PDA

View Full Version : Overdrive pedaal



dacrow
24 mei 2005, 20:48
test

dacrow
24 mei 2005, 20:48
Hello everybody,

Ik gebruik enkele maanden de Boss Distortion DS-1 ,als ik een solo moet spelen zet ik de Metal Zone van Boss bij op , dit geeft een serieus boost signaal ,nu heb ik dat pedaal geleend van iemand en moet het terug geven .
Ik dacht nu om de legendarische TS808 Reissue Tube Screamer te kopen om tijdens de solo's te gebruiken .

Ik heb het pedaal al eens getest maar zoals iedereen weet kun je het pedaal in een winkel nooit volledig testen , nu ben ik op zoek naar iemand die dit pedaal heeft en of dit 200€ waard is ?

:cool:

robert-gitarist
24 mei 2005, 20:51
Pedaal is echt super,evenals de TS-9.
In Zwolle bij Big One muziek hebben ze de de TS-9 en die kost rond de 130 euro..zeker het geld waard.
Bij Feedback in Apeldoorn hebben ze de TS-808 staan dacht ik...
Echt 2 super pedalen..zeker het geld waar.

phx
24 mei 2005, 22:29
Druk in onderhandling met een TS9dx. Hoop dat dit het sologeluid gaat worden wat binnenkort uit mijn versterker beult.

Kun je ook veel meer gain aan je ge-drive-de sound toevoegen met een ts9 of maar een klein beetje?

Lucky
25 mei 2005, 00:25
200 is beslist te veel voor die RI ts808
duidelijk een hoge prijs voor de stevie ray Vaughn hype op het pedaal.

Ik heb zelf een ts9 met een een mod er op (ik weet niet welke ik dacht de 808 mod) ik heb er minder dan honderd euro voor betaald. ik ben er erg tevreden mee.

de prijs voor die ts9 is best prima

dacrow
25 mei 2005, 10:24
Ik heb de Ts9 , Ts9 Dx en de Ts 808 uitgetest in Music Store , alleen de laatste stelde me tevreden maar zoals ik zei in een winkel kun je em moeilijk volledig uittesten denk dat dat enkel op een optreden gaat .

robert-gitarist gebruike je de ts 9 in combinatie met een gewone boost ?

marc_o
25 mei 2005, 10:57
Ik heb de ts-808 en ben er zeer tevreden over, maar of ie het waard is? Dat ligt aan je smaak, maar ik kreeg 'm voor mijn verjaardag van een vriend van me, dus wassie gratis, en dat is altijd fijn.
Als het jouw sound is, issie het geld natuurlijk waard, maar volgens mij staan ze hier en daar ook al wel goedkoper hoor.

Droffie
26 mei 2005, 10:03
Ik heb de Ts9 , Ts9 Dx en de Ts 808 uitgetest in Music Store , alleen de laatste stelde me tevreden maar zoals ik zei in een winkel kun je em moeilijk volledig uittesten denk dat dat enkel op een optreden gaat .

robert-gitarist gebruike je de ts 9 in combinatie met een gewone boost ?

Dacrow, voor signaal boost op een al overstuurde amp voldoet een SD-1 van boss meer dan goed. Als je iets meer uitgeeft maar ook heel veel meer tone krijgt, is de Boss OD-3 het pedaal voor je.
Een super overdrive met een mooie volle bas tone...niet iets wat je van een TS9 kunt zeggen imo.

Lucluc
26 mei 2005, 12:54
...volle bas tone...niet iets wat je van een TS9 kunt zeggen imo.

Ligt er maar aan welk type TS. Sommigen hebben wel degelijk een volle basrespons en als ze dat niet hebben is het gemakkelijk aan te passe.

Persoonlijk zou ik toch voor de TS gaan.

Droffie
26 mei 2005, 13:02
...volle bas tone...niet iets wat je van een TS9 kunt zeggen imo.

Ligt er maar aan welk type TS. Sommigen hebben wel degelijk een volle basrespons en als ze dat niet hebben is het gemakkelijk aan te passe.

Persoonlijk zou ik toch voor de TS gaan.

Baseer je dan op persoonlijke ervaringen met de OD-3? En welke typen TS9 (buiten de TS808) hebben wél een goede bass respons? Waarom een (duur) TS9 pedaaltje laten modden (nog duurder) als je een OD-3 hebt voor onder de 100 Euro met waanzinnige bas response :???:

Ik zou zeggen probeer 'm eens voordat je dingen zegt die je niet weet... :wink:

Lucluc
26 mei 2005, 13:07
Ik zou zeggen probeer 'm eens voordat je dingen zegt die je niet weet... :wink:

:wink:

Droffie
26 mei 2005, 13:22
Ik zou zeggen probeer 'm eens voordat je dingen zegt die je niet weet... :wink:

:wink:

Erg grappig Luc maar ik heb mijn overdrive pedaal 6 maanden geleden gekocht en ik heb ze allemaal in de effect chain gehad, te meer omdat ik ook in eerste instantie voor een TS9 wilde gaan. Echter won de OD-3 met vlag en wimpel...

Wanneer heb jij voor 't laatst op een OD-3 gespeeld?

Dirk_Hendrik
26 mei 2005, 13:36
Gaan we weer Droffie uit Nieuw Vennep?? :wink:

Droffie
26 mei 2005, 14:33
Hey Dirk... :)

Alles goed jongen? Heb je je al woningzoekende ingeschreven in ons prachtige dorp onder de aanvliegroute van de Kaagbaan?

Ben je op zoek naar een nieuwe Sig :wink:

Lucluc
26 mei 2005, 16:56
Hey Dirk... :)

Alles goed jongen? Heb je je al woningzoekende ingeschreven in ons prachtige dorp onder de aanvliegroute van de Kaagbaan?

Ben je op zoek naar een nieuwe Sig :wink:

D_H gaat in Nijmegen wonen. :lol:


Wanneer heb jij voor 't laatst op een OD-3 gespeeld?

Voel je nou niet meteen zo aangevallen. :-? Ik geloof best dat die OD-3 jou bevalt, maar ik dacht dat we er op dit forum toch wel over eens waren dat Boss nog nooit een goedklinkend bruikbaar effect heeft weten te maken. Marketing, dat is de enige reden dat dat spul ooit verkocht is. :roll:

Geronimo
27 mei 2005, 02:10
Ik heb ook een ts9 gekocht voor honderd eu. Deze heb ik gemod naar een 808 en het verschil is significant! Hij klinkt echt véél beter. Ik had toevallig een ouwe Denon-tuner uit 84 staan en daar zat zo'n JRC4558D op-amp in, het legendarische chippie waar de 808 mee uitgerust was en die niet meer gemaakt wordt.

De chip is tegenwoordig weer in produktie, maar in een nieuwe fabriek met nieuwe apparaten enzo, waardoor ie niet exact zoals die oude is en dus ook niet zo klinkt (schijnt, ik heb die reissue nog nooit geprobeerd). Er zijn ook alternatieve op-ampies waar je je ts9 mee kan verbeteren, bv de TI RC 4558P, TL 072 en de LM833N (doe er zo'n socket in dan kan je ze verwisselen). Als je een beetje kan solderen kost die mod je afhankelijk van de chip ongeveer 5 euro.

Die ts808 reissue is feitelijk de ts808 met dezelfde moderne meuk gemaakt als de ts9, maar met twee weerstandjes verschil en die nieuwe JRC4558 chip. Voor 100 eu meer(!). Ibanez probeert alleen maar een slaatje uit de 808 hype te slaan.

Als ik jou was zou ik dus niet die reissue kopen, maar een ts9 (desnoods tweedehands) en die modden. Het is nog leuk ook.
Kijk of je op zolder ouwe japanse audioshit heb staan, grote kans dat daar zo'n 80's JRC4558D chip in zit.

Google een beetje naar "ts9 mod" ofzo en je krijgt een hele berg pagina's die precies vertellen wat je moet doen.

Succes!

Speeddemon
27 mei 2005, 02:53
probleem is, dat op AnalogMike en wat uber-technici na, niemand nu 't verschil zou kunnen zien tussen een RI JRC4558D of een originele.
Ik heb er een 5 tal nieuwe liggen (a 50ct per stuk), dus mij zul je niet snel er 1 op Ebay voor 5 euro zien kopen.

Dirk_Hendrik
27 mei 2005, 09:16
Briljant.... blijft briljant.

De één heeft een significant verschil. Bij de ander is het niet waar te nemen.
De meeste Ts-es befatten die duffe opamp al lang. Al dat "vervang door" is daarmee een beetje overtrokken. Voor de verschillende versies van die opamp gaan de bovenstaande opmerkingen van Speedy op.

Robbert
27 mei 2005, 10:02
probleem is, dat op AnalogMike en wat uber-technici na, niemand nu 't verschil zou kunnen zien tussen een RI JRC4558D of een originele.
Ik heb er een 5 tal nieuwe liggen (a 50ct per stuk), dus mij zul je niet snel er 1 op Ebay voor 5 euro zien kopen.

Fabricage type, glans...

en een blauw ledje!

Geronimo
27 mei 2005, 14:55
Briljant.... blijft briljant.

De één heeft een significant verschil. Bij de ander is het niet waar te nemen.
De meeste Ts-es befatten die duffe opamp al lang. Al dat "vervang door" is daarmee een beetje overtrokken. Voor de verschillende versies van die opamp gaan de bovenstaande opmerkingen van Speedy op.

Ik zeg toch ook niet dat ik een verschil hoor tussen de JRC4558D en de RI JRC4558D?

Maar tussen de TA75558P die in de moderne ts9's zit, en de JRC4558D zit wel een onwijs verschil.

Dirk_Hendrik
27 mei 2005, 15:02
Ah,
Nou komt de aap uit de spreekwoordelijke IC-koker.

Geronimo
27 mei 2005, 15:40
Briljant.... blijft briljant.

De één heeft een significant verschil. Bij de ander is het niet waar te nemen.
De meeste Ts-es befatten die duffe opamp al lang. Al dat "vervang door" is daarmee een beetje overtrokken. Voor de verschillende versies van die opamp gaan de bovenstaande opmerkingen van Speedy op.

Ik zeg toch ook niet dat ik een verschil hoor tussen de JRC4558D en de RI JRC4558D?

Maar tussen de TA75558P die in de moderne ts9's zit, en de JRC4558D zit wel een onwijs verschil.

Dit bedoelde ik ook te zeggen in mijn vorige post maar soms praat ik blijkbaar een beetje wazig, ik ben ook niet zo'n schrijvert.

Wat ik wilde zeggen is dat een ts808 reissue eigenlijk een ts9 met twee andere weerstandjes en die jrc4558 reissue chip is. En dan 100 euro duurder! Dan zou ik als ik Dacrow was een ts9 kopen en er zelf zo'n nieuwe jrc (of een "ouwe glimmende" uit een ouwe radio) inzetten. Dan is ie maar 5 eu meer kwijt voor een beter pedaal.

Lucluc
27 mei 2005, 15:48
Er zijn ook alternatieve op-ampies waar je je ts9 mee kan verbeteren, bv de TI RC 4558P, TL 072 en de LM833N (doe er zo'n socket in dan kan je ze verwisselen).

Met die LM833N heb ik goede ervaringen. Het geluid is wat helderder en wat korreliger. Sorry, anders kan ik het niet omschrijven.

Geronimo
27 mei 2005, 15:53
Dan de TA75558P of de JRC4558D? Het is ook moeilijk om dat te omschrijven. Die TA klonk ook wat eh meer krakende scheur, minder muzikaal, en de jrc veel smoother. Helemaal in combo met mijn slo-kloon is het verschil goed te horen.

Lucluc
27 mei 2005, 16:06
Dan de TA75558P of de JRC4558D?

Ja, en dan de JRC4558D die ik bij de MI Audio Blue Boy kreeg. Volgens de website is dat een oude, maar whatever.

Dirk_Hendrik
27 mei 2005, 16:30
een LM833 is een bekend alternatief. Gevaar met die dingen is dat ze niet zijn gemaakt voor de lage 9 volt spanning. Dat geeft kans op spontane zelfoscillatie.

Lucluc
27 mei 2005, 18:52
een LM833 is een bekend alternatief. Gevaar met die dingen is dat ze niet zijn gemaakt voor de lage 9 volt spanning. Dat geeft kans op spontane zelfoscillatie.

Ga ik dat nog merken na een tijdje?

Dirk_Hendrik
27 mei 2005, 19:08
Nope,
als het werkt werkt het (pas wel op met leegrakende batterijen!) anders merk je het meteen.

Lucluc
27 mei 2005, 19:10
ok, bedankt voor de informatie! Ik heb m'n overdrive altijd op een voeding aangesloten, dus dat scheelt misschien.

Speeddemon
27 mei 2005, 22:13
Ik zou de RC4558P (van Texas Instruments) aanraden als vervanger. Vond ik net iets milder klinken dan een JRC. In m'n DOD 250 (RI) zat trouwens een KA4558P, die was ook niet verkeerd!

Maar goed, echte mannen pakken een TL07*. :cool:

Lucluc
27 mei 2005, 22:27
TL07*. :cool:

en waar verwijst dat *tje naar?

Dirk_Hendrik
27 mei 2005, 23:08
1, 2 of 4

Speedy,
TL's niet voor een TS. TL** (1e * voor 2, 6, 7 of 8 ) :cool: zijn qua frequentiekarakteristiek te "goed" voor een TS. Wordt daarmee 1 schelle bende.

Lucluc
27 mei 2005, 23:22
Ja, TL072 heb ik geprobeerd en die was inderdaad iets te schel en fel.