PDA

View Full Version : BIG MUFF



Do||e DrieS
24 mei 2005, 22:29
Iemand ervaring met big muff effect pedalen?
Ik ben van plan om in de toekomst zo 1 te kopen.
Ideaal om stonerrock mee te spelen.
Zware fuzz-distortion geluid heb ik horen zeggen.
Iemand ook idee van prijs en is het de moeite waard? Of zijn er betere effectpedalen met beter effect?

phx
24 mei 2005, 22:31
Ikke ervaring heb :cool:

Tip 1: geen russische muff kopen, leg iets meer bij voor een USA muff. Klinkt erg smooth, vooral als je vanaf de 12 fret speelt. Denk aan solo's van Billy Corgan (S. Pumpkins). Ook erg goed voor stonerock.

vinni
24 mei 2005, 22:57
Heb er ff ééntje gehad.

Niet mijn geluid......Weet niet of het een rus of een yank was.

Vinni

Do||e DrieS
24 mei 2005, 23:44
phx; bedankt voor de tip.

Fuhgawz
25 mei 2005, 01:01
Toevallig heb ik afgelopen weekend een antieke Big Muff op de kop getikt. Het enige dat er niet origineel aan is zijn de knoppen.
Het eerste dat ik heb gedaan is natuurlijk het ding vergelijken met een nieuwe Big Muff van een vriend van mij. :-D

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs.jpg

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs2.jpg

Qua uiterlijk is er natuurlijk een verschil in layout. Verdere verschillen zijn dat de nieuwe Muff is uitgerust met LED en 3PDT switch. De antieke Muff heeft een vage aan/uit schakelaar, maar wat hier precies de toegevoegde waarde van is is me nog niet duidelijk. Of is het soms zo dat deze switch de batterij ook uitschakelt indien je stopt met spelen? Nog niet getest...

Iig, qua geluid lijken de twee Muffs best wel op elkaar. In tegenstelling tot sommige berichten scheurt de nieuwe Muff weldegelijk ook op transistors, net als de oude.
Over het algemeen valt te zeggen dat de nieuwe Muff strakker, donkerder en fuzzier klinkt. De antieke Muff klinkt meer open en meer helder.

JesseBeau
25 mei 2005, 09:07
Is zo'n Big Muff nou ook te gebruiken voor metal enzo? Of is het pedaal daar niet voor geschikt?

skanky
25 mei 2005, 09:08
Nee daar is het te fuzzy voor. Je kan er geen high-gain metal distortion uit krijgen.

Do||e DrieS
25 mei 2005, 09:27
Toevallig heb ik afgelopen weekend een antieke Big Muff op de kop getikt. Het enige dat er niet origineel aan is zijn de knoppen.
Het eerste dat ik heb gedaan is natuurlijk het ding vergelijken met een nieuwe Big Muff van een vriend van mij. :-D

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs.jpg

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs2.jpg

Qua uiterlijk is er natuurlijk een verschil in layout. Verdere verschillen zijn dat de nieuwe Muff is uitgerust met LED en 3PDT switch. De antieke Muff heeft een vage aan/uit schakelaar, maar wat hier precies de toegevoegde waarde van is is me nog niet duidelijk. Of is het soms zo dat deze switch de batterij ook uitschakelt indien je stopt met spelen? Nog niet getest...

Iig, qua geluid lijken de twee Muffs best wel op elkaar. In tegenstelling tot sommige berichten scheurt de nieuwe Muff weldegelijk ook op transistors, net als de oude.
Over het algemeen valt te zeggen dat de nieuwe Muff strakker, donkerder en fuzzier klinkt. De antieke Muff klinkt meer open en meer helder.

Bedankt voor de moeite, ik ga mij ook 1 aanschaffen om vette psychedelicische stoner rock te spelen. zijn er nog effecten aan te raden voor dat genre? wah wah kan ook, maar welke nog?





&

Do||e DrieS
25 mei 2005, 09:32
Toevallig heb ik afgelopen weekend een antieke Big Muff op de kop getikt. Het enige dat er niet origineel aan is zijn de knoppen.
Het eerste dat ik heb gedaan is natuurlijk het ding vergelijken met een nieuwe Big Muff van een vriend van mij. :-D

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs.jpg

http://members.home.nl/fuhgawz/muffs2.jpg

Qua uiterlijk is er natuurlijk een verschil in layout. Verdere verschillen zijn dat de nieuwe Muff is uitgerust met LED en 3PDT switch. De antieke Muff heeft een vage aan/uit schakelaar, maar wat hier precies de toegevoegde waarde van is is me nog niet duidelijk. Of is het soms zo dat deze switch de batterij ook uitschakelt indien je stopt met spelen? Nog niet getest...

Iig, qua geluid lijken de twee Muffs best wel op elkaar. In tegenstelling tot sommige berichten scheurt de nieuwe Muff weldegelijk ook op transistors, net als de oude.
Over het algemeen valt te zeggen dat de nieuwe Muff strakker, donkerder en fuzzier klinkt. De antieke Muff klinkt meer open en meer helder.

Bedankt voor de moeite, ik ga mij ook 1 aanschaffen om vette psychedelicische stoner rock te spelen. zijn er nog effecten aan te raden voor dat genre? wah wah kan ook, maar welke nog?





&

Robbert
25 mei 2005, 10:23
De antieke Muff heeft een vage aan/uit schakelaar, maar wat hier precies de toegevoegde waarde van is is me nog niet duidelijk. Of is het soms zo dat deze switch de batterij ook uitschakelt indien je stopt met spelen? Nog niet getest...

Zo ziet het er wel uit: draadje van batterij naar schakelaar, en dan van schakelaar een draadje naar PCB.

Lucluc
25 mei 2005, 12:19
Tip 1: geen russische muff kopen, leg iets meer bij voor een USA muff

Laatst de zwarte Russische naast de nieuwe USA gezet en de Russische klonk veel beter. Zal dus vooral een kwestie van smaak zijn, dus effe naar de winkel en naast elkaar zetten.

dejohan
25 mei 2005, 12:30
Bedankt voor de moeite, ik ga mij ook 1 aanschaffen om vette psychedelicische stoner rock te spelen. zijn er nog effecten aan te raden voor dat genre? wah wah kan ook, maar welke nog?


Een gitaar met P90 elementen over een overdrive (geen distortion) die je heel ver open kan zetten en veel laag doorlaat. Instant stonerrock sound.

Voorts zit het hem gewoon in het strak spelen.

Antal
25 mei 2005, 17:00
Een nieuwe muff met transistoren? Dat hoor ik voor het eerst hoor :???:

Fuhgawz
25 mei 2005, 18:29
Yup, vier torren op een rijtje, net als bij de oude. Zoals je ziet heb ik ze allebei weldegelijk open gehad.

Antal
25 mei 2005, 19:24
Yup, vier torren op een rijtje, net als bij de oude. Zoals je ziet heb ik ze allebei weldegelijk open gehad.

Oh ik geloof je. Don't worry. Het verbaast me alleen. Was er van overtuigt dat de nieuwe met opamps werkte. Qua klank ken ik alleen de opamp versie. Ben heel benieuwd naar die met torren, want die andere vond ik niets.

Fuhgawz
25 mei 2005, 19:37
Misschien hebben ze dat ook aangepast op het moment dat ze er 3PDT switches in gingen doen.

MatthijsBlom
30 juli 2005, 22:36
Er zijn ook oude Big Muffs met opamps. Ik heb ooit in mijn leven 3 oude Big Muffs tegelijkertijd gehad (vraag me niet waarom, iig 1 reserve...)
Toen heb ik nog een 4de Big Muff van een vriend geleend. Een Groene Russische (eerste uitvoering).

Vervolgens ben ik gaan vergelijken:
De drie oude Big Muffs klonken allemaal anders.
1 van die 3 oude Big Muffs klonk nagenoeg identiek aan de nieuwe Russissche. (MET opamps)

Ik vond de versie die gelijk klonk aan de Russische en natuurlijk de Russische zelf het mooist, maar dat is natuurlijk weer een kwestie van smaak.

vulvasonic
31 juli 2005, 00:16
Ik vond de versie die gelijk klonk aan de Russische en natuurlijk de Russische zelf het mooist, maar dat is natuurlijk weer een kwestie van smaak.

Ik heb de Russische uitvoering van de BassBalls, waar ik zeer tevreden over ben. Het is me alleen opgevallen dat ik de inputs nogal brak vond overkomen, plastic reut. Het doet niets af aan het geluid, maar ik heb toch de indruk dat het sneller kapot zal gaan dan de Amerikaanse uitvoering.
Is dat met de Russische Muff ook het geval?
Het zou namelijk voor mij een overweging kunnen zijn om toch voor de Amerikaanse jongen te gaan, vandaar.

MatthijsBlom
31 juli 2005, 00:21
Die russische muff van die vriend van me is inderdaad al kapot gegaan. Hij heeft nu een oude amerikaanse gekocht. (1 van die drie van mij :))

phx
31 juli 2005, 11:08
Persoonlijk vind ik de russische muff te donker, bovendien klonk die van mij (legergroen) niet fijn als je meer dan 1 noot te gelijk speelde. Usa muff heeft mijn voorkeur boven de rus, maar je hebt gelijk het is een kwestie van smaak.