PDA

View Full Version : Y-box en vraagjes



armageddon
29 mei 2005, 14:41
Ik wil binnekort toch eigenlijk een keer een eigen pedaaltje maken en het liefst wil ik een simpele Y-box. Met dit pedaal moet het mogelijk zijn het signaal te splitsen (met behoud van volume) en ik heb hier een schema gevonden: http://www.geofex.com/FX_images/splitter.gif

Ik heb dus een paar vraagjes daarover:
1. Zie ik nou goed dat het een stereo-jack als input is? Waarom is dat? Om te voorkomen dat de batterijen leeglopen als er niks verbonden is?
2. Wat is die Mouser 42TM018?
3. Is die driehoek een opamp? Zo ja, wat voor één moet ik er dan kopen?
4. Die waarschuwing onder. Do not connect to metal box. Bedoelen ze dat ik dan geen metalen chassis mag gebruiken? Of misschien de jack-ingangen moet insuleren van het metalen chassis dat ik heb.
5. Wat moet er gebeuren met die zwarte driehoekjes waar -9 en +9Vdc staat?
6. Wat is de normale benaming voor perfboard in het nederlands? :) Op Conrad kon ik geen goede dingen vinden.

Hartelijk dank :roll: ..ben nog niet echt zo into elektronica, alhoewel de EMG's in mijn gitaar in 1x goed gegaan zijn :razz:

Geronimo
29 mei 2005, 16:44
Ik wil binnekort toch eigenlijk een keer een eigen pedaaltje maken en het liefst wil ik een simpele Y-box. Met dit pedaal moet het mogelijk zijn het signaal te splitsen (met behoud van volume) en ik heb hier een schema gevonden: http://www.geofex.com/FX_images/splitter.gif

Ik heb dus een paar vraagjes daarover:
1. Zie ik nou goed dat het een stereo-jack als input is? Waarom is dat? Om te voorkomen dat de batterijen leeglopen als er niks verbonden is?
2. Wat is die Mouser 42TM018?
3. Is die driehoek een opamp? Zo ja, wat voor één moet ik er dan kopen?
4. Die waarschuwing onder. Do not connect to metal box. Bedoelen ze dat ik dan geen metalen chassis mag gebruiken? Of misschien de jack-ingangen moet insuleren van het metalen chassis dat ik heb.
5. Wat moet er gebeuren met die zwarte driehoekjes waar -9 en +9Vdc staat?
6. Wat is de normale benaming voor perfboard in het nederlands? :) Op Conrad kon ik geen goede dingen vinden.

Hartelijk dank :roll: ..ben nog niet echt zo into elektronica, alhoewel de EMG's in mijn gitaar in 1x goed gegaan zijn :razz:

1) Dat is idd een stereojack en die fungeert gelijk als een schakelaar. Als er geen snoer is aangesloten is idd de batterij losgekoppeld.
2) Die 42TM018 is een scheidingstransformatortje om je signaal galvanisch los te koppelen. Die kan je ook vast bij de Conrad krijgen ofzo.
3)Idd een opampie, er staat niet bij welke, maar je kan er een TL071 gebruiken of een 741 o.i.d.
4) idd geisoleerde jacks gebruiken, anders krijg je een aardlus tussen je twee amps.
5)Dat is de voeding die moet aan de + en -9 bij het opampie.
6)Zoek naar Eurokaart e.d. bij Conrad. Van die probeerprint.

Succes!

Geronimo
29 mei 2005, 17:04
Hmm, zo'n trafootje hebben ze niet bij conrad. Je moet zoeken naar een 1:1 trafootje van 10k. Het is wel een belangrijk onderdeel dus zoek wel een goede.
Check dit: http://www.mouser.com/index.cfm?&handler=data.listcategory&D=*42TM018*&terms=42TM018&Ntt=*42TM018*&Dk=1&Ns=SField&N=0&crc=true

armageddon
29 mei 2005, 17:38
Hartstikke bedankt :) Dan ga ik binnenkort maar eens wat dingen inkopen en beginnen te klussen.
Het opnemen van 2 amps tegelijk schijnt wel leuke effecten te geven. Ik ben vooral benieuwd naar cleans en scheur samen.

armageddon
1 juni 2005, 09:50
Even een kickje:
http://www.geofex.com/FX_images/oaspltr.gif

Ik ga nu bovenstaand schema gebruiken, omdat die niet die rare Mouser galvanische scheidingstransformator heeft, alleen staat er niet aangegeven welke transistoren ik moet hebben (linksonder).
Weet iemand misschien welke dat moeten zijn? Het zijn 2 PNP's en 1 NPN, maar de waardes staan er niet bij :???:

Geronimo
1 juni 2005, 12:39
Hmm, volgens mij kan je daar die dingen in je vorige schema wel voor gebruiken, of anders de europese equivalenten daarvan.

Zonder die transformatortjes loop je wel kans op aardproblemen he, dus dan weet je dat.

Kan je niet gewoon ff vragen bij de onderdelenzaak op de hoek naar een 10k : 10k audiotrafootje?

Geronimo
1 juni 2005, 12:42
2N3904 = BC547
2N3906 = BC557

armageddon
1 juni 2005, 17:35
Nja, op de site staat "mild-hum to humfree", dus ik denk dat deze wel werkt. Voordeel van deze is:
- Leds
- Schakelbaar

Trouwens, bij de batterijen zie je bij +9V de schakeling voor de led's, maar is die nu parallel aan de +9V vertakking? Want het ziet er een beetje onhandig uit daar (overlapping van de tekst).

Geronimo
1 juni 2005, 20:12
Nja, op de site staat "mild-hum to humfree", dus ik denk dat deze wel werkt. Voordeel van deze is:
- Leds
- Schakelbaar

Trouwens, bij de batterijen zie je bij +9V de schakeling voor de led's, maar is die nu parallel aan de +9V vertakking? Want het ziet er een beetje onhandig uit daar (overlapping van de tekst).

Ja das wel waar, je hebt wel meer mogelijkheden idd.

Ja die leds zitten daar met de voorschakelweerstandjes (om de stroom te beperken anders gaan de leds kapot) aan de 9 volt. Via de schakelaartjes bij de punten "a" en "b" schakel je ze aan massa en dan gaan ze branden.