PDA

View Full Version : Beginneling



ilonavdwal
26 mei 2005, 18:36
Hai,
Ik zal me even voorstellen: ik ben Ilona, 23 jaar en heb een tweedehands akoestische gitaar op de kop getikt. Maandag begin ik met lessen. Ik heb er veel zin in!
Klopt het dat je al snel wat nummers kunt spelen of is het best moeilijk? Moet je ook noten leren of is dit niet noodzakelijk?

Graag hoor ik wat tips van de ervaren speler!

CatchDude
26 mei 2005, 19:40
Of je snel wat nummers kan leren spelen ligt aan jezelf en je leraar. Maar bij benadering kan je de basics van sommige nummers wel een klein beetje meespelen na een paar weekjes les hoor, mits je zelf lekker thuis ook veel oefent, maar het lijkt dan natuurlijk nog niet op het origineel, begrijp me niet verkeerd. Je kan aan je leraar voorstellen dat je bepaalde nummers wilt leren, zodat hij de lessen aan kan passen naar jouw wens, maar je moet toch bij het begin beginnen, en dat is je gitaar leren kennen en begrijpen. Ik speel nu zelf een aantal jaartjes, waarvan ik slechts een jaar les heb gehad, maar ik kan echt geen noot lezen. Men zegt dat als je wel noten kunt lezen dat het gitaar leren spelen sneller gaat, maar ik ben er gewoon te lui voor, en ik wil gewoon spelen, geen noten leren. :) Het kan dus best zonder. Succes en veel plezier met lessen en oefenen!!!

ilonavdwal
26 mei 2005, 20:32
Dank je wel!

Ik speel gewoon voor m'n plezier, dus haast heb ik niet!

Luca P
27 mei 2005, 13:10
Het hangt helemaal van jezelf af.
Heb je talent, aanleg?
Een muzikaal gehoor?
Enz....
Muziek lezen helpt zeker.
Toen ik zo'n 27 jaar geleden begon deed ik ook oznder bladmuziek.
Nu wel spijt van.
Anders was ik denk ik veel verder dan nu.
Om te praten hoef je ook niet te leren lezen en schrijven.
Maar het helpt wel als je later een goede baan zoekt!
Voor de rest speelde ik alles wat ik zo'n beetje leuk vond.
Ook dus nummers van ABBA tot en met ZZ Top.
Je vind zelf wel uit wat je het beste ligt.
Succes!

Als de eerste cd uit is hoor ik het wel??
:-D

Don Capo
27 mei 2005, 16:31
Mooie vergelijking met dat praten en solliciteren.
Andere grote bijkomende voordelen van noten lezen:
- Je blijft gemakkelijker in het ritme van het betreffende stuk dat je speelt. Voor dat ik echt bezig was met serieus noten lezen merkte ik bij het terughoren van mijn eigen opnames dat ik niet helemaal strak in het ritme speelde. Het lezen van noten tijdens je spel helpen je het juiste ritme aan te houden.
- Wanneer je met anderen muziek wil spelen is noten lezen ook erg makkelijk. Je bent geen uren bezig met het uitleggen hoe en wat je wanneer aanslaat.
- Het grootste voordeel, vind ik, is dat wanneer je wat verder bent op je gitaar, je je eigen muziek kan noteren, waarmee je je fantastische rifjes ed die je je vroeger na een week al niet meer kon herrineren nu gewoon kan bewaren en eventueel later weer kan bewerken. Het verbreed je keuze moeglijkheden enorm. Het is natuurklijk het beste om zodra je met gitaarspelen begint ook gelijk met noten lezen te beginnen. Dit is veel makkelijker dan het later op te pakken, vertrouw me.

Veel succes in ieder geval

ilonavdwal
27 mei 2005, 20:48
Thanks!
Heb vanmiddag mīn gitaar gekocht. Wel tweedehands, maar hij ziet er nog top uit!
Maandag krijg ik les. Jammer dat ik nu niet alvast wat kan oefenen! :(

Aat
27 mei 2005, 23:56
He Ilona, je oefent nu al iets dat je heel erg goed kan gebruiken bij het gitaarspelen.........GEDULD......:-)

deedee
28 mei 2005, 18:00
wat noten lezen betreft. ik doe het altijd zo: tabs + noten.
tabulatuur is een manier voor de gitaar om op te schrijven wat je moet spelen. Alleen staat daar niet het ritme bij. Daarom lees ik het ritme af van het gewone notenschrift.

angorawol
28 mei 2005, 22:24
Gitaar is een melodisch en harmonisch instrument, vandaar dat gewone partituren niet steeds voldoen, daarom heeft men eigenlijk het tabschrift uitgevonden. Maar een goede portie notenleer kan eigenlijk geen kwaad, dat je tenminste weet wat al die omschrijvingen (bv A mineur 6) wil zeggen. ook het ritme en de verschillende toonaarden maken het nodig bij samenspel.

ilonavdwal
31 mei 2005, 18:26
:( Ik kan wel janken; kom ik gisteren met m'n tweedehands gitaar bij m;n gitaarleraar, zegt tie dat de gitaar nog geen tien euro waard is! Het blad is gescheurd en de hals is krom... :o heb ik weer hoor.
Nu wil ik toch een nieuwe gitaar kopen. De Admira Maria werd mij aangeraden (EUR 280,-). Is dit een goede beginnersgitaar of toch een beetje overdreven duur voor een beginneling?

Aat
31 mei 2005, 23:03
He Ilona,
Lullig om te horen dat het zo'n miskoop is geworden. Waar of hoe heb je 'm gekocht ?? een gescheurd bovenblad valt meestal wel op lijkt me. Het merk dat je noemt voor de nieuwe ken ik niet, dus kan ik je daar ook niet over adviseren. Wat ik je wel aanraad is om volgende keer bij aanschaf iemand mee te nemen die al gitaar speelt. Ga naar de winkel en laat hem/haar een aantal gitaren uit proberen. Je hoort dan in elk geval het verschil en kunt dan zelf de keuze maken in welke prijsklasse je wilt gaan shoppen. Succes met je zoektocht, en alvast veel speel plezier

angorawol
1 juni 2005, 14:27
sympatieke leraar heb je daar gevonden.
Maar ze hebben je wat in je 'nek gedraaid' zoals men hier zegt.

ilonavdwal
5 juni 2005, 10:15
sympatieke leraar heb je daar gevonden.
Maar ze hebben je wat in je 'nek gedraaid' zoals men hier zegt.

Hoe bedoel je 'sympathieke leraar'?

...rock...
5 juni 2005, 11:51
hey
noten is geen garantie tot goed spelen wel talent en oefening zelf speel ik met TABS maar ken wel aardig wat akkoorden maar ik kan gene noten lezen ik ervaarde het eerst als een gemis maar na je wat akkoorden kent minderd dit toch.
grtz

hgrondel
6 juni 2005, 13:24
tja noten lezen is best lastig en is helemaal niet nodig om goed gitaar te kunnen spelen. Het is wel noodzakelijk als je een muzikale opleiding wilt doen (dat wil ik, dus begin ik alsnog met noten leren lezen), als je gewoon als hobby gitaar wilt leren spelen zou ik gewoon beginnen met basisakkoorden leren en gelijk nummers van bijvoorbeeld anouk enz. meespelen, het ritme kan je meestal wel op gevoel uitzoeken.

en over de aankoop van een gitaar, ik ken het merk niet, maar ik zou een western-gitaar kopen omdat die minder gauw ontstemt en omdat de snaren makkelijker te vervangen zijn en ik vind ze gewoon lekkerder spelen en beter klinken.

hgrondel
6 juni 2005, 13:25
tja noten lezen is best lastig en is helemaal niet nodig om goed gitaar te kunnen spelen. Het is wel noodzakelijk als je een muzikale opleiding wilt doen (dat wil ik, dus begin ik alsnog met noten leren lezen), als je gewoon als hobby gitaar wilt leren spelen zou ik gewoon beginnen met basisakkoorden leren en gelijk nummers van bijvoorbeeld anouk enz. meespelen, het ritme kan je meestal wel op gevoel uitzoeken.

en over de aankoop van een gitaar, ik ken het merk niet, maar ik zou een western-gitaar kopen omdat die minder gauw ontstemt en omdat de snaren makkelijker te vervangen zijn en ik vind ze gewoon lekkerder spelen en beter klinken.