.


om op de bodem te leggen , niet voor op te hangen

Zijn daar speciale verenbakken voor?

Mr.Jay
30 mei 2005, 23:05
Die verenbak heeft inderdaad twee veren. Die hanger weer aan in totaal vier kleine veertjes. Het geheel, de hele bak dus, zit vastgeschroefd op de beffel. Niet zoals bij een reissue, want die kun je nog vastzetten voor tijdens transport.

O..dus de verenbak ( dáár gaat het om ) zit vastgeschroefd op de voorkant. Oké, is anders dan Fender, naar mijn smaak beter ook > bij de Fenders is ie geheel vrij hangend dus > mijn ervaring is dat juist zó de sound het meest ploinky is. Als je daarvan houdt prima.


Ik hoor echt geen verschil, heb het nu een halfuur geprobeerd. Dat zou kunnen omdat de bak stevig is vastgeschroefd. Er zitten wel kleine (harde)rubbertjes tussen de verenbak en de schroefjes waarmee ie vast zit.

klopt, hij zat vast. Heb bij de R.I.'s dus wél een beter geluid gekregen door ze op de bodem te verankeren. Die kleine rubbertjes moet je laten zitten, vangt wat 1e schokken op. Heb je geen problemen op het podium met schokken trouwens ?
Dat is nl. de reden waarom ik em zelf op de bodem heb verankerd.


Zijn daar speciale verenbakken voor?

Het heeft met de spoeltjes en het doorhangen te maken vlg. mij dat er div. typen veren zijn voor div. ophangingen ( in een Supersix o.a. hangt de veer verticaal, niet horizontaal > óók dat is dus weer een ander type.
Jij hebt het type voor liggend gebruik, als ie ouwer wordt gaat ie doorhangen, maakt ie dan liggend wellicht minder lawaai.

JaY

SteavisSmokin
30 mei 2005, 23:55
iemand overigens weleens zo'n holy grail pedaal van electro harmonix geprobeerd? Heb gehoord dat die dingen ook erg goed schijnen te zijn..misschien is dat wel wat als tijdelijke oplossing maar wil uiteindelijk toch wel graag 'the real deal', haha.

Mischa den Haring
31 mei 2005, 01:54
Hey mischa, thanks voor de tip, mezelf kennende weet ik echter al dat ik met een RI niet tevreden ben dus ik denk dat ik meer heb aan een goede kit of een echte oude originele. Wat voor een heb jij eigenlijk? een originele vermoed ik?
[/quote]

Hey Steven,

Ik heb inderdaad een originele RI van 10 jaar geleden. Heb hem laten servicen door van Weelden toen hij er ooit opeens mee op hield (sommige stukken nieuwe bedrading en wat nieuwe onderdelen en buizen), maar hij klinkt wel aardig, niet super. Tot voor kort gebruikte ik hem niet veel omdat ik de Reverb die in mijn Super Reverb zit altijd gebruikte die ik eigenlijk zelfs beter vind klinken. Maar sinds een week heb ik een oude bassman uit 1960 8-) dus ik moet hem weer uit de kast gaan trekken. Als ik zo alle verhalen lees, begin ik wel te verlangen naar een custom made met vibro...hmm... :-?

Mischa den Haring
31 mei 2005, 01:59
iemand overigens weleens zo'n holy grail pedaal van electro harmonix geprobeerd? Heb gehoord dat die dingen ook erg goed schijnen te zijn..misschien is dat wel wat als tijdelijke oplossing maar wil uiteindelijk toch wel graag 'the real deal', haha.

Ja die klinken inderdaad niet verkeerd en handig mee te nemen, alleen kunnen ze niet tippen aan een echte veer. Veel minder dynamiek en weinig karakter...

Mr.Jay
31 mei 2005, 11:08
Ik heb inderdaad een originele RI van 10 jaar geleden.

een "originele" R.I. ???????? die ken ik niet :-D


maar hij klinkt wel aardig, niet super. Tot voor kort gebruikte ik hem niet veel omdat ik de Reverb die in mijn Super Reverb zit altijd gebruikte die ik eigenlijk zelfs beter vind klinken. Maar sinds een week heb ik een oude bassman uit 1960 8-) dus ik moet hem weer uit de kast gaan trekken. Als ik zo alle verhalen lees, begin ik wel te verlangen naar een custom made met vibro...hmm... :-?

Aardig genoeg om elk pedaal te overtreffen Steven ! als "tijdelijk" oplossing zou je heel goed die bak die Mischa hierboven ergens aanbiedt kunnen nemen, prima prijs.
Mischa : die Vibrato in de WeberReverb is geen tremolo en geen echte vibrato heb ik begrepen, zit er ergens tussenin.

JaY

PeeVee
31 mei 2005, 13:29
Mischa : die Vibrato in de WeberReverb is geen tremolo en geen echte vibrato heb ik begrepen, zit er ergens tussenin.

Het is het circuit dat werd toegepast in de "grotere" brownface versterkers van '60/'61. Fender noemde het "harmonic vibrato" maar het is feitenlijk een complexe tremolo. Ik meen het te herkennen in sommige Tony Joe White opnames, misschien speelde hij wel op een brownface amp. Ook het introotje van "Twin Peaks" heeft zoiets... Ik vind het typisch passen bij beetje broeierig / beladen sfeertje. Qua terminologie denk ik dat Leo wat te lang boven z'n rokende soldeerbout heeft gehangen want de wiebelpook op de Stratocaster noemde ie juist weer tremolo, nouja.. laat gaan...

1 buishelftje (triode) is in principe voldoende om een oscilatortje te maken waar je bias van een buisje mee zou kunnen variëren, het "harmonic vibrato" circuit gebruikt maar liefst twee hele buizen (4 triodes). Wordt ook wat gestoeid met filtering en fase, ik heb het circuit nog niet helemaal door.

Jay heeft wel een beetje gelijk, maar "ergens tussenin" vind ik toch niet gepast. Ik heb een brownface Pro uit 1960 met dat effect en nu dus ook een Revibe en het is niet iets dat je uit een stompbox kunt halen. Het is misschien niet wereldschokkend en wellicht zelfs wel "subtiel" te noemen maar desondanks is het zondermeer een mooi en op zichzelf staand effect; geen gewone tremolo en ook geen vibrato. Het heeft wat weg van bias tremolo (niet alleen hard-zacht maar hard&warm-zacht&koud) maar dan nog wat intenser. De intensiteit lijkt beetje tegen te vallen (zelfs met intensity op 10), maar als je het effect echt gaat gebruik dan merk je er toch subtieler mee om moet gaan dan het zich in eerste instantie aan laat horen, ook weer apart.

Hier is een link naar een soundclip van Jeff Gehring, de ontwerper van de unit... http://home.everestkc.net/jgehring/Revibe.mp3.

Pretty cool duh?! 8-)

Mijn Revibe is er alweer mee gestopt maar geen echte "meltdown" ofzo... zal wel een stom (aarde?) draadje los zijn ofzo... Kan niet veel zijn... Was qua tremolo nog niet helemaal toppie, heb inmiddels contact met Jeff Gehring die mij heeft aangeboden om samen virtueel te gaan troubleshooten... lang leve internet!

Lucluc
31 mei 2005, 13:30
Heb je geen problemen op het podium met schokken trouwens ?

Nee, tot nu toe geen problemen mee gehad. Meestal zet ik het topje op de grond, reverb erbovenop en de box schuin omhoog gericht.


iemand overigens weleens zo'n holy grail pedaal van electro harmonix geprobeerd?

Ja, erg muf geluid. Leuk dat een pedaal true bypass is (de nieuwste), maar als je dan het pedaal aanzet en je geluid wordt meteen muf, dan is er toch iets mis. Volgens mij hadden ze dat ding beter Big Muff kunnen noemen. :roll:

Waar je ook ver vandaan moet blijven is de Little Lanilei reverb. Zelfde probleem van true bypass en een verschikkelijk dof geluid met het effect aan.

Lucluc
31 mei 2005, 13:35
Ook het introotje van "Twin Peaks" heeft zoiets...

Dat vind ik echt HET Twin Reverb geluid.

Mr.Jay
31 mei 2005, 13:45
[quote="PeeVee"][Hier is een link naar een soundclip van Jeff Gehring, de ontwerper van de unit... Pretty cool duh?! 8-)

Yep mooi. Is toch wel duidelijk tremolo, maar heel soft.
Ik heb nog een oud tremolo Hoffnerpedaaltje gehad wat hier dicht bij in de buurt kwam, alleen niet zo snel.

JaY

Mr.Jay
31 mei 2005, 13:48
Nee, tot nu toe geen problemen mee gehad. Meestal zet ik het topje op de grond, reverb erbovenop en de box schuin omhoog gericht.

Prima, komt vooral omdat die bak zit vastgeschroefd. De zwevende ophanging van Fender is zéér schokgevoelig. Er weer mensen ( jij ook dacht ik ? ) die er wel es bewust tegenaanschoppen voro het effect.
Ik heb gitaristen dat zelfs zien doen met de (reverb-)amp om hetzelfde effect.... :)

JaY

PeeVee
31 mei 2005, 13:53
Dat vind ik echt HET Twin Reverb geluid.

Met JBL's 8-)

Lucluc
31 mei 2005, 13:59
...bewust tegenaanschoppen voro het effect.
Ik heb gitaristen dat zelfs zien doen met de (reverb-)amp om hetzelfde effect.... :)

Ja, ik heb laatst Phantom Four gezien met de voormalige leadgitarist van de Treble Spankers en die trapte z'n Twin Reverb zowat in elkaar. Gewoon een karatetrap met z'n cowboyboots. Volgens mij zet ie dat ding sowieso op 10, wat een heftige sound heeft die gast. Ook een erg goede gitarist, maar wel een beetje flauwe muziek. :-(

Mischa den Haring
1 juni 2005, 03:48
Ik heb inderdaad een originele RI van 10 jaar geleden.

een "originele" R.I. ???????? die ken ik niet :-D
JaY

:-D Lol, 't was laat gisternacht...

@Peevee: wow, die Revibe klinkt echt geweldig. Doet me een beetje aan een Magnatone denken, maar dan iets smoother. Naast je omschrijving over warm-koud klinkt het alsof er ook iets met de pitch van de toon gebeurt. Echt prachtig.

@LucLuc: Ja, dat is Phantom Frankie ik vind hem ook te gek. Hij laat inderdaad z'n veren te pas en te onpas splashen...heel cool! Ik gebruik het effect bij 1 nummer vaak (als ik met de unit speel); bij het begin een hotrod-rockabilly-achtig-nummer. Maar het jammere is dat ik op niet helemaal stabiele podia inderdaad vaker last van het splashen heb dan voordeel. Ophangen of op een los kratje/flightcase achter het podium neerzetten is dan vaak de enige oplossing.

en dan aansluitend terug naar:
@Jay: Ik neem aan dat aan dat je met een Fender RI niets kan doen aan die kletterende veren zeker? Behalve waarschijnlijk door er een andere veer in te plaatsen vrees ik.

Mr.Jay
1 juni 2005, 07:34
Ik neem aan dat aan dat je met een Fender RI niets kan doen aan die kletterende veren zeker? Behalve waarschijnlijk door er een andere veer in te plaatsen vrees ik.

Haal er uit en monteren/vastschroeven op de bodem ( want het is zón type veer ook.
Alvorens definitief luisteren of het je bevalt.
Maar het spashen is zo wat minder en zéker korter ALS het al gebeurt.
Het komt door die ophanging in 4 extra veertjes.
Gerald Weber schrijft er ook wat over in zijn boek > veertje of in rubber ringen of vlak op de grond. Hij gaf ook de voorkeur aan het laatste.
Die mod is vooledig gratis ! Beste klinkt nog steeds een 3veren bak LONG delay vind ik. Ze zijn warmer en helemaal niet ploinkig/blikkerig.
Als je een goeie nieuwe kunt vinden, zéér de moeite waard.
O ja, en prop ermeteen dan N.O.S. AX/AT/6K6 in.
En er zit ergens één 250pf ceramisch cappie op dat board > vervang die door een 390 of 500 pf Silvermica > je hebt een heel andere Unit hierna.

JaY

Mischa den Haring
1 juni 2005, 12:40
Wow, dank je Jay, dat zijn gouden tips, met name die over dat aan de bodem vastschroeven (ik las al zoiets in je vorige posts maar wist niet of dat voor een RI ook op zou gaan). Ga het snel proberen. Die tip over die die cap en tubes klinkt ook zeker het proberen waard. Maar weer even langs Al :lol: Tof Jay, thanks!

Lucluc
1 juni 2005, 12:58
Wow, dank je Jay, dat zijn gouden tips, met name die over dat aan de bodem vastschroeven (ik las al zoiets in je vorige posts maar wist niet of dat voor een RI ook op zou gaan). Ga het snel proberen. Die tip over die die cap en tubes klinkt ook zeker het proberen waard. Maar weer even langs Al :lol: Tof Jay, thanks!

Probeer eerst even of je het verschil hoort tussen de reverb normaal neer te zetten of te leggen (met de verenbak aan de onderkant). Dan hoef je nog niet alles uit elkaar te schroeven.

Mischa den Haring
2 juni 2005, 01:25
Ook een goeie tip Lucluc! Ga het zeker proberen. Ik neem alleen aan dat stel dat het beter klinkt en ik de galmveer aan de bodem ga vastmaken dat de "rem" om de veren vast te zetten voor transport dan niet meer functioneert. Is dat niet link bij het vervoeren van het ding?

Bedankt!

Dirtypool
2 juni 2005, 01:42
De Holy Grail zag ik Snowy White op spelen en klonk prima, Peter Green-achtig.

Heeft iemand al eens de unit van Marble geprobeerd?
Kan AJ niet een bouwpakketje samenstellen voor wenig :D ..ik wil nl ook nog steeds iets dergelijks.

Grtz Richard

Mr.Jay
2 juni 2005, 10:17
Ook een goeie tip Lucluc! Ga het zeker proberen. Ik neem alleen aan dat stel dat het beter klinkt en ik de galmveer aan de bodem ga vastmaken dat de "rem" om de veren vast te zetten voor transport dan niet meer functioneert. Is dat niet link bij het vervoeren van het ding?
Bedankt!

Heb je ook zo'n rem in je SUperReverb dan ? :wink:

JaY

Mr.Jay
2 juni 2005, 10:19
De Holy Grail zag ik Snowy White op spelen en klonk prima, Peter Green-achtig.

Heeft iemand al eens de unit van Marble geprobeerd?
Kan AJ niet een bouwpakketje samenstellen voor wenig :D ..ik wil nl ook nog steeds iets dergelijks.
Grtz Richard

Lekker weer op zijn HOllands !!!
voor weinig en ook nog goed klinken zeker ???????
terwijl je voor 350 -450 een occ. Fender R.I.

JaY

Dirtypool
2 juni 2005, 13:28
Nou, niet zozeer op zn Hollands maar meer op zn 'vader van 2 kinderen die gaan studeren en waar ik pp ff 995€€ aan IBG mag gaan doneren, naast de gebruikelijke schoolkosten om's :(

Die unit van FNS, is dat nix dan? Ik ga ervan uit dat je er ooit een geprobeerd hebt, JaY :wink:

GrtzRichard

nicoverduin
2 juni 2005, 13:31
Nou, niet zozeer op zn Hollands maar meer op zn 'vader van 2 kinderen die gaan studeren en waar ik pp ff 995€€ aan IBG mag gaan doneren, naast de gebruikelijke schoolkosten om's :(

Die unit van FNS, is dat nix dan? Ik ga ervan uit dat je er ooit een geprobeerd hebt, JaY :wink:

GrtzRichard
Niet zeuren...... :-D :-D :-D had je maar niet ..... :-D :-D :-D En troost je, daarna wordt het nog veel erger. Ga je met die 995 euri PK niet redden.... :-D :-D :-D

Dirtypool
2 juni 2005, 13:38
en wat izj did? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=64429&item=7326413130&rd=1

Dirtypool
2 juni 2005, 13:41
en dit http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=64429&item=7326038580&rd=1

Mr.Jay
2 juni 2005, 14:03
Nou, niet zozeer op zn Hollands maar meer op zn 'vader van 2 kinderen die gaan studeren en waar ik pp ff 995€€ aan IBG mag gaan doneren, naast de gebruikelijke schoolkosten om's :(

Die unit van FNS, is dat nix dan? Ik ga ervan uit dat je er ooit een geprobeerd hebt, JaY :wink:

GrtzRichard

sound kost geld.

JaY

Dirtypool
2 juni 2005, 14:04
En hoe sluit je in godsnaam zoiets aan??? :o
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7327131213&fromMakeTrack=true

Nico, ik droeg latex, zij was aan de pil maar in mijn enthousiasme en natuurlijk de kwalitatief hoogwaardige bestanddelen van mijn... :-D

Dirtypool
2 juni 2005, 14:15
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=621&item=7327255912&rd=1

cool devise en niet echt veel geld... :roll: