PDA

View Full Version : Een leuke akoestische...voor 1000?



imlikeajungle
28 mei 2005, 08:59
Hoi!

Ik wil graag een mooie akoestische gitaar kopen binnen een paar maand. Ik wil graag een volhouten, dus geen laminaat zijkanten of achterkant. Bespeelbaarheid is belangrijker dan klankkleur, al hou ik een beetje meer van afgeronde Martin-klanken dan van het wat ratelende van Gibsons. Maar zoals gezegd, bespeelbaarheid is belangrijker!
Tweedehands is geen enkel probleem.

Enige tips zijn erg welkom.

Mattia
28 mei 2005, 10:22
Grootste tip: Ga zoeken naar iets dat mooi klinkt. Die bespeelbaarheid, daar moet een beetje goede gitaar tech/bouwer wat aan kunnen doen, als het niet echt geweldig in elkaar zit. De action moet wel een beetje redelijk zijn, want anders wordt 't een duur grapje (neck reset). Voor 1000 euri heb je behoorlijk veel gitaar. Ik ben zelf redelijk gecharmeerd van Taylor en Larrivee, maar beiden hebben hun specifieke klank, en geen van tween heeft echt die relatief 'droge' Martin sound. Taylor sprankelt meer, heel mooi, Larrivee is net wat ronder, beiden heb een redelijk 'vol' geluid. Kijk maar eens rond naar wat je kan vinden, en speel vooral op veel verschillende modellen. Lowden is ook zeker de moeite waard.

Tweedehands moet je voor 1000 Euri wel een degelijke Taylor of Larrivee (Taylor 300 of 400 serie, resp. Afrikaans Mahonie en Ovangkol/Amazaque) op de kop kunnen tikken. Betaal er niet teveel voor: meer dan zo'n 900-1000 zou ik niet geven voor een Taylor 414-CE of een Larrivee L-05 (met pickup en cutaway) die ik in de VS nieuw voor rond de 1200-1300 dollar kan kopen, een 314-CE voor onder de 1000, Larrivee L-09 (zelfs met shipping en invoerrechten zou je dan redelijk goedkoop uit zijn; zie de VS list price, haal daar zo'n 30-40 procent vanaf voor de koopprijs. Zie ook Harmony Central reviews om een indruk te krijgen van wat voor prijzen mensen betalen). Die list prices, en de prijzen die je in NL voor die dingen ziet, zijn vaak nogal belachelijk.

Daniël_san
28 mei 2005, 10:23
2e hands Martin's zie je soms wel van rond de 1000..... Als je ietsje meer geld zou hebben zou je misschien een D18 of D28 kunnen scoren. (ook tweedehands)

imlikeajungle
28 mei 2005, 13:53
Hoeveel zou een D18 of 28 dan mogen kosten?

Daniël_san
28 mei 2005, 13:58
je ziet redelijk vaak tussen de 1300 en de 1800 euro. Ikzelf zou een D28 nemen, maar dat moet je zelf weten.


Owjah, heb je al eens op Santa Cruz gespeeld??

Edit: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=39903

Een D28 is, een D18V kost duurder dan een gewone....... En er staat nu ook een D16 van een paar weken oud voor 1100 euro

imlikeajungle
28 mei 2005, 18:37
1500 is al een heel stuk boven budget..

nog geen Santa Cruz geprobeerd, maar ik ken wel een shop die ze heeft geloof ik..

iemand ervaring met maton?

blues_traveller
29 mei 2005, 07:09
Hoi,
Toevallig heb ik deze week net mijn gitaar binnen die ik heb gekocht via ebay duitsland. Het is een Taylor 714. Die koste mij inclusief verzendkosten nog geen 1100 euro. Ik heb de gitaar pas een paar dagen en ik ben er nu al verzot op. Wat een mooie klank heeft deze gitaar dus als je een beetje goed rond kijkt moet je voor 1000 euro zeker iets moois kunnen scoren.
De sites waar ik vaak kijk zijn dus ebay duitsland of belgie of bij http://www.akustik-gitarre.com/ onder de rubriek "klein anzeigen lesen".

Daniël_san
29 mei 2005, 15:32
Een taylor klinkt anders niet naar een martin....... Magoew....

Je zou ook eens naar Bleuridge kunnen kijkne, die schijnen wel als een martin te klinken. En als 1500 boven je budget is moet je geen santa cruz testen/kopen :lol:

chris c
30 mei 2005, 14:03
Jij woont in Hoegaarden ? Als het niet te ver is, loont het zeker de moeite om naar Keulen te gaan, bij Beyers Music (en ook wel Music Center). Enorme keuze (slechts een fractie van het aanbod op hun website) en lage prijzen in vergelijking met België of Nederland. Anders Leo Caerts in Leuven (veel Larrivées aan redelijke prijzen, maar geen Martins) en Hill's Music in Brussel (meer gevarieerd aanbod, ook Martin en aanverwanten), maar die ken je misschien al. Beste is toch altijd zelf uitzoeken wat je het beste ligt, en dan kun je beter naar een winkel gaan met een ruime keuze.

imlikeajungle
7 juni 2005, 17:16
hey chris,

dank je voor de tip - zowel caerts als hill zijn me bekend :)
een dagje keulen zit er wel in, paar uurtjes karren maar da's nog geen erg. anders ook ns naar piens, testen en vergelijken en dan elders kopen :)
ik krijg altijd heel erg scherpe prijzen van mijn lokale gitaarboer, net rond die van duitsland, dus als het even kan, koop ik graag bij hem. veel leuker om je eigen kleine middenstand goed te doen! maar mijn voorkeur gaat naar tweedehands, meer bang for the buck en bovendien kan ik ze dan makkelijker weer kwijt! mijn vader heeft een martin d1 en een erg goede japanse hummingbird kopie van eind '60-begin '70. de hummingbird ratelt te veel (merk live ook altijd dat de artiesten met gibson akoestischen me zelden beroeren qua klank) en de martin is me te rond, te weinig karakter. ze moet ook nog een beetje blutsen ed krijgen natuurlijk, we hebben ze pas een paar jaar. nu ga ik het huis uit, dus wil ik een eigen akoestische die kan dienen naast mijn rotdaytone die als slide-beestje mag voortleven :)

ik zit nu nog wel een hele tijd in het buitenland, maar kan hier nog wel maton, larrivée en enkele martins testen. probleem is dat ik eventuele importkosten zou moeten betalen bij het terugbrengen naar ons belgenlandje en goedkoper dan thuis is het hier niet, buiten larrivée en maton dan. kopen zit er bijgevolg niet echt in.



bedankt; jullie bevestigen alleen wat ik dacht :)

maar: hebben alle martins die erg ronde toon? heb een keer een d28 uit de 70s bespeeld en die klonk een stuk voller, meer karakter, maar ze had natuurlijk al een leven achter de rug!

kornelius
7 juni 2005, 18:37
Ik zou ook zeker eens naar een Blueridge gitaar kijken, Luthier's in Den Bosch hebben er de nodige staan. Ze maken martin-typen en gibson typen, en zeker de martin achtigen zijn niet te versmaden.

En dan kun je nog een beetje fatsoenlijk element er bij hebben en misschien een mooie houtsoort uitkiezen en op 1000 euri uitkomen, zonder dat je ebay af moet struinen naar die ene gebruikte martin of taylor die net binnen je budget past.