PDA

View Full Version : Welke stemmechanieken voor Strat?



Bruce
28 mei 2005, 18:27
Ik wil betere stemmechanieken op mijn strat zetten
(ontstemt te snel)
evt locking tuners
iemand tips?

Ook iemand ervaring met de Roller-nut?

http://www.giveway.nu/overig/kop%20strat.jpg

Snaar'n Bennie
28 mei 2005, 18:30
Schallers of Sperzels. Schallers vind ik persoonlijk fijner in gebruik.

bert k
28 mei 2005, 18:39
Ik heb Sperzels, die aflopen in hoogte. Das mooi, dan hoef je geen stringtree meer te gebruiken.

Sj03rd
28 mei 2005, 19:04
Ik heb schallers gehad en nu Sperzels. De Sperzels vind ik zelf veel degelijker en beter aanvoelen. Ontstemmen doet mn gitaar niet....

Mattia
28 mei 2005, 19:58
Schallers en Sprezels zijn van ongeveer dezelfde kwaliteit, vind ik. Beiden goed, degelijk, doen wat ze moeten doen. Die staggered posts zijn wel leuk, maar niet strikt noodzakelijk als je toch al string trees hebt. Beiden kun je voor rond de 50-60 dollar vinden, online in de VS. Locking tuners zijn zwz geweldig, maar bij een non-locking trem essentieel, vind ik.

Roller nuts vind ik nogal overdreven. Een goede been/bot nut, of een graphite nut als je een beetje meer lubricatie wil, en veel je trem gebruikt, doen 't geweldig.

bert k
28 mei 2005, 21:51
Bij tremologebruik is een grafiet nut idd heel fijn. Maar stringtrees kunnen dan juist weer een hindernis voor de snaren zijn. Daarom heb ik voor staggered gekozen (bedankt, dat was de juiste term :) ) Ik heb nul stemproblemen.

Mischa den Haring
28 mei 2005, 23:05
Weet je zeker dat het de stemmechanieken zijn die je gitaar doen ontstemmen? Vaak kan het ook de brug zijn namelijk. Als je een vaste brug hebt kan het helpen om een of twee extra veren aan je tremelo te hangen als je er al niet 5 op hebt zitten. Veren aanspannen kan ook helpen. Verder kan de oorzaak van snelle ontstemming braampjes zijn die of op de zadels of topkam zitten. Is dat het geval dan zou je inderdaad grafieten zadels en/of topkam kunnen overwegen (grafietpoeder kan soms ook al heel goed werken!).

groovyB3
28 mei 2005, 23:43
Ben het eens met Mischa. Lijkt me sterk dat de mechanieken je gitaar doet ontstemmen, aangezien het goeie mechanieken zijn. Gebruik zelf overal Gotoh's op en dat onstemt ook echt nooit.

Bruce
29 mei 2005, 11:34
Ben het eens met Mischa. Lijkt me sterk dat de mechanieken je gitaar doet ontstemmen, aangezien het goeie mechanieken zijn. Gebruik zelf overal Gotoh's op en dat onstemt ook echt nooit.

hmm oke
bij nadere inspectie denk ik dat een betere topkam
een oplossing kan zijn.
(met snaar opdrukken & tremelogebruik tikt ie (zowiezo bij de B snaar)

Mischa den Haring
29 mei 2005, 11:43
Als je een beetje handig bent zou je kunnen proberen om dmv een heel fijn schuurpapiertje, die je dubbelvouwt, tussen de inkepingen van de topkam twee drie keer zachtjes heen en weer te bewegen. Dit kan soms al voldoende zijn om de braampjes weg te halen. Scheelt het ook nog eens een nieuwe topkam!

Mischa den Haring
29 mei 2005, 11:46
O ja! Niet teveel wegschuren en zeker niet te diep! Anders heb je wel een nieuwe topkam nodig :lol:

Bruce
29 mei 2005, 14:24
Bedankt voor de tip Mischa!
Ga het wel ff proberen.