PDA

View Full Version : Geluidskaart met meerdere ingangen



Metalhead
28 mei 2005, 13:50
Hey, ik ben op zoek naar een geluidskaart met meerdere ingangen die niet al te duur is. Het enige dat ik kan vinden zijn wat kaartjes van Digidesign, maar die beginnen ergens in de buurt van de 450 euro (2e hands) en dat is mij veel te duur...

Op dit moment nemen we op met 2 geluidskaarten (dan heb je dus 2 stereo of 4 mono ingangen tot je beschikking) en op deze manier kunnen we 4 sporen opnemen, maar tussen dede geluidskaarten zit soms een kleine tijdsvertraging.

Dus ik zoek een goedkope kaart met minimaal 2 ingangen. Kan iemand me hierbij helpen??

Robbert
28 mei 2005, 15:04
M-Audio Delta44/66, 4 TRS inputs en 4 ouputs. Let wel dat je hier dus een preamp bij nodig hebt.

Lord Abortion
29 mei 2005, 08:15
+1 voor de M-Audio kaarten. Je kan ook eens kijken naar merken zoals E-MU, Terratec, ...

Ic3gl0vE
29 mei 2005, 14:03
Wil je minimaal 2 stereo (4 inputs dus) of 2 mono?

Hier kun je sowieso wel een tijdje mee vooruit:

http://www.thomann.de/thoiw7_terratec_phase88_recordinginterface_prodinf o.html

harrie-beton
29 mei 2005, 18:08
ik heb deze kaart ook (phase 88)
Dat is 8 line in en 8 line out.
Kaarten zijn ook stapelbaar dus 2 kaarten werken samen tot 16 sporen.

TIMBER
1 juni 2005, 09:59
ik heb deze kaart ook (phase 88)
Dat is 8 line in en 8 line out. Kaarten zijn ook stapelbaar dus 2 kaarten werken samen tot 16 sporen.


ID... heb de oude nog... de Terratec EWS88... 8 in - 8 out... Stapelbaar tot 4 stuks (mits je PC groot en vooral snel genoeg is) en dan dus 32 in - 32 out... en dat allemaal in 24bits en 96 khz.

Metalhead
1 juni 2005, 11:58
Okay, allemaal bedankt voor jullie reacties...

Ik denk toch dat het (voornamelijk uit financiële overwegingen) een Audiotrak Maya 44 MKII wordt (voor 100 euro bij de feedback)

-> http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=aanbiedingen&id=1895

Ic3gl0vE
1 juni 2005, 20:03
over de maya heb ik negatieve dingen gehoord wat betreft ondersteuning in winXP (ik weet niet of dat over de MK1 of MKII ging).

Een terratec phase22 of m-audio audiophile 2496 kost je minder en die werken sowieso wèl goed. Deze kaarten zijn, net als de eerder genoemde phase88, te 'stacken' zodat je er dus 4 tegelijk kunt gebruiken. Dan kun je uiteindelijk toch naar veel inputs als je dat nodig hebt.

harrie-beton
2 juni 2005, 10:01
ik heb ook problemen gehoord met de maya maar dat was wel in de begintijd van XP, dat zal nu wel anders zijn??

Metalhead
2 juni 2005, 10:11
De reden dat ik deze kaart koos, was eigenlijk omdat deze adverteert met 4 in's en 4 out's... maar ik begrijp niet helemaal hoe ze dat bedoelen;
http://www.audiotrak.net/images/AT_maya44mk2_08.jpg

Ze zeggen dat de 1e jack-ingang input 1 èn 2 is en dat de 2e jack-ingang 3 en 4 is...
Of worden hier de left en right als verschillende inputs gezien?

schwalbe
2 juni 2005, 10:24
Denk ik wel ja.

Ic3gl0vE
2 juni 2005, 10:53
Die kaart maakt zo te zien gebruik van stereo bussen. Nogal vreemd, want dan moet je van die verloopbussen van stereo naar 2x mono gaan gebruiken als je ook echt van 4 inputs gebruik wil maken :???:

Maar goed, normaal gesproken worden met inputs mono inputs bedoeld en dan heb je inderdaad left en right apart. Bij de uitgangen op mengpanelen, synthesizers en dergelijke heb je ook altijd links en rechts apart.

harrie-beton
2 juni 2005, 11:38
als je geluk hebt doet je gewone geluidskaart het ook nog samen met deze kaart..
Dan heb je 6 in en 6 uit. Wel testen met reactietijd.

Ik heb een soundblaster live en die werkt snel genoeg. Gebruik die als ik ingangen tekort kom..

bert k
2 juni 2005, 13:31
Bij multitracken denk je vrijwel altijd in mono. Ik zou voor deze kaart een break-out boxje maken met alle in en outputs makkelijk bereikbaar aan de voorkant. Je wordt gek als je steeds achter je computer moet inprikken.

Metalhead
2 juni 2005, 19:04
...Ik zou voor deze kaart een break-out boxje maken met alle in en outputs makkelijk bereikbaar aan de voorkant. Je wordt gek als je steeds achter je computer moet inprikken.
Behalve als de achterkant net zo makkelijk bereikbaar is (zoals in onze oefenruimte :p)

Maar allen bedankt voor jullie reacties, over een paar maanden zal ik bij de soundcheck-topic wel wat opgenomen nummers ter beoordeeling droppen :)

Ic3gl0vE
2 juni 2005, 20:53
dsus je hebt je keuze al gemaakt? je gaat voor de maya?

Metalhead
2 juni 2005, 23:26
Ik heb in ieder geval genoeg informatie :)

(Ik zal nog ff met de band overleggen over de definitieve keuze)

skabouter
4 juni 2005, 11:46
De reden dat ik deze kaart koos, was eigenlijk omdat deze adverteert met 4 in's en 4 out's... maar ik begrijp niet helemaal hoe ze dat bedoelen;
http://www.audiotrak.net/images/AT_maya44mk2_08.jpg

Ze zeggen dat de 1e jack-ingang input 1 èn 2 is en dat de 2e jack-ingang 3 en 4 is...
Of worden hier de left en right als verschillende inputs gezien?

dit vond ik ook wel raar. onhandig zowieso. maarja, wel simpel dat je geen boxje erbij nodig hebt. maar wat ik me afvraag: er staat ook dat ie 12v phantom power heeft, en een headphone uitgang. maar waar dan vraag ik me af ?


Ik zou voor deze kaart een break-out boxje maken met alle in en outputs makkelijk bereikbaar aan de voorkant. Je wordt gek als je steeds achter je computer moet inprikken.


simpele patchbay klaart de klus ook wel, me dunkt.

skabouter
4 juni 2005, 11:46
De reden dat ik deze kaart koos, was eigenlijk omdat deze adverteert met 4 in's en 4 out's... maar ik begrijp niet helemaal hoe ze dat bedoelen;
http://www.audiotrak.net/images/AT_maya44mk2_08.jpg

Ze zeggen dat de 1e jack-ingang input 1 èn 2 is en dat de 2e jack-ingang 3 en 4 is...
Of worden hier de left en right als verschillende inputs gezien?

dit vond ik ook wel raar. onhandig zowieso. maarja, wel simpel dat je geen boxje erbij nodig hebt. maar wat ik me afvraag: er staat ook dat ie 12v phantom power heeft, en een headphone uitgang. maar waar dan vraag ik me af ?


Ik zou voor deze kaart een break-out boxje maken met alle in en outputs makkelijk bereikbaar aan de voorkant. Je wordt gek als je steeds achter je computer moet inprikken.


simpele patchbay klaart de klus ook wel, me dunkt. tenminste, als ie bijv. al een rack heeft, dan is het makkelijk

Rutger
30 juni 2005, 13:04
Hoi,

ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met zowel de M-audio Audiophile 2496 als de Audiotrack Maya 44 MKII?

Ik wilde voor de Audiophile gaan, maar nu heeft een vriend van me nog een Maya MKII liggen die ik voor E60,- kan overnemen. Ik gebruik een Spirit mixertje en ten hoogste 2 mics, misschien dat er een midicontroller bijkomt in de toekomst. Maar t gaat me vooral om het kwaliteitsverschil van beide geluidskaarten. Kan iemand me daar iets over zeggen?

Metalhead
30 juni 2005, 13:10
Ik heb dus de Maya MKII, en ik ben er niet erg over te spreken...
(hij werkt gewoon niet op de pc waar hij in zit (onder XP) )

Dus ik zou de Audiophile aanraden :)

Rutger
30 juni 2005, 13:12
Ah :)

Weet je ook waarom ie niet werkt?

Metalhead
30 juni 2005, 13:17
Nog niet... ik heb verd##e een diploma informatica, maar een lullige geluidskaart goeed laten functioneren kan ik niet :(

Maar goed, ik heb 't ff op een andere pc geprobeerd (ondeer ME) en daar werkte hij wel perfect... ik weet dus nog niet of het aan xp of aan de pc ligt...

Maar ik ga gewoon even een dual boot maken met 2000, dat zou 't probleem moeten oplossen verwacht ik.

De reden dat ik denk dat het ligt aan XP is dat ik zeker weet dat de hardware goed functioneert, omdat er wel een signaal binnenkomt (bij de directe kaart software) maar om één of andere reden niet bij andere applicaties... (zoals Audition, CoolEdit, Cubase, Sonar, etc...)

Rutger
30 juni 2005, 13:24
Ah oke, het gerucht dat ie niet werkt met XP is dus hoogst waarschijnlijk waar...

Ik gebruik zelf ook XP, dus de keuze lijkt me duidelijk. Thanx, en laat ff weten hoe je t hebt opgelost!

Ic3gl0vE
30 juni 2005, 13:35
als je een midicontroller wilt gebruiken kun je sowieso beter voor een audiophile van 85 euro dan voor een maya van 60 euro gaan, want de audiophile heeft een midi interface ingebouwd en de maya niet. losse midi interface met 1in/out kost je ook iets van 40 tot 60 euro.

Rutger
30 juni 2005, 15:10
Dat scheelt idd nogal. :) Ik ben wel overtuigd, thanx!

Maareh, waar haal jij de Audiophile voor E85?

Han S
30 juni 2005, 17:24
http://www.svethardware.cz/sh/media.nsf/w/D14090F760F23274C1256C15003C3D1E/$file/01.jpg

Kijk, alles er op en er aan, pickup ingang, midi, mic, line, lightpipe, alles aan de voorkant. Kan 32 bit 96 khz aan en werkt met 5.1 en klinkt ook goed.

Rutger
30 juni 2005, 17:42
En hoe heet dat moois...?

Btw, de Emu 0404 kwam ook even bij me voorbij. Nu we toch bezig zijn, iemand daar ervaring mee ivm de Audiophile?

Han S
30 juni 2005, 17:59
Terratec DMX6 fire

Rutger
30 juni 2005, 22:59
Nice :)

He, ander vraagje. Ik lees hier en daar dat niet alle recordingsoftware met iedere soundcard driver samengaat. Zo las ik op HC dat Pro Tools alleen met Digidesign drivers werkt. Moet ik daar speciaal op letten bij de aanschaf van een nieuwe geluidskaart, of is het maar gelul om niks?

Han S
1 juli 2005, 00:12
Ik heb daar niet zoveel verstand van omdat ik een analoog diehard ben en die digitale shit me eigenlijk niet zo interesseert, ik gebruik het alleen omdat het uiteindelijk op een CD moet en ik master CD opnamen.

Ik geloof wel dat ProTools van Digidesign zijn eigen hardware nodig heeft, hebben ze bewust gedaan om nog meer geld uit je zak te kloppen.

Cubase en Nuendo werken net zo goed zo niet beter, maar ProTools heeft zich als marktleider in de studio weten te manouvreren.

Ik vind Adobe Audition (Cool Edit Pro) ook erg goed, klinkt ook waanzinnig (voor digitaal dan).

skanky
1 juli 2005, 00:17
Ik geloof wel dat ProTools van Digidesign zijn eigen hardware nodig heeft, hebben ze bewust gedaan om nog meer geld uit je zak te kloppen.

Cubase en Nuendo werken net zo goed zo niet beter, maar ProTools heeft zich als marktleider in de studio weten te manouvreren.


Dat ben ik niet met je eens. Protools is een heel systeem met hardware erbij. Met Protools HD belasten de plugins je computer zo goed als niet, dus je kan bijna eindeloos veel plugins draaien zonder dat je computer traag wordt enzo. Ook is de kwaliteit van TDM veel beter dan VST of AU.
Protools is extreem duur dat klopt, maar voor professionals is het niet te vervangen door cubase of nuendo, omdat ze nog niet dat hele systeem kunnen bieden.

Trouwens, Protools werkt tegenwoordig ook met M-Audio spul.