PDA

View Full Version : cabinet wattage



Ronald
26 mei 2005, 15:16
hey mensen, ik ben op zoek naar een 2x12 cabinet en de ENGL E212VH Horizontal leek me wel een hele goeie. alleen nu vraag ik me af hoe het zit met de wattages. ik heb een 300 watt head. en da engl cabinet is 120 watt. is da een probleem of maakt da niks uit ?

andy
26 mei 2005, 15:33
Ja dat maakt wat uit. Als je te hard speelt, maak je de speakers kapot.
Zorg er altijd voor dat je cab meer vermogen kan hebben, dan wat uit je amp komt.

Tjebbe
26 mei 2005, 18:06
of je moet er voor zorgen (maar dat weet ik niet 100% zeker) dat de master knop van je head niet over één derde heen gaat..

up-guitarman
26 mei 2005, 18:12
Ik zou het zowiezo niet doen !!! Koop gewoon een cab van 300W en liefst zelfs een ietsje meer, dan loop je geen risico om je spekers op te blazen ...

ieme
26 mei 2005, 18:32
ik speel al lang met een 100 watt top op een 60 watt cab... geen probleem!

Ronald
26 mei 2005, 20:16
ik ben bang dat er nie veel 2x12's zijn met een hoger wattage dan dan dat.

zolang je met PA speelt hoeft je versterker toch nooit echt hard te staan ? ik wil namelijk echt een 2x12 cab hebbe inplaats van 4x12.

Fumi SG
26 mei 2005, 20:18
wat voor een head hebben we het over dan? 8-)

Ronald
26 mei 2005, 20:19
een randall cyclone solid state head. en die is dus 300 watt

Negative K3 fan
26 mei 2005, 21:35
als je je volume niet te hard zet, moet het lukken... Gitaar speakers kunnen sowieso al redelijk wat hebben kwa uitwijking en bedenk ook dat je volume knop logaritmisch werkt, dat betekent dat je op standje 9/10 nog maar 150 watt van die 300 overhoudt, op standje 8/10 75 watt etc.

Diedo
26 mei 2005, 22:18
je kunt toch ook de impedantie van de cab twee keer zo hoog nemen als de uitgang van je versterker (dus cab 8 ohm en amp 4 ohm), zodat je amp "maar" rond de 150 watt gaat leveren? Ik ben niet heel zeker van deze manier, maar er staat me iets bij dat het bij solid state versterkers kan.

vester86
27 mei 2005, 00:33
als je je volume niet te hard zet, moet het lukken... Gitaar speakers kunnen sowieso al redelijk wat hebben kwa uitwijking en bedenk ook dat je volume knop logaritmisch werkt, dat betekent dat je op standje 9/10 nog maar 150 watt van die 300 overhoudt, op standje 8/10 75 watt etc.

dit is echt de grootste bullshit

Zelfs ALS het al zo zou werken (logaritmisch), dan NOG is het uitgestuurde vermogen (volume dus) afhankelijk van het vermogen (volume) wat je er in gooit. verschil in pick-ups, multi-FX maakt daar allemaal verschil op..

kokeleko
27 mei 2005, 08:28
ik ben bang dat er nie veel 2x12's zijn met een hoger wattage dan dan dat.

Eminence maakt speakers die 120 watts per stuk aan kunnen.

Thijssie
27 mei 2005, 09:09
bedenk ook dat je volume knop logaritmisch werkt, dat betekent dat je op standje 9/10 nog maar 150 watt van die 300 overhoudt, op standje 8/10 75 watt etc.

Het is werkelijk fantastisch wat voor domme stierenstront er soms van jou te lezen is :razz:

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar hoop ik dat er niemand is die jou adviezen serieus neemt en daardoor schade aan zijn/haar spul krijgt :roll:

nicoverduin
27 mei 2005, 09:48
Zoals al eerder vermeld, bepaalt het ingangssignaal het moment dat de versterker zijn maximale vermogen eruit pomt. Zet maar eens een CD speler op je versterker (lijn uitgang). Die heeft 1-2 V pp. Dit in tegenstelling tot een gitaar zonder stompboxen en ander pre-amp toeters en bellen.
Bij standje 3 kun je dan al op max vermogen zitten.

De volume regelaar is gewoon een spanningsdeler die een deel van de vorige versterkertrap doorgeeft aan de volgende. Je kan dus niet zonder meer stellen dat stand 9-10 een halvering van het vermogen is. Dus alsje een 2 x 12 Cab wilt gebruiken op 300 Watt moet je inderdaad zoeken voor een set speakers die samen 300 watt vermogen aankunnen. de Electro Voices EV12L kunnen elk 200 watt aan. Zo zijn er meerdere types. Je kan dan evengoed combineren.

Nico

pol
27 mei 2005, 09:48
Volumeknoppen werken idd logaritmisch, maar sommige amps geven al hun volle vermogen als de volumeknop nog maar op 5 staat, mijn amp (steavens poundcake) gaat niet luider na 5 op de volume knop, als ik die nog hoger zet begint de eindtrap alleen maar te vervormen. Bij repetieties staat die ook maar op 3 en is dan al luid genoeg om er goed door te komen.
Bij marshall jcm800's is dit net hetzelfde .

Ik heb geen idee hoe dat bij die randall zit, maar tot 9 gaan op het volume zou ik toch niet direct proberen.

negk3 zijn redenering klopt alleen maar als de amp op 10 ook werkelijk 300 wat geeft, maar het kan evengoed zijn dat dit al vroeger gebeurt, dit is bij de meeste amps wel zo.

je hoort het wel als de speakers het niet meer getrokken krijgen, draai dan het volume iets terug, zo snel speel je een vintage 30 niet kapot.
Ik heb wel geen idee waar die belangstelling voor 2 x 12's vandaan komt, die dingen klinken toch nooit zo vet als een goeie 4 x 12 en zoveel lichter en goedkoper zijn ze ook niet, en je moet ze nog ergens op zetten, anders hoor je jezelf toch niet.

Negative K3 fan
27 mei 2005, 10:16
sorry, ik hield geen rekening met oversturing die zou ontstaan, omdat het hier gaat om een transistor amp met 300 watt. Bij buizen amps zit je idd al sneller aan het max vermogen, maar toch denk ik dat je je niet al te druk hoeft te maken over het vermogen van de kast als je de versterker niet te ver opendraait.

Geronimo
27 mei 2005, 14:41
Maar dude wanneer ga je over die 120 heen dan?? :o Dat is onwijs hard! Ik heb een 100+ head en die gaat nooit voluit. Als je 2 v30's koopt dan klinkt je amp bij 50 watt al als 100 watt vergeleken met bijvoorbeeld g12h75's omdat ze 3db meer rendement hebben. Dus no worries.
En als het toch fout gaat ruik je het wel.. :lol:

Ronald
27 mei 2005, 15:43
nou ik heb ook vaak zat met een 100 watt versterker gespeeld en die stond dan denk ik net met de volumeknop op de helft. kdenk zelf iets minder. en de andere gitarist uit mn band heeft wel es met een 30 watt oefenversterker opgetreden.


dus ik snap nie da je uberhaupt ooit harder dan 120 watt zou kunnen staan. want als ik het goed begrijp sta je dan harder dan wat een 100 watt versterker op vol volume zou aankunnen.

Geronimo
27 mei 2005, 20:48
nou ik heb ook vaak zat met een 100 watt versterker gespeeld en die stond dan denk ik net met de volumeknop op de helft. kdenk zelf iets minder. en de andere gitarist uit mn band heeft wel es met een 30 watt oefenversterker opgetreden.


dus ik snap nie da je uberhaupt ooit harder dan 120 watt zou kunnen staan. want als ik het goed begrijp sta je dan harder dan wat een 100 watt versterker op vol volume zou aankunnen.

Nou? Dus wat is het hele probleem dan? Als dat zo is kan je toch gewoon dat cabinet kopen?

Ronald
27 mei 2005, 20:53
ja maar das nu juist de vraag , is da wel zo ?

Ronald
12 juni 2005, 22:11
hey mensen , als ik nou es een voor een brunetti dual cab kies (als die krengen nog gemaakt worden). da ding is 200 watt , zou da verschil dan klein genoeg zijn als je toch nie erg hard speelt?

twas de enige cab die ik kon vinden van 200 watt en verder leek ie me wel in orde. het aantal ohm zal waarschijnlijk ook wel kloppen want er staat bij dat ie 8 ohm mono is en 16 ohm stereo, en mn huidige cab is 8 ohm mono en 4 ohm stereo ( waarom de ene meer wordt met stereo en de andere minder snap ik eerlijk gezegd niet maar goed)

zou dit werken en kent iemand die cab? ist een beetje een goed ding? en worden ze uberhaupt nog gemaakt want er is zo weinig over te vinden op internet.

Flatcat
12 juni 2005, 22:50
Worden zeker nog gemaakt.

Ik heb enkel de 4X12 en heb em open back gemaakt, zéér tevreden over de sound (zitten wel V30s in, maar koop nog wel zo'n jenssen 4X100 ook)

Het is een merk dat nog op moet komen, door de juiste mensen gehyped moet worden ofzo ;)

iam
12 juni 2005, 23:02
Worden zeker nog gemaakt.

Ik heb enkel de 4X12 en heb em open back gemaakt, zéér tevreden over de sound (zitten wel V30s in, maar koop nog wel zo'n jenssen 4X100 ook)

Het is een merk dat nog op moet komen, door de juiste mensen gehyped moet worden ofzo ;)

open back gemaakt?
nog niet lang dan? heb ik toch ni gemerkt :???:

Ronald
12 juni 2005, 23:22
kheb er maar weinig informatie over gelezen, maar zijn ze wel beetje geschikt voor metal , ik bedoel als ze ook open back kunnen denk ik aan de de eerste instantie toch aan andere muziek?

maar in principe ken ik dus ervan uitgaan dat mn 300 watt top wel erop zou kunnen zonder problemen te krijgen , tenzij je op heel hoog volume speelt natuurlijk?

Flatcat
16 juni 2005, 00:07
Bij dit soort vragen zeg ik altijd ga Aborted es live gaan bekijken en dan weet je het wel.

Iam, pas sinds één show doe ik dit.

Ronald
17 juni 2005, 13:44
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je daarmee bedoelt

BqS
17 juni 2005, 13:58
Zorg er altijd voor dat je cab meer vermogen kan hebben, dan wat uit je amp komt.
is zeker geen goed idee:

ik studeer akkoustiek en allen bazaar der rond, en we hebben daar gezien en bewezen dat als ge een versterker koopt lichter dan uw boxen ge een flut geluid krijgt, 't is niet omdat uw boxen de helft van uw wattage van uw versterker hebben da ge ze sebiet opblaast, ge kunt da wel maar als ge voorzichtig zijt gaat da nooit gebeuren, EN uw klank is veel beter bij een zware versterker en een lichter kabinet veel voller en al wa ge maar wilt.

De producer van Sepultura bijv sluit voor opnames versterkers van 400W aan op nen 2*25W

Cheers

Ronald
17 juni 2005, 14:03
je verhaaltje is beetje moeilijk te lezen eerlijk gezegd, maar ik snap wel wat je bedoelt.

ik zag net op martkplaats een advertentie voor een mode four head van marshall met een 2x12 cab eronder ook van marshall. de head is 350 watt en de cab is 150 watt. das dus net zo'n groot verschil. dus blijkbaar kan het wel.

kheb um ff gemaild of hij nooit problemen daar mee gehad heeft en hoe hard hij over het algmeen speelt, maar ik heb nog geen antwoord terug.

maar als ik da zo zie dan zou het dus toch moeten kunnen

andoni
17 juni 2005, 14:04
Zorg er altijd voor dat je cab meer vermogen kan hebben, dan wat uit je amp komt.
is zeker geen goed idee:

ik studeer akkoustiek en allen bazaar der rond, en we hebben daar gezien en bewezen dat als ge een versterker koopt lichter dan uw boxen ge een flut geluid krijgt, 't is niet omdat uw boxen de helft van uw wattage van uw versterker hebben da ge ze sebiet opblaast, ge kunt da wel maar als ge voorzichtig zijt gaat da nooit gebeuren, EN uw klank is veel beter bij een zware versterker en een lichter kabinet veel voller en al wa ge maar wilt.

De producer van Sepultura bijv sluit voor opnames versterkers van 400W aan op nen 2*25W

Cheers

Jij gaat zo hard buizen :seriousf:

pol
17 juni 2005, 15:01
bij p.a. boxen is dit absoluut waar, door een versterker te nemen die meer kan geven dan de boxen maximaal aankunnen blijft die versterker clean spelen en heb je minder kans op beschadiging van de boxen en klinkt alles zuiverder, dit is beter voor de boxen dan een te lichte versterker nemen en die in het rood laten komen.

Thijssie
17 juni 2005, 15:01
ik studeer akkoustiek en allen bazaar der rond, en we hebben daar gezien en bewezen dat als ge een versterker koopt lichter dan uw boxen ge een flut geluid krijgt, 't is niet omdat uw boxen de helft van uw wattage van uw versterker hebben da ge ze sebiet opblaast, ge kunt da wel maar als ge voorzichtig zijt gaat da nooit gebeuren, EN uw klank is veel beter bij een zware versterker en een lichter kabinet veel voller en al wa ge maar wilt.

De producer van Sepultura bijv sluit voor opnames versterkers van 400W aan op nen 2*25W

Troll alert! :roll:

pol
17 juni 2005, 15:01
bij p.a. boxen is dit absoluut waar, door een versterker te nemen die meer kan geven dan de boxen maximaal aankunnen blijft die versterker clean spelen en heb je minder kans op beschadiging van de boxen en klinkt alles zuiverder, dit is beter voor de boxen dan een te lichte versterker nemen en die in het rood laten komen.

andy
17 juni 2005, 16:03
Tja, maar je neemt natuurlijk nooit een TE lichte versterker. :wink:

Maar over dat andere verhaal, dat je juist een speakerkast met weinig wattage moet nemen... Het zal allemaal wel. Ik ga het niet uit proberen iig.

andoni
17 juni 2005, 19:38
Bij hifi appratuur is het inderdaad ook zo dat je versterker krachtig genoeg moet zijn om je speakers aan te drijven of hij kan stuk gaan (door overdreven clippen). Maar dit heeft dus geen BAL te maken met de maximale belastbaarheid van de luidsprekers (in Watts) maar wel met de gevoeligheid van de speakers (in dB). Een gevoelige speaker heeft een minder zware amp nodig om geluid voor te brengen. Daarom dat bij hifi appratuur erg gevoelige speakers gemaakt worden voor low power class A tube amps. Een gitaarversterker gaat hier helemaal niet kapot van, gaat gewoon wat meer oversturen maar dat hebben de meeste gitaristen net graag wat power amp oversturing. Een te zware amp is wel nefast voor je speakers, zowel bij hifi, gitaarspullen als PA (als je hem te hard opendraait).