PDA

View Full Version : Potmeter probleempje



Anders Destium
22 augustus 2002, 16:03
Howdy
Ik zit me net even in de wat meer praktische gitaarproblemen te verdiepen... (reden: morgen tentamen :grin: )
De volumeknop van een gitaar van mij is niet op nul te draaien, terwijl dat bij de anderen wel kan, hoe verhelp ik dit...

starter
22 augustus 2002, 17:18
Wat is er precies aan de hand...

Kun je de knop niet draaien, of staat hij dan niet op 0?

Als het laatste het geval is: staat hij vol wel op 10? Zo niet dan is de knop alleen maar verschoven en kun je hem eraf halen en op de correcte positie er weer op zetten.

Succes

starter
22 augustus 2002, 17:22
Wat is er precies aan de hand...

Kun je de knop niet draaien, of staat hij dan niet op 0?

Als het laatste het geval is: staat hij vol wel op 10? Zo niet dan is de knop alleen maar verschoven en kun je hem eraf halen en op de correcte positie er weer op zetten.

Succes

Anders Destium
22 augustus 2002, 17:42
Nee, ik heb hem er al afgehaald, hij staat er goed op (zoals het hoort iig), ik heb alleen het idee dat je hem nog verder zou moeten kunnen draaien, maar dat kan dus niet...
De verdere afstelling van de gitaar kan het niet zijn, daar is niets mis mee
Ik heb alleen geen zin om het binnenwerk uit elkaar te halen, omdat die dingen lastig in elkaar te zetten zijn als je ze er eenmaal uithebt :smile:

starter
22 augustus 2002, 17:56
Als je hem helemaal dichtdraait, is het geluid dan wel uit?

Anders Destium
22 augustus 2002, 20:29
Nope, da's het probleem..., hij geeft altijd geluid als je ook maar iets aanraakt

aadplagiaat
22 augustus 2002, 22:43
potmeter is stuk. Waarschijnlijk is het deel dat aan de nul ligt onderbroken, of (en dat kan heel goed het geval zijn) de nul aansluiting van je volume potmeter is los.
In het laatste geval moet je die breuk dus repareren (solderen dus) in het eerste geval moet je een nieuwe potmeter kopen en ook solderen.

sebass
22 augustus 2002, 22:53
tip: niet zomaar iets aan een willikeurig pootje solderen. Dat werkt niet. Kijk gewoon hoe het eerst zit en dan doe je het bij de nieuwe precies zo. Beter om er eerst even info bij te halen. Ik had een goede site alleen ik weet hem niet meer. iets van http://www.rockinger.com. Oh ja en als je four conductor pu's hebt is het misschien leuk om een push pull pot te nemen.

Anders Destium
23 augustus 2002, 13:25
Thx voor de info, ik ga wel even kijken of er ergens iets los zit, en ik download ook de configuratie denk ik maar eens...