PDA

View Full Version : HIJ DOET HET!!!!



qwerty
26 mei 2005, 01:26
Vanavond de laatste hand gelegd aan het technische deel van mijn versterker.
Kan alleen niet erg hard testen op dit moment morgen meer nieuws.

BTW fantastische sound!!!!!


Mijn eerste eigenbouwproject, en meteen geslaagd!

bert k
26 mei 2005, 10:48
Wat wat wat wat? :o Tell us more!

Franc
26 mei 2005, 10:52
Yeeeeeaaaaahhhh

Congrats :-D Cool he als dat hoopje onderdelen opeens geluid blijkt te geven :-D

PeeVee
26 mei 2005, 12:27
BTW fantastische sound!!!!!
Eigenbouw klinkt altijd beter, zelfs als het niet beter klinkt :-D


Mijn eerste eigenbouwproject, en meteen geslaagd!
Geweldig! Gefeliciteerd!! Soundclipjes?! 8-)

Negative K3 fan
26 mei 2005, 12:32
respect man, je hebt het goed gedaan als hij het in 1 keer goed doet!

nu nog wat details... clips, plaatjes etc.

qwerty
26 mei 2005, 14:38
details komen eraan, ben aan het werk met een website, zodra die in de lucht is zijn er pics. soundclips moet nog even aan worden gewerkt.

enige is dat ik een klein brommetje heb, eens kijken waar die zit, verder doodstil.

meer nieuws volgt, ik ga weer verder spelen. :)

qwerty
26 mei 2005, 15:42
hoi ben ik weer.
de brom is eruit, blijkt dat de trafo bromt gedurende het opwarmen (vraag me ook niet waarom) daar na verdwijnt ie....

nu denk ik alleen dat er een oscilatie in mijn versterker zit; als ik de volumeknoppen verder dan halverwege opendraai hoor ik soms een fluittoon, en af en toe maakt de versterker out of the blue het geluid van een krakende potmeter zonder dat ik aan de knoppen zit.

wat is het probleem? hoe los ik het op?

een snubbercap tussen kathode en annode van een preampbuisje?

groet jazz

nicoverduin
26 mei 2005, 16:12
Oscillatie ontstaat meestal doordat er een positieve terugkoppeling plaatsvindt in het signaal pad. Meestal kun je dit opzoeken door de draden met een sate stokje oid wat heen en weer te bewegen en kijken of het weggaat. Met een scope kun je het meestal wel vergeten omdat als er eenmaal oscillatie is, dit door het hele circuit zit.

Mocht het niet lukken, dan wil het afschermen van signaalpaden meestal oplossing bieden. En dan wordt ie echt stil.

Het brommetje van een trafo dat na opwarmen weggaat lijkt op een lamelletje te weinig. Door warmte zet het geheel uit en zou je het niet meer horen. Mogelijk kan aandraaien van de bouten iets helpen.

Nico

Negative K3 fan
26 mei 2005, 16:16
nu denk ik alleen dat er een oscilatie in mijn versterker zit; als ik de volumeknoppen verder dan halverwege opendraai hoor ik soms een fluittoon, en af en toe maakt de versterker out of the blue het geluid van een krakende potmeter zonder dat ik aan de knoppen zit.
Toch neit helemaal perfect de eerste keer, dat zou te mooi zijn om waar te zijn. Dat gekraak heb ik ook in mn versterker bij bepaalde noten met hoog volume, ik wijt het aan het feit dat mn eindbuis VEEL te dicht op de OT staat, ik heb er ook pas sinds OT verandering last van, dus ik ga de eindbuis verplaatsen

qwerty
26 mei 2005, 17:54
toch wel: eh buizen vervangen door JJ buizen en probleem is weg lijkt het nu....

nicoverduin
26 mei 2005, 20:10
Zegt niets. Dacht ik indertijd ook met mijn 18 watter. Na verloop van tijd kwam het toch weer terug. Maar net hoe de buizen ingebrand waren. uiteindelijk bleek het de plaats te zijn van de jack van de tremolo schakelaar. Die had een stukje draad van ongeveer 2 cm naar de buis toe. Dit ontdekte we uiteindelijk toen we eerst elk signaalpad hadden afgeschermd (hij was er later wel heeeeeeeeeel erg stil van geworden :-D :-D ). uiteindelijk een afgeschermd snoertje ertussen gezet (van 2 cm :-D :-D ). Nu is het echt opgelost
Nico

Geronimo
26 mei 2005, 23:30
Goed gedaan man!

strattie
27 mei 2005, 08:17
piiicccs!!!!!

Geronimo
27 mei 2005, 14:27
Idd, laat zien!

ropp
27 mei 2005, 14:33
Show it show it show it

qwerty
27 mei 2005, 15:43
foto's komen snel, webpage is in ontwikkelking...

wat meer gespeeld erop (helaas niet op vol volume nog...
idee van een nagenoog cleane input en een vuile input is tamelijk geslaagd. Met de toneknop op de vuile input alles van jazzy tot fender-style... binnenkort nog ff testen met mijn tubescreamertje ervoor.
de vox tonestack is ongelooflijk reactief, geeft veel mogelijkheden.

schemaatje op www.is.tomaatnet.nl/jasper.htm , powerstage is echter veranderd

Geronimo
27 mei 2005, 18:30
Maar dat met die booster werkt goed dus?? Zou ik zoiets voor mijn slo ingang kunnen stoppen met iets van een filter voor gecontroleerde uberuberoverdrive?

qwerty
27 mei 2005, 18:38
in mijn niet-zo-high-gain amp werkt ie prima, hoe het zit met een high gain amp weet ik niet. proberen is het devies.

succes!

Groet, JAzz

Geronimo
27 mei 2005, 20:40
Ik gaat het gewoon eens proberen. Succes met je amp!

JoostBaksteen
27 mei 2005, 21:01
Gaaf, gefeliciteerd :D

Dat doe je goed in 1 keer.

Ik ben ook benieuwd naar pics en clips :)

ChrisMW
2 juni 2005, 18:37
Goed hé!

Qua oscillatie: kan bedrading zijn maar (helaas) vaak ook te hoge versterking-factoren in de pre-amp/etc.
Wat tips:
- verlaag de waarde v/d volume-pot vlak voor de 6L6 naar 250k
- verhoog de 10k weerstandjes in de voeding naar 22k
- verlaag de cathodebypasscaps in de preamp wat en/of verhoog de cathode-weerstanden in de pre-amp wat

Verander 1 onderdeel en luister dan. Soms (...om eerlijk te zijn meestal, ha ha) moet je voor mods wat meer tijd uittrekken. Je verandert 1 waarde om iets op te lossen/te verbeteren en dan "moet" je op 'n aantal andere punten ook weer wat aanpassen zodat het helemaal "gebalanceerd" is.

Succes/soldeer ze!

qwerty
3 juni 2005, 18:11
Hoi chris, dank voor de tips!


Goed hé!

Qua oscillatie: kan bedrading zijn maar (helaas) vaak ook te hoge versterking-factoren in de pre-amp/etc.
Wat tips:
- verlaag de waarde v/d volume-pot vlak voor de 6L6 naar 250k
- verhoog de 10k weerstandjes in de voeding naar 22k
- verlaag de cathodebypasscaps in de preamp wat en/of verhoog de cathode-weerstanden in de pre-amp wat

Verander 1 onderdeel en luister dan. Soms (...om eerlijk te zijn meestal, ha ha) moet je voor mods wat meer tijd uittrekken. Je verandert 1 waarde om iets op te lossen/te verbeteren en dan "moet" je op 'n aantal andere punten ook weer wat aanpassen zodat het helemaal "gebalanceerd" is.

Succes/soldeer ze!

250K mastervolumepot is reeds gerealiseerd.
Verder heb ik de cathodebypascaps op de 2 laatste gainstages verwijderd (helemaal)
Tonestack ook meteen onder handen genomen: 1pot kiest tussen .0022 en .022 coupling-cap en daarna volgt een treblecut-regelaar.

Eigenlijk heb ik nu een soort tweedchamp zonder neg feedback icm met een extra boost-stage.
Te gek met mijn nieuwe SD1 als extra booster. Van clean met een randje tot aan Slash onder de laatste kwart van mijn gitaarvolume.

Iedereen erg bedankt voor alle tips die geleid hebben tot de nu probleemloze werking van mijn versterkertje.
Ben nu erg tevreden met het geluid, en zal binnenkort een website met pics, en wat later ook clips lanceren.

Groet, JAzz