PDA

View Full Version : van 100 watt naar 50 watt



chennie
24 mei 2005, 22:48
blaat

chennie
24 mei 2005, 22:49
hoi,
ik hoorde onlangs een discussie over dat men een marshall jcm900 dual reverb, maar ook andere tops van 100 watt naar 50 watt "modden". Dit zou gebeuren door een paar van de eindbuizen eruit halen en vóila je hebt 50 watt. Ikzelf kan dit moeilijk geloven dat dit goed is en zonder enig effect is (andere belasting voor de voortrap, verandering voor transformator belasting, andere uitgangsimpedantie etc ? )

Kan iemand mij dan vertellen of dit daadwerkelijk een goede methode is ? en of er eventueel wat haken en ogen aanzitten ?

wanna1
24 mei 2005, 22:52
Ik speel al jaren zo.

Ik heb de buitenste 2 eruit getrokken.
Je kan ook de binnenste 2 eruit trekken.

Zo kun je de versterker wat meer belasten en krijg je eerder een echte volle sound.


Oh ja ik heb dit gedaan bij een JCM 800 2210

Geen probleem en erg functioneel.

wanna1
24 mei 2005, 22:53
Oh ja je uitgangs impedantie veranderd natuurlijk wel.

chennie
24 mei 2005, 23:07
op welke manier verandert dit ?
halveert de uitgangsimpedantie ? of hoe uit zich dit ?

wanna1
24 mei 2005, 23:13
De impedantie verdubbelt, dus op de versterker moet je hem lager zetten

Ik heb de versterker op 8 Ohm staan op een 16 Ohm ingang van de speakerkast.

nicoverduin
24 mei 2005, 23:13
Door er 2 buizen uitt te trekken verdubbelt de impedantie van de buizen dus ook op de primaire wikkeling. Aan de secundaire kant gebeurt hetzelfde. M.a.w. een 4 ohm uitgang wordt dus nu een 8 ohm uitgang. etc.

Nico :-D

wanna1
24 mei 2005, 23:13
hehe ik was eerst

nicoverduin
24 mei 2005, 23:15
dammm net te laat :-D :-D :-D :-D

ChrisMW
25 mei 2005, 16:56
Hoi allemaal

Wel even 2 kanttekeningen:
- volume gaat 3dB omlaag (da's dus niet genoeg om 'm op je zolderkamer even voluit te draaien... :D )
- als de versterker zeer precies gebiased is voor/met 4 eindbuizen dan wordt de bias-instelling met twee eindbuizen aan de "hete kant"

Hier worden amps met 'n zgn. halpowerswitch altijd gebiased voor twee eindbuizen zodat in beide standen de buizen niet overbelast kunnen worden.
Het feit dat je wat eerder vervorming kunt krijgen komt niet of nauwlijks door het verminderde vermogen maar door het feit dat je 'n 50 Watt amp met de versterkings-factoren v/e 100 Watt circuit hebt. Ben nog geen amp tegengekomen waar ze dat ook mee-switchen.

Keep on rockin'!!!

PeeVee
25 mei 2005, 18:25
als de versterker zeer precies gebiased is voor/met 4 eindbuizen dan wordt de bias-instelling met twee eindbuizen aan de "hete kant"

Ik heb hier eigenlijk weinig ervaring mee, kan me wel voorstellen dat B+ met 2 eindpitten (i.p.v. 4) wat omhoog gaat, dan zou bias iets te warm zijn maar niet desastreus toch? Ams met 4 eindpitten hebben meestal SS gelijkrichter dus zal toch niet zo heel veel schelen denk ik?

Je verdubbelt aan de primaire kant van OT ook de impedantie en het setje (i.p.v. kwartetje) eindpitten zal typisch wat "load" (meestal fysieke windingen) willen "zien". Mathe tikte mij ooit subtiel op de vingers en kom er steeds meer achter dat hij toch wel gelijk had/heeft. OT heeft naast een bepaalde wikkelverhouding ook gewoon een bepaald "werkgebied". Je hebt daar best een flinke marge maar verdubbeling van impedantie is wat teveel van het goede. Het is dan beetje onvoorspelbaar, kan in de praktijk goed uitpakken maar ook verkeerd. Ik zou dan toch ook de OT vervangen voor een fatsoenlijke 50W voor 2 pitten.

Doet Marshall het wel zo? Gewoon 2 pitten afkoppelen en secudaire taps een "tandje lager" schakelen? (voor zelfde impedantie)

nicoverduin
25 mei 2005, 18:47
Ik heb er al meerdere gezien die op vergelijkbare wijze werken. Ze schakelen gewoon de kathode los van een setje buizen. Wel heb ik bij Acoustic gezien dat ze beide sets apart biassen waarbij de een op 60 watt stond (haalt ie trouwens nooit) en een op 40 watt.

Nico

ChrisMW
25 mei 2005, 19:05
als de versterker zeer precies gebiased is voor/met 4 eindbuizen dan wordt de bias-instelling met twee eindbuizen aan de "hete kant"

Ik heb hier eigenlijk weinig ervaring mee, kan me wel voorstellen dat B+ met 2 eindpitten (i.p.v. 4) wat omhoog gaat, dan zou bias iets te warm zijn maar niet desastreus toch? Ams met 4 eindpitten hebben meestal SS gelijkrichter dus zal toch niet zo heel veel schelen denk ik?

Je verdubbelt aan de primaire kant van OT ook de impedantie en het setje (i.p.v. kwartetje) eindpitten zal typisch wat "load" (meestal fysieke windingen) willen "zien". Mathe tikte mij ooit subtiel op de vingers en kom er steeds meer achter dat hij toch wel gelijk had/heeft. OT heeft naast een bepaalde wikkelverhouding ook gewoon een bepaald "werkgebied". Je hebt daar best een flinke marge maar verdubbeling van impedantie is wat teveel van het goede. Het is dan beetje onvoorspelbaar, kan in de praktijk goed uitpakken maar ook verkeerd. Ik zou dan toch ook de OT vervangen voor een fatsoenlijke 50W voor 2 pitten.

Doet Marshall het wel zo? Gewoon 2 pitten afkoppelen en secudaire taps een "tandje lager" schakelen? (voor zelfde impedantie)

Met 2 eindbuizen wordt de voeding minder belast dan met 4 (je hebt ook 'n inwendige weerstand v/d voedingstrafo), gewoon meten/checken.
Als 'n versterker zowiezo al te koud gebiased is maakt het natuurlijk bijna geen ******* uit.

Bij Marshalls werkt het in ieder geval goed (2 buizen eruit, impedantie "goed zetten" en de bias in de gaten houden), 'n gemiddeld 100 Watt OTje is meestal "beter" dan 'n 50 Watter bij Marshalls.
Tot nu toe heb ik nog geen amps gezien die half power switching combineerden met het "juist schakelen" v/d impedantie.

Soldeer ze!

Negative K3 fan
25 mei 2005, 19:50
dus ik begrijp dat bij bij een half power switch op een versterker waarbij buizen worden uitgeschakeld, die schakelaar de impedantie niet verandert?

nicoverduin
25 mei 2005, 19:55
dus ik begrijp dat bij bij een half power switch op een versterker waarbij buizen worden uitgeschakeld, die schakelaar de impedantie niet verandert?Dat begrijp je dus verkeerd. De impedantie wordt juist verdubbeld. Dat is al meerdere malen verteld. Chris zegt dat ie nog geen versterker is tegen gekomen waarbij de correctie gelijk plaatsvindt. Het kan overigens wel als je bijv. een OT trafo hebt met 2 uitgangen ....maak wel effe een tekening.......
Nico

Antal
25 mei 2005, 20:02
dus ik begrijp dat bij bij een half power switch op een versterker waarbij buizen worden uitgeschakeld, die schakelaar de impedantie niet verandert?

Als dat zo was dan was het makkelijk. Dan kon je je speakerkast in dezelfde uitgang laten zitten!

nicoverduin
25 mei 2005, 20:41
Nou hier is ie dan:
http://www.verelec.com/images/halfpower.JPG

Je hebt dus minimaal een versterker met 2 uitgangs impedanties nodig om dit te doen. Mocht je alleen 8 en 16 ohm hebben dan kun je het gedeelte met de 4 ohm laten vervallen. Je houdt echter nu wel slechts een impedantie over nl 8 ohm.

De stand in de tekening is "half power".

Succes
Nico

Fouter81
5 juni 2005, 05:03
Zou dit voor mijn Laney GH100L ook werken?

Dat ding gaat zo knetterhard! Met distortion kan ik mn volume knop amper op 2 zetten in de oefenruimte, en we repeteren al aardig hard!

Ik heb alleen geen verstand van biassen enzo, kan ik het ook aan de buizen zelf zien wanneer het verkeerd dreigt te gaan (gaan die feller branden misschien?)

Cheers!
Fouter

Fouter81
5 juni 2005, 05:04
Zou dit voor mijn Laney GH100L ook werken?

Dat ding gaat zo knetterhard! Met distortion kan ik mn volume knop amper op 2 zetten in de oefenruimte, en we repeteren al aardig hard!

Ik heb alleen geen verstand van biassen enzo, kan ik het ook aan de buizen zelf zien wanneer het verkeerd dreigt te gaan (gaan die feller branden misschien?)

Cheers!
Fouter

nicoverduin
5 juni 2005, 06:23
Als die laney meerdere uitgangsimpedanties heeft wel . Als je er geen verstand van hebt, zou ik het effe laten doen.
Nico

mathe
5 juni 2005, 12:30
Let er wel op dat bij de schakeling van Nico de contacten in de schakelaar minstens geschikt moeten zijn voor 500V/5A.

Marc

bert k
5 juni 2005, 14:21
Zou dit voor mijn Laney GH100L ook werken?

Dat ding gaat zo knetterhard! Met distortion kan ik mn volume knop amper op 2 zetten in de oefenruimte, en we repeteren al aardig hard!

Als hij op 50 Watt staat gaat hij nog steeds knetterhard. Alleen zal je volumeknop nu op 3 staan. (Geen geintje, het maakt niks uit voor je volume.)
Misschien kan je een mastervolume inbouwen.

Fouter81
5 juni 2005, 17:29
Ik bedoelde trouwens niet die schakelaar inbouwen, maar gewoon permanent 2 buizen minder.

Schakelaars en mastervolumes inbouwen is me toch teveel gedoe, ZO erg is het namelijk niet, hij klinkt goed met t volume op 2... :)

Negative K3 fan
5 juni 2005, 17:37
je kunt idd 2 buizen eruit trekken, dat moet je de impedantie wel compenseren.

je amp is dan 50 watt, maar gaat waarschijnlijk nog steeds veel te hard, ik denk dat hij dan op standje 3 even hard klinkt als op standje 2 nu... kleine gok.

bert k
5 juni 2005, 18:18
Waarom zeg jij precies wat ik zei? :D

Fouter81
6 juni 2005, 14:36
Dat van de impendantie weet ik idd.

Woensdag in de oefenruimte maar eens proberen, moet ik de 2 binnenste of de 2 buitenste eruit halen? of maakt dat niet uit?

Negative K3 fan
6 juni 2005, 15:01
Waarom zeg jij precies wat ik zei? :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59119

ehe