PDA

View Full Version : Bassman '59 RI LTD vs. Hot Rod DeVille vs. Blues DeVille



Tjebbe
25 mei 2005, 15:15
Ik wil binnenkort een nieuwe versterker kopen, en twijfel tussen deze drie modellen:

-Fender Bassman '59 RI LTD (de nieuwe, met jensen-speakers en buizen rectifier dus)
-Fender Hot Rod DeVille 4x10"
-Fender Blues DeVille 4x10"

Budget is 1000 euro of iets meer (1200 euro kan dus ook nog)
Ik wil er vooral een mooie, volle bluestoon mee krijgen, waarschijnlijk icm. een tubescreamer oid. Ik speel met een fender strat.

Aan welke van de drie geven jullie de voorkeur, en wat vinden jullie de voor- en nadelen van deze versterkers? Of is er nog een goede versterker die ik over het hoofd heb gezien, die ook binnen het budget valt?

alvast bedankt,

Tjebbe

marc_o
25 mei 2005, 15:20
Er zijn bergen versterkers natuurlijk, maar als je het bij deze 3 houdt, zul je zeker iets kunnen vinden.
Ja gaat blues spelen met een strat, dus geen high-gain (straks komen er hier een paar roepen dat ze de highgain niks vinden namelijk)
Velen zullen de voorkeur gaan geven aan de RI, maar de Deville is wel wat veelzijdiger en absoluut top voor clean.
Ik zou voor de Deville gaan (hotrod, dus 3 kanalen)
succes

dejohan
25 mei 2005, 15:47
Eigenlijk zijn deze amps allemaal uitgerust met een variant op een Bassman circuit (de poweramp sectie toch). Het zijn, heel ruw gesteld dan, ongeveer dezelfde versterker.

Ik zou ook voor de Hot Rod gaan, wegens meer opties (reverb, footswitchable kanalen, extra gain stage). Let wel dat je deze amp voordat je hem meeneemt eerst laat biasen (of het zelf doet), want die dingen komen meestal veels te koud gebiased uit de fabriek, wat echt heel slecht klinkt. Heb al genoeg meegemaakt dat mensen zitten te klagen over het slechte geluid van deze amp, totdat ze een goed gebiased exemplaar tegenkomen.

dejohan
25 mei 2005, 15:49
Maar deze amps werken trouwens heel goed samen met een Strat en een Tubescreamer. Ik zal binnenkort eens een sound sample neerzetten van een Jap Strat op een Hot Rod, met een Ibanez TS7 (goedkope tubescreamer).

PeeVee
25 mei 2005, 16:00
Voor 1200 heb je waarschijnlijk ook al een goeie geservice-te silverface Super Reverb... Dat lijkt me dan een betere optie... Blackface faceplate koop je trouwens ook voor rond de 60 Euro. Misschien eens een lijntje uitzetten bij Al (moderator van dit forum), die komt nog wel eens wat tegen links en rechts.

ToTaL FaKe
25 mei 2005, 17:11
Maar deze amps werken trouwens heel goed samen met een Strat en een Tubescreamer. Ik zal binnenkort eens een sound sample neerzetten van een Jap Strat op een Hot Rod, met een Ibanez TS7 (goedkope tubescreamer).

ja dar ben ik zelf ook heel benieuwd naar :) mijn Toadworks Death Rattle doet al veel dingen goed op mijn hotrod Dleluxe, wat je nooit had durfen dromen. Maar ik wil wel is horen wat een ts7 doet :)

PeArLjAm
25 mei 2005, 20:45
bassman met tubescreamer! De devill is wel leuk maar als je een puur bluesgeluid wilt zou ik eerder voor een eenkanaals Fender gaan, met natuurlijk de ts-klassieker erbij 8-)

elysianguitar
30 mei 2005, 15:53
Het circuit kan dan wel niet zo veel verschillen, maar qua speakers is het toch wel een heel ander verhaal vind ik persoonlijk. De Hotrod heeft eminence speakers de Bassman Jensens. Die laatste vind ik persoonlijk veel beter door de mix "snijden". Ik heb jaren op een Twin Amp (eminence) gespeeld, maar sinds ik die Bassman heb, is de Twin niet meer vaak buitengekomen.

Er is wel een serieus prijsverschil natuurlijk hé. De Bassman RI kost een stuk meer dan de De Ville hé.

Eigenlijk moet je gewoon naar een grote winkel gaan waar ze dat allemaal in voorraad hebben, en dan maar uittesten tot je weet wat je wilt.

Tweedehands vind je natuurlijk altijd wel mooie dingen hé.

In ieder geval, veel geluk (en plezier) met de zoektocht.

dano
31 mei 2005, 12:39
Ah ik heb zelf een Hot Rod Deville, 4*10, speel daarop met een Gibson Les Paul Gem met p-90's met een ts9 voor de echte blues sound. Het cleane kanaal ben ik ngo steeds helemaal weg van, is echt te gek, mooi rond, warm en goed instelbaar. Het scheurgeluid ben ik verder niet echt weg van, beetje saai. Maar dat is een kwestie van smaak. Scheur en extrascheur pedaal is dan wel weer het fijne (slag en solo)...

Bassman is ook leuk, verder weinig ervaring mee

Blues Deville, ook mooi geluid, nog wat warmer denk ook weinig ervaring

Ik weet alleen dat ik nog erg blij ben met mn deville, minpuntje is het gewicht (hij staat opzolder op mijn kamer, bij elke gig twee trappen is geen pretje >40kg)

Ga ze gewoon lekker allemaaluitproberen:)

dirkwitte (amsterdam)heeft iig de hotroddeville en volgens mij ook een bassman en een bluesdeville...Dijkman heeft ook een deel dacht ik.

dejohan
31 mei 2005, 18:19
Trouwens: Admiral Freebee speelt ook op een Hot Rod, met overdrive kanaal.

up-guitarman
31 mei 2005, 18:50
Trouwens: Admiral Freebee speelt ook op een Hot Rod, met overdrive kanaal.

Tegenwoordig dan ... Ik heb hem vroeger wel eens met een Twin op het porium gezien ... Mss is hij overgeschakeld ...

jacky
31 mei 2005, 19:46
Als het voor The Blues is zou ik voor een bassman Ri gaan voor een stevige droge sound (ook lekker voor de bluesharp)of een oude superreverb (the best)als je een grote ronde sound wil.
Als het kleiner mag kan je natuurlijk ook voor een vibrolux of een deluxe reverb kiezen (ik bedoel geen reissues)want die zijn ook niet te versmaden voor de blues en hebben hun magische sound op een wat prettiger geluids niveau dan hun moderne vrienden.
Verder zijn alle fendertjes (tot 1985)tot een watt of 45 /50 goed te gebruiken.
Ik vind de devilles en consorten niet echt lekkere amps (ook vaak te hard)

Succes met je zoektocht 8-)

dejohan
31 mei 2005, 20:23
Trouwens: Admiral Freebee speelt ook op een Hot Rod, met overdrive kanaal.

Tegenwoordig dan ... Ik heb hem vroeger wel eens met een Twin op het porium gezien ... Mss is hij overgeschakeld ...

Hij speelt toch al minstens een jaar er op. Geen idee hoelang hij die al heeft en wat hij ervoor gebruikte.

up-guitarman
1 juni 2005, 00:18
Trouwens: Admiral Freebee speelt ook op een Hot Rod, met overdrive kanaal.

Tegenwoordig dan ... Ik heb hem vroeger wel eens met een Twin op het porium gezien ... Mss is hij overgeschakeld ...

Hij speelt toch al minstens een jaar er op. Geen idee hoelang hij die al heeft en wat hij ervoor gebruikte.

Zou goed kunnen hoor, heb em al ff nimmer gezien !!! Die Twin gaat over 3 jaar terug of zo dus goed kans dat die al wel vervangen is ...