PDA

View Full Version : In D stemmen



Wilhelmus
28 mei 2005, 14:22
Waarschijlijk al we behandeld maar toch. Ik speel deathmetal en ik wil mijn gitaar in D stemmen omdat dat zwaarder ende bruter klinkt. Wat is nu de juiste methode? Gewoon je dikke E in D zetten en de rest van de snaren stemmen zoal altijd of een geheel andere stemming maken ( en al je nummers aanpassen.....)?

Daniël_san
28 mei 2005, 14:34
wat jij zegt is Drop D
Hoe je wel in D moet stemmen is (denk ik) DEADGB

Wilhelmus
28 mei 2005, 15:06
wat jij zegt is Drop D
Hoe je wel in D moet stemmen is (denk ik) DEADGB

Bij drop D is het dus alleen je dikste snaar die afwijkt en moet ik dus alle nummers herschrijven, da's niet fijn. En als ik in D stem maakt het voor het spelen van bestaande nummers dus niet uit?

Hij staat nu in D gestemd (DEADGB) maar mijn floyd rose lijkt het niet aangenaam te vinden.

Heeft er iemand nog suggesties?

Bl44t44p
28 mei 2005, 15:32
Drop D: D A D G B E (evt laatste E ook D)

Open D: D A D F# A D

Maar bij beiden zul je inderdaad de posities in je liedjes moeten wijzigen, zal er niet makkelijker op worden denk ik.

Om het toch heavier te laten klinken zou je ook gewoon alles 1 (of meer) toon omlaag kunnen stemmen :)

ArpeggioKing
28 mei 2005, 19:00
wat een geneuzel toch altijd. Om het "heavier"te laten klinken moet je echt niet je snaren zo laag stemmen tot ze kletteren, daar wordt het alleen maar blubberig van.

Soulflyhigh
28 mei 2005, 19:27
wat een geneuzel toch altijd. Om het "heavier"te laten klinken moet je echt niet je snaren zo laag stemmen tot ze kletteren, daar wordt het alleen maar blubberig van.
Dikkere snaren erop, actie iets verhogen en gaan met die banaan. Voor deathmetal zou ik persoonlijk naar C of C# stemmen 8-)

Das Schaap
28 mei 2005, 19:40
wat een geneuzel toch altijd. Om het "heavier"te laten klinken moet je echt niet je snaren zo laag stemmen tot ze kletteren, daar wordt het alleen maar blubberig van.
Hij vraagt enkel over hoe die in D zn gitaar moet stemmen. :-?

En ik denk dat ie toch gewoon bedoelt alles 1 stap omlaag stemmen dus.
E wordt D
A wordt G
etc.

Wilhelmus
29 mei 2005, 01:21
Inderdaad. Ik heb dit gevonden, 't zal wel lukken nu. 8-)


A Step Down tuning (D G C F A D):
e|-----|-----|-----|-----|---0-|
B|-----|-----|-----|---0-|-5---|
G|-----|-----|---0-|-4---|-----|
D|-----|---0-|-5---|-----|-----|
A|---0-|-5---|-----|-----|-----|
E|-3---|-----|-----|-----|-----|
Play the 3rd fret of the bottom string and detune the string above it to make them sound the same. This would make the A string go down a step. Like the standard tuning, you can now tune the rest of the strings but you are detuning the one above the fretted string. The bottom string is now higher than it should normally be.So, detune the bottom string, as if you're tuning normally. You would now be looking at you're strings like this:

d
A
F
C
G
D

Soulflyhigh
29 mei 2005, 13:46
Je kan ook gewoon overal op de tweede fret in E stemmen. Kan dus met een standaard stemapparaatje

BlackSun
29 mei 2005, 14:14
wat een geneuzel toch altijd. Om het "heavier"te laten klinken moet je echt niet je snaren zo laag stemmen tot ze kletteren, daar wordt het alleen maar blubberig van.

Wie zegt dat ze moeten kletteren?
En deathmetal in E....no thanks..dan mist er toch iets vind ik...


Over dat je alles moet herschrijven als je in Drop D is beetje onzin...je hoeft immers alleen de noten op je lage E, 2 frets op te schuiven, das toch niet al te moeilijk lijkt me.

Bl44t44p
29 mei 2005, 15:14
Inderdaad. Ik heb dit gevonden, 't zal wel lukken nu. 8-)


Goed ja, voor de duidelijkheid: dat heet dus geen D-stemming oid. Beetje verwarrende vraag dus, als je het mij vraagt.

deedee
29 mei 2005, 15:59
wat een geneuzel toch altijd. Om het "heavier"te laten klinken moet je echt niet je snaren zo laag stemmen tot ze kletteren, daar wordt het alleen maar blubberig van.

Wie zegt dat ze moeten kletteren?
En deathmetal in E....no thanks..dan mist er toch iets vind ik...


Over dat je alles moet herschrijven als je in Drop D is beetje onzin...je hoeft immers alleen de noten op je lage E, 2 frets op te schuiven, das toch niet al te moeilijk lijkt me.

bij death metal mist er altijd iets......




dat iets is muziek :-D

Wilhelmus
29 mei 2005, 15:59
Inderdaad. Ik heb dit gevonden, 't zal wel lukken nu. 8-)


Goed ja, voor de duidelijkheid: dat heet dus geen D-stemming oid. Beetje verwarrende vraag dus, als je het mij vraagt.


Is ook zo, het was me in het geheel onduidelijk hoe het uberhaupt in elkaar stak. Je hebt drop d, open d en down step stemming..
Het laatse is wat ik bedoelde... Het is overigens gelukt, ik moest wel de veren van mijn floyd rose wat aantrekken/schroeven.
Het klinkt bruter en het klettert helemaal niet. Dank aan u voor de tips.

JeStO
30 mei 2005, 13:52
Waarom blijft bij een D stemming dan de afstand tussen alle snaren( behalve de G en de B) niet gewoon 5 frets ?

Bedankt

JeStO

Bl44t44p
30 mei 2005, 17:31
Waarom blijft bij een D stemming dan de afstand tussen alle snaren( behalve de G en de B) niet gewoon 5 frets ?

Bedankt

JeStO

Omdat je bij Open D op deze manier (open snaren dus) al het D akkoord hebt (DAF#). Lijkt me dan :P

Swan
30 mei 2005, 17:43
Waarom blijft bij een D stemming dan de afstand tussen alle snaren( behalve de G en de B) niet gewoon 5 frets ?

Bedankt

JeStO

bij 1 stap lager tunen wel

JeStO
30 mei 2005, 18:17
ja dat snap ik swan maar ik las dus net (voor het eerst) dat in D stemmen iets heel anders was. maar de reden is dus dat je dan op je eerste 3 snaren anders een D akkoord speelt ?