PDA

View Full Version : zucht, print



JvD.
24 mei 2005, 16:51
Zoveelste mislukte print. Ik doe zo me best, heb ontzettend veel stiften geprobeerd. wat doe ik fout:
http://62.195.73.87/zucht.jpg

Robbert
24 mei 2005, 18:00
Lijkt wel schimmel!

nicoverduin
24 mei 2005, 18:08
Ten eerste lijkt het erop dat je de print niet voldoende schoonmaakt. Je moet de print ook niet met je vingers aanraken, want dat veroorzaakt een vette laag (anders een paar goedkope weggooi handschoenen aantrekken.

Je kan het eigenlijk al gelijk zien op het moment dat de print in het etsbad gaat. Als alles niet eerst dof wordt maar een beetje blijft glanzen, dan zit er nog vet oid op.

Ik maak mijn snelle printjes (dus niet fotografisch) schoon met een keuken schuurmiddel; goed afspoelen en afdrogen met een stukje keukenrol. Geen handdoek of theedoek (als moeders niet kijkt :-D :-D :-D ) want daar zitten altijd wel lichte vetten oid op.

Ik gebruik dan wrijf eilandjes en een edding 400 stift. Lijnen teken en dan kijken of ik de vlakken kan opvullen. Dat scheelt weer etswerk.

Als het lijkt dat de print niet verder etst, kan het ook zijn dat je te weinig etsmiddel in het water hebt gedaan. Er is dan te weinig oplossing dat met het koper kan reageren (oftewel te zuinig geweest :-D :-D ). Ik weet niet of je het etsmiddel warm hebt gehouden, want als het afkoelt, dan werkt het ook langzamer.

Ik pak altijd een oude glazen bak en gooi er kokend water in. Zooitje van die smerige ijzer chloride korrels erin en zet het geheel op een warmhoud plaat (electrische). Zo blijft het etsmiddel warm en werkt het beter.

Moet ik veel etsen, dan ga ik aan de gang met een samenstelling van zwavelzuur, waterstof peroxide en veel water. maar dat is een ander verhaal.

Nico :-D :-D :-D

Antal
24 mei 2005, 18:46
@nico: Wat zijn wrijf eilandjes precies?

Dirk_Hendrik
24 mei 2005, 19:02
Wat ik op je foto zie is exact mijn ervaring met watervaste stiften. De inktlaag is niet duk genoeg en geeft dus meestal dit effect.

Geronimo
24 mei 2005, 19:19
Zoveelste mislukte print. Ik doe zo me best, heb ontzettend veel stiften geprobeerd. wat doe ik fout:
http://62.195.73.87/zucht.jpg

:D :D Damn gast, dat ziet er idd niet uit!

Hier een paar tips:

Als je met stiften werkt moet je de lijnen een paar keer over elkaar trekken zodat je een lekkere dikke laag krijgt, waar het etsmiddel moeilijk doorheen vreet.
Ook moet je het etsmiddel idd goed heet houden, waardoor de reactie met het koper sneller gaat en het minder tijd heeft om door de inkt heen te vreten.
Je moet ook het printje (of het etsvocht) een beetje bewegen, dus boor een klein gaatje en doe er een touwtje doorheen en dompel het wat op en neer. Hiermee voorkom je dat het reactieprodukt op de print neerslaat wat het proces ook weer vertraagd.

Eilandjes zijn van die plakrondjes, je weet wel je hebt er ook lettertjes van. Ze zitten op van dat soort qalquepapier en die kan je op een hard oppervlak krassen.
Daar kan je ook lijntjes van krijgen, dus dan kan je mooi die stift wegpleuren. Het vergt even oefening maar dan krijg je wel mooie strakke layouts. Je kan dat ook mooi voor fotolayouts gebruiken door het op sheet te plakken. Het is superlichtdicht en etsvast.

Wat je ook kan doen is het etsverhaal vergeten en van die europrint kopen. Daar kan je mooi testbrouwsels op bouwen en als je het netjes doet ook mooie eindprodukten. Het etsen is wel leuk, maar kost een hoop werk.

Ik bewaarde altijd het gebruikte etsspul in een potje en dat is een keer van de kast gelazerd, overal onwijze vlekken en gaten in, het is echt onwijze bende dat ijzerchloride.

nicoverduin
24 mei 2005, 21:07
@nico: Wat zijn wrijf eilandjes precies?foeger heel lang geleden, toen we nog geen CAD tools hadden, kocht je wrijf symbolen om printen te maken. Net als wrijfletters (bij de boekhandel). Ik heb nog wat restjes liggen uit mijn vorig leven... (30 jaar terug). En ze zijn nog steeds goed.

Die zijn dus voor noodwerk. Conrad heeft ze trouwens volgens mij nog steeds dachti ik.
Nico