PDA

View Full Version : van 100 watt naar 50 watt



chennie
24 mei 2005, 22:48
blaat

chennie
24 mei 2005, 22:49
hoi,
ik hoorde onlangs een discussie over dat men een marshall jcm900 dual reverb, maar ook andere tops van 100 watt naar 50 watt "modden". Dit zou gebeuren door een paar van de eindbuizen eruit halen en vóila je hebt 50 watt. Ikzelf kan dit moeilijk geloven dat dit goed is en zonder enig effect is (andere belasting voor de voortrap, verandering voor transformator belasting, andere uitgangsimpedantie etc ? )

Kan iemand mij dan vertellen of dit daadwerkelijk een goede methode is ? en of er eventueel wat haken en ogen aanzitten ?

wanna1
24 mei 2005, 22:52
Ik speel al jaren zo.

Ik heb de buitenste 2 eruit getrokken.
Je kan ook de binnenste 2 eruit trekken.

Zo kun je de versterker wat meer belasten en krijg je eerder een echte volle sound.


Oh ja ik heb dit gedaan bij een JCM 800 2210

Geen probleem en erg functioneel.

wanna1
24 mei 2005, 22:53
Oh ja je uitgangs impedantie veranderd natuurlijk wel.

chennie
24 mei 2005, 23:07
op welke manier verandert dit ?
halveert de uitgangsimpedantie ? of hoe uit zich dit ?

wanna1
24 mei 2005, 23:13
De impedantie verdubbelt, dus op de versterker moet je hem lager zetten

Ik heb de versterker op 8 Ohm staan op een 16 Ohm ingang van de speakerkast.

nicoverduin
24 mei 2005, 23:13
Door er 2 buizen uitt te trekken verdubbelt de impedantie van de buizen dus ook op de primaire wikkeling. Aan de secundaire kant gebeurt hetzelfde. M.a.w. een 4 ohm uitgang wordt dus nu een 8 ohm uitgang. etc.

Nico :-D

wanna1
24 mei 2005, 23:13
hehe ik was eerst

nicoverduin
24 mei 2005, 23:15
dammm net te laat :-D :-D :-D :-D

ChrisMW
25 mei 2005, 16:56
Hoi allemaal

Wel even 2 kanttekeningen:
- volume gaat 3dB omlaag (da's dus niet genoeg om 'm op je zolderkamer even voluit te draaien... :D )
- als de versterker zeer precies gebiased is voor/met 4 eindbuizen dan wordt de bias-instelling met twee eindbuizen aan de "hete kant"