PDA

View Full Version : Flamenco/Klassiek?



Jeanken
24 mei 2005, 19:01
Ik zou me willen wagen aan de bouw van een flamenco gitaar of iets in die trent. Kent iemand een goed boek over de bouw want hoewel ik al ervaring heb op elektrisch gebied weet ik nog NIETS over akoestische gitaren.. Het hoeft niet noodzakelijk flamenco te zijn, klassieke gitaarbouw zal me al een heel eind op weg helpen geloof ik.. Ook iemand een idee waar ik best materiaal kan halen? Is het aan te raden de zijkanten kant en klaar te kopen want ik speel met het idee er een soort cutaway in te stoppen maar ik heb iets specifiek in gedachten en ik weet niet eens of het bestaat. Mocht ik ergens aan een scanner raken of een digitaal fototoestel zet ik mijn ontwerp wel eens online.
Alle tips zijn welkom..

fred dons
26 mei 2005, 10:15
stew mac (www.stewmac.com) verkoopt bouwpakketten voor akoustischegitaren iwaarbij de zijkanten al voorgevormd zijn, iets dat je zonder goed gereedschap niet zelf kunt doen
als dit je eerste wordt zou ik zeker met z'n pakket beginnen

Mattia
26 mei 2005, 11:30
Last I checked hadden StewMac geen klassieke gitaar kits.

http://www.lmii.com daarentegen wel, en ik dacht dat Robbie O-Brien's DVD ook 'inclus' is. Ze kunnen de zijkanten ook wel voor je buigen, zou je dat willen. Het 'grof' verschil tussen een klassieke en een flamenco gitaar is, als ik het goed heb begrepen, vooral de top opbouw. Flamenco zijn zeer licht gebouwd, bijna tot op het punt van instorten, maar veel meer weet ik er niet van. Ik heb besloten om zelf de zijkanten te buigen voor m'n #1, en dat ging prima, maar was ook de nodige investring (hitte deken, leek me makkelijker dan een ijzer). Heb alles vanaf 'nul' gedaan, zowat, en ik heb daar geen spijt van, maar ik had als voordeeltje (miniem, hoor) dat ik al 7 electrische gitaren had gebouwd, en al een aantal jaar aan het denken en lezen was wat betreft akoestische gitaren.

Qua boeken kan ik Cumpiano en Natelson's 'Guitarmaking: Tradition and Technology' aanraden (ook bij StewMac en/of LMI te koop). Beetje ouderwets, misschien, maar er staat erg veel info. Darnaast zou ik je zeer sterk aanraden om je bij MIMF.com te registreren, en hun library grodig door te nemen. Waarschijnlijk het makkelijkst als je het boek achter de kiezen hebt, en de boel een beetje hebt verwerkt, want er is onzettend veel informatie te vinden. Houd notities bij, schrijf dingen op, tekeningetjes, etc. Gebruik ook de 'catalog' van hun library, ipv de zoekfunctie: allerlei oude discussies geordend op onderwerp. Er staat onzinnig veel in.

Als laatste: op gegeven moment moet je gewoon beginnen. Ik gok dat je waarschijnlijk nog het meeste zou hebben aan die Robbie O'Brien DVD+LMI bouwpakket, omdat je dan ook ziet (in foto's) hoe dat ding in elkaar gaat en zit. Qua noodzakelijk gereedschap valt het eigenlijk nog wel mee, maar er zijn wel dingen die niet noodzakelijk zijn, maar het level wel flink makkelijker maken.

fred dons
26 mei 2005, 11:44
je hebt gelijk, ze hebben alleen staalsnarig akoustisch :-(

Jeanken
26 mei 2005, 20:12
ok, alvast bedankt, dat zal me wel al een heel eind op weg helpen. Ik had inderdaad wat schrik voor de zijkanten maar misschien neem ik wel zo'n bouwpakket.. Ik ga eerst en vooral eens kijken voor die boeken en dan wat zoeken op dat forum, wie weet doe ik het dan toch nog zelf.
Ik ontdekte net dat er een instrumentenbouwer in de buurt woont, weliswaar kleine schaal en onbekend maar toch, zeer interessant. Eens kijken voor vakantiewerk, dat zou dé gelegenheid zijn om wat ervaring op te doen..