PDA

View Full Version : 6l6



Dirtypool
24 mei 2005, 20:37
test

Dirtypool
24 mei 2005, 20:37
Wat zijn op dit moment DE 6l6en om aan te schaffen, zowel N als OS.
En dan wil ik graag weten welke het mooist klinken en het duurzaamst zijn.

oude vraag maar dat ben ik ook, dus :-)

Grtz Richard

Bouke
24 mei 2005, 21:06
Nieuw: Svetlana Winged C (eigen ervaring), lekkere buisjes in mijn SR

F. Talman
25 mei 2005, 11:13
Nieuw: 6L6 WXT en koop ze bij iemand die ze voor je na match't standaard zitten ze niet op waarde en lijken het dus slechte tubes.

NOS: tja als je geld over hebt, RCA, RCA, RCA, RCA , Pope of GE hou er wel rekening mee dat dit ook oude buizen zijn!!

SteavisSmokin
25 mei 2005, 11:57
Met 6L6 WXT bedoel je dus Sovtek.... :stop: Sovtek 6L6 WXT eindbuizen zijn dus serieus de slechtst klinkende buizen die ik ooit gehad heb. Vooral na een paar maanden gebruik...dan beginnen ze al behoorlijk schel te worden in het hoog (doet echt pijn aan je oren), dan hebben ze compleet geen bass respons meer en is het mid 1 grote brei. Svetlana's zijn een heel stuk beter. Daarnaast heb je nog JJ's (wat donkerder qua klank), en de nieuwe TAD's schijnen ook goed te zijn. Heb zelf alleen geen ervaring met de JJ's of TAD's.

Als je echt buizen zoekt die het mooist kliknen en het meest duurzaam zijn kan je het beste een set NOS of UOS kopen. RCA blackplates of GE's heb ik allebei ervaring mee en ook als UOS klinken ze een stuk beter dan de beste nieuw gefabriceerde buis.

F. Talman
25 mei 2005, 17:38
hoe vaak heb je die gebruikt, in welke amps en hoeveel mA laat je die decipeeren? mijn ervaring is dat ze te hoog ingeregeld niet goed werken ja.

Mr.Jay
25 mei 2005, 20:10
- TAD 6L6GC : zeer goed getest/gematched, heldere klank met 'n strak laag, deze is gebasseerd op 'n RCA.
- TAD 6L6WGC : meer mid en vetheid dan de GC, mooi als je 'n wat dikkere Fender tone wilt. Komen zeer dicht in de buurt van NOS GE 6L6s. En natuurlijk weer goed getest en gematched.


Jijverkoopt ze zeker !!!!
BULLSHIT !!!
TAD eindbuizen zijn vaak CRAP , vaak NIET GOED gematcht, en klank is matig > PUNT.
Heb nu al div. quartetten ervan gehad, geeneen 4 x gematcht > sterker nog > altijd wel EEN in ene qwuartet die rammelt als de ziekte !!
Nog sterker > bij een 5E3 KIT zgn. NOS 6V6 > wederom BS, doorsnee 6V6's waarvan een meteen al BROMDE !
Zelfde kit > 5Y3 rectifier > BULLSHIT > was een 5V4 gelabeled als 5Y3.
en zo is dat !

JaY

Al
25 mei 2005, 21:08
- TAD 6L6GC : zeer goed getest/gematched, heldere klank met 'n strak laag, deze is gebasseerd op 'n RCA.
- TAD 6L6WGC : meer mid en vetheid dan de GC, mooi als je 'n wat dikkere Fender tone wilt. Komen zeer dicht in de buurt van NOS GE 6L6s. En natuurlijk weer goed getest en gematched.


Jijverkoopt ze zeker !!!!
BULLSHIT !!!
TAD eindbuizen zijn vaak CRAP , vaak NIET GOED gematcht, en klank is matig > PUNT.
Heb nu al div. quartetten ervan gehad, geeneen 4 x gematcht > sterker nog > altijd wel EEN in ene qwuartet die rammelt als de ziekte !!
Nog sterker > bij een 5E3 KIT zgn. NOS 6V6 > wederom BS, doorsnee 6V6's waarvan een meteen al BROMDE !
Zelfde kit > 5Y3 rectifier > BULLSHIT > was een 5V4 gelabeled als 5Y3.
en zo is dat !

JaY

Er is de laatste tijd nogal wat irritatie over signeerpost. Ik heb Chris een mail gestuurd. Wellicht ontstaat er een dialoog en kunnen dingen even worden uitgesproken.

Al

Franc
25 mei 2005, 21:22
Jay, ik bespeur wat frustratie jegens TAD :-D maar wat vind je dan wel goeie buizen??

SteavisSmokin
26 mei 2005, 00:41
F.Talman: ik heb de sovteks in een fender 'custom' vibrolux, een fender vibrolux uit '61 en een originele fender blackface super reverb gehad, in totaal heb ik er 4 verschillende sets van gehad die allemaal dezelfde kl#te klank hadden. mA heb ik ook mee zitten klooien, heb van alles geprobeerd tussen +/- 25mA tot 40mA en alles klonk gewoon sjit. Als ze net nieuw zijn zijn ze wel o.k. (ok als in matig) maar het wordt echt een ramp na een paar maanden gebruik. Let wel, ik gebruik mijn amps intensief, speel thuis bijna iedere dag en ze gaan ook mee naar optredens.

Ik vraag me serieus af of je weleens andere buizen geprobeerd hebt want ik kan me niet voorstellen dat iemand sovtek 6L6 buizen echt goed vindt klinken (en heb het idee da'k niet de enige ben :wink:). Ik heb behoorlijk wat eindbuizen geprobeerd maar de Sovtek 6L6WXT+ presteerden qua klank echt het aller slechtst.

cheerz!
Steven

Negative K3 fan
26 mei 2005, 08:22
- TAD 6L6GC : zeer goed getest/gematched, heldere klank met 'n strak laag, deze is gebasseerd op 'n RCA.
- TAD 6L6WGC : meer mid en vetheid dan de GC, mooi als je 'n wat dikkere Fender tone wilt. Komen zeer dicht in de buurt van NOS GE 6L6s. En natuurlijk weer goed getest en gematched.


Jijverkoopt ze zeker !!!!
BULLSHIT !!!
TAD eindbuizen zijn vaak CRAP , vaak NIET GOED gematcht, en klank is matig > PUNT.
Heb nu al div. quartetten ervan gehad, geeneen 4 x gematcht > sterker nog > altijd wel EEN in ene qwuartet die rammelt als de ziekte !!
Nog sterker > bij een 5E3 KIT zgn. NOS 6V6 > wederom BS, doorsnee 6V6's waarvan een meteen al BROMDE !
Zelfde kit > 5Y3 rectifier > BULLSHIT > was een 5V4 gelabeled als 5Y3.
en zo is dat !

JaY

wow, iets vriendelijker aub.

jpb
26 mei 2005, 09:09
- TAD 6L6GC : zeer goed getest/gematched, heldere klank met 'n strak laag, deze is gebasseerd op 'n RCA.
- TAD 6L6WGC : meer mid en vetheid dan de GC, mooi als je 'n wat dikkere Fender tone wilt. Komen zeer dicht in de buurt van NOS GE 6L6s. En natuurlijk weer goed getest en gematched.


Jijverkoopt ze zeker !!!!
BULLSHIT !!!
TAD eindbuizen zijn vaak CRAP , vaak NIET GOED gematcht, en klank is matig > PUNT.
Heb nu al div. quartetten ervan gehad, geeneen 4 x gematcht > sterker nog > altijd wel EEN in ene qwuartet die rammelt als de ziekte !!
Nog sterker > bij een 5E3 KIT zgn. NOS 6V6 > wederom BS, doorsnee 6V6's waarvan een meteen al BROMDE !
Zelfde kit > 5Y3 rectifier > BULLSHIT > was een 5V4 gelabeled als 5Y3.
en zo is dat !

JaY

Er is de laatste tijd nogal wat irritatie over signeerpost. Ik heb Chris een mail gestuurd. Wellicht ontstaat er een dialoog en kunnen dingen even worden uitgesproken.

Al
:???: :???: :???:
Waar komt die quote van Chris vandaan??? Lijkt me niet on-topic.
Jay, vanwaar die reactie???
Wat is hier aan de hand???

keef
26 mei 2005, 10:23
the Spam doctor strikes again :evil:

Franc
26 mei 2005, 11:14
the Spam doctor strikes again :evil:

Die moet je ff uitleggen...

SteavisSmokin
26 mei 2005, 12:31
Ik vermoed dat chris W. weer een post gedaan heeft waarin meer reclame gemaakt werd voor zijn bedrijf dan een goede toevoeging aan het forum, dat Jay dat bericht gequote heeft maar dat de moderator intussen de originele post van Chris al verwijderd heeft. En vandaar dat keef het ook over 'the spam doctor' heeft.

steven

Franc
26 mei 2005, 12:40
Tsja, wat ik heb gelezen was een mening van Chris over een bepaald merk buizen en een post van Jay die het daar niet mee eens was (wat op zich kan) maar die dit gelijk koppelde aan het feit dat Chris dit merk zelf (waarschijnlijk) verkocht.

Reactie hierop was het verwijderen van de post van Chris, maar niet van Jay :roll: wat de boel meer opblaast dan nodig imho.

Ik word persoonlijk een beetje moe van de mentaliteit hier.
Honderden mensen spuien hier meningen over van alles en nog wat, terwijl niemand weet wat hun commerciele belangen zijn en omdat we toevallig van Chris weten dat ie van het bouwen van amps zijn beroep heeft gemaakt, wordt ie continu afgebrand.

En het spijt me dat ik het zeg: altijd door zelfde mensen. Het merendeel stoort zich er niet aan, maar een kleine groep valt over ieder woord.

Jammer.

keef
26 mei 2005, 13:46
Franc, hou je niet van de domme.
Dit forum is bedoeld om ervaringen uit te wisselen en daarvan te leren, niet om je eigen commerciële doeleinden na te streven. Ik ben geen actieve deelnemer aan dit forum maar kom er elke dag. En steeds valt mij op hoeveel de posts van CMW impliciet of expliciet zijn eigen zaakje promoten - en dat kan niet. Dat zijn absolute basisregels van dit soort forums. En kennelijk ben ik niet de enige die dit is opgevallen - CMW is daar meermalen op gewezen.

Je komt zelf op het LPF forum. Als je de gang van zaken daar een beetje hebt gevolgd weet je dat dit soort spamming daar absoluut niet wordt getolereerd.

Robbert
26 mei 2005, 13:57
Het is niet 1 bericht van Chris wat weg is, volgens mij zijn bijna al zijn berichten weg; hij had namelijk ook gereageerd in het draadje van PeeVee...

Overigens is een beetje spammen best te doen, ik wil als bezoeker en consument toch ook wel weten wie hier in die business zitten!

Franc
26 mei 2005, 14:00
laat maar...

Franc
26 mei 2005, 14:09
keef, kijk uit wie je dom noemt :evil:

en hoe kom jij erbij dat ik op het LPF forum kom??

keef
26 mei 2005, 14:24
Nou - dat vind ik niet erg overtuigend. Dit wel:
http://home.hetnet.nl/~chrisdus/nl/prods/tad.htm
TAD buizen zijn de enige buizen die op de CMW website worden geadverteerd. En al zijn het de beste buizen ter wereld :wink: , dan nog moet CMW die hier zelf niet komen aanprijzen.

Begrijp me goed - ik ken CMW niet en gun hem veel succes. Ik kan in ieder geval niet constateren dat Al zich aanbiedt aan forumleden die het adres van een amp goeroe zoeken. Ik herinner me daarentegen wel een post van CMW waarin hij zichzelf aanbiedt. Ben je al geneigd tot dit soort 'ambulance chaser' acties, doe dat dan offline. Of zullen we hier maar het dealer forum van maken? Dan weet je in ieder geval dat alle geposte informatie zakelijk gekleurd is. :(

keef
26 mei 2005, 14:25
Nou - dat vind ik niet erg overtuigend. Dit wel:
http://home.hetnet.nl/~chrisdus/nl/prods/tad.htm
TAD buizen zijn de enige buizen die op de CMW website worden geadverteerd. En al zijn het de beste buizen ter wereld :wink: , dan nog moet CMW die hier zelf niet komen aanprijzen.

Begrijp me goed - ik ken CMW niet en gun hem veel succes. Ik kan in ieder geval niet constateren dat Al zich aanbiedt aan forumleden die het adres van een amp goeroe zoeken. Ik herinner me daarentegen wel een post van CMW waarin hij zichzelf aanbiedt. Ben je al geneigd tot dit soort 'ambulance chaser' acties, doe dat dan offline. Of zullen we hier maar het dealer forum van maken? Dan weet je in ieder geval dat alle geposte informatie zakelijk gekleurd is. :(

LPF forum - bedoeld was Plexi forum.

Negative K3 fan
26 mei 2005, 15:32
Nou - dat vind ik niet erg overtuigend. Dit wel:
http://home.hetnet.nl/~chrisdus/nl/prods/tad.htm
TAD buizen zijn de enige buizen die op de CMW website worden geadverteerd. En al zijn het de beste buizen ter wereld :wink: , dan nog moet CMW die hier zelf niet komen aanprijzen.

Begrijp me goed - ik ken CMW niet en gun hem veel succes. Ik kan in ieder geval niet constateren dat Al zich aanbiedt aan forumleden die het adres van een amp goeroe zoeken. Ik herinner me daarentegen wel een post van CMW waarin hij zichzelf aanbiedt. Ben je al geneigd tot dit soort 'ambulance chaser' acties, doe dat dan offline. Of zullen we hier maar het dealer forum van maken? Dan weet je in ieder geval dat alle geposte informatie zakelijk gekleurd is. :(

misschien vindt hij wel echt dat TAD buizen zo goed zijn, waarom zou hij ze anders op zn site aanprijzen en verkopen terwijl hij ook sovtek zou kunnen verkopen. Verder is Chris zeker niet de enige TAD dealer in Nederland en hij weet als 'deskundige' natuurlijk als geen ander wat goede en minder goede buizen zijn.

En dannog, kijk eens naar forums als harmony central of het ax84 bulletin board. Daar wordt gespamd bij het leven en mengen mensen van THD, Roccaforte, Voodoo, FJA modifications, KCA NOS lord valve (oid), James Peters e.v.a. zich in allerlei discussies waar ze zowel persoonlijke als zakelijk belangen behartigen zonder dat er ook maar iemand aanstoot aan neemt. De sfeer daar is ook een stuk gemoedelijker dan hier op het vintage versterkers forum.

Lucluc
26 mei 2005, 17:21
Er is de laatste tijd nogal wat irritatie over signeerpost. Ik heb Chris een mail gestuurd. Wellicht ontstaat er een dialoog en kunnen dingen even worden uitgesproken. Al

Even een FAQ bovenaan dit forum maken waarin duidelijk wordt gemaakt dat zakelijke belangen op Gitaarnet thuishoren en particuliere advertenties op gitaarmarkt. Persoonlijk vind ik de gewoonte om allerhande spullen in je sig te koop aan te bieden ook al te ver gaan.

Negative K3 fan
26 mei 2005, 17:33
ik juist niet, een forum is toch een ontmoetingsplek waar je een beetje kunt ouwehoern, sommige mensen nemen plekken als dit wel wat serieus op...

ik noem nogmaals harmony central, daar is gewoon een relaxed sfeertje, mods die heel erg achter de schermen werken en openbare spam topics waar overigens niemand zich aan ergert, zelfs als het newbies zijn... zo kan het dus ook.

Franc
26 mei 2005, 17:45
Lennart, bespaar je de moeite. Het gaat niet om het spammen op zich er zit hier gewoon een aantal mensen dat elkaar het licht in de ogen niet gunt.... :-?

PeeVee
26 mei 2005, 18:39
keef, kijk uit wie je dom noemt :evil:

Franc, ease up... Keef noemt je niet "dom" maar gebruikt een normale Nederlandse uitspraak die zoiets betekent als "je weet wel beter". Laten we geen problemen maken die er niet zijn. Ik was voornemens om me afzijdig te houden, maar toch even kort.

Ik zie wat er gebeurt en betreur dat zeer. Er wordt gesuggereert dat een "bepaalde groep mensen" een "andere bepaalde groep mensen" het licht in de ogen niet gunt. Laten we daar nou toch eens mee ophouden! Het is nl. gewoon niet waar. Vraag het de mensen op de man af en je zult zien dat het wel meevalt. Ondanks dat het al eens over en weer is gesuggereerd, is het volgens mij absoluut niet zo dat er forummers zijn die voor hun plezier andere forummers het leven zuur willen maken. Het suggereren dat dat zo is helpt de sfeer niet verbeteren.

Franc, we hebben in het recente verleden een akkefietje gehad. Beiden zijn we tot de conclusie gekomen dat dat eigenlijk nergens om ging, we allebei liever bezig zijn met gitaren, amps en b.v. ons gezinnetje. We hebben elkaar virtueel de hand geschud en misschien door de ervaring zelfs wel wat meer begrip voor elkaar gekregen. Klinkt soft/naief, maar dat zo is /was wel mijn beleving. Vond/vind jij mij een klootzak? (nou niet "ja" gaan replyen he?!). Volgens mij niet en anders had je me het wel eerlijk verteld. Vind/vond ik jou een klootzak? Nee absoluut niet. Goed, lucht is geklaard. Die waanideeën daar moeten we vanaf moeten, ze kloppen niet, zijn weinig constructief en leiden tot negativisme. Je hoeft niet elkaars beste vriend te zijn/worden, maar je kunt best op een normale manier met elkaar omgaan. Het gitaarnet forum is nota bene een community van mensen met een gemeenschappelijke passie te weten gitaren en alles wat daarbij komt kijken (lieft met buizeuh!)

Ik wens, net als Keef, Chris / CMW maar ook andere forummers met eigen onderneming niets dan goeds toe, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Ook heb ik geen enkel probleem met hun bijdragen in het forum, sterker nog, ik denk zelfs dat daar een stukje toegevoegde waarde in zou kunnen zitten. Goede (soms zelfs inspirerende) voorbeelden zijn de bijdrages van Bruce Collins, Randal Aiken, Jeff Gehring, John McIntyre e.a. op diverse internationale fori. Ik wil verder geen waardeoordeel geven maar ik vind de vergelijking die NK3 trekt theoretisch wel aardig gevonden maar in de prakijk scheef gaan maargoed, daar mag iedereen zo zijn mening over hebben. Overigens het is niet relevant wat er precies elders in de wereld gebeurd, dat is niet toonaangevend voor dit forum. In sommige landen mag je onder de 21 niet drinken dus zo slecht is het hier nog niet (iemand een biertje?!) he?!

Ik denk dat mensen met een eigen onderneming heel bewust moeten omgaan met het feit dat ze twee petten op hebben en ook de nodige voorzichtigheid, misschien zelfs wel terughoudendheid in acht nemen als het gaat om b.v. aanprijzen van bepaalde merken / producten. Juist om te vermijden dat ze zouden kunnen aangesproken op "preken voor eigen parochie". Sommige mensen zoals N3K storen zich er niet aan (wellicht omdat hij inmiddels zelf de nodige kennis van zake heeft) , anderen weer wel. Het is wat mij betreft net zoals met roken; als iemand er last van heeft, dan doe je het gewoon niet of houd je er rekening mee. Zoals Bert K. elders opmerkte is dat een kwestie van gezond verstand, misschien zelfs wel (sorry voor de beladen term) "normen en waarden".

Het gegeven dat er mensen in het forum schrijven die twee petten op hebben daar heb ik geen probleem mee. Het kan zijn dat Chris persoonlijk voorstander is van TAD buizen, probleem is dat ik niet kan zien of hij er persoonlijk voorstander van is (klinken goed) of zakelijk voorstander (leuke marge). Daar zit 'm dus een beetje de kneep denk ik en ik denk dat als iedereen daar even goed over nadenkt toch wel inziet dat het een situatie geeft die niet zuiver is. Een argeloze medelezer kan niet inschatten wat de stand van de pet is (als die persoon uberhaubt al in de gaten heeft dat er meerdere petstanden zijn). Dat is dus het verradelijke. Niemand heeft er bezwaar tegen als er eens in een bepaalde context een bedrijf genoemd wordt maar ik denk dat ook die vergelijking niet echt te trekken valt.

Hoe nu verder? Ik heb geen idee maar ik kan me niet voorstellen dat we er als volwassenen niet op een normale manier uit kunnen komen. Komop mensen, ga nou niet zitten wijzen naar elkaar. Kijk eens diep in je hart, steek je hand in eigen boezem (of nog leuker, in de boezem van een ander als die daar mee accoord gaat), probeer het goede te lezen in elkaars berichten, val niet over iedere punt of comma en laten we ons richtten op wat we gemeenschappelijk hebben i.p.v. tegenstellingen / meningsverschillen uit te vergroten.

Conclusie: ik denk dat het wel mogelijk is om als ondernemer in het forum te schrijven maar er dient dan (op basis van common sense) wel een gepaste terughoudendheid te zijn als het gaat om producten / diensten die men aanbiedt. Als aan die voorwaarde is voldaan, dan heeft NIEMAND iets tegen IEMAND. Misschien moeten we ook gewoon eens bier gaan drinken ergens centraal in Nederland?

Hmmm... misschien toch mijn roeping misgelopen?! ;-)

Franc
26 mei 2005, 19:03
Peevee, je hebt helemaal gelijk en mijn laatste uitspraak was weer een van de vele wat minder genuanceerde :D Maar je moet toegeven dat het zo wel overkomt.
Mijn kwaadheid is ook niet gericht aan Keef, maar meer zo van: daar gaaaaan we weer :-?

Er wordt gevraagd naar meningen over 6L6 buizen en die wordt door meerdere mensen gegeven. Meerdere merken worden genoemd.

En uitgerekend op de post van Chris wordt op een overdreven manier en snauwend gereageerd en vervolgens wordt hij zelfs verwijderd.
Vervolgens weten we dus ook niet hoe Jay het bedoelt. Vindt hij echt de TAD buizen slecht of zet hij zich slechts af tegen Chris?

Ook wat betreft de 2 petten heb je helemaal gelijk, maar het probleem is dat je van niemand weet hoeveel petten hij draagt.
Kun jij bijvoorbeeld met zekerheid zeggen dat ik geen handelaar in buizen ben? Of Keef? Dus wat betekent dat als ik mijn mening geef over een buis (of wat dan ook?).
Van Jay weten we ook niet hoeveel petten hij op heeft. Voor hetzelfde geld verkoopt hij in zijn vrije tijd buizen, maar niet het merk TAD, wat zijn uitspraak net zo'n commercieel karakter geeft, als waar Chris van beschuldigd wordt...

Ik vind het gewoon jammer dat uitgerekend iets waar we eigenlijk blij om zouden moeten zijn (nl. dat er in het jaar 2005 nog steeds mensen zijn die een passie hebben voor buizen en buizenamps) tegen je wordt gebruikt op het moment dat je hier een uitspraak doet.

Ik blijf erbij dat ik de reactie Jay uitermate onbeschoft vind en de reactie van Al erg overdreven.

Tevens het laatste wat ik er over zal zeggen, dit gaat me weer mijn humeur kosten. :x

Negative K3 fan
26 mei 2005, 21:48
peevee, wie kan het nou niet eens zijn met jouw post?

ik bedoel dat ik als regelmatige bezoeker van het vintage amps forum zie en bemerk dat chris regelmatig een hoop shit over zich heen krijgt in mijn ogen volledig ten onrechte en ook nog eens op een manier die een volwassen man als meneer Jay absoluut niet siert. Daarop reageert Al dat er misschien een dialoog kan worden aangegaan, dan mag hij eerst zijn 'holmaatje' Jay wel eens aanspreken op zn woordkeuze en manier van 'dialogeren'... Dat valt nu iedere buitenstaander op en dat moet ingezien kunnen worden. In dit topic worden allerlei verschillende buizen genoemd en er was net een discussie aan het ontstaan over onder andere sovteks, waarom wel zo'n discussie (op niveau) over Sovteks en is dat nogal moeilijk bij TAD buizen (beschaafd nederlands met respect voor elkaar, ongeacht welke pet er wordt gedragen zonder dat er posts worden verwijderd die naderhand -hetzij onvolledig- toch wel in een quote gelezen kunnen worden)?

Ik weet niet wat Jay/Al/Peevee allemaal in hun vrije tijd en als werk uitvoeren, maar ik geloof dat zij ook een zakelijke pet machtig zijn, al heb ik dat nog niet heel erg kunnen ontdekken, ik volg dan ook niet iedereens postgedrag op de voet. Het fijne van Chris (en ook nice verduin bijvoorbeeld) is dat je weet met wie je dealt en dat je zonodig hun mening met een gezonde korrel zout kunt nemen. Ik heb Chris trouwens ook wel vaker over verschillende buizen horen spreken en toen heeft hij vele merken genoemd, waaronder ook TAD, maar dat was mijns inziens een redelijk objectief verhaaltje, een verhaaltje waardoor ik overigens niet zo heel erg warm liep voor de door hem geliefde TAD buizen, maar dat terzijde.

Ik heb het al meermalen gezegd, maar ik zeg het nog eens, er heerst een 'cultuurtje' hier die ik (en ik denk ook wel wat anderen) als negatief ervaren.

Negative K3 fan
26 mei 2005, 21:56
om een voorbeeld te geven van hoe het ook kan, lees dit topic eens door.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=934474

JerryP is een prof amp modder die zijn opinie geeft en Voodoo amps is een redelijk groot bedrijf (geloof ik) en CMW verkoopt ook voodoo kabels btw. Ik zelf heb mezelf er ook 2 keer in gemengd onder mn eigen nick. Maar hier is er dudielijk sprake van de zakelijke pet (2 maal zelfs), op een eerlijke manier zodat de rest van het forum er ook wat aan heeft aangezien er veel kennis wordt gedeeld in dat topic.

nicoverduin
26 mei 2005, 22:36
(en ook nice verduin bijvoorbeeld) .Ik wist niet dat je me aardig vond? :-D :-D :-D :-D

jpb
27 mei 2005, 10:32
Ik sluit me aan bij de posts van Franc en NK3.

Negative K3 fan
27 mei 2005, 11:54
(en ook nice verduin bijvoorbeeld) .Ik wist niet dat je me aardig vond? :-D :-D :-D :-D

je bent de bom

nicoverduin
27 mei 2005, 12:30
???????????????

nicoverduin
27 mei 2005, 12:30
???????????????

Robbert
27 mei 2005, 12:44
???????????????

In één woord geweldig :wink:

nicoverduin
27 mei 2005, 12:52
oh danku :-D :-D :-D

SteavisSmokin
27 mei 2005, 14:06
:???: :-? :-D

SteavisSmokin
27 mei 2005, 14:06
:???: :-? :-D

Mr.Jay
27 mei 2005, 17:07
NK3 :
“waarom wel zo'n discussie (op niveau) over Sovteks en is dat nogal moeilijk bij TAD buizen “

omdat TAD buizen in de discussie door CMW-amps de hemel ingeprezen worden met een duidelijk zakelijk karakter en niet uit eigen ervaring gezien het mij erg storende woordgebruik : “NATUURLIJK WEER zeer goed getest en gematched”. Wat is hier zo “natuurlijk weer” aan ?
Dit is gewoon rechtstreekse tekst uit de TADcatalogus.
Men vraagt in dit topic om persoonlijke ervaringen. De onzin die Chris hier uitkraamt kun je gewoon zélf op het net vinden daar hoef je niemand om te vragen op een forum.
Dan moet je ook zéker bij de andere buizen die je noemt vertellen hoe de test en de matching is.

“hij weet als 'deskundige' natuurlijk als geen ander wat goede en minder goede buizen zijn.”

Als géén ander ?????????


Franc:
”Vervolgens weten we dus ook niet hoe Jay het bedoelt. Vindt hij echt de TAD buizen slecht of zet hij zich slechts af tegen Chris?

Ik bedoel zéker het feit te constareren dat ze slechte buizen leveren. Een vriend van mij hier met een reparatiebedrijfen ook TAD dealer en ik hebben inmiddels een flinke portie geld uitgegeven aan die klotenbuizen van hun.
En dan bedoel ik NIET de sound, dat moet iedereen maar zelf weten, ik betitel ze als “oké” , maar dat noem ik de meeste huidige buizen, niet meer en niet minder. ( effe ter duidelijkheid > 6L6/6V6 en andere Fender-gebruikte buizen, andere amps heb ik nooit )
Nee, ik bedoel de duurzaamheid, betrouwbaarheid en constructie en vooral ook aflevering.
Zoals ik reeds in mijn 1e reply al beschreef :
Niet goed gematcht, altijd wel 1 probleembuis minimaal in een quartet, die rammelt en/of afwijkt van de matching.
Een partij van 25 HIGH GRADE AX7’s ( na de andere goedkopere types al tig keer geprobeerd te hebben en stuk voor stuk microfonisch bevonden ) getest te hebben zelf, slechts 5 bruikbare in een simpele Twin pre-ampstage o.a. , laat staan een echte highgaintrap. Je mag van zo’n duur buisje toch wel méér verwachten.
Ik heb de laatste 2 jaar echt moeite om bij een reparatie of tuning ( en dat puur mijn eigen amps, of voor vrienden- en bekendengitaristen en bovendien alleen vintage Fenders, niks anders - zó, weten jullie meteen welke PET ik heb liggen, want dragen doe ik er geen ) een bruikbare AX op V! of V2 te vinden, het gros is gewoonweg té microfonisch of staat meteen te ruisen.
Of het nu JJ/TAD/Sovtek is. Zelfde vriend van me moet geregeld highgain Boogie’s, Marshall, Peavy repareren > op V1 géén fatsoenlijke buis meer voor te vinden. Om uit te proberen een stel peperdure speacial Boogie AX gekocht voor op die plek > waardeloos, buizen piepten de workshop uit.
Van de Svetlana’s winged C wil ik nog zeggen dat ze voor mijn doel het mooist klinken , vooral het BEST gematcht zijn steeds maar helaas ook korte levensduur hebben. Soms al na een repetitie staan te rammelen. Sovtek WXT zelfde ervaring. JJ-6L6 is robuust, goed gematcht, maar ook snel aan het rammelen ( dit geldt alles minder voor TOP welllicht maar een Fendercombo met veel laagover het algemeen us funest voor de huidige buizen )

Dan de TAD 6V6-ervaring: Voor dezelfde vriend een tweed DLX TAD in elkaar gezet (hij heeft geen tijd en ik vind het leuk), blijkt a) dat de 5Y3GT een 5V4 is die een label 5Y3 draagt ( ! kun je gewoon NIET maken ), en die dus zo’n 30V méér spanning leverde en van de bijgeleverde zgn. NOS blackplates 6V6 was er 1 al stuk, rammelde en bromde.
Hiervoor heeft hij enkelen van hun serie N.O.S. Philips ( dan maar goed ..) laten komen, paar duetjes > gaan weer allemaal terug, ze rammelden stuk voor stuk en ZEER SLECHT gematcht ( en dus niet : ”zeer goed natuurlijk” ).
Ik heb voor hem div. quartetten 6L6GC’s getest en er zat er steeds wel 1 tussen die NIET matchte.
Je bent dus al bijna verplicht quartetten te kopen in de hoop dat je één bruikbaar duetje overhoudt !
Dus de TAD buizen hebben voor mij echt afgedaan en ik spreek dus puur uit eigen, uitgebreide testervaring en mijn geregelde podiumoptredens waar de amps dus onder constante belasting draaien. Want je dacht toch wel dat ik voor mijn eigen gebruik ook graag nog bij goeie nieuwe buizen terecht wil, mijn NOS-buizen raken ook eens op.

Ik gebruik buizen gewoon en als ik een amp TOP in orde wil maken voor bevriende gitaristen wil ik kwaliteit afleveren, want daarvoor is het mijn hobby en daar vertouwen hun ook op.
Het is diep triest dat het met de huidige aangeboden buizen zo slecht gesteld is en wat dat betreft beklaag ik de kleine bedrijfjes die dus deze bagger moeten gebruiken voor klanten die ervoor betalen en gewoon goed spul willen hebben wat helaas bijna niet meer te leveren is.
Ik zie het steeds bij mijn vriend met dat bedrijfje hoe moeilijk het is een klus naar tevredenheid te klaren qua buizen. En het zal alleen maar erger worden vrees ik.

JaY

Lucluc
27 mei 2005, 19:04
Maar als ik het goed begrijp is het dus vrijwel onmogelijk om een betrouwbaar nieuw setje 6L6 te krijgen. De Svetlana’s winged C hebben het in mijn Tremolux niet lang uitgehouden. Toch heb ik er weer zo'n setje inzitten, omdat ik niet zou weten welke ik anders zou moeten proberen.

Ik zet wel altijd het topje op de grond en de box schuin omhoog gericht, dus dat zou al beter moeten zijn ivm trillingen. In het verleden heb ik wel eens op een Twin Reverb gespeeld, waar je de letters niet eens meer kon lezen als je een snaar aanraakte, zo hard stond die te trillen.

Wat is een goed betaalbaar alternatief NOS? Of maar gewoon bij de Svetlana’s winged C blijven? Misschien eens JJ proberen? Ik speel toch echt niet zo hard, maar af en toe wel eens met een Fuzz Face en dan gaat het wel hard.

Franc
27 mei 2005, 21:25
Ik heb erg goeie ervaringen met JJ E34Ls, maar of dat wat zegt over de 6L6s....??
Ik zou ze gewoon eens proberen, zo duur zijn ze niet (zeker niet in verhouding tot NOS).

Franc.

PS NEE, ik verkoop geen JJ en heb GEEN aandelen :-D

qwerty
27 mei 2005, 22:08
in mijn zelfbouw-hotrod-sort of-champ heb ik de eh 6l6 vergeleken met de jj 6l6 en vond die laatste echt stukken beter, vollere sound en meer bass. meer vergelijkingsmateriaal heb ik helaas (nog) niet, maar misschien kan je er wat mee...

SteavisSmokin
28 mei 2005, 00:11
PS NEE, ik verkoop geen JJ en heb GEEN aandelen :-D

HA! ik geloof je niet...... :-D

Maar effe serieus: ben blij dat het weer ON TOPIC is nu 8-)

Al
28 mei 2005, 01:56
Ik vermoed dat chris W. weer een post gedaan heeft waarin meer reclame gemaakt werd voor zijn bedrijf dan een goede toevoeging aan het forum, dat Jay dat bericht gequote heeft maar dat de moderator intussen de originele post van Chris al verwijderd heeft. En vandaar dat keef het ook over 'the spam doctor' heeft.

steven

Klopt. Neemt niet weg dat er wat vriendelijker gereageerd kon worden. aan de andere kant kan ik de irritatie voorstellen. Ik ervaar het zelf ook.

Al

Al
28 mei 2005, 02:07
Reactie hierop was het verwijderen van de post van Chris, maar niet van Jay :roll: wat de boel meer opblaast dan nodig imho.

Ik word persoonlijk een beetje moe van de mentaliteit hier.
Honderden mensen spuien hier meningen over van alles en nog wat, terwijl niemand weet wat hun commerciele belangen zijn en omdat we toevallig van Chris weten dat ie van het bouwen van amps zijn beroep heeft gemaakt, wordt ie continu afgebrand.

En het spijt me dat ik het zeg: altijd door zelfde mensen. Het merendeel stoort zich er niet aan, maar een kleine groep valt over ieder woord.

Jammer.

Ik heb notie genomen van je toespelingen. Ik ben al enige op de hoogte van wat er gaande is. Het is niet fris en ik heb er dan ook totaal geen begrip voor.

Al

Al
28 mei 2005, 02:11
Overigens is een beetje spammen best te doen, ik wil als bezoeker en consument toch ook wel weten wie hier in die business zitten!

Zoiets zou een grijs gebied in de hand werken wat moeilijk te beheersen is. Dat zie je nu al. Ik denk daarbij dat een en ander m.b.t. de zuiverheid van de discussie hier in andere postings goed verwoord wordt.

Al

Al
28 mei 2005, 02:12
[quote="Franc"]keef, kijk uit wie je dom noemt :evil:

Dit vind ik dus b.v. te ver gaan.

Al

Al
28 mei 2005, 02:16
Even een FAQ bovenaan dit forum maken waarin duidelijk wordt gemaakt dat zakelijke belangen op Gitaarnet thuishoren en particuliere advertenties op gitaarmarkt. Persoonlijk vind ik de gewoonte om allerhande spullen in je sig te koop aan te bieden ook al te ver gaan.

Iedereen die hier post is geacht de gedragsregels te kennen, daar vind je dat.

http://www.gitaarnet.nl/forum/gedragsregels.php

Al

Al
28 mei 2005, 02:18
Lennart, bespaar je de moeite. Het gaat niet om het spammen op zich er zit hier gewoon een aantal mensen dat elkaar het licht in de ogen niet gunt.... :-?

Ik heb wederom notie genomen van je post. Ik weet het onderhand wel.

"bedankt" voor je bijdrage.

Al

Al
28 mei 2005, 02:29
En uitgerekend op de post van Chris wordt op een overdreven manier en snauwend gereageerd en vervolgens wordt hij zelfs verwijderd.



Franc...

Het gebrek aan duidelijkheid gedurende de tijd dat je moderator was op werkbank heeft er mede toe geleid dat een en ander naar hier toe is overgewaaid met als resultaat deze discussie en het conflict wat zich aftekend. Je kan je mijn mails nog wel herinneren denk ik.

Al

Al
28 mei 2005, 02:37
ik bedoel dat ik als regelmatige bezoeker van het vintage amps forum zie en bemerk dat chris regelmatig een hoop shit over zich heen krijgt in mijn ogen volledig ten onrechte en ook nog eens op een manier die een volwassen man als meneer Jay absoluut niet siert. Daarop reageert Al dat er misschien een dialoog kan worden aangegaan, dan mag hij eerst zijn 'holmaatje' Jay wel eens aanspreken op zn woordkeuze en manier van 'dialogeren'...

Als je je niet met de regels kan conformeren dan moet je hier niet rondhangen. Ik stel vriendelijkheid op prijs maar ben geen politieagent die zijn regels oplegt wat betreft beleefdheid. Ik hanteer daar een ruime marge in en verwacht dat mensen voor zichzelf en anderen opkomen als ze iets niet prettig vinden.

Holmaatje?

Ik houd niet van jouw taalgebruik over mij. Bij deze kappen svp.

Al

Al
28 mei 2005, 02:42
Ik sluit me aan bij de posts van Franc en NK3.

Ik snap niet dat je je aansluit bij mensen die met enigszins ongenuanceerde en stemmingmakende uitspraken komen. Zie ik wat over het hoofd?


Al

Al
28 mei 2005, 02:50
Maar als ik het goed begrijp is het dus vrijwel onmogelijk om een betrouwbaar nieuw setje 6L6 te krijgen.

je kan zeggen dat je een beetje mazzel moet hebben. De TAD RCA/GE copies zijn chinezen. Ik had er een die na drie uur gebruik te microfonich was geworden om te gebruiken. Verder heb ik meegemaakt dat TAD gewone sovteks in doosjes van de duurdere Blackplates had gedaan en ze als zodanig geleverd had. Als je ze al in je amp had zitten voor dat je er achter kwam namen ze ze niet terug en retour sturen is in de regel voor eigen rekening.

De Svetlana’s winged C hebben momenteel mijn voorkeur. JJ is me iets te stug. Ik gebruik zelf oude RCA. Niet kapot te krijgen die buizen. NOS buizen zijn duur maar gaan misschien wel veel langer mee.

Al

Mr.Jay
28 mei 2005, 12:36
Maar als ik het goed begrijp is het dus vrijwel onmogelijk om een betrouwbaar nieuw setje 6L6 te krijgen. De Svetlana’s winged C hebben het in mijn Tremolux niet lang uitgehouden. Toch heb ik er weer zo'n setje inzitten, omdat ik niet zou weten welke ik anders zou moeten proberen.

Dát bedoel ik nou dus. En als je dit soort problemen veelvuldig tegenkomt en voor een amp van 'n maat ( die non-technisch is en gewoon wil spelen op een goeie met "nieuwe" buizen ) en ik kan die niet 100% in orde afleveren omdat ik steeds tegen slechte buizen aanloop die "natuurlijk weer goed getest en gematcht" zijn, dan wordt dit knap irritant !
Uit mijn ervaring zeg ik dat er géén goeie en langdurig goed funktionerende nieuwe eindbuizen meer zijn. Ik vrees ook dat het alleen maar erger zal worden.
Ik heb afgelopen 2 j. in dezelfde R.I.Bassman van een bandgenoot al 3 x een nw. duetje 6L6's gemonteerd, WXT / JJ / SVET. Binnen no-time een rammel, soms al na mijn 2 uur proefdraaien met signaal erop wat ik altijd doe. Die gebruikers snappen zo'n verhaal van mij toch al niet. Toch moet ze gewoon de prijs van de buizen terugbetalen, en zoals AL hier al ergens zegt, terugsturen ho maar, kost je nog geld ook.
Qua sound geef ik zelf de voorkeur aan die SVET's, ik dahct in begin dat ze zelfs oko robuust waren, maar na flink wat slechte ervaringen hiermee, zoals jij ze ook beschrijft, heb ik daar weer een negatieve mening over.
En na mijn ervaringen met de slechte quartetten bij TAD steeds idem dito.
Benblij dat ik voor mezelf nog ene aantal RCA's heb liggen, maar zoals eerde rgezegd, oko die raken vroeg of laat op, alhoerwel ik in mijn rammelende, hard en vervormde staande SuperReverb nog steeds een 30-jaar oud duetje heb zitten zonder problemen.


Ik zet wel altijd het topje op de grond en de box schuin omhoog gericht, dus dat zou al beter moeten zijn ivm trillingen. In het verleden heb ik wel eens op een Twin Reverb gespeeld, waar je de letters niet eens meer kon lezen als je een snaar aanraakte, zo hard stond die te trillen.
Da's de beste optie als je een TOP gebruikt, ik zet mijn meest rammelende buizen ook in mijn TOPS, kunnen ze nog effe mee.
Maar in principe is dit natuurlijk niet de bedoeling, er zijn meer combo's in omloop dan TOPS, en die hebben ook goeie buizen nodig. Wat dacht je waarom FENDER zijn combo's sinds de 90's koud afgeregeld af-fabriek levert. Ik heb ooit in 94 een van de eerste Bluesdeville's en DLX's gekocht, die 2 exemplaren hebben nu vrienden van mij, daar zitten nog steeds de originele (5881Sovtek) eindbuizen in, probleemloos.
Die amps staan op 20mA en klinken ook voor geen meter, ze vinden het echter prima zo, dus laat maar fijn zitten, anders heb ik straks weer 2 zeurende gasten hier staan met klachten over hun nw. buizen die rammelen als de ziekte. De zin van deze hobby gaat over als de parts steeds slechter gaa worden.
Ik zit al aan een LINE6 te denken en dan weg met die ouwe meuk, stortplaats of zo. :-D
Probeer de JJ maar es, heb 2 stellene rgens inzitten en tot heden heel goeie ervaringen mee, alleen de SVETS vind ik beter klinken, maar zijn allemaal kleine marges natuurlijk, de een hoort het misschien helemaal niet, of heeft juist een amp waar hij ze beter in vind klinken, veel smaakkwestie natuurlijk.

O ja, de AX-en : ik kan dan , omdat ik veel met TweedBassmancircuits werk, natuurlijk de mindere/microfonische buisjes wel gebruiken als CF of P.I. o.i.d., maar het is van de dolle dat je om 'n paar fatsoenlijk NIET-gevoelige AX-en te bemachtigen om op V1/2 van een SR of Twin te zetten een hele partij moet kopen en zelf gaan testen en selecteren ?
En dan heb ik het over buisjes van 25 euro p.st.

JaY

Franc
28 mei 2005, 13:17
Albert, jij ook "bedankt".

Had je hier echt 10 posts voor nodig?

Of doe je dat om indruk te maken.

Niet gelukt.

Wat je wel gelukt is, is hier mensen weg te jagen.
Chris zal ook wel wegblijven denk ik. Mij zul je hier ook niet meer terugzien.

Bravo, jullie kunnen elkaar op de schouder slaan.

Wat eens een leuk deel van de forums was is tegenwoordig het terrein van een stel tirannen.

nicoverduin
28 mei 2005, 13:21
Ik zit al aan een LINE6 te denken en dan weg met die ouwe meuk, stortplaats of zo. :-D

JaY

Geef je dan wel een seintje :-D :-D :-D :-D Kom ik kijken :-D :-D :-D :-D en dubbel liggen :-D :-D en daarna het ziekenhuis bellen voor een patient met Fender Schiztzofrenie (zal wel geen nederlands zijn maar klinkt lekker).

Nico :-D

Dirtypool
28 mei 2005, 17:53
sjee :???: ..paar daagies niet langsgeweest..

Ik heb dus een Svetlana die in het 'G'-frequentiegebied, rochelt op de achtergrond.
Daar stoor ik me dus een beetje aan en vandaar mijn vraag.

RCA is dus wat ik eigenlijk zou moeten proberen.

thnx

Dirtypool
28 mei 2005, 17:54
3x dus, dus. :-D ..komt ik ben een beetje van het kaliber sukkel :(






:cool:

Dirtypool
28 mei 2005, 20:16
En Tung-sol, is dat wat?
En is 5881 hetzelfde als 6L6?

Dirtypool
28 mei 2005, 20:28
En is dit bijvoorbeeld ook goed?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=7275&item=6534644714&rd=1

EdJ
28 mei 2005, 20:47
Jammer dat zo`n draadje zo loopt.
Wat ik als kleine zelfstandige niet begrijp is dat hier nou niemand op het idee komt om Chris,als dealer van TAD,eens te vragen of hij niet iets kan doen.
Ik bedoel;als mijn klanten klachten hebben hang ik gelijk aan de telefoon om de fabriek in kennis te stellen en heb ik in ruim 90 procent van de gevallen mijn klanten kostenvrij en in de rest tevreden kunnen maken.
Wanneer je geen klant bij Chris bent en op eigen houtje TAD buizen bij weet ik wie in de States of voor mijn part op de maan bestelt loop je nu eenmaal meer risico.
Dat risico loopt normaal gesproken de dealer en daar betaal je hem een klein bedragje voor,lijkt mij terecht.
Verder wil ik MR.Jay nog even hartelijk bedanken voor zijn verhaal over filtering een paar maanden geleden.
Ik heb zijn advies opgevolgd en mijn versterker speelt als nooit tevoren,inderdaad veel soepeler en minder vermoeiend,bedankt man!
Groeten,Ed

Lucluc
28 mei 2005, 21:22
De Svetlana’s winged C hebben momenteel mijn voorkeur. JJ is me iets te stug. Ik gebruik zelf oude RCA. Niet kapot te krijgen die buizen. NOS buizen zijn duur maar gaan misschien wel veel langer mee.

Maar die oude RCA blackplates zijn dus degene die 200 euro voor een duet kosten, of is dat te hoog ingeschat? Is er nog een tikje voordeliger alternatief? In mijn Bandmaster zit al bijna drie jaar een setje JAN Phillips (goed gespeld met twee ellen?). Geen problemen mee. Of Sylvania? Die zie je nog wel eens.


Probeer de JJ maar es, heb 2 stellene rgens inzitten en tot heden heel goeie ervaringen mee, alleen de SVETS vind ik beter klinken, maar zijn allemaal kleine marges natuurlijk, de een hoort het misschien helemaal niet, of heeft juist een amp waar hij ze beter in vind klinken, veel smaakkwestie natuurlijk.

Ik laat die Svetlana's maar even zitten, gebruik dat ampje toch niet zo veel. Qua toon heb ik er geen aanmerkingen over, maar aangezien het al eens mis is gegaan heb ik niet zoveel vertrouwen meer wat betreft de duurzaamheid en dat blijkt dus terecht te zijn als ik ervaringen van andere gebruikers lees. Verder betwijfel ik of ik zo'n goed gehoor heb als sommigen hier. :oops: Ik probeer nu steeds of een amp mijn spel volgt en daar zit wel wat in. Gelukkig kan ik nog wat leren!

Lucluc
28 mei 2005, 21:24
Iedereen die hier post is geacht de gedragsregels te kennen, daar vind je dat.

http://www.gitaarnet.nl/forum/gedragsregels.php

Al

Die kon ik niet vanaf de indexpagina van het forum vinden. Vind ik voor verbetering vatbaar.

Lucluc
28 mei 2005, 21:47
Hoi Jan-luc

Het is Jean-Luc :D


Omdat jouw mooie Tremolux 'n zgn. bias-modulating-tremolo heeft is het verstandig dat de eindbuizen wat kouder gebiased worden. Zelf bias ik zulke amps altijd op +/- 55 a 60% v/h maximale "plaat-vermogen" omdat ze bij ingeschakelde tremolo zeer veel stroom trekken.

Peevee heeft me dat ooit laten zien met een voltmeter of amperemeter of whatever. Je zou inderdaad verwachten dat de 'normale' waarde de maximale zou zijn, maar hij ging schommelen ver over de normale waarde en ver daaronder. Goh, ik zou het toch eens allemaal moeten leren hoe dat echt werkt. Spelen lukt onderhand wel. 8-)


...hoop van harte dat de dialoog met Al voorspoedig zal verlopen.

Dat hoop ik ook. Ik ga nu de stad in een biertje pakken.

Dirtypool
28 mei 2005, 22:25
Nu weet ik nog niet of Tung-Sol ook ok is en of die militaire versies RCA in metaal ook te gek klinken, dus?

al dat inter-communicatieve geneuzel...hoi Chris :)

Grtz Richard

PeeVee
29 mei 2005, 00:27
En is dit bijvoorbeeld ook goed?
Dat is de militaire versie van de "oer 6L6" (maar niet helemaal, lees verder) oftewel de metal cased 6L6, kort daarna verscheen de 6L6G (precies hetzelfde maar met glass evenlope). Je kunt dit ook zien als de 6L6GA maar net als met een kabinet zeg je dat er de eerste keer niet bij. Toen Balkenende voor het eerst een kabinet had noemde je dat "kabinet Balkenende" (en dus niet Balkenende I). Pas de tweede keer heet het "Balkenende II". Dissipatie is inderdaad maar 19W max. als ik me niet vergis, even uit mijn hoofd hoor. Toen kwam de 6L6GB en daarna pas de 6L6GC.

De eerste 6L6'en verdragen max. 360V plaatspanning. Nu hadden ze in die tijd een vrij ruime marge van ong. 10% maar veel hoger zou ik niet gaan. Je kunt ze gebruiken tot 400V. Ik heb in België een grote partij 6L6G's op de kop kunnen tikken en die klinken erg lekker. De VT115 is niet exact pin compatible met een 6L6, er zit één pootje naar aarde meen ik, volgens mij is dat het "loze pootje" waar Fender de 1K5 gridstopper van laat vertrekken of het pootje waar Fender de 470 Ohm schermrooster weerstand vanaf laat vertrekken (ik gok het eerste maar kan het wel even opzoeken). Die metal cased 6L6'en zaten in de allereerste tweed amps (nog met 6SL7 preamp buizen meen ik). Ze zijn niet geschikt voor "moderne" 6L6 amps (lees: boven de 400 VDC) maar je kunt er prima resultaten mee bereiken in b.v. een Vibrolux achtige... Die draaien doorgaans op de 220 of 230 netspanning stand zo op 420V... Zet je 'm op de 240 stand dan kom je mooi iets onder de 400V uit en dat gaat net. Petra speelt op een Vibrolux met RCA 6L6G's (van die grote cola flessen) uit 1951 als ik me niet vergis; niets mis mee; zeer warm en dik...

PeeVee
29 mei 2005, 00:35
Ik weet zeker dat Pleun je goed kan helpen met jouw amps!
Even voor de goede orde; die inspectie was een vriendendienst (dus ook géén sprake van "onkostenvergoeding"), gewoon als Nijmegeneuren onder mekeur... Altijd leuk om even een tremo onder de klep te bekijken. JL heeft die amp elders gebracht voor onderhoud / revisie. Ik heb JL tevens even aangewezen waar nou precies de bejubelde Mallory blue moldeds zaten en aangeraden die lekker te laten zitten en/of wanneer defect (lek) dan in zakkie d'r weer bij terug.

Al
29 mei 2005, 01:42
Hoi allemaal - ten eerste m'n welgemeende excuses voor m'n postings die "spam-achtig" zijn overgekomen, dat was niet de bedoeling! - druk bezig met 'n dialoog met Al; 'k hoop dat we d'r samen uitkomen! - vriendelijkheid: graag

Postings Chris verwijderd. Momenteel zijn wij in gesprek. Voor zover is er nog geen sprake van enige concensus! Er hebben teveel grensoverschreidende dingen plaatsgevonden. Dit betreft zowel het niet erkennen van forumregels als acties op het intermenselijk vlak om anderen in diskrediet te brengen. Vooral het laatste vat ik zwaarwegend en serieus op en heeft me niet onberoerd gelaten. Derhalve is Chris hier momenteel niet welkom. Mochten wij er uit komen dan zal ik er naar streven met een gezamelijk bericht naar buiten te treden waar wij beiden achter staan. That's all.

Al

Mr.Jay
29 mei 2005, 11:03
En Tung-sol, is dat wat?
En is 5881 hetzelfde als 6L6?

Als je een duetje TS5881's kunt vinden > die zaten in de oorspronkelijke TweedBassman > dan zit JIJ goed :wink:

JaY

Mr.Jay
29 mei 2005, 11:09
Wanneer je geen klant bij Chris bent en op eigen houtje TAD buizen bij weet ik wie in de States of voor mijn part op de maan bestelt loop je nu eenmaal meer risico.

Hallo Ed,
De vriend van mij met het reparatiebedrijf bestelt dus steeds zijn parts bij TAD, dus ook de buizen, hij laat mijn benodigheden dan meteen meekomen. Hij is zéker in staat slecht spul terug te sturen, kost echter steeds ettelijk euri verzending.
Bij vervangende nw. partijen buizen hadden we steeds ook eenzelfde uitval die gewoon veel te hoog ligt. Dat is gewoon een slechte zaak.
Maar misschien dat andere dealers een streepje vóór hebben ?
Beste zou zijn eindbuizen als BULKpartij kopen en zélf matchen ( Nico V. heeft dat ook es gedaan ), maar voor hele kleine bedrijfjes is dat financiëel natuurlijk weer ondoenlijk. Ik heb ook vaker bij FNS eindbuizen gekocht, die doen dat ook, zélf testen en matchen, je betaalt iets meer voor de buizen, maar hebt ook wat meer zekerheid denk ik.


Verder wil ik MR.Jay nog even hartelijk bedanken voor zijn verhaal over filtering een paar maanden geleden.
Ik heb zijn advies opgevolgd en mijn versterker speelt als nooit tevoren,inderdaad veel soepeler en minder vermoeiend,bedankt man!
Groeten,Ed

Mooi dat je er voordeel aan hebt, dáár is het forum ook voor. Maar vertel nog even om welke amp het ging en wat je precies veranderd hebt s.v.p.

JaY

Lucluc
29 mei 2005, 15:15
Ik weet zeker dat Pleun je goed kan helpen met jouw amps!
Even voor de goede orde; die inspectie was een vriendendienst (dus ook géén sprake van "onkostenvergoeding"), gewoon als Nijmegeneuren onder mekeur... Altijd leuk om even een tremo onder de klep te bekijken. JL heeft die amp elders gebracht voor onderhoud / revisie. Ik heb JL tevens even aangewezen waar nou precies de bejubelde Mallory blue moldeds zaten en aangeraden die lekker te laten zitten en/of wanneer defect (lek) dan in zakkie d'r weer bij terug.

Oei, ik moet echt oppassen met wat ik post. Dat was inderdaad gewoon eens kijken naar een net nieuwe aanwinst. Reparatie heb ik toen bij een erkende versterkerspecialist laten doen. Ik kan dat met een factuur aantonen. :D

PeeVee
29 mei 2005, 17:05
bij een erkende versterkerspecialist laten doen
Oei oei oei oei JL kijk toch uit met wat je zegt... :-D :-D :-D :-D

EdJ
29 mei 2005, 18:10
Mr.Jay,ik bedoelde het vervangen van de filtercondensatoren waar jij het een tijdje geleden over had.
Ik gebruik momenteel 2 versterkers 1pp EL34 en 1 SE 6l6 en bij beide heb ik alleen nog een 47uF direct na de voediing,de andere 47`s heb ik vervangen door 10uF`s.
Ik had ook last van het feit dat het eigelijk alleen hard kon en een bepaalde krampachtigheid in het geluid wat vermoeiend speelt.
Nu klinkt het soepeler en loont het de moeite genuanceerder te spelen,ik gebruik soms zelfs geen plectrum meer.
Wat ik wel jammer vind is dat ik niet in de gelegenheid ben de merken uit te proberen die jij noemde maar je moet wat te wensen over houden nietwaar?
Ik deel je zorg wat betreft beschikbaarheid van fatsoenlijke buizen.
Een paar maanden terug bouwde ik een basversterker en had daar een paar Svetlanŕ ecc 83`s in gezet.
Klont prachtig de eerste 20 minuten ofzo:)
Een goede vriend van me komt van oorsprong uit India.
Hij is nu op bezoek bij zijn ouders en zal voor me rond kijken naar buizen,wie weet nietwaar?India was vroeger engels dus ik verwacht eigelijk wat Brimars en Mullards :wink:

Line 6 vind ik wat te ver gaan maar ik heb voor mezelf wel het plan gemaakt volledig over te stappen op SE versterkertjes.Volgens mij zit daar de toekomst voor de zelfbouwer die geen 2e hypotheek wil nemen voor een goed geluid.
Groeten,Ed

Mr.Jay
29 mei 2005, 18:24
Mr.Jay,ik bedoelde het vervangen van de filtercondensatoren waar jij het een tijdje geleden over had.
Ik gebruik momenteel 2 versterkers 1pp EL34 en 1 SE 6l6 en bij beide heb ik alleen nog een 47uF direct na de voediing,de andere 47`s heb ik vervangen door 10uF`s.

Goed verhaal Ed. Geen last van toename brom(metje) ?
Laat ons nog weten wat er in India eventueel te vinden viel, leuk.

JaY

EdJ
29 mei 2005, 18:32
Ja inderdaad.
Dacht dat dat aan mij lag.
Wat denk jij,wat omhoog gaan naar 22uF ofzo?
Aan de andere kant;het is niet storend hard ofzo maar ze zijn alleen niet helemaal stil meer, helaas, maar kunnen nog steeds rijkelijk de vergelijking aan met de meeste versterkers uit de winkel.
Vriend komt halverwege Juli terug(ja dat zijn nog eens vacanties)en mocht er wat tussen zitten laat ik het hier natuurlijk weten :wink:
Groeten,Ed

Mr.Jay
29 mei 2005, 19:14
Ja inderdaad.
Dacht dat dat aan mij lag.
Wat denk jij,wat omhoog gaan naar 22uF ofzo?

van 47uf naar 10uf is grote stap. Probeer een 22uf uit zou ik zeggen. het is maar waar je het meest waarde aan hecht natuurlijk, de brom of de souplesse. Per merk scheelt het ook wel wat. Daarom gebruik ik zelf liefst nog de oudjes, wél met risico zeg ik er maar bij.

JaY

PeeVee
29 mei 2005, 19:38
Als aanvulling op Jay... Ik heb tijdje geleden een goeie capaciteitsmeter van maat kunnen lenen en een flink aantal ouwe (Mallory, CTS, Astron) en nieuwe (WeberVST exotica, Philips, Spraque, Ruby/TAD gold caps, Ruby/TAD audio caps) filtercaps "bemeten". Wellicht interessant om te weten dat de ouwe Mallories die het nog goed blijken te doen vaak wat lager maten (meetten?) dan de aangegeven capaciteit; zo tussen 16 en 18 uF. Nieuwe 20 uF filtercaps maten vrijwel allemaal ruim (!) 2 tot zelfs 5 uF boven de aangegeven waarde (had een 22 uF die 27 meette). Goed, stel dat je zo'n oudje die nog maar 16 uF meet, vervangt door een nieuwe 22 uF die 27 meet... tja... da's toch wezenlijk anders denk ik. Capaciteit is natuurlijk maar "een eigenschap" (desondanks niet geheel onbelangrijk) van een filtercap, maar toch denk ik stiekum dat daar misschien voor een deel wel de wat softere feel van ouwe filtercaps vandaan komt. Ik gebruik tegenwoordig 16 uF (nieuw, WeberVST OEM)waar 20 (oud) zat en dat bevalt me UITSTEKEND... Gewoon beetje uitproberen.

EdJ
29 mei 2005, 20:26
Ik zal eens e.e.a. uitproberen.
zag trouwens op marktplaats een internetshop(was iets met jukebox)die scherpe prijzen hanteren,meteen een goede reden om wat te bestellen.
Bedankt,Ed

PeeVee
29 mei 2005, 20:58
En Tung-sol, is dat wat?
En is 5881 hetzelfde als 6L6?
Voor zover ik weet is de merknaam weer door een slimme handelsmaatschappij opgekocht. Die zullen wel natuurgetrouwe replica's (uche uche uche) hebben gemaakt van de legendarische 5881's, als ze tenminste uberhaubt niet het hele budget al aan marketing hebben opgemaakt ;-)

Ik zal een nieuwe thread starten met wat wat foto's van "oud glas" dan kun je de binnenwerkjes beetje vergelijken. Mocht je close-up willen van een bepaalde NOS / UOS buis dan roep maar, ik heb zo'n vermoeden dat Nico, Jay en Al ook nog wel wat gehamsterd hebben. Ik heb effe snel wat uit de collectie gegrepen, neeee ik ga niet al m'n 6V6'en fotograferen :o

http://www.tonevision.com/public/6l601-tungsol-5881s.jpg

Dirtypool
29 mei 2005, 23:31
ok mannuh...heb ik hier goed aan gedaan of niet? :)



http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7517558009&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Ben erg benieuwd hoe ze klinken

PeeVee
30 mei 2005, 09:08
ok mannuh...heb ik hier goed aan gedaan of niet? :)
Cooooool catch Richard! Hopen dat ze goed zijn, dan kun je daar veel plezier aan beleven. Hebben wel wat minder power dan "gewone" 6L6(GC). Het is een verbeterde 6L6G (19W), een stelletje doet in class AB 23W. Max. plaatspanning is inderdaad ook 360V (+/- 10% dus je kunt wel tot ong. 400 gaan) zag ik in de specs. Ze trekken iets langer door dan 6V6 en breekt erg lekker papierig op, fraaie textuur, ik ben benieuwd hoe je ze vindt, mochten ze niet bevallen dan houd ik me aanbevolen!

Breng je je amp wel even naar de erkende specialist om de buizen even te laten checken. Als je mazzel hebt dan matchen ze allevier. Eén gematched setje moet er wel van te maken zijn. Even netjes te laten biassen natuurlijk. Het zijn zoals gezegd 23W buizen, max. anode spanning 360V dus voorzichtig in je Bassman, zeker niet op solid state rectifier standje gebruiken dan houd je ze het langst heel. Mijn setje zat in een '61 Fender Pro die een B+ van 465V had dus er zijn flinke marges. Ik denk dat jouw Bassman met buizengelijkrichter iets boven de 400 VDC komt, ik zou ze dan zo tussen 30 en 35 mA (laten) biassen. Verschil tussen die twee is niet zo groot en als je ze beetje rustig instelt dan kun je er lang plezier van hebben!