PDA

View Full Version : Welke pedalen nodig?



smirrie
25 mei 2005, 13:25
Ik ben nieuw in het elektrische gitaar gebeuren en heb sinds gister een Epi LP Custom met een oefenamp (Cube 30)

De muziekstijlen die ik speel en eventueel wil gaan spelen zijn;

AC/DC
Metallica
Iron Maiden
Pearl Jam
Paar blues achtige dingen
Diverse rock achtige dingen

Nu is mijn vraag, aangezien ik nog vrij weinig van pedalen en effecten afweet, wat heb ik hier voor nodig om een beetje deze sound te krijgen? Zoals de meesten wel weten is de Cube een modelling amp en er zitten ook een paar effecten op, maar ik vraag me af of ik daarme deze geluiden kan krijgen

hoop dat jullie me kunnen helpen aangezien de search weer eens niet werkte

alvast bedankt!

belfrink
25 mei 2005, 13:35
Koop een multi-effect :-D

PS: De berichtenteller deed het weer, lol

Thom TK
25 mei 2005, 13:55
Koop een multi-effect :-D

PS: De berichtenteller deed het weer, lol

Ja idd :-D


Euhm, compressor, chorus, reverb...misschien een boost pedaaltje (als je de compressor daar al niet voor gebruikt tenminste).

Pilitev
25 mei 2005, 17:28
Die cube 30 is zo veelzijdig dat je daar de door jou genoemde bands makkelijk mee kan benaderen, daar heb je in principe niet per se een multi effect voor nodig. Wat misschien wel handig is is een footswitch om van kanaal te wisselen tussen clean/gain kanaal en een footswitch om een van de andere effecten in te schakelen. Enkel wanneer je de standaardeffecten van de cube niet goed genoeg meer vind zou ik iets anders zoeken

robert-gitarist
25 mei 2005, 17:41
Waarom veel effecten nemen?
Spaar gewoon voor een goeie amp en een goeie chorus en overdrive.Dan heb je echt een dijk van een geluid.

Wat je ook kunt doen is een multi effect inderdaad aanschaffen,die van Boss is erg goed, de ME-50.Hele hoop mogelijkheden en klinkt super.

succes dr mee

smirrie
25 mei 2005, 18:47
uiteindelijk komt er vast ook wel een andere amp, maar als student zijnde moet je toch ergens beginnen :wink:

ik ga de komende tijd eerst maar eens aankloten en dan zie ik wel wat ik eventueel er nog bij haal, iig bedankt alvast :)

robert-gitarist
25 mei 2005, 21:14
Ja okee je moet toch wat.
Maar waarom nu veel geld of relatief weinig geld,investerenin effecten en later een betere amp te kopen die die effecten overbodig maakt?
Kun je beter eerst sparen voor een goeie amp.
Goeie versterker is het halve werk!

smirrie
25 mei 2005, 21:46
die goede amp komt er zowiezo een keer :wink:

ook een reden waarom ik ben begonnen met een cube30 is omdat ik nog niet precies weet wat voorn specifiek amp geluid mij het meeste trekt.
Nu heb ik iig de kans veel te oefenen en dan komt die grote amp er heus wel een keer

phx
26 mei 2005, 20:06
Voor bleussy thingz zou ik zowiezo een buizenamp proberen, crank in die amp de overdrive en reverb ff op.

dejohan
27 mei 2005, 10:24
Ik ben nieuw in het elektrische gitaar gebeuren en heb sinds gister een Epi LP Custom met een oefenamp (Cube 30)

De muziekstijlen die ik speel en eventueel wil gaan spelen zijn;

AC/DC
Metallica
Iron Maiden
Pearl Jam
Paar blues achtige dingen
Diverse rock achtige dingen

Nu is mijn vraag, aangezien ik nog vrij weinig van pedalen en effecten afweet, wat heb ik hier voor nodig om een beetje deze sound te krijgen? Zoals de meesten wel weten is de Cube een modelling amp en er zitten ook een paar effecten op, maar ik vraag me af of ik daarme deze geluiden kan krijgen

hoop dat jullie me kunnen helpen aangezien de search weer eens niet werkte

alvast bedankt!

Eigenlijk heb je voor die muziekstijlen niet meer nodig dan een overdrive of distortion dat een klassieke rockgeluid geeft, en eventueel een wah voor solo's. Alle andere pedalen zijn leuk, maar niet noodzakelijk.

Speeddemon
27 mei 2005, 11:34
aangezien al 't belangrijke al op de Cube 30 zit en hij toch geen fx-loop heeft, zou je alleen het volgende hoeven te overwegen:
-Wah
-Compressor
-(Octaver of Pitchshifter)

Sowieso moet je met het Classic Stack model heel eind komen. En de RFier met iets minder laag en hoog en veel mids geeft ook een waanzinnige metalsound.

Oh, een nu nog een Boss ME-50 kopen is GEEN goed idee. De Cube 30 klinkt toch wel beter.

jorrit
30 mei 2005, 09:55
wah lijkt me genoeg eigenlijk en dan alleen pas kopen als je hm echt denkt nodig te hebben. je moet het toch nog leren en waarom zou je dan een zooi fx kopen. met die cube kun je een paar jaar uit de voeten. zorg eerst dat je goed kunt spelen en je merkt vanzelf wat je erbij wilt hebben.. ow en luister niet naar die mafketels die meteen bleren dat je moet sparen voor een buizen amp.... een mooi geluid komt door je manier van spelen

Speeddemon
30 mei 2005, 10:43
ow en luister niet naar die mafketels die meteen bleren dat je moet sparen voor een buizen amp.... een mooi geluid komt door je manier van spelen
+1000.
Ik had een wereldtone op de Cube 30 met RFier model, door de EQ heel onconventioneel in te stellen.
En heb laatst nog een early EVH tone weten te benaderen voor 95% op de Cube 60, de tone waar iedereen een Plexi met Variac en EQ voor nodig denkt te hebben.

Paar tips;
gebruik ietsje minder gain (distortion) dan je DENKT nodig te hebben
gebruik veel mids (anders snijdt je waarschijnlijk niet door de mix in een bandsituatie)
gebruik effecten met mate, anders verzuipt je sound erin.

Nocki
30 mei 2005, 13:26
geweldige amp de cube 30. reageert ok heel goed op diverse gitaren. ooit een test gedaan met een epi en een gibson. de gibson klonk veel beter erover. maar de epi echt niet spelcht. de band die je opnoemt zijn allemaal heel makkelijk uit de cube 30 te halen. het zit m allemaal in de vingers...

NOcki