PDA

View Full Version : pod + buizen preamp



newbreed
28 mei 2005, 13:55
ik wil voor opnames mijn POD gaan combineren met een buizen-preamp dus signaal van gitaar naar POD en dan naar Buizenpreamp en dan naar line-in van mijn mengtafel. Ik heb erg goeie ervaring met " The brick" maar die is eigenlijk iets te prijzig, weet iemand een betaabaar alternatief

harrie-beton
29 mei 2005, 17:59
de pod simuleert een buizen pre amp - een pod met een buizen eindversterker ken ik wel maar jouw combinatie lijkt me dubbelop en niet nodig.

Goedkoop he?

newbreed
29 mei 2005, 22:19
[quote="harrie-beton"]de pod simuleert een buizen pre amp - een pod met een buizen eindversterker ken ik wel maar jouw combinatie lijkt me dubbelop en niet nodig.

Lijkt dubbelop en niet nodig...dan moet je het toch echt een keer proberen in een opname situatie en je weet niet wat je hoort!!

harrie-beton
29 mei 2005, 22:46
overstuur je de ingang van de pod niet dan?

ReinoutV
29 mei 2005, 23:29
Andersom, je zal eerder de ingang van de buizen pre-amp oversturen. Het lijkt me op zich nog wel een aardig idee voor buizen-warmte zonder cabs of attenuators. Laat maar horen wat het geworden is (clip dus, met en zonder buizen :) ).

bert k
30 mei 2005, 00:12
Het schiet niet echt op om buizen pre-amps te oversturen. Dat moet echt netjes linelevel blijven. Oversturing zal voor 99 % uit de pod moeten komen. Goedkope buizenpreamps heb je van Behringer, maar alle waar naar zijn geld...

harrie-beton
30 mei 2005, 09:28
ik zit er nog over na te denken, wat ik handig aan de pod vind is de verscheidenheid aan geluiden die je kunt bewaren, als je je sound weer af laat hangen van een extern apparaat (die bovendien geen relatie met de pod heeft) zit je weer met een kast vol gebakjes die je met de hand moet bedienen.
Live en in oefenruimtes erg onhandig en vaak niet repliceerbaar.

In de studio misschien leuk maar aangezien ik maar 1 keer per 2 jaar in een studio zit is dat niet mijn hoofdzorg.

Sterker nog, ik als "die hard" podxt gebruiker (klinkt als een junk) zou in de studio misschien wel een echte Mesa Boogie rectifier gaan lenen/huren en een losse AC30. Oh ja en ook nog een 5150 :-D

telecastermaster
30 mei 2005, 14:27
Ik 'second' je opzet newbreed. Echter, om wat buizenwarmte toe te voegen aan een POD (broodnodig als je het mij vraagt :( ) kun je ook denken aan een buizencompressor of buizen EQ.

schwalbe
30 mei 2005, 15:38
Ik gebruik deze:
http://www.behringer.com/MIC200/index.cfm?lang=ENG
Voor mn bas als preamp/DI. Werkt OK; voor viool in een live-situatie werkte het zelfs super (mede dankzij de fase-omkeer switch: weg feedback). Ik denk dat hij achter een pod ook wel goed zou klinken. Kost slechts 59 euro. Voor stereo heb je er echter 2 nodig.

bert k
30 mei 2005, 16:54
Die ken ik wel. Twee adviezen: de limiterknop niet gebruiken, dat gaat ruisen als de t*ring. (de ongebalanceerde ingang is trouwens ook niet stil)
Ten tweede: test hem HELEMAAL uit in de winkel, niet alleen kijken of het lampje brand. Sommigen doen het gewoon niet.

Dit zijn tips uit de praktijk. Zelf meegemaakt, geen hearsay.

schwalbe
30 mei 2005, 18:10
Ik denk dat je de MIC 100 bedoelt Bert.
Op mijn MIC 200 nog geen overdreven ruis gehoort, behalve als je alles op 10 zet. Mijn ervaringen zijn wel puur live; in de studio is minder ruis aceptabel dan live. Deze behringer preamps zijn trouwens kopieen van de ART tube preamp.

newbreed
30 mei 2005, 18:32
[quote="telecastermaster"]Ik 'second' je opzet newbreed. Echter, om wat buizenwarmte toe te voegen aan een POD (broodnodig als je het mij vraagt :( ) kun je ook denken aan een buizencompressor of buizen EQ.......... Maar dan wordt het wel errug duur...beetje buizencompressor zit toch al snel boven de 2500 euro...Maar om meer druk te krijgen zou je inderdaad heel goed een tube compressor erbij kunnen zetten en bv een Par EQ tussen je gitaar en de POD Met Behringer heb ik niet echt goede ervaring en de hier geadviseerde tube preampjes daar begin ik liever niet aan . Je moet inderdaad de vervorming uit je POD halen en dan prefereer ik de eerste versie van de POD dus geen upgrade!! en de buizenamp niet oversturen. een oude ditributieversterker van Telefunken ofzo erbij schijnt ook erg goed te werken maar daar heb ik geen ervaing mee :-)

bert k
30 mei 2005, 18:53
Ik denk dat je de MIC 100 bedoelt Bert.
Op mijn MIC 200 nog geen overdreven ruis gehoort, behalve als je alles op 10 zet. Mijn ervaringen zijn wel puur live; in de studio is minder ruis aceptabel dan live. Deze behringer preamps zijn trouwens kopieen van de ART tube preamp.
Je hebt gelijk, ik ken de MIC100. Maar klopt jouw prijs dan wel?

schwalbe
30 mei 2005, 20:01
Ja; MIC 100= 49, MIC 200= 59

bert k
31 mei 2005, 00:40
:o Hoe kunnen die Chinezen het ervoor bouwen... En ja, Behringer is kampioen in het jatten van ontwerpen. Maar weinig kwaliteitscontrole, dus soms zijn ze stuk.

harrie-beton
31 mei 2005, 10:05
Geeft het wel de gewenste verbetering?

is het rendement van [a] een buis gecombineerd met low budget [b] Behringer niet nul? Ik heb 2 mengtafels van Behringer, goedkoop zijn ze wel maar mijn Yamaha mengtafel klinkt stukken transparanter.

Volgens mij moet je in de muziekstudio ook niet aankomen met een pre amp van Behringer, ik zou de vergelijkingstest wel willen doen.

schwalbe
31 mei 2005, 11:54
Tsja, of het goed genoeg voor je is moet je zelf testen denk ik. Er zijn trouwens ook nog wel andere buizen preamps te krijgen voor weinig geld. bijvoorbeeld iets van Presonus of ART. Ik begon over die behringer omdat dat de enige is waar ik ervaring mee heb.

semt-x
6 juni 2005, 19:08
Ik ben zelf ook in het bezit van een PodXT en daar achter heb ik een MIC200 van Behringer hangen. Het heeft wel een verbetering vind ik. Niet veel, maar zeker merkbaar. Ik gebruik stand WARM-Keyboard. Klinkt gek, maar zo pomp je iets meer bass eruit. Daarnaast de GAIN knop bijna dicht. Dat ding moet net een klein randje geven, en ja ik vind het z'n geld waard. Ga zeker proberen dat ding, ik ben er wel tevreden over.

Swan
7 juni 2005, 22:06
hier nog iemand op t bossgtcentral die t zelfde doet met zn GT8....en met goeie opnames ervan!
http://www.bossgtcentral.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4788

newbreed
12 juni 2005, 00:07
ik ben er uit...een ENGL 625! klinkt erg strak

vosarnout
4 juli 2005, 16:18
IK zou gewoon voor een vox tonelab gaan. Die gebruiken al een buis als voor/eind versterker. En ze klinken echt goed!!

bert k
4 juli 2005, 16:41
Ja, nuttige reactie drie weken nadat de topicstarter schrijft dat ie een Engl gekocht heeft... Overigens wel de vetste oplossing :-D

vosarnout
5 juli 2005, 20:16
Ja sorry, nadat ik het bericht geplaats had zag ik de datum... :oops: Nou ja nu heb jij er nog wat aan gehad..en wellicht iemand anders. :wink:

bert k
6 juli 2005, 10:32
:-D