PDA

View Full Version : EMG en Basswood, gaat dat samen?



AART
28 mei 2005, 10:34
Ja jongens, het vakantiegeld kom eraan van mijn bijbaantje, en ik dacht er een emg 85 van te kopen voor in mijn rg.

Er liggen nu twee dimarzio's in(ibanez gestickerd - stock) en die geven mij net niet genoeg punch.

maar nou is mijn vraag, word dit geen te schelle combi, krijg ik een tekort aan bass?

Dank u allen.

AART
28 mei 2005, 10:36
Btw, gaat dat minder of harder ruisen, ik heb namelijk een 5150, en diestaan bekent om hun ruis, het valt nu heel erg mee, maar word dat minder of erger?

Nielsvdam
28 mei 2005, 12:17
Ik heb ooit ergens gelezen dat EMGs zo'n beetje in elk hout soort hetzelfde klinken en veel gitaristen vinden dat dan ook het nadeel van de pickups. Maar ik spreek niet uit eigen ervaring dus pin me er niet op vast.

JvD.
28 mei 2005, 14:16
ik zou heel erg uit kijken met emg's, ik heb het niet aangedruft in mijn basswood ding, ik ben voor een tonezone gegaan.

helleke
28 mei 2005, 14:19
Ik heb onlangs nog een EMG 81 uit mn basswood Ibanez gehaald omdat deze combinatie erg iel klonk.De Tonezone is idd veel beter voor basswood.
Btw een EMG heeft zo goed als geen ruis....

EmgMaster
28 mei 2005, 14:24
Maar 81'ers staan ook bekend om hen schelheid toch?? Met de 85 zal dit al een heel stuk minder zijn

helleke
28 mei 2005, 14:27
Volgens mij staan ze bekend om hun schelheid in sommige houtsoorten.Nu zit mijn EMG in een mahogany Gibson en van schelheid is hier nu echt geen sprake :wink:

groovyB3
28 mei 2005, 14:31
Maar 81'ers staan ook bekend om hen schelheid toch?? Met de 85 zal dit al een heel stuk minder zijn

Indeed, wou net zeggen.

Bins
28 mei 2005, 15:09
Ik heb een 81 in een basswoodgitaar, klinkt w.m.b. prima. Schelheid heb ik niet niet echt last van, ik eq. mn amp altijd met vrij weinig treble. Ik vind het juist wel een lekker "fel" "punchy" (om maar eens met wat termen te strooien ;) ) geluid. Met de 85 zal het denk ik wel meevallen, die staat toch te boek als minder "schel".
Gezien AART's muzieksmaak (Pennywise) zou deze sound wel bij hem passen denk ik.
Als je het wil horen moet je maar een keer lanmgskomen, of waxchten tot de meeting :)

AART
29 mei 2005, 00:15
Dank u allen voor uw reactie's, hier heb ik veel aan.


Misschien dus dat er over een maandje een emg 85 in mijn ibbi hangt.

Kan ook zijn dat er een nieuwe gitaar komt :D

Speeddemon
29 mei 2005, 00:26
hoe zit het met de EMG 60's?
Ik heb me laten vertellen dat dat bijna de 81 sound is, maar dan met meer mojo of wat meer 'vintage' karakter. :???:

Bins
29 mei 2005, 11:26
hoe zit het met de EMG 60's?
Ik heb me laten vertellen dat dat bijna de 81 sound is, maar dan met meer mojo of wat meer 'vintage' karakter. :???:

Ik kan alleen commentaar geven over de 60 in neck positie: Die vind ik eerlijk gezegd iets te. Met het volume terug krijg je wel een lekkere dikke/vieze blues tone, maar op volle toeren is hij iets te romig, had w.m.b. iets meer bite in gemogen.

Philippe
29 mei 2005, 11:46
hoe zit het met de EMG 60's?
Ik heb me laten vertellen dat dat bijna de 81 sound is, maar dan met meer mojo of wat meer 'vintage' karakter. :???:

Ik heb in mijn mahonie Ibanez een EMG 60 in de brug positie en een 81 in de nekpositie. Een omgekeerde Hetfield-combinatie dus.

Jezus wat een sound!
Erg veelzijdig: van blues tot punk tot keiharde metal, hij kan het allemaal.
Clean is die niet schel, iets meer laag dan menig EMG in de brug.
Met flink wat scheur klinkt hij inderdaad haast hetzelfde als de 81, maar meer output, net dat extra meer "bite". En hij heeft toch wel wat meer laag dan de 81.

Kortom: het beste element dat ik in tijden heb gehoord (in de brugpositie)

Specifieker krijg ik het niet uitgelegd :wink:

JvD.
29 mei 2005, 11:50
ik moet zeggen dat ik bestwel pennywise sound heb met me tonezone

AART
29 mei 2005, 13:45
ik moet zeggen dat ik bestwel pennywise sound heb met me tonezone

en ik niet met me tonezone :D

komt wel aardig in de buurt natuurlijk, maar ik mis wat punch.

Nrrrk
31 mei 2005, 16:53
Ik krijg ook wel 'n goede punksound eruit. Palm mutes zijn goed, beter als de Invader. Die weer wat bruter klinkt (voor metal e.d.).

Beide goeie pickups. Geen flauw idee hoe de EMG's zijn in basswood.