PDA

View Full Version : Mxr Blue Box



robert-gitarist
28 mei 2005, 23:34
Mensen ik heb een vraagje,
Ik was aan het kijken op de site van Mxr en had het geluids bestandje afgeluisterd van de Mxr Blue Box.
Deze kost in Duitsland rond de 70 euro.Niet te te duur dus.
Lijkt mij wel een grappig effect om er bij te hebben voor nummers als van Korn bijvoorbeeld.

Nu de vraag,heeft iemand ervaring met de Blue Box?
Zoals die klinken op een buizenbak bijvoorbeeld,hoe het klinkt op hoger volume(kan dat niet echt uitproberen in een muziekzaak).
Misschien onzinnige vragen hoor maar wil wel weten wat ik koop,dat ik niet wéér zo iets heb van na een tijdje weer weg doen ofzo.

Vast bedankt :wink:

Koekje
29 mei 2005, 11:39
Heb al tijdje en blue box, leuk effectje ...
klinkt goed op mijn buizenbak ... zowel op de fender als de vox,
je kan er ook een nogal synth-achitge sound uit halen ...
kortom, leuk speelgoedje

jaywalker
29 mei 2005, 11:41
wat doet het eigenlijk?

robert-gitarist
29 mei 2005, 11:48
Heb al tijdje en blue box, leuk effectje ...
klinkt goed op mijn buizenbak ... zowel op de fender als de vox,
je kan er ook een nogal synth-achitge sound uit halen ...
kortom, leuk speelgoedje

Kijk daar heb ik wat aan.
Dat het Synth achtige sound heeft weet ik :)
Maar hoe het op een buizentop enzo klinkt etc.wou ik even weten.

Ga binnekort na Musik Productive weer dus ja wou dat pedaal dan meteen mee nemen.

jaywalker:

Het is een distortion/overdrive met 2 octaven om laag.
Soort gitaar synthersizer dus.
Het effect hoor je in nummers van bijvoorbeeld Korn.
:)

jaywalker
29 mei 2005, 12:09
ow ok bedankt,....das niks voor mij :D

robert-gitarist
29 mei 2005, 12:32
Ah het is wel grappig effect voor bij zaken en solo's daarom wil ik hem ook halen.
Meer een hebbe dingetje :P ;)

Dirk_Hendrik
29 mei 2005, 14:05
Soort gitaar synthersizer dus.


Bull. Een octaver dus. Een gitaarsynth doet nogal wat meer dan een octaafje (of 2, da's hetzelfde grapje nog een keer doen) toevoegen.

robert-gitarist
29 mei 2005, 14:37
Ja octaver is het inderdaad sorry.
Ik wist echt ff niet waarmee ik het moest vergelijken,had ff niet aan een octaver gedacht :oops: :oops: :oops:

phx
29 mei 2005, 14:56
Gitaristen van korn gebruiken dit effect ook in differse nummers... weet nog niet welke.... maar het schijnt... :P

robert-gitarist
29 mei 2005, 15:02
Dat zei ik al :P :P :P
Maar goed of hun de Blue Box hebben of iets anders?geen idee..de Blue Box komt wel in de richting

Lucky
29 mei 2005, 15:22
Dat zei ik al :P :P :P
Maar goed of hun de Blue Box hebben of iets anders?geen idee..de Blue Box komt wel in de richting

zegt iemand, die het effect eigenlijk nog niet heeft gehoord.....

Lucluc
29 mei 2005, 15:24
Soort gitaar synthersizer dus.


Bull. Een octaver dus. Een gitaarsynth doet nogal wat meer dan een octaafje (of 2, da's hetzelfde grapje nog een keer doen) toevoegen.

Het is maar net hoe je een gitaarsynth instelt. Ik vind hem wel degelijk een synthesizer achtige klank voortbrengen.

robert-gitarist
29 mei 2005, 15:32
Dat zei ik al :P :P :P
Maar goed of hun de Blue Box hebben of iets anders?geen idee..de Blue Box komt wel in de richting

zegt iemand, die het effect eigenlijk nog niet heeft gehoord.....

Als je me openingspost leest zie dat ik een MP3 GELUIDSFILE geluisterd heb.dan weet ik toch hoe die klinkt en wat het ongeveer voor iets is?!?!
Op de site van MP heb ik ook nog een bestandje beluisterd van het pedaal.

Dirk_Hendrik
29 mei 2005, 15:38
Dat is meer afhankelijk van wat je definieerd als gitaarsynh en wat niet. Ook kun je je afvragen wat je definieert als de klank van een synth......??

Een octaver kan een geluid maken wat doet denken aan de laagfrequente squarewave geluiden die bij een synth worden gebruikt als (1 van de ) basisgolven om mee te gaan synthetiseren. Dat is ook meteen zo'n beetje allen wat een octaver kan.

Een gitaarsynth is, althans in mijn optiek, een apparaat wat geluiden synthetiseert (ofwel, zelfstandig namaakt) op basis van de door de gitaar aangeboden informatie van toonhoogtes maar niet op basis van de door de klank van het instrument .

Ook de EH microsynth beschouw ik dus ok niet als een synthesizer maar als een veredelde octaver, autowah, en wat hij nog meer kan. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een te gek apparaat.

Tenslotte denk ik dat de 70's nu toch wel zo ver achter ons liggen dat je mag stellen dat een beetje normale gitaarsynth niet meer monofoon is.

Lucluc
29 mei 2005, 15:45
Een gitaarsynth is, althans in mijn optiek, een apparaat wat geluiden synthetiseert (ofwel, zelfstandig namaakt) op basis van de door de gitaar aangeboden informatie van toonhoogtes maar niet op basis van de door de klank van het instrument .

Ook de EH microsynth beschouw ik dus ok niet als een synthesizer maar als een veredelde octaver, autowah, en wat hij nog meer kan. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het een te gek apparaat.

Tenslotte denk ik dat de 70's nu toch wel zo ver achter ons liggen dat je mag stellen dat een beetje normale gitaarsynth niet meer monofoon is.

Ik ben het met alle punten met je eens. Zo had ik het nog niet bekeken. Men zegt vaak synthesizer-achtige klank en daar bedoelen ze dan zo'n ouderwets schetengeluid mee.

Als ik de Blue Box met een Micro Synth probeer te vergelijken, dan kun je met de fuzz slide en de sub oct. slide een Blue Box achtig geluid krijgen. Vergelijkbaar met de Micro Synth, die dus eigenlijk niet zo mag heten, omdat die zelf geen tonen genereert.

Is een Zvex Fuzz Factory dan wel een monofone synth?

Dirk_Hendrik
29 mei 2005, 15:47
T'is geen MP3... T'is een waf: :wink:

http://www.jimdunlop.com/products/electronics/mxr/products/sounds/blue_box.wav

Wel leuk.
Leuker is dat het ontwerp op www.tonepad staat. Minder leuk is dat ik niet voor 70 euro aan het knutselen sla. Duurt te lang.

robert-gitarist
29 mei 2005, 17:52
Ja nja WAV filetje dan :D ;) je wist wat ik er mee bedoelde dus ;)
Maar ja inderdaad het staat op Tonepad.
Maar het probleem is,ik ben zelf a-technische wat betreft pedalen zelf maken.
Plus ik kan zelf geen printplaat maken en weet al helemaal niet waar je de behuizing voor kan kopen dus.
En ja dan de uren nog die je maakt+de lak voor de behuizing.
Al met al ben ik goedkoper uit met die 70 á 80 euro dan zelf gaan lopen klooien enzo.

robert-gitarist
29 mei 2005, 17:55
Ah ik zie net dat ie 74,00 euro kost om precies te zijn.
Wil dus die Blue Box nog hebben+Mxr phase 90 en Zw44 Zakk Wylde overdrive :)

MatthijsBlom
27 juli 2005, 23:42
Een Blue Box is een Fuzz met een octaver die 2 octaven lager ligt.

Als het zo is dat de Blue Box de toon die 2 octaven lager ligt genereert met een oscillator, dan is het in feite een synth. De toon wordt gesynthetiseerd.

Als het zo is dat de toon een functie is van de input, gedeeld door 4 (= 2 octaven lager), dan is het geen synthese, maar een bewerking.


Een MXR is monofoon. Dat doet sterk vermoeden dat het hier om een Oscillator gaat. Ik weet ook bijna zeker dat het om een oscillator gaat, want het klink gewoon zo.

Dat het monofoon heeft trouwens niets te maken met het feit of het wel en geen synth is. Is een Minimoog GEEN synth? Die is ook monofoon.....

fullorder
28 juli 2005, 00:47
Ah ik zie net dat ie 74,00 euro kost om precies te zijn.
Wil dus die Blue Box nog hebben+Mxr phase 90 en Zw44 Zakk Wylde overdrive :)

waar kost ie zoveel?

ranvan2000
28 juli 2005, 09:12
Volgens mij bedoelde hij bij Musik Produktiv, daar kost die 74 EUR:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3446005&sid=!18121995&quelle=volltext

Dirk_Hendrik
28 juli 2005, 09:31
Een MXR is monofoon. Dat doet sterk vermoeden dat het hier om een Oscillator gaat. Ik weet ook bijna zeker dat het om een oscillator gaat, want het klink gewoon zo.


Jammer. Geen oscilator maar deling. Signaal wordt afgevlakt tot een blokgolf die door een digitale 2-deler wordt gehaald (en daarna nog een keer voor 2 octaven naar beneden). Dit zijn allemaal vrij éénvoudige elektronica basisschakelingen.

MatthijsBlom
28 juli 2005, 12:41
Kijk aan. Dat had ik helemaal niet verwacht.

Hoe komt het dan eigenlijk dat het ding niet polyfoon bespeeld kan worden?

jpb
28 juli 2005, 13:16
Kijk aan. Dat had ik helemaal niet verwacht.

Hoe komt het dan eigenlijk dat het ding niet polyfoon bespeeld kan worden?
Omdat er geen stabilisator voor de harmonische frequenties op zit.

Dirk_Hendrik
28 juli 2005, 14:30
Kijk aan. Dat had ik helemaal niet verwacht.

Hoe komt het dan eigenlijk dat het ding niet polyfoon bespeeld kan worden?

Geen flauw idee wat een stabilisator voor harmonischen is... :???:

Maar om de vraag te beantwoorden:
Het ingangssignaal wordt tot een blokgolf omgebouwd die wordt gedeeld. Als het ding polyfoon zou zijn zou het ding tegelijk meerdere frequenties moeten delen. da's een vrij pittige taak daar het dan eerst die verschillende frequenties uit elkaar moet trekken.

Jeroenvanhulsteijn
28 juli 2005, 19:03
staat er een te koop op marktplaats.

robert-gitarist
28 juli 2005, 19:56
staat er een te koop op marktplaats.

Ja maar die komt nogal ongeloofwaaridg over...
Staat erbij Mail me je nummer...dus dat vertrouw ik niet...en wat ik 2de hands op marktplaats kwijt ben voor een Blue Box heb ik dr haast een nieuwe voor ;)