PDA

View Full Version : Amp distortion anders dan distortion pedalen?



BluesJR
22 augustus 2002, 22:41
Ik vraag me dus af hoe het nou zit met de distortion kanalen van de 'duurdere' high gain buizenamps. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de 5150, Mesa/Boogies, Marshall's enzo. Is dit buizen distortion, of is dit op eenzelfde manier verkregen als bij een pedaaltje wat 'gewoon' ingebouwd is in de versterker en wat over het cleane kanaal gaat?
Ik hoor namelijk bij veel artiesten, zoals bijvoorbeeld Steve Vai, dat ze een pedaal gebruiken voor hun amp en het door het cleane kanaal sturen (bij zijn Legacy amps).
Als de distortion in de versterkerkanalen hetzelfde verkregen is als bij pedalen dan gaat het er toch altijd om bij een versterker dat het cleane kanaal van briljante kwaliteit is, en dat is niet te zeggen van een 5150 of een Legacy (Steve Vai).

BLOK182
23 augustus 2002, 10:41
Buizenversterkers maken altijd gebruik van buizenscheur, ik meen alleen dat de Marshall jcm900 ook nog iets met transistors deed?
Maar je hebt ook buizenversterker die idd clean heel goed klinken maar niet zo mooi scheuren, bijv. Fenders. In dat geval zetten artiesten er een (heel goed) scheurpedaal voor, maar dat klinkt bijna altijd minder goed dan de "echte" buizenscheur.

SchaapOpJeHoofd
23 augustus 2002, 13:53
De distortion die je krijgt van een overstuurde buis is duidelijk anders dan die je krijgt van tranistor scheur. Buizen pedaaltjes even niet meegerekend.
Een transistor kapt de golf horizontaal af als het signaal te sterk wordt (clippen), een buis heeft een meer compressend (wat is dat in het nederlands?) effect, waardoor het geluid veel minder scherp wordt. Kan het beste uitgelegd worden met een tekeningetje, maar je begrijpt me hopelijk wel.
Hoewel scheurpedaaltjes leuk kunnen klinken is het toch nooit "echt" een buizenscheur. Sommige gitaristen gebruiken een (scheur)pedaaltje als boost om het ingangssignaal voor de versterker zo te versterken dat deze al direct gaat oversturen.

AllodoX
23 augustus 2002, 17:47
buizen klinkt ook veel warmer, dat telt ook mee.. :smile:

bovendien vergeet je niet het verschil tussen distortion ( wat de meeste pendalen doen ), en overdrive ( wat de buizen doen ) ??? :wink:

daar zit ook een aanzienlijk verschil in :smile:

jpb
27 augustus 2002, 12:16
>>...Maar je hebt ook buizenversterker die idd clean heel goed klinken maar niet zo mooi scheuren, bijv. Fenders...<<

>>...bovendien vergeet je niet het verschil tussen distortion ( wat de meeste pendalen doen ), en overdrive ( wat de buizen doen ) ???...<<

N.a.v. het bovenstaande:
Wanneer voor- en/of eindbuizen teveel signaal krijgen gaan ze clippen. Bij buizen gaat dat idd geleidelijk en klinkt het warmer, omdat de golf geleidelijk wordt. Nog meer signaal en de overdrive gaat over in distortion, waarbij de vooral boventonen de amp laten zingen. (NB fuzz is kunstmatige modulatie van de klankgolf in een vierkante golf of square wave; daar zul je de versterker altijd mee moeten helpen dmv een pedaal).
Oversturing van de eindtrap vindt men iha het mooist, maar dan moet ķe op '10'. Het zijn niet alleen de eindbuizen maar ook de output transformer (OT) en de speakers die meedoen. Verder heb je bij een buizen gelijkrichter (rectifier) dat hij niet genoeg stroom uit kan verwerken en daardoor compressie optreed die bijdraagt aan een zingende sustain. Ook doet de vervorming van de voorbiuzen dan mee, dus als alles op '10' staat. Er komt dus meer kijken dan alleen eindbuis vervorming.
Pedalen kunnen de versterker dan ook nog naar standje '11' krijgen. Dat kan al met een clean-boost of lichte overdrive, zoals SRV vaak deed.
Met verschillende pre-amp trappen kun je ook een vervorming creeren. Voordeel is dat je bij laag volume (een stevige) vervorming krijgt, en je de klank beter kunt manipuleren met de verschillende trappen.
Het geluid hiervan is feller, scherper, minder aangenaam voor het oor, maar kan goed klinken (Walter Trout; Scofield).
Behalve bij de duurdere versterkers (b.v. Matchless), schijnt het moeilijk te zijn om de met high-gain voortrappen een goed clean geluid te krijgen, en dat goede cleane geluid maakt de eindtrapoversturing weer beter, vanwege de grotere definitie en dynamiek.
Oude Marshalls en Fenders zonder mastervol. zijn daarom zo populair. Het gebrek aan gain bij lager volume wordt dan opgevangen met een pedaal. Het is maar net wat je zelf het mooiste vind; en welke muziek je maakt; voor metal zou ik geen fender nemen; voor blues weer wel......
Jezus, weer zo'n lang verhaal....hoop dat het helpt?

BluesJR
27 augustus 2002, 13:28
Een fantastische uitleg!!!! Hartstikke bedankt.. hier heb ik echt veel van geleerd.
Ik heb laatst wat versterkers getest, waaronder een Rivera Chubster 40 en een Rivera R T55. Deze versterkers vond ik echt heerlijk klinken, alhoewel ze echt heel erg duur waren, namelijk 1200 euro en hoger voor de 55 watt versie. Het cleane kanaal vond ik ook echt heel mooi en echt heeel dynamisch, hetzelfde als ik zo mooi vond bij de Fenders. De gain kanalen (wat de Fenders missen) waren ook echt heel lekker. Ik heb het al eerder omschreven als een Fender op steroide.
Mijn vraag is dus nu of het mogelijk is om een Fender (bijv. HotRod of BluesJR, of welke dan ook) ook zo lekker kan laten gaan. Misschien met de juiste pedalen. Het verschil in prijs is wel echt aanzienlijk!! Zeker omdat ik een Fender makkelijk tweedehands kan aanschaffen voor een nog betere prijs!! En die Rivera's zijn echt nergens tweedehands te vinden.
Maar is dat dus mogelijk bij die Fenders om hem te laten janken en zingen en veel sustain te krijgen? Moet ik dan eventueel een buizen (extra) preamp ervoor gooien, of zou het ook wel lukken met 2 tubescreamers of met een Vintage Rat en een tubescreamer..?

Ik hoop dat je nog een keer reageerd, want je post is echt briljant!

B_FORCE
27 augustus 2002, 14:45
eindtrap oversturen, dacht het niet, das hartsikke link, voor je het weet is het dan boem! weg versterker, vervorming (en aanpassingen van et geluid) gebeurd altijd in de voorversterking. Maar ja, daar staan ook een aantal buizen vaak, dus....., je hebt btw wel buizen pedaaltjes, zijn niet echt goedkoop, maar misschien istwat.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: B_FORCE op 2002-08-27 14:47 ]</font>

Dirk_Hendrik
27 augustus 2002, 14:53
Sorry B-force,

het typische Marshall, Fender Twin of Vox AC30 geluid is voor het grootste gedeelte het werk van clippende eindbuizen. Dat punchy geluid krijg je met geen mogelijkheid uit een voortrap.

jpb
27 augustus 2002, 15:27
B-force, je kunt ook met de beste buizen-overdrive geen goed geluid krijgen uit een slechte versterker. Buizenpedalen zijn niet alleen duur, ze zijn ook meer voor fijnproevers die vaak al goeie spullen hebben. Met een goede versterker zijn er genoeg (ook betaalbare) analoge transistor pedalen te krijgen (zowel clean-overdrive-distortio-fuzz). Digitaal vind ik minder, maar heeft weer veel andere voordelen.
Eindtrap oversturing is niet alles of niets. Er zit nog een overgangsgebied in; mischien dat als je uurenlang op 10 speelt en de ventilatie slecht is kun je problemen krijgen.
Ik ben het eens met DH. Fender heeft de naam een mindere oversturing te hebben ddan b.v. Marshall of Vox. ook hier hanght het heel sterk af van het model. Neil Young speelt al jaren op een fender (tweed) deluxe; de ouwe dan, en joe walsh en clapton (layla) speelden hun solo's soms op fenders, dus het is maar welke fender je neemt.
Voor zover ik op nieuwe fenders heb gespeeld (vibroverb/hotrod/blues jr) vond ik het geluid tegenvallen. Ze schijnen met betere speakers, goede buizen en een afstelling door een goede tech behoorlijk goed te kunnen klinken. Met een tubescreamer en/of rat denk ik dat je dan wel goed zit.
succes!

poeyerke
27 augustus 2002, 16:19
Tegenwoordig wordt bij heel veel versterkers de distortion/overdrive in de voorversterker geregeld (vroeger met de oude Master volume versterkers was dat in de eindtrap). Maar goed dat hele verhaal heb je al kunnen lezen.

Mijn ervaring is dat je (vooral) op een hoog volume het verschil tussen een buizeneindversterker en een transistor/digitale voorversterker en dezelfde buizen eindversterker en een buizenvoorversterker al een stuk minder hoort.
Buizen blijven wel dynamischer.

Een buizenvoorversterker met een transistor eindversterker klinkt niet en zal nooit klinken al een 100% buizenversterker.

De buizeneindtrap is dus het belangrijkste van het geheel.

Dude
27 augustus 2002, 16:35
jongens we kunnen nog lang doorouwehoeren over dit onderwerp, ik kan je 1 simpele uitleg geven, de uitleg die alles verklaart !
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Men draaie de knoppen op 10 en slaan aan het E acoord !

Dirk_Hendrik
27 augustus 2002, 18:02
Amen!
Ik rust mijn zaakje :grin:

AllodoX
28 augustus 2002, 07:21
hmm.. op zich leuk idee.. maar als ik dat doe klappen alle ramen eruit :sad:

( 8x10" bij 350w :razz: )

FragDaddy
28 augustus 2002, 10:18
Amen!
Ik rust mijn zaakje


*proest*

stomas
29 augustus 2002, 20:56
Hee BluesJR, ik had ff een vraagje over die rivera's die je getest hebt: waren het 2x12 combo's of niet? Ik wil namelijk in de toekomst een 2x12 buizencombo kopen en rivera leek me wel wat. Hoeveel kosten ze allebei eigenlijk?

mzzl

sjoerd

BluesJR
30 augustus 2002, 01:09
Ik heb op 2 Rivera modellen gespeeld. Een Chubster 40 (40 watt) met 1 speaker. Volgens mij een 12". En een R T55, een 55 watt met 1x12 ook. De Chubster was dacht ik 1295 euro en de R T55 was 1795 euro. Ik vond dat best veel geld. Ze gingen beiden wel hard, ik kreeg ze absoluut niet verder dan 3 als het mastervolume openstond. Ze waren qua geluid niet heel makkelijk uit elkaar te halen... hadden ook el34 buizen beiden, maar de Chubster werd wat 'vintage' achtig overdriven en eerder dan bij de R T55.
Ik wil alleen ook nog een Screamer 50watt head proberen, of zo'n andere head, ik zou echt willen weten wat die doet....

Dude
30 augustus 2002, 14:52
Op 2002-08-27 16:35, schreef iamyou:
jongens we kunnen nog lang doorouwehoeren over dit onderwerp, ik kan je 1 simpele uitleg geven, de uitleg die alles verklaart !
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Men draaie de knoppen op 10 en slaan aan het E acoord !



ik vind mezelf echt heel erg goed nu !

Ic3gl0vE
30 augustus 2002, 23:41
jezelf quoten... FOUTHEID!